Breewijd 31 - de Kuijper Schoorldam vraagprijs € 41.500,--

Gabber op anker
Bouwjaar: 1982
Materiaal: staal
Lengte waterlijn: 8,66 m
Lengte romp: 9,50 m
Lengte over alles: 11 m
Breedte: 3,10 m
Diepgang: 1,50 m
Top mast boven waterlijn: 13,5 m
Grootzeil: 2010, De Zwaan Lelystad, 3 reven
Rolfok: 2010, De Zwaan Lelystad
Kotterfok: 2010, De Zwaan Lelystad
Stormfok: ?, zware kwaliteit
Motor: Bukh DV20M revisie 2010
Dieseltank: in kiel, 80 liter
Watertank: RVS, 180+75 liter
Accu's: 2 x 105Ah boordnet, 70Ah start
Gabber onder zeil

Ervaren en beproefde zeiler.
Het ontwerp van Aad de Lange en de constructie door de Kuyper staan garant voor een solide en robuuste zeewaardige boot met goede zeileigenschappen. De Breewijd 31 voelt zich prima thuis op het IJsselmeer en Noordzee maar is ook geschikt voor langere tochten. De eerste eigenaar gebruikte deze boot om naar Nieuw Zeeland te emigreren (1982). Voor de terugreis (2002) naar Nederland werden, gebaseerd op de ervaringen van de heenreis, aanpassingen doorgevoerd. Wij hebben de boot verder uitgerust voor wonen (12 jaar) en langdurig reizen (6 jaar). Plannen voor een wereldreis, retour Cariebe of andere manier van leven en reizen, de boot kan het !

De kajuit heeft een sta hoogte van ruim 190cm, er zijn 4 slaapplaatsen (2 in de punt, de langszij banken kunnen als zeekooien gebruikt worden). Alle documentatie over bouw, constructie, historie en gebruik zijn aanwezig, slechts twee eigenaren.

Geinteresseerden kunnen contact opnemen met scheepsmakelaardij Goliath, www.scheepsmakelaardijgoliath.nl

Apparatuur
Windvaan: Aries
Stuurautomaat: Raymarine Smartpilot, ST6002 controller (2010)
GPS: Garmin GPS128
Marifoon: Shipmate RS8100
AIS ontvanger: Nasa
Navtex/RTTY weerontvangst: Navcode, TRAPP navtronic
SSB ontvanger: Nasa target HF3/M
Radar: Furuno, 1622
Omvormer: 150 Watt
Autoradio + boxen: MT Logic (USB ingang)
Kwartsklok: 2 stuks, 9 cm
Barometer: 9 cm
Laadregelaar (zon): Victron DUAL 20amp
Laadregelaar (wind): Aerogen 4 + heatsink
Laadregelaar (wal): CTek, XS 7000
Verfsysteem
De boot is gestraald en geheel voorzien van een epoxy laag. De romp is geschilderd met een twee component verf, het dek en het onderwaterschip met een één component verf en anti-fouling. Alle loopvlakken van het dek zijn voorzien van anti-slip verf.

Veel RVS
Bolders (voor-achter-midden) zijn RVS, kluisgaten zijn RVS afgezet, top voetrail is RVS evenals opstaande randen van bakskisten. De vaste buiskap is van Aluminium en sterk genoeg om te belopen. Er is een afneembare RVS bimini constructie, met een aanritsbaar deel dat over de buiskap komt. De gehele bimini constructie kan als regenopvang gebruikt worden. Achterop staat een beugel van RVS waarop zonnepaneel (50 Watt), radar, marifoon antenne, navtex antenne, ankerlicht en windmolen (Aerogen 4) gemonteerd zijn. Naast de Aries windvaan is er op het hek een opklapbare zwemtrap van RVS. Op het hek bevindt zich ook een RVS beugel voor de plaatsing van een reddingsvlot.

Geschikt voor lange tochten
De rompvorm, S-spant en semi langkiel, maken de boot erg koersvast en geven een rustig vaargedrag ook onder ruigere omstandigheden. Beide banken in de kajuit kunnen als zeekooi worden gebruikt.
De Aries windvaan houdt de boot makkelijk op koers. De rolfok, 3 reven in het grootzeil en de extra kotter stag maken een ruime variatie aan zeilvoering mogelijk. Op de mast zijn geleide rails aanwezig met twee bomen voor gebruik bij voor de windse koersen. De bomen kunnen eenvoudig gefixeerd worden met speciaal hiervoor aanwezige lijnen. De mast is voorzien van steps. De gehele verstaging is vervangen in 2010.
De achterstag is geisoleerd en er is een dekdoorvoer aanwezig voor gebruik van SSB installatie. Aan beide zijden in de kuip zijn zonnepanelen (95 Watt) gemonteerd op de vaste RVS zeerailing. Een Aerogen 4 windmolen zorgt voor aanvullende energie tijdens de nacht of bewolkte dagen.
De ankerketting wordt via een RVS pijp naar meer midscheeps geleid. De ankerketting is circa 50 meter en 10 mm met een Bruce 15 kg anker, hand ankerlier Maxwell-Nilsson.
Alle electronica en het motorpaneel zijn in de kajuit gemonteerd om schadelijke invloed van zeewater, zilte lucht en regen te vermijden. Er zijn twee hand lenspompen en een reddingsvlot in container.
Er is veel bergruimte onder banken en onder de vloer. Er is extra kastruimte gemaakt in de punt (leg-kleding) en de kajuit (boeken).

Voorbereid voor wonen aan boord
Kachel (heatpol) met schoorsteen houdt het gemakkelijk warm in de winter en heeft eigen diesel reservoir van ruim 25 liter. Kuiptent kan gehele kuip afsluiten en is gemaakt van ademend materiaal. Het schip is geheel geisoleerd boven de waterlijn en heeft geen last van condens vorming.
De ruime bimini, en meerdere ventilatoren maken ook het leven in warmere gebieden aantrekkelijk. Evenals de aanwezigheid van een ijskast (isotherm) .
In de combuis is een 3 pits Force 10 cardanisch gascomfort met oven. Grote gasflessen (butaan/propaan) passen in de gasbun. In de kajuit hangt een TV-scherm met digitenne ontvanger en meerdere inputs, waarvan de VGA is doorgeleid naar de navigatie tafel.
Wij woonden meer dan 10 jaar aan boord, waarvan 5 jaar in Nederland.



kajuit zicht naar punt.


Bakboord zijde kajuit, zicht naar punt.


Stuurboord kajuit, zicht naar punt.


Kajuit tafel open.

   
Doorgang van kajuit naar punt, links toilet (toilet deur met passpiegel), rechts hangkast.

 
Twee slaapplaatsen in punt en veel bergruimte in kastjes, anker ketting geleiding kan verwijderd worden.


Kajuit bakboord, zicht naar uitgang.


Kajuit stuurboord, zicht naar uitgang.


Beide banken in de kajuit kunnen worden gebruikt als ruime zeekooi.


Navigatie hoek.


Combuis met force 10 3 pits + oven en koelkast.




Indeling Breewijd 31.