Inleiding Logboek Gabber Amateur zender


Dan maar naar Engeland  Terug naar top

Al in de winter maanden hadden we onze wens uitgesproken om weer naar Scandinavie te gaan. De tocht vanuit Nederland moest ons noordelijker brengen dan waar we de voorgaande vakanties gekomen waren. Vervolgens scharrelend langs ankerbaaitjes en misschien nog een oversteek naar Zweden. Het onbevaren Scandinavische kaartmateriaal, verzameld in de afgelopen jaren, wilden we gaan gebruiken.
Helaas werd aan het begin van de vakantie duidelijk dat we dit jaar beter niet naar Scandivie konden gaan. De ene depressie na de andere raasde over het Skagerrak. We stelden de plannen bij. We fantaseerden over beschutte hoger wal langs de Schotse oostkust. Helaas de uitlopers van de depressies kwamen tot in Dogger en Humber. Weer stelden we plannen bij. Dan maar in één nacht naar de overkant maar wel noordelijker dan waar we geweest waren. Op naar Great Yarmouth ! was ons laatste plan.
Lees hieronder hoe het ons verging van dag tot dag. De verslagen en foto's stuurden we dagelijks vanaf zee met de SSB zender naar onze homepage. Ze waren eerder te lezen onder de rubriek "Laatste Nieuws".

==160705==18:00UTC==Positie:52=31,3N==005=25,8E==========================================================
Batavia in Lelystad
De vakantie is begonnen. Pas na de middag gooiden we los in Muiderzand en we liggen nu voor anker bij Lelystad met uizicht op de Batavia.
Vanmorgen kwamen de laatste voorraden aan boord. Voor de eerste dagen hebben we ijsbergsla, courgette en prei als groente en salade. Daarna gaan we over op spitskool, witte kool en koolrabi. Af en toe een blik bonen tussendoor en we houden het weken uit zonder boodschappen te doen. Vandaag ook alvast de kiemen (Alfalfa, Tauge en tuinkers) voor 24 uur in het water gezet zodat we over een week verse salades kunnen maken. Onder de vloer staan 6 potjes geweckt vlees en we hebben ruime keuze aan "Stegeman" worsten en ingeblikt vis bij ons. Geen zorgen over scheurbuik, het wordt weer smullen aan boord !
Via de korte golf email hebben we bij Winlink de windverwachting voor de komende dagen opgevraagd en vergeleken met de berichten die we via de Duitse Weerdienst ontvangen op onze Navcode. Beide geven aan dat het later in de week flink gaat waaien in het noordelijk deel van de Noordzee ter ere van een storm die via West Schotland de Noordzee op komt.
Een 3 daagse tocht naar Noorwegen zou ons precies in het slechte weer doen belanden. Windkracht ruim 7 en flinke golfhoogten zijn geen vakantie weer vinden we. We denken nu aan een kortere oversteek richting Engeland. Dan zijn we het slechtere weer voor en zoeken de beschutting van hoge wal. Wat het gaat worden zien we morgen wel, het is vakantie tenslotte.
De groente voorraad

==170705==19:30UTC==Positie:52=54,8N==005=03,6E==========================================================
Vandaag hebben we ons derde bemanningslid als volwaardig lid van de crew geinstalleerd. De windvaan houdt de boot op een vaste koers ten opzichte van de wind en bedient het roer onvermoeibaar. Hierdoor is er tijdens de wacht tijd voor lezen, rommelen en vissen. Om de 10 minuten de neus uit de boeken en in de wind om te kijken of er boten in de buurt zijn. Zeilen wordt er een stuk gemakkelijker op met de windvaan.
De weerberichten blijven slecht weer geven voor het noordelijk deel van de Noordzee. Onze plannen voor Noorwegen laten we varen en zetten morgen koers naar Great Yarmouth in Engeland. Daar willen we een weekje rondscharrelen in de Broads, een beschut gelegen getijde gebied. We liggen nu voor anker bij Den Oever en gaan morgen met het eerste tij mee naar buiten, dat is vanaf 05:30 uur. Als alles mee zit zijn we dan dinsdag namiddag bij de invaart van Great Yarmouth. Veel eerder aankomen heeft geen zin, want we willen met de kentering of stroom mee naar binnen.
Windvaan als derde bemanningslid

==190705==06:15UTC==Positie:52=27,5N==004=33,9E==IJmuiden======================================================
Verse makreel
Na ruim 66 uur weer vaste grond onder de voeten. Wat begon als een mooie tocht veranderde in een vlucht naar een veilige haven. Halverwege de oversteek kwam het slechte weer al, wat we voor hadden willen zijn. De wind draaide meer West en zette aan. We probeerden het nog even met de motor erbij, maar het voortuitzicht om meer dan 12 uur tegen de wind in te motoren deed ons besluiten om te keren.
Vanaf maandag 19:45 koersen we met ruim 5 knoop richting IJmuiden. De wind zet door tot in de 7 en de golven breken rondom ons en éénmaal spoelt de kuip vol. Gabber en de windvaan doen fantastisch hun werk. 's-Nachts een haven binnenlopen heben we vorig jaar afgeleerd, dus we blijven op zee tot het eerste licht. Nabij de rede voor IJmuiden steekt Ernie nog een keer richting zee, wachtend op het eerste licht. Ik lig in de kajuit in zeilpak te wachten voor als er dekwerk te doen is. Samen met de inboedel veeg ik de vloer. Vroeg in de morgen neemt de wind iets af. We grijpen onze kans om IJmuiden binnen te spoelen. Het verloop van de tocht wijten we aan de wraak van de makreel.

==210705==18:00UTC==Positie:52=27,5N==004=33,9E==IJmuiden======================================================
St. Petersburg trio
We liggen nog steeds verwaaid in IJmuiden. Gisteren een luie dag aan boord gehad met in de middag een flinke wandeling door de troosteloze industriele omgeving van het havengebied. Veel bedrijvigheid maar ook veel leegstand en rommel. Vanmorgen nog wat geklust om de accuoplader via walstroom aan te sluiten.
's-Middags met de bus naar Haarlem geweest en er een cultureel dagje van gemaakt. Via een stadswandeling kwamen we langs een optreden van het "St.Petersburg trio" en een orgelconcert in de St. Bavo kerk. Onderweg oude pandjes bekeken, een hofje binnen geweest en ontdekt dat het Begijnhof in Haarlem een stuk minder vroom is dan vroeger.
We hopen snel richting Engeland te kunnen vertrekken want het echte vakantiegevoel zit er nog niet in. De voorspellingen zijn redelijk maar nu staat er nog altijd een straffe westen wind met af en toe een bui. Niet echt stimulerend om vaarplannen te maken.
Orgel in de St. Bavo kerk in Haarlem

==250705==20:300UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
Westelijk halfrond bereikt
Na ruim 56 uur varen zijn we vandaag dan eindelijk in Engeland aangekomen. Het eerste etmaal hadden we wegens wind gebrek de motor aan staan, de tijd erna stond er doorgaans te veel wind om met vol tuig te zeilen. Met snelheden van 6 en 7 knoop over de grond konden we de verloren tijd van het eerste deel van de tocht makkelijk inhalen en arriveerden volgens planning met hoogwater bij de aanloop van Whitby.
Vlakbij Whitby passeerden we voor het eerst met de Gabber de 0-meridiaan en varen we het westelijk halfrond binnen. Al 30 mijl uit de kust konden via het APRS van de Engelse amateurzenders onze positie aan internet doorgeven. Morgen een rustdag om Whitby te verkennen.
Aanloop van Whitby

==270705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
Endeavour vaart Whitby uit
De geplande rustdag zijn er een paar geworden. Gisteravond hadden we vol goede moed plannen gemaakt om richting New Castle en River Tyne te vertrekken maar helaas vanmorgen haperde de motor. De rest van de dag hebben we besteed aan het vervangen van fijnfilter, beter passende slangtuiles, ontluchten van het brandstofsysteem, zuchten, steunen, klagen, vl... Efin weer een eindeloze dag met de mooie hobby.
Gisteren was een heerlijke toeristische dag. Whitby loopt in de ochtend vol met honderden, merendeels bejaarde, engelsen die in talrijke bussen worden aangevoerd. Er zijn fish & chips tenten ten overvloede en winkeltjes met prularia, de boulevard is een kleine kermis annex gokhal. Maar er is ook historisch vertier.

Een replica van de Endeavour van kapitein Cook, ontdekker van Australie en Nieuw Zeeland, maakt rondvaarten. De schepen waarmee Cook de wereld ontdekten zijn alle gemaakt in Whitby. Een trap met 196 treden brengt je vanuit het dorp naar de beroemde Abbey op de heuvel. De abdij stamt uit de vroeg christelijke tijd van Engeland, toen dit nog door de barbaarse Keltische riten werd overheerst. Kleine steegjes, oude huisjes die sinds honderden jaren niet veranderd lijken maken het een pitoresk dorpje. Uit de begin jaren van de fotografie is er prachtig fotomateriaal van het dorp en de omgeving gemaakt door Frank Meadow Sutcliffe. Veel van de beelden zijn nog precies zo terug te vinden.
Abbey bij Whitby
Salade
Aan het eind van de dag klussen zijn we even naar een internet cafe geweest om de email te lezen en te controleren of alles wat we met de SSB versturen ook werkelijk op internet komt.
Ook leuk om te vernemen dat Joke, onze buurvrouw, in ons gastenboek laat weten dat ze onze recepten lekker vindt. Vandaag een salade van: macaroni, geraspte wortel, geraspte courgette, en gedroogde tomaatjes, half uitje, blikje tonijn, wat kappertjes en cashew noten, pesto rood en crema di balsamico van de Xenos en wat citroensap, peper en een mengeling van onze eigen kweek tauge-alfalfa-tuinkers. Dat was smullen na een dag tegenslagen. Tijdens het eten, in de kuip, ontdekten we dat de borgmoer van de helmstok los getrild was, maar goed dat we niet vertrokken zijn.

==280705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
Nog altijd zijn we in Whitby. De hele dag heeft het geregend en er was een windkracht 8 afgegeven voor het kustgebied. Op ons gemak ontbeten met Radio Nederland Wereldomroep voor het laatste nieuws. Bij de havenmeester oude aflevering van "Practical boat owner" gekocht en daarmee aan de lokale reddingmaatschappij gedoneerd. Vervolgens een luie ochtend gehouden in afwachting tot droger weer. Rond de middag koers gezet naar de VVV en het treinstation om een tocht voor morgen te plannen. Daarna de lokale bibliotheek bezocht. Om op te warmen bij een slager een mushroom-chicken-pie en een beef-pie gekocht en ons verheugt op de rode kool maaltijd die we vanavond gaan maken.
De los getrilde helmstok zit weer vast dankzij een veerring. Nog een wetenswaardigheid uit historisch Whitby. De uitvinder van het kraaiennest komt hier vandaan. De vinding bestond uit een ton die hoog in de mast werd gemonteerd en waarin de uitkijk beschermd kon staan. Dankzij deze vinding scoorde de boot van Scoresby de grootste walvisvangst ooit. Ter herinnering staat er een geinig beeld van een mast met Scoresby en zijn zoon in het kraaiennest op het plein bij de VVV.
Helmstok borgmoer los getrild

==290705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
We kunnen maar niet loskomen van Whitby en zijn omgeving. Met bus 840 zijn we naar Goathland gereden en vandaar weer terug gelopen naar de haven. Goathland ligt in het heuvelachtige landschap van de North York Moors. Een mooi natuurgebied met heide, vergezichten en geiten. Tegenwoordig is het ook bekend door een Engelse TV serie, die in de jaren 50 speelt en gaat over het wel en wee van het dorp. Een politie man, de pub en een garage spelen de hoofdrol vertelde een enthousiaste dame mij in de bus. Het dorp wordt nog altijd regelmatig afgesloten voor verkeer om nieuwe afleveringen te filmen.
Wij hebben het toeristische dorpje gelijk verlaten om naar de Mallyan Sprout te wandelen. Dit is een 70 voet (21 m) hoge waterval. Vanaf de waterval volgden we het voetpad richting Grosmont en vandaar door de Esk valley richting Whitby.
Waterval - Mallyan Sprout

Ernie loopt het Esk vally footpath
Het voetpad loopt grotendeels dwars door de weilanden en soms langs de rivier. We hadden gedacht slim te zijn door vanaf de bovenloop terug te lopen, in de hoop voornamenlijk langs de rivier een dalende route te hebben. Helaas zat de route vol met stevige klimpartijen, ach het gaf ons weer een sportief gevoel na de afgelopen luie dagen.
De hele route is in vroeger tijd ooit een geplavijd voetpad geweest. Grote uitgesleten stenen doen je afvragen in wiens voetsporen je loopt en wat hun verhalen zijn. Wij genoten van de tocht over vele prive erven, weilanden met koeien, geiten en schapen, langs de rivier over bruggetjes en een stuk over de ontmantelde "George Stephenson rail line". In het dal dat we volgden, passeerde regelmatig de stoomtrein tussen Grosmont en Pickering. Een prijzig toeristen lijntje door hetzelfde landschap als waar wij wandelden.

==310705==16:00UTC==Positie:54=41,4N==001=11,9W==Hartepool======================================================
Na een barre tocht liggen we veilig in de haven van Hartlepool. De weersverwachtingen waren verschillend over wat komen zou. Normaal gesproken kiezen wij dan de meest pessimistische voorspelling en maken dan de tochtplanning. Gisteren deden we het anders, voornamenlijk ingegeven door de wil te varen. We hadden te lang vast gezeten in Whitby. De Gabber leek wel een stacaravan geworden.
De vooruitzichten "NW 3-4 increasing later 6 occasionally 7" werden genegeerd, we vertrokken met "variable 2-3 in the north becomming NW 3-4" als een optimistische voorspelling. Na het losgooien begon de motregen, buiten de haven was er een matige wind uit NW. Met de motor aan zetten we koers naar New Castle, tegen de golven in van de afgelopen stormen.
Ernie op wacht, in regen en scherp aan de wind met 6 Bft

Erik heeft rust aan de lage kant op de vloer
Vanaf 11:00 uur kunnen we scherp aan de wind met vol tuig verder. We maken een slag naar buiten en zetten snel achter elkaar rif 1 en 2. Om de circa 2 uur wisselen we elkaar af met sturen en rusten op de kajuitvloer aan de lage kant. De fok wordt nog meer geminderd en het derde rif zetten we als de wind doorzet tot in de 7Bft, de regen duurt voort. New Castle is niet meer haalbaar, we maken te weinig vordering naar het noorden om