Inleiding Logboek Nadine Info Havens Route Nadine
Voorbereiding Weerberichten Verslag Waypoints

Engelse Oostkust   Terug naar top

In de zomer van 2001 zeilden we met de Nadine langs de oostkust van Engeland. Bekende plaatsen en rivieren werden bijgeschreven in het logboek. Als voornaamste reisdoelen hadden we Southwold, de rivieren Deben, Orwell en de Thames op ons verlanglijstje staan. Op deze pagina doen we verslag van onze belevenissen en delen we de informatie die we onderweg verzamelden. Op het kaartje onder route Nadine kunnen de bezochte gebieden worden "aangeklikt" om bij het betreffende verslag en informatie te komen.

Een oversteek laat zich niet makkelijk plannen, als zeiler ben je nu eenmaal afhankelijk van het weer. Wij hadden echter geluk en in ons eerste vakantie weekend konden we in een rustig weer periode gelijk oversteken. Met zeezeilen moet je de goede zeildagen gelijk gebruiken is ons motto; uitrusten - bijkomen kan altijd nog in de dagen dat je verwaaid ligt.
De oversteek bracht ons in Lowestoft vanwaar we geleidelijk naar het zuiden zakten. Dit gaf ons het voordeel dat de grote oversteek (Den Helder - Lowestoft; 31 uur) aan het begin van de vakantie zat en de kleine oversteek (Ramsgate - Belgie; 10 uur) aan het einde. Helaas hadden we hierdoor dan langs de kust vaak stroom tegen. Afgaand tij op de rivieren gaat namelijk gepaard met een noordelijke stroming langs de kust.
zuidelijke stroming noordelijke stroming
Zuidelijke stroming langs kust
HW-5 tot HW Dover
Noordelijke stroming langs kust
HW+1 tot HW+6 Dover









Voorbereiding & Tochtplanning  Terug naar top

Om in de stemming te komen voor een tocht langs de Engelse oostkust, lazen we in de wintermaanden het boek "Kreken en kleine schepen" van Maurice Griffiths (ISBN 90-6410-120-5, bij de Slegte te koop). In de voorbereiding bekeken we het boek "The East Coast" van Derek Bowskill (ISBN 0 85288 369 2, 1998) en kochten we een serie Imray kaarten (C25, C28, C30, C1, C2, Y15, Y17, Y18). De MacMillan almanak hadden we nog van vorig jaar en gebruikten we voor het opzoeken van de specifieke haven informatie als getijverschil t.o.v. Dover, toegankelijkheid, marifoon kanalen, procedures, etc... De getijde gegevens voor Dover haalden we uit het Boordboek van de Vereniging van Toerzeilers. De posities van waypoints werden overgenomen uit de MacMillan. Richting en sterkte van de getijstromen werden uit de kaarten en de MacMillan gehaald.
De avond voor de tocht werd de GPS geprogrammeerd, de getijde gegevens opgezocht, de vertrektijd vastgesteld en het tochtverloop besproken. Veel gelegenheid voor variatie is er niet met havens achter een "sill" en getijde rivieren. Een zelden besproken optie was alles 12 uur later. Soms lasten we een stop aan een mooring in, om na het uitvaren van de haven bij HW weer verder te slapen of te genieten van het landschap. Op die manier verkregen we gunstiger stroming op zee of bij het binnen varen van de volgende rivier.








Weerberichten   Terug naar top

De vakantie begonnen we gewapend met de Bracknell weerkaarten vanaf de Zeilen site. Tijdens verwaaide dagen bezocht ik een paar keer een bibliotheek om op internet nieuwe weerkaarten op te vragen. Bijna dagelijks luisterden we via de SSB naar de Nederlandse kustwacht met de weersituatie op 3673 kHz om 23.40 uur (MEZT). Op de VHF was het mogelijk om de Nederlandse kustwacht tot circa 33 Nm uit de Nederlandse kust te ontvangen. Aangevuld met 's-morgens en 's-avonds een blik in de lucht was dit voldoende om onze dagtrips te plannen tijdens rustig weer.










Route Nadine   Terug naar top

Kaartje van de gehele tocht.
Aanklikken van de cirkels opent een nieuw scherm met het verslag.
Overzicht van tocht










Waypoints   Terug naar top

Onderstaande waypoints hebben we tijdens onze tocht gebruikt. We hebben ze overgenomen uit "The MacMillan Reeds - Nautical Almanac - 2000" en ze zijn gebaseerd op OSGB 36 datum. De waypoints zijn boeien die het veilige vaarwater tussen de zandbanken markeren. Wees er op bedacht dat de zandbanken van positie kunnen veranderen en dat de boeien dan verlegt worden.

