Van Ellos naar Muiderzand

Logboek Tochtcijfers Ellos-Astol
Astol-Vrango Vrango-Traslovlage Traslovlage-Gilelje-Odden-Ballen
Kiel-Cuxhaven-Nordeney-Lauwersoog-Den Helder-Lelystad - Muidezand


In juli 2000 maakten we de maiden trip van de Tanimbar. Vanaf de Hallbergwerf te Ellos in Zweden zeilden we op ons gemak in 3 weken tijd naar de thuishaven in Muiderzand. We kozen er bewust voor om de hele tocht in dagtrips te doen. Op deze pagina wat praatjes bij de plaatjes en de logboek gegevens. Voor gedetailleerde info email gerust uw vragen.


De Tanimbar nieuw in de haven van Ellos

Route Ellos - Muiderzand


Voor de tocht en de voorbereidingen konden we gebruik maken van geleende zeekaarten. Slechts voor het Zweedse gedeelte hebben we detail kaarten gekocht omdat we door het Scheren gebied wilden varen. Een ervaring die we iedereen kunnen aanraden ! Je moet van navigeren op zicht houden en er op vertrouwen dat de rotsen onderwater net zo steil naar beneden gaan als dat ze bovenwater omhoog komen. Het is beschut varen in rustig water. Het landschap dat je ziet is als bij bergwandelen, maar de dagtochten zijn veel minder vermoeiend !

Alle bagage uit NL De eerste dagen in Zweden besteden we aan het verder uitrusten van de nieuwe boot. Zuinig als Hollanders zijn nemen we eten en drinken mee uit eigen land. Een familielid rijdt een busje volgeladen over uit Nederland. Zorg voor voldoende meerijders (invoer van goederen is aan personen gekoppeld), anders heb je weinig lekkere flesjes voor als de 5 in het uur zit ! En onderweg voldoende opmaken want bij aankomst in NL werden we gecontroleerd door de doaune, en die behandelt schepen van zee alsof ze van buiten de EEG komen. En dan mag je weinig invoeren.


Belangrijke besparingen voor het ophalen van een boot vanaf de werf zitten in het zelf inkopen en monteren van de kleine apparatuur als: marifoon, gps, ankerketting, anker, hekstoeltjes, reddingsvlot, autoradio, etc.... Maar bovenal is zo'n enkele reis uit Zweden een uitgelezen kans om je vaargebied te vergroten zonder langdurige vakantie.


De Tanimbar wordt een goede vaart gewenst




Ellos - Astol.  Terug naar top

Vanuit Ellos vertrekken we met de vinger op de kaart richting Astol. Onze route loopt dwars door de Zweedse Scheren.
Het is indrukwekkend om zo dicht onder de kust te varen. Soms is de afstand tot de oever minder dan 25 meter. We passeren de huizen van Gullholmen op spreek afstand. De route loopt van vuurtorentje naar rotspuntje en een enkele boei. De horizon verandert bij iedere koerswijziging, rotsen en eilandjes schuiven achter elkaar weg en nieuwe komen te voorschijn. Ieder volgend baken dat we moeten aankoersen zoeken we eerst op de kaart en turen vervolgens met de verrrekijker het veranderende landschap af. Het ingebouwde kompas van de verrekijker komt nu prima van pas !
Na een halve dag varen komen we in het schilderachtige Astol (zie foto). Hiernaast een stukje zeekaart van het eerste deel van de tocht.
Haven van Astol
Zweedse scheren zeekaart



Astol - Vrango.  Terug naar top

Astol Vrango Vanuit Astol varen we door de stad Marstrand en langs de vele kleine eilandjes. Bij het passeren van de inloop van Goteborg is het water even wat ruimer. Maar daarna varen we weer van vuurtorentje naar steenmannetje (een stapel stenen op een rotspartij dat als baken dient). Op een beschutte plaats gaat het anker uit en maken we een duik. Het water is rond de 15 graden en redelijk helder. Veel bijzonders was er niet te zien; kwallen en nog eens kwallen en wat lipvissen. Navigeren tussen de rotsen
Erik en Ernie duiken tussen de kwallen Pa en Ma genieten van het mooie weer
Erik en Ernie duiken onder.Pa en Ma genieten van de zon.



