Geschiedenis van de Gabber.

Henk en Antje waren de eerste eigenaren van de Gabber, van 1980 tot 2003. De Gabber is een Breewijd 31 en is in 1980 gebouwd door Scheepswerf Kuyper te Schoorldam. De Gabber werd als casco met ingebouwde motor opgeleverd. De eerste tocht ging op de motor naar het Brabantse Cuyck waar in een loods op de wal de afbouw volgde. Om hier te komen was zelfs een stuk wegtransport van 10km nodig. In het voorjaar van 1982 was de Gabber zeilklaar en kreeg als thuishaven "Ketelhaven". Tijdens de maiden trip werd in de zomer van dat jaar een tocht naar Noorwegen gevaren.
Gabber in Nieuw Zeeland Henk en Antje

In de zomer van 1983 vertrok de Gabber met Henk & Antje naar Nieuw Zeeland. De tocht verliep langs de traditionele route (rode lijn) via noord Spanje, Canarische eilanden, Kaapverdische eilanden, Barbados, Caraibische eilanden, San Blas eilanden, Panama kanaal, Galapagos eilanden, Tuamotu's eilanden, Thahiti, Rarotonga, Tonga. De navigatie werd geheel op de sextant gedaan.
In november 1984 kwam de Gabber aan in Nieuw Zeeland in Bay of Islands. Hierna kreeg de Gabber gedurende 15 jaar het Nieuw Zeelandse Tauranga als thuishaven. Henk en Antje bouwden een nieuw bestaan op aan de andere kant van de wereld. Bij aankomst in Nieuw Zeeland verscheen onderstaand artikel in een lokale krant.

krantartikel Couple sail world to live in Bay.
TAURANGA'S kind cilmate. good salling and small population have prompted a Dutch couple to bid their homeland farewell and settle in the city. That's not so unusual these days - but the couple, Antje and Henk, made the trip in the 9.5 metre keel yacht "Gabber" (meaning my best friend!)
They arrived in Tauranga about a week ago and are berthed off-shore from Coronation Pier. Their voyage began on July 10, 1983, and took them through the Panama Canal, across the Pacific Ocean to land In the Bay of Islands on November 14 last year. In spite of the small size of the host, they had a relatively troublefree trip. "The worst time was when we were coming from Bora Bora in the Society Islanda to Rarotonga," Henk said in hesitant but clear English.
Weathered storm.
"There was a 63-knot wind. The whole boat was in vibrations and 50 were we." After five hours the worst of the storm paased and the yacht and traveliers emerged unacathed. Henk and Antje say that the Netherlands was becoming too crowded for them. "It was too busy, too crowded." said Antje. "There were too many peopie in a small country - wlth about 20 to 25 per cent unemployment in our area." The couple intend to settle permanently in Tauranga and are searching for jobs, a home and a car. Henk is a camera technician and hopes to set up a business.
Good reports.
Antje was a laboratory assistant in the Netherlands. She hopes to work here. "Good storles" about New Zealand attracted them South, but the couple admits the country is a little different from what they expected. "We were surprised to find home computers and microwaves in people's houses," sald Henk. "They are luxuries." Dutch people who had visited New Zealand and returned te Holland had given the impression that technology in New Zealand was many years behind that in the Netherlands. Antje also expected women's fashions in New Zealand to be rather behind the times. "It's not like that at all," she said. "The clothes here are modern." They have found New Zeslanders relaxed and helpfull.

wereldomzeiling Gabber

Na ruim 15 jaar gunde Henk en Antje de Gabber pas een thuisreis naar Nederland. Voor vertrek werden belangrijke verbeteringen doorgevoerd gebaseerd op ervaringen opgedaan tijdens de heenreis. Naast vernieuwde verstaging en zeilgarderobe werd ook een vaste buiskap, boegspriet en kottertuig aangebracht. Voor de navigatie en veiligheid kwamen ook radar, SSB ontvanger, EPIRB en GPS aan boord.
Kaart uit Zuid-Afrika van Henk en Antje aan het blad Zeilen In mei 2001 werd begonnen aan het rond maken van de wereldreis (groene lijn). Via New Caledonie, Thursday Island, Torres Straat, Bali, Christmas Island, Mauritius, Zuid-Afrika (zie kaart aan blad Zeilen dec. 2001), Sint Helena, Fernando de Noranha, Martinique, Guadeloupe, Antiqua, Azoren, werd Europa op 11 juli 2002 bereikt met het binnenlopen van Falmouth. Op 25 augustus 2002 en na 19 jaar arriveerde de gabber weer in de "thuishaven" Ketelhaven.
De Gabber werd vervolgens te koop gezet via de Botenbank waar wij (Erik en Ernie) hem vonden. Nagenoeg alles wat we zochten in een boot heeft de Gabber. Na een tweetal bezoekjes waren we en de Gabber dan ook verkocht. Henk en Antje bleven de winter en het voorjaar nog aan boord wonen. Vanaf mei 2003 varen wij met de Gabber.