Naam NoordOost
Aldeburgh Ridge By 52° 6,82' 1° 37,60'
Barnard E Lt By 52° 25,11' 1° 46,50'
Bench Head Lt By 51° 44,66' 1° 1,20'
Columbine By 51° 24,23' 1° 1,45'
Eagle Lt By 51° 44,10' 1° 3,92'
East Last Lt By 51° 24,00' 1° 12,28'
Holm S lt By 52° 27,17' 1° 47,25'
Holm SW Lt By 52° 28,00' 1° 47,28'
Maplin Lt By 51° 34,00' 1° 2,40'
Maplin NE Lt By 51° 37,43' 1° 4,90'
Maplin Bank Lt By 51° 35,47' 1° 4,80'
Margate SE Lt By 51° 24,04' 1° 20,50'
Margate S Lt By 51° 23,80' 1° 16,75'
Medusa Lt By 51° 51,20' 1° 20,46'
Nase Lt Bn 51° 45,75' 0° 54,88'
Newcome E Lt By 52° 28,48' 1° 49,32'
Newcome Sand Lt By 52° 26,40' 1° 47,15'
Pye End Lt By 51° 55,00' 1° 18'
Spile Lt By 51° 26,40' 0° 55,80'
Stanford Lt By 52° 27,33' 1° 46,78'
Stone Banks By 51° 51,00' 1° 35'
Wallet Spitway Lt By 51° 42,83' 1° 7,42'
Whiting Ne Lt By 52° 3,77' 1° 33,88'
Whiting SW Lt By 52° 1,10' 1° 30,90'
Woodbridge Haven By 51° 58,15' 1° 23,90'










Bezochte havens   Terug naar top

We maakten 27 overnachtingen in 21 verschillende "havens" tijdens deze tocht. Engeland staat bekend om zijn dure havens, en dat klopt ! Wij betaalden in de Engelse havens gemiddeld Dfl 43,78 (Euro 19,90) en buiten Engeland Dfl 21,55 (Euro 9,80). Door gebruik te maken van moorings en van remmingen daalde de gemiddelde kosten per overnachting over de gehele vankantie tot Dfl 26,31 (Euro 11,96).
We raden iedereen aan om een bijbootje mee te nemen op trips naar Engeland. Er zijn veel moorings en anker mogelijkheden, waardoor een bezoek aan Engeland weer goedkoper wordt. Bovendien brengt zo'n bootje weer avontuur in het bestaan.

Overzicht van de bezochte havens, het liggeld dat wij betaalden voor de Nadine (lengte 7,5 meter + 2 personen) en bijzonderheden over de haven.

Haven liggeld Dfl Euro opmerkingen
Den Oever 0,00 0,00 thuis haven
Den Helder 21,35 9,70 -
Lowestoft 40,32 18,33 3 nachten gebleven
Southwold 39,60 18,00 gebruik van wrijfhout noodzakelijk,
liggen op de kade klaar.
Sterke stromingen en een flink getijde verschil.
Felixstone ferry 0,00 0,00 mooring
Woodbridge 39,60 18,00 haven achter drempel
Ipswich - Neptune marina 32,40 14,73 haven achter sluis,
en ze laten het water erg snel in en uit stromen
Shotley point 42,84 19,47 haven achter sluis
Tollesbury 32,40 14,73 haven achter drempel
Queensborough 0,00 0,00 mooring
Katherine Dock 65,34 29,70 2 nachten, haven achter sluis,
bediening alleen rond hoogwater bij daglicht
Gillingham 45,00 20,45 haven achter sluis
Faversham spit 0,00 0,00 2 nachten, mooring
Ramsgate 46,08 20,95 -
Duinkerke 23,51 10,69 2 nachten
Oostende - Mercator marina 27,63 12,56 haven achter sluis
en bruggen
Zandkreeksluis 0,00 0,00 remming
Ooltgensplaat 15,25 6,93 haven bereikbaar
via smalle geul
Hellevoetsluis 13,90 6,32 -
Stellendam 27,70 12,59 -
Scheveningen 27,20 12,36 -
Enkhuizen sluis 0,00 0,00 remming










Daglog van de tocht.   Terug naar top

Voor de hele trip gebruikten we 28 dagen waarvan 23 vaardagen. In de planning hadden we gerekend op circa 30% uitval door slecht weer, gelukkig werd dit dus slechts 17,8%. In totaal werd 736,2 Nm afgelegd met een daggemiddelde van 32 Nm per vaardag. De totale vaartijd was 195 uur en de gemiddelde vaartijd per vaardag was 8:28 uur.
Door wind uit de verkeerde richting, te weinig wind, of stroom tegen hebben we helaas heel wat uurtjes de motor bij gehad. Op basis van het brandstof verbruik schat ik zo'n 75 uur, dat is bijna 40% van de totale vaartijd.

Datum van naar Nm Start Eind Duur
14-07-01 Den Oever Den Helder 13.1 13:30 17:45 4:15
15-07-01 Den Helder Lowestoft 133.1 5:40 13:00 31:20
19-07-01 Lowestoft Southwold 10.8 6:45 9:20 2:35
20-07-01 Southwold Felixstone ferry 28.3 11:15 20:30 9:15
21-07-01 Felixstone ferry Woodbridge 8.6 10:00 12:15 2:15
22-07-01 Woodbridge Ipswich 24.2 12:00 20:15 8:15
23-07-01 Ipswich Shotley point 9.9 13:00 18:15 5:15
24-07-01 Shotley point Tollesbury 38.4 9:30 16:15 6:45
25-07-01 Tollesbury Queensborough 46.1 4:30 17:30 13
26-07-01 Queensborough Katherine Dock 35.4 10:05 19:50 9:45
28-07-01 Katherine Dock Gillingham 44.7 7:30 18:00 10:30
29-07-01 Gillingham Faversham point 27.1 12:30 19:30 7:00
30-07-01 Faversham spit Faversham spit 6 7:40 10:00 2:20
31-07-01 Faversham spit Ramsgate 29.2 9:15 16:20 7:05
1-08-01 Ramsgate Duinkerke 44.6 10:10 20:45 10:35
3-08-01 Duinkerke Oostende 25.5 11:45 17:15 5:30
4-08-01 Oostende Zandkreeksluis 45.5 9:30 22:30 13:00
5-08-01 Zandkreeksluis Ooltgensplaat 30.9 10:50 22:00 11:10
6-08-01 Ooltgensplaat Hellevoetsluis 16.5 10:15 14:20 4:05
7-08-01 Hellevoetsluis Stellendam 3.9 14:00 15:00 1:00
9-08-01 Stellendam Scheveningen 29,3 8:40 15:15 6:35
10-08-01 Scheveningen Enkhuizen sluis 68,1 8:00 2:00 18:00
11-08-01 Enkhuizen sluis Den Oever 17.0 9:30 15:00 5:30













Verslag van de tocht  Terug naar top

Vrijdag 13 juli - Zaterdag 14 juli: Den Helder - Lowestoft
De eerste dag van de vakantie wordt besteed aan de laatste klusjes voor vertrek. Ernie stouwt de Nadine vol. Engeland is duur dus we nemen zoveel mogelijk eten mee. Zowel aan bakboord als aan stuurboord worden in de kastjes versnaperingen voor onderweg opgeborgen. Zo is er altijd wat te snoepen vanuit de kastjes aan de lage kant. De "grabbag" vullen we met veldflessen vers water, vuurpijlen, suikerrijke versnaperingen, blikjes sardine en hardkecks. Een extra jerrycan brandstof van 20 liter krijgt zijn plaats in de bakskist, de Genua schuift door naar de punt van de kajuit. De tassen zijn leeg, alle hoeken en gaten zijn gevuld, we zijn er klaar voor.
De weerkaarten laten zien dat er een korte periode van rustig weer aankomt. Eigenlijk nog wat vroeg in de vakantie, maar het lijkt erop dat we deze kans niet ongebruikt voorbij moeten laten gaan. Een lage drukgebied met harde wind naderd Engeland alweer. We varen zaterdags in de regen naar Den-Helder en plannen een vroeg vertrek met het eerste uitgaande water.

Zondag 15 juli - Maandag 16 juli
In de nacht waait het nog onheilspellend en met niet veel vertrouwen in wat de dag zal brengen worden we om 04.15uur gewekt door het gepiep van mijn horloge. We zijn bezorgd of de wind nu echt wel gaat liggen zoals de weerkaarten aangeven. We roepen VC Den Helder op voor een weersverwachting. Op de vraag voor welk gebied antwoord ik "Noordzee". Helaas blijkt dat niet het juiste "vocabulaire" te zijn, een onsamenhangend antwoord volgt dat meer de actuele situatie beschrijft dan een echt weerbericht. 10 minuten later roept een echte zeeman VC Den Helder en vraagt het weersvooruitzicht voor de districten "Humber en Thames". "Zuidwest 3 tot 4 later afnemend en ruimend naar west" - meldt VC Den Helder. Dat is wat we weten wilden, helaas niet bezeilbaar maar wel bevaarbaar !
Om 05.40 starten we de motor en verlaten Den Helder, op naar Lowestoft. In de ochtend hebben we de ebstroom mee en met de Genua erbij kan de motor uitblijven. Na de koffie wordt de wind steeds minder en staat ook steeds meer tegen, de motor gaat weer bij. De GPS is inmiddels volgestopt met alle waypoints, klusjes worden uitgesteld tot na de vakantie dus alle tijd om te vissen. Binnen een halfuur liggen er twee verse makrelen in de kuip. Heerlijk voorafje: gestoofde makreel met peper en laurier !
Om 19.05 luisteren we op VHF 23 nog naar een slecht te ontvangen Nederlandse kustwacht met het weersbericht. Op dat moment zijn we circa 33Nm van de Nederlandse kust. De brandstof tank wordt bijgevuld, een kleiner fok slaan we aan als voorbereiding op de nacht.

de schemering valt   Engeland is in zicht, de Britse vlag kan in het bakboordwand   nog even en de bui barst los

Lowestoft varen we via de zuid appraoch aan. Boeien met bekende namen uit de briefings van de Toerzeilers Lowestoft rally passeren we terwijl de contouren van Lowestoft steeds helderder worden. Vlak voor de haveningang komt er een flinke bui vanaf land in zicht, snel heisen we ons in de zeilpakken en de bui barst los. Het dek en de kuip liggen onder een dunne laag hagelstenen, het zicht neemt af tot minder dan 100 meter. Ik roep de havendienst met het verzoek om binnen te mogen lopen en vraag naar bijzonderheden. In tegenstelling tot wat het weer uitstraald worden we van harte welkom geheten en mogen we binnen varen. Bijna op de tast koersen we op de haveningang aan.
In de jachthaven gaan we op zoek naar een ligplaats, we leggen even vast aan de bunkerkade maar de havenmeester informeert ons vriendelijk dat er betere plaatsen zijn. We scharrelen verder, en realiseren ons nu pas dat we de Ginals (ploegleider vanuit Den Helder bij de Toerzeilers Lowestoft rally 2000) voorbij gevaren zijn. Cees en Tineke staan al aan dek om onze lijnen aan te pakken. Even later krijgen we een heerlijke kop soep in handen en kletsen bij over de tocht. Leuk zo'n "thuiskomst" ontvangst na een 31 uur varen.

Maandag 16 juli - Woensdag 18 juli: verwaaid in Lowestoft
      

Het clubgebouw van de Norfolk & Suffolk Yacht Club is een historisch gebouw, de sanitaire voorzieningen in het hoofdgebouw dateren uit vroeger tijden maar worden prima onderhouden. Bloemetjes gordijnen, kaptafel en vaasje bij de dames douche en een glimmend gepoetste stortbak bij de heren.
   

De eerste dagen is het weer slecht en blijven we verwaaid liggen in Lowestoft. Goede gelegenheid om het achterland te verkennen. Bij het bezoek aan het Maritime museum ontdekken we het naambordje van het schip,
de Togo , van mijn neef. De gidsen, gepensioneerde zeelieden, praten honderd uit over vroeger tijden. In de stadsbibliotheek bekijken we via internet de weerkaarten. We kunnen nog een dagje uit. Met een goedkoop busretour gaan we naar Norwich. Wandelen door de stad en bezoeken de kathedraal.
   


Donderdag 19 juli: Lowestoft - Southwold
In de ochtend zeilen we met stroom mee van Lowestoft naar Southwold. In Southwold moeten we voor het eerst afmeren op stroming en op getijde en om het feest compleet te maken langs palen. Wat zijn we in Nederland toch verwend met al die drijvende stijgers ! Een vriendelijke Engelsman staat ons bij met raad en daad. Het door mij als loopplank begroette stuk hout is dus een wrijfhout. Na wat puzzelen ligt de Nadine keurig afgemeerd. De rest van de dag besteden we aan een wandeling naar het schilderachtige Southwold. We genieten van het uitzicht op zee, zwaaien naar de Ginals die 's-middags voorbij zeilt op het fok. Tijdens een regenbui schuilen we in de leeszaal voor zeelieden.
       

Bij terug komst in de haven hebben we buren gekregen. Het is de solo zeiler John Didden met zijn Alouette, een lokale zeiler uit het Blackwater area. De forse wind en metaalmoeheid bezorgde hem een gebroken mast. Hij zeilt al jaren solo rond in dit gebied met zijn ongestaagde tweemaster. Tot vandaag ging alles goed, nimmer had hij voor zichzelf gevoeld dat zeilen een risico in zich had. De belevenissen van de gebroken mast, het binnenboord heisen van de tuigage en de realisatie solo te zijn met een klein bootje met een buitenboord hebben hem aan het denken gezet. We kletsen tijdens het eten en laat in de avond over zeilen, zijn onfortuinlijke tocht die gelukkig goed afliep en natuurlijk over welke mooie plekjes we zeker moeten bezoeken. John deelt zijn proviand uit, de gebroken mast heeft een einde gemaakt aan zijn zeiltrip. Morgen komen kenissen hem met een trailer ophalen.

Vrijdag 20 juli - Zaterdag 21 juli: Southwold - river Deben - Woodbridge
Rond HW vertrekken we uit Southwold. De rivier stroomt al weer richting zee. Onervaren als we zijn vergeten we de motor bij te zetten in zijn achteruit. Zodra de landvasten los zijn schieten we voorruit, met een ruk aan de helmstok en Ernie die de punt wegduwt ontwijken we de afgemeerde boten voor ons. We zijn vertrokken voor we er erg in hebben en zonder een gepast afscheid laten we John, Alouette en Southwold achter ons. Volgens planning komen we circa 4 uur voor HW aan bij de monding van de Deben.
Voor de monding van de Deben liggen een aantal grindbanken die regelmatig van positie veranderen. Jaarlijks wordt er daarom nieuw kaart materiaal gemaakt dat voor 1 pond te koop is bij "Small craft deliveries ltd." in Woodbridge, maar ja dan ben je er dus al.
Vele engelsen die we onderweg tegenkwamen boden ons een gratis copietje aan. Hiernaast een detail van de monding. Wij begonnen de invaart 4 uur voor HW.

De aanwijzingen die wij kregen:
  • vaar naar de RW boei "Woodbridge Haven"
  • koers circa 300 graden
  • passeer de groene boei ruim ten zuiden
  • verleg koers naar 35 graden
  • passeer de rode boei oost
  • verleg koers naar 15 graden
Detailkaartje River Deben monding


Eenmaal op de rivier zoeken we snel een mooring voor de nacht. Zaterdags varen we met het tij mee stroom opwaarts naar Woodbridge. De Deben slingert zich door een zacht glooiend landelijk landschap. Bijna over de volle lengte liggen er boten aan moorings. Blijkbaar hebben ze veel last van vogels op de boten want CD's, plastic zakken en namaak uilen doen dienst als vogelverschrikker.
Monding van de Deben met brekers op grindbanken   Aan de mooring    CD's als vogelverschrikker   Plasticzakken als vogelverschrikker
De engelsen hebben ook een vrije dag en vermaken zich met zeilwedstrijdjes op de Deben. In de drukte van boten aan moorings, pleziervaarders stroom op en af zijn de wedstrijdkeertonnen niet te onderscheiden van lege moorings en de spaarzame geul bebakening. Nabij Woodbridge zitten we dan ook midden in het wedstrijdveld van kleine openbootjes. Schreeuwen is "not yachting" maar de verbeten gezichten spreken boekdelen over de toeristen die stuurboordswal in de geul houden. De haven van Woodbridge ligt achter een sill (drempel), dus in en uitvaren kan alleen rond HW. Op de fishfinder zien we de sill passeren op een diepte van 1.8 meter.
Sill tijdens hoogwater   Sill op de fishfinder   Sill tijdens laagwater

Hieronder wat foto's van in de haven van Woodbridge die lokaal bekend staat onder de naam "Tide Mill Harbour". De rest van de dag gebruiken we voor een wandeling door het dorp en langs de rivier.
Nadine in Tide Mill haven - foto: T.Timmermans     Ginals in Woodbridge   Nadine aan drijfstijger

Woodbridge dorp  Wandelpad langs de rivier  River Deben tijdens laagwater


Zondag 22 juli - Maandag 23 juli: Woodbridge - river Orwell - Ipswich - Shotleypoint
Twee uur voor HW Woodbridge is het water hoog genoeg boven de sill en verlaten we om 12:00 uur samen met de Ginals "Tide mill harbour". De Nadine doet het kalm aan en de Ginals raakt al spoedig uit zicht door de kronkelende rivier. Met een vaart van circa 4-4,5 knoop bereiken we de ingang van de Deben in 2,5 uur varen.
Traditie getrouw hebben we op zee stroom en wind tegen. In de namiddag varen we de Orwell op en passeren Shotleypoint rond de klok van vijf. Zonder resultaat zoeken we met de verrekijker de Ginals tusen de masten van Shotley marina. Op dat moment ziet de Ginals ons wel passeren en stuurt ons in NL onderstaande foto.
Nadine passeert Shotleypoint, foto: T. Timmermans     Shotley point

Wij varen de Orwell verder op en passeren Pinn Mill. Om 20:00 uur liggen we met een moterkruiser in de sluis bij Ipswich. Het water in de rivier staat laag en met een enorm geweld loopt de sluiskolk vol, we dansen op onze springen maar komen heelhuids uit de wasmachine. De haven ligt mooi in het centrum van Ipswich en de volgende morgen verkennen we voor vertrek de binnenstad.
Het water stroomt hard de sluis in   Nadine in Ipswich, Neptune marina

Om 13:00 uur is het hoogwater en we kunnen eenvoudig de sluiskolk doorvaren zonder schutting. Bij Pinn Mill houden we siesta aan een mooring. Genieten van het uitzicht op de pub terwijl in de geul oceaanstomers ons passeren. Uiteindelijk varen we om zes uur 's-avonds Shotley marina binnen.
Zicht op Pinnmill   Grote schepen op de Orwell


Dinsdag 24 juli - Woensdag 25 juli: Shotleypoint - Tollesbury - Queensborough
De trip van Shotleypoint naar Tollesbury kunnen we zo plannen dat we stroom mee hebben. Met de kentering verlaten we Shotleypoint en laten ons door de zuidelijke stroom richting Blackwater spoelen. Ondanks de weinig wind, 2-3 Bft, lopen we 5kn over de grond. Vanaf West Mersea volgen we de boeien richting Tollesbury. De rivier wordt smaller en nu het hoogwater is lijkt het er op of we door overstroomde weilanden varen. Her en der liggen bootjes verdwaald tussen het groen van de kwelders. Te midden van dit wonderlijke landschap staat een geimproviseerde peilschaal nog net boven water die de waterhoogte boven de sill van Tollesbury aangeeft.
Waterhoogte boven de sill   Haven van Tollesbury   Laagwater bij Tollesbury

Vlak voor de haven ligt een vervallen lichtschip, de meeste bootjes zien er trouwens niet zo florissant uit. We varen door naar wat ons de haveningang lijkt. Via de marifoon krijgen we van de havenmeester een ligplaats toegewezen. We komen aan een prima drijfstijger te liggen met water en elektra. Met het dalen van water veranderen de contouren van het landschap. De gehele omgeving valt droog. De groene kwelder wordt zichtbaar, de verdwaalde bootjes liggen allemaal in modderrijke geulen en zijn bereikbaar via een uitgebreid stelsel van loopplanken. Nu wordt duidelijk zichtbaar dat de haven van Tollesbury een uitgegraven kom is aan het einde van een van de vele geulen. In de namiddag slenteren we door Tollesbury. Onverwacht komen we voor onze boodschappen terecht bij de uitstekend gesorteerde kruidenier waar Bowskill melding van maakt in zijn boek "The East Coast". Terug in de haven nemen we een verfrissende duik in het zwembad van de club en gaan vroeg te kooi want morgen is het om 04:00 uur HW.
het zwembad bij Tollesbury    Ochtendmist bij Tollesbury

Om 04:30 varen we Tollesbury haven uit en zoeken een mooring in het diepere water van de rivier. Met de opkomst van de zon ontstaat ook ochtend mist die als een wattenprop over het landschap wordt geduwd. Nog voor het zicht te slecht is om te varen haken we vast aan een mooring en slapen nog wat uurtjes verder. Door deze pauze verkrijgen we wederom stroom mee op zee. Vanaf 08:00 vervolgen we onze tocht naar Queensborough.
In de monding van de Thames zoeken we eerst tevergeefs naar een mooring in de Ray gut bij Southend. Het leek ons een prima uitvalsbasis om de volgende dag de Thames op te varen. Maar helaas geen beschutte moorings in diep water. Uiteindelijk varen we een stukje de Medway op om de nacht door te brengen aan de moorings bij Queensborough.

Dondedag 26 juli - Vrijdag 27 juli: Queensborough - river Thames - London
Via de mobiel hadden we de laatste dagen regelmatig SMS-kontakt gehouden met Frank en Marijke. Een ontmoeting in London hadden we vaag afgesproken. Gisterochtend kwam het bericht dat ze London verlaten hadden. Via de SMS melden wij dat we in Queensborough liggen tot inkomend tij en dan richting London vertrekken. Met de laatste ebstroom komen ze nog even voor een snelle ontmoeting langs. Marijke heeft een heerlijk krentenbrood gebakken. Tijdens de koffie met verhalen over de belevenissen wordt de eigen gebakken brood voorraad voor 2 dagen smakelijk achter de kiezen gewerkt. De Sephia zet koers langs de kust naar het noorden en wij gaan de Thames op.
Sephia komt langszij   Koffie met zelfgebakken krentenbrood


We houden de vaart er goed in op de Thames want we willen op tijd bij Catherine's dock aankomen om de schutting niet te missen. Vanaf 09:00 uur houden we continu meer dan 5kn op het log met een piek van 7kn. We waren gewaarschuwd dat de Thames vol zou liggen met afval, maar vinden dat het wel mee valt. Als voorzorg op mogelijke schroef problemen hebben we het anker klaar liggen. Volgens procedure melden we ons voor de passage van de stormvloedkering. Op de oevers van de Thames in London staat het vol met tot appartementen omgebouwde pakhuizen en in die trend gebouwde nieuwe woningcomplexen. De oude vrachthavens in de stad zijn buiten gebruik of doen dienst als jachthaven. Om vier uur passeren we Greenwich. He, het logboek is daar niet op bedacht, in de kopjes voor de positie staat voorgedrukt Noord(er breedte) en Oost(er lengte). De Nadine is haar logboek ontgroeit !
Nadine passeert de Tidal barrier     De sluisdeur van Catherina's dock

Plots horen we een klap en stokt de motor even. We zitten midden in een veld van afval, links, rechts, voor en achter drijven stukken hout, sommige zo groot als boomstammen. De verhalen kloppen, maar het afval zit geconcentreerd in een soort van vloedmerken. Voorzichtig manouvreren we verder, maar durven geen gas terug te nemen, want we willen de schutting bij Catherine's dock niet missen. Alweer een verhaal dat anders blijkt te zijn. Rond HW Towerbridge komen we aan bij Catherine's dock en kunnen achter aan sluiten bij de wachtende boten. We zien enkele bekende boten vanuit Queensborough, die liggen hier al zeker 2 uur te dobberen, zeg maar klotsen, op de Thames. Als het schutten begint is bij de derde schutting de spanning te snijden, iedereen wil tegelijk naar binnen. De sluismeester zou de boten individueel oproepen, maar de sluismeester laat niets van zich horen en de anarchie breekt uit. Wij spreken de sluiswachter, die op de kade loopt, aan en vragen of er nog een schutting komt. We worden gerustgesteld met de melding, dat iedereen die er nu ligt geschut wordt. Na 2 uur klotsen tussen de rondvaartboten, opdringerige motorjachten en beleefde engelsen kan de Nadine om 19:25 uur de sluis invaren, het is dan inmiddels ruim 2 uur na HW Towerbridge.
Wachten voor de sluis van Catherina's Dock nabij de Towerbridge  Haven Catherina's dock

De Nadine krijgt een mooi plaatsje in het West dock. De haven is een oase van rust in het hectische London. We zitten op steenworp afstand van de Towerbridge, metro, bus en supermarkt. We zijn van plan een paar dagen in Londen te blijven. We kopen een dagkaart voor het openbaar vervoer en hoppen zo van bus naar metro naar trein en doorkruisen heel London en buitenwijken opzoek naar een speciale muziekwinkel.
Erik wil 's-avonds Indiaas eten. We verkiezen de rust in de kuip boven een tocht door Londen opzoek naar een authentieke indier. We proberen allerlei "take away" Indian food uit van de supermarkt om de hoek. We evalueren de dag en komen tot de conclusie dat de stad in schril contrast staat tot de rust die we zoeken met een zeilvakantie. We maken ook nog even de kas op en de keuze wordt helder, gaan we voor Dfl 150,-- Kew Gardens bezoeken ? Nee, we besluiten de volgende morgen London uit te vluchten op zoek naar ruimte en rust.

Nachtelijk London     Nachtelijk London

's-Avonds dompelen we ons nog eenmaal onder in het stadse leven. De uitgaanswijk bruist van het leven. De straten zijn bevolkt met jeugd van 12 tot 25 jaar in uitdossingen waar we ons provinciaaltjes bij voelen. Er staan rijen voor wereldbekende discotheken, overmaatse cadilacs rijden door de straat met uitbundig zwaaiende popsterren uit het dak, neon reclames kondigen de nieuwste musicals aan. De generatie en cultuur kloof wordt ons pijnlijk gewaar.
Tot slot nemen we om middernacht de metro naar "huis". De ondergrondse stations zijn nog altijd vol met mensen alsware het spitsuur. Jimmy kijkt ons aan met rondtollende ogen en wordt door een van de meisjes uit zijn groep overeind gehouden. Lachend herkent deze amper 14 jarige de moederrol die ze invult en verteld ons dat ze juist deze avond niet bij hun ouders wilden zijn.
Tower bij nacht   
De volgende morgen rekenen we af bij de sluiswachter annex havenmeester. Hij heeft ook nog twee volle jerrycans diesel voor ons geregeld, prima service bij Catharine's dock. In de vroege ochtend zien we ook nog even hoe je een hanging basket water geeft, met een douche kop aan een lange steel dus.

Zaterdag 28 juli - Maandag 30 juli: London - Gillingham - Favershamspit
We varen weer een hele dag over de Thames. Ditmaal zijn we extra oplettend voor afval dat we tegen komen. Regelmatig nemen we gas terug en wijken we uit voor stukken hout en plastic. We zijn wat zenuwachtig geworden, het lijkt of de Nadine niet helemaal de oude is. De helmstok trilt meer dan vroeger, manouvreren gaat niet helemaal lekker en de voortstuwing lijkt verminderd als we harder dan 5 knoop willen. Bij aankomst in Gillingham marina inspecteer ik de schroef en kan een groot stuk plastic lostrekken dat rondom de as zit. Hiermee zijn de problemen verholpen.
   Plastic uit schroef   Zonsondergang op Favershamspit

Na Gillingham marina gaan we van de rust genieten in de river Swale.
Aan de moorings bij Faversham spit hebben we een dagje geluierd. In de morgen zijn we met inkomend HW Faversham Creek ingevaren. Het water is dan net diep genoeg voor een boot met een diepgang tot 150-200cm. De spaarzame beboeiing en de oeverbeschoeingen verraden waar de geul loopt. Na een paar meanders denk je de "swing" te pakken te hebben tot je overmoedig vast loopt.
Waakzaam de fishfinder volgen, langzaam varen, turen naar stromingsrimpels op het water en wat geluk voorkomen dat je uit de geul loopt. Het kwelderlandschap en de uitstraling van Faversham maken het de moeite waard. Voor wie het durft kan zelfs zijn scherpe jacht in de modder laten zakken en een tij overblijven.

Aanwijzingen:
  • Afhankelijk van diepgang invaart vanaf 1,5 uur voor HW
  • Correctie t.o.v. Dover = + 1:25u
  • Langzaam varen
  • gebruik de diepte meter
Luchtfoto van het laatste stuk bij laagwater:
Luchtfoto LW Faversham creek
Folder "Faversham Creek navigation Guide"
zie ook de detail kaart hieronder.
Detailkaart van de kreek:
Kaartje Faversham creek

Dinsdag 31 juli: Favershamspit - Ramsgate
Met het vertrek vanuit Favershamspit begint voor ons ook de terugreis naar Nederland. Iedere goede vaardag vanaf nu willen we gebruken tot we in het beschutte vaarwater van Marker- en IJsselmeer zijn. Met de stroom mee en een redelijk gunstige wind zeilen we de monding van de Thames af. Dit is een prima visgebied voor makreel. We vangen 4 makrelen voor het avondeten. Twee worden traditioneel bereid met peper en laurier, de andere krijgen een oosters tintje met Tandoori saus.
Op veilige afstand passeren we het "Richard MontGomery" wrak. Drie masten prikken dreigend en waarschuwend door het wateroppervlak. Ik zal toch eens moeten achterhalen waarom zo'n wrak nog altijd midden in de Thames ligt en wat de geschiedenis er achter is.
     Makreel tandoori



Woensdag 1 augustus: Ramsgate - Duinkerke
We kunnen niet een dagje overblijven in Ramsgate. Het weer is nu gunstig, 4-6Bft NO en er komt slechter weer aan. De oversteek maken we geheel op zeil. In een rechte lijn is Duinkerke niet aan te varen vanwege de zandbanken die evenwijdig aan de kust lopen. De tocht wordt daardoor aanzienlijk langer dan een oversteek naar Nieuwpoort. We hebben het er graag voor over, Frankrijk kan worden bijgeschreven in het logboek.
     Invaart Duinkerke



Vrijdag 3 augustus - Zaterdag 11 augustus: van Duinkerke via Zeeland naar Den Oever
In Duinkerke liggen we nog een dag verwaaid en kunnen dan zeilend naar Oostende varen. De dagen erna zoeken we het beschutte water op van de Zeeuwse delta. Via Vlissingen en het kanaal door Walcheren varen we vanuit Oostende in een keer door naar de Zandkreeksluisen. De volgende dag varen we weer tot laat in de avond en bereiken Ooltengensplaat. Onderweg naar Hellevoetsluis brengen we een kort bezoek aan de oude thuishaven van Nadine, "Itterse kade".
In Hellevoetsluis meren we eerst af in het kanaal voor de brug, maar de havenmeester adviseert ons door te varen naar de vereningshaven. Er wordt 8Bft voorspelt uit ZW, de golven vanuit het Haringvliet rollen dan met volle kracht door het kanaal en zouden ons op de kade zetten is de waarschuwing. Drie nachten later kunnen we eindelijk bij Stellendam uitvaren naar Scheveningen. Van Schevingen varen we in één trip door naar Enkhuizen, waar we om 02:00 's-nachts een ligplaats aan een remming vinden. De volgende dag is de vakantie voorbij.
Hieronder een fotoverslag:

Invaart Oostende Culinair in de kuip Mosselen met verse groente
Op het fok lopen we
Oostende binnen
Lekker "thuis" mosselen
eten in de kuip
Mosselen, groente, witte wijn,
herbes de provence



Op zee Op zeil door kanaal van Walcheren 's-Avonds doorzeilen op Veersemeer
Uitzicht vanuit kuip
naar achter
In de rust van de avond
door het kanaal van Walcheren
Op zeil over het Veerse meer
laat in de avond is het lekker stil en
met een warm bordje eten !



Invaart kanaal naar Ooltgensplaat Haven Ooltgensplaat
Invaart van Ooltgensplaat Nadine in de havenkom van Ooltgensplaat



Historische huizen aan de haven Herinnering aan watersnood 1953
Historisch pand aan de haven
met gedenksteen
Het waterpeil kwam tijdens
de ramp net onder de eerste zaailing
van de Nadine



Uitvaart schevingen Cruise schepen passeren op NZ kanaal Op Noordzee kanaal 2 fokken uit
Uittocht uit Schevingen Op het NZ-kanaal ontmoeten
we een cruise schip
Met de wind pal van achter
gaan we passaat zeilend
door het NZ kanaal, 2 fokken op 1 stag



Schutting Oranjesluis om 18.00uur Sluis Enkhuizen 24 uur per dag !
Na zessen is het stil
in de Oranje sluizen
De rust en service van
de sluizen bij Enkhuizen, om 02:00 uur
's-nachts worden we als enigste geschut









































































Lowestoft Southwold Woodbridge Ipswich Shotleypoint Tollesbury London Queensborough Favershamcreek Ramsgate Duinkerke Oostende Zandkreek Ooltgensplaat Hellevoetsluis Stellendam Scheveningen DenHelder