Vrango - Traslovlage.  Terug naar top

We zijn de scheren uitgevaren, wat het landschap aanzienlijk saaier maakt. Over stuurboord het vaste land van Zweden en over bakboord het Skagerrak. In Traslovlage, ten zuiden van Varberg, ontmoeten we Piet en Trudy die met de auto op vakantie zijn. De volgende dag gebruiken we om voor de laatste keer Zweedse boodschappen te doen en blijven in Traslovlage.
Haven van Traslovlage
Vrango-Varberg
Inplaats van 1 dag rustig aan uit vrije wil, worden het er 3 verwaaid liggen. Om de verloren tijd in te halen bereiden we meerdere tochten voor richting Denemarken, het eiland Anholt slaan we over. We gebruiken de geleende kaarten serie "Nautische Veroffentlichung - Serie 3 en 1". Als extra informatie over de havens hebben we zelf "DSV - Hafenhandbuch Ostsee Band 1a" aangeschaft.
In Denemarken maken we dankbaar gebruik van de gratis "Sejleren's logbog". Deze gratis uitgaven zijn verkrijgbaar bij de havenmeesters. Het is een serie van 4 delen. Helaas staan niet alle havens staan erin maar wel wat meer achtergrond info dan in het Hafenhandbuch.
De routes worden uitgezocht



Traslovlage - Gileleje - Odden - Ballen.  Terug naar top

De kust van Denemarken is minder indrukwekkend als de Zweedse Scheren. We hoppen van Gileleje naar Odden langs de noordkust van Sjaeland en steken dan over naar Ballen op Samso. Het mooie weer heeft ons inmiddels ook verlaten. Van Traslovlage naar Gileleje is het grauw en kouder. Tijdens de trip van Gileleje naar Odden zet de wind stevig door en valt er gestaag regen. Een zwaar onweer trekt over ons heen en we "genieten" van het uitzicht op de donder en bliksem in de grauwe wolken massa.
Ernie en Pa in zeilpak
Varberg naar Ballen



Kiel-Cuxhaven-Nordeney-Lauwersoog-Den Helder-Lelystad-Muiderzand.   Terug naar top



Kieler kanaalVroeg in de ochtend liggen we om 6:45 klaar voor de sluis Holtenau. Helaas er zijn problemen met de deuren, uiteindelijk wordt om 9:15 besloten om toch maar de andere sluiskolk te gebruiken. Na 2,5 uur wachten kunnen we de sluis in.
De Tanimbar meert af langs een laag ponton. Erik springt als eerste van boord om langs de verticale kade trap omhoog te klauteren opweg naar het sluiskantoortje. Gelukkig blijft hij overeind, menig andere zeiler komt te vallen op het glibberige ponton. Het is even lopen naar het kantoortje midden op het sluizencomplex maar daar kan dan het kaartje Nord-Ostsee-Kanaal gekocht worden voor slechts DM 32,-- (10 tot 12 meter). Op het kanaal houden we de vaart erin en met continu 6 knoop op het log varen we in 8 uur tijd naar Brunsbutel.
Ondanks de vertraging in Kiel hebben we weinig last van het tij op de Elbe en varen door naar Cuxhaven waar we om 19:30 aankomen. Voor het slapen gaan luisteren we naar het weerbericht op VHF 83 (21:05) om te weten of we de volgende morgen met het laatste uitgaand tij naar Nordeney kunnen varen. De wind is met 4-5Bft uit N tot NW straf voor de aanloop bij Nordeney. We gaan ervoor, om 6:00 uur zitten we alweer op de Elbe.




Tochtcijfers  Terug naar top



DagenTripTrip u:mTrip NmMotor uren
15Ellos - Muiderzand138:25707,071,6







Dagtrips  Terug naar top



Datum TripVertrekAankomstTrip u:mTrip NmMotor uren
2-07-00 Ellos - Ellos 10:00 21:00 11:00 27,4 2,3
3-07-00 Ellos - Astol 13:15 20:05 6:50 25,4 3,8
4-07-00 Astol - Vrango 10:10 19:15 9:05 26,8 3,8
5-07-00 Vrango - Traslovlage 9:15 18:00 8:45 35,8 0,7
9-07-00 Traslovslage - Gileleje 7:00 18:05 11:05 60,8 6,6
10-07-00 Gileleje - Odden 9:45 16:00 6:15 34,0 1,0
11-07-00 Odden - Ballen 8:25 16:50 8:25 45,9 0,7
12-07-00 Ballen - Kerteminde 9:25 13:30 4:05 23,5 1,5
13-07-00 Kerteminde - Spodsbjerg 10:45 17:55 7:10 39,9 1,2
14-07-00 Spodsbjerg - Kiel 7:45 17:00 9:15 48,8 6,9
16-07-00 Kiel - Cuxhaven 6:45 19:30 12:45 67,9 11,7
17-07-00 Cuxhaven - Nordeney 5:00 18:00 13:00 73,5 10,9
18-07-00 Nordeney - Lauwersoog 9:35 21:00 11:25 65,7 9,3
20-07-00 Lauwersoog - Den Helder 6:45 22:30 15:45 96,4 8,9
22-07-00 Den Helder - Lelystad 9:10 21:15 12:05 44,6 2,6
23-07-00 Lelystad - Muiderzand 11:30 14:00 2:30 18,0 2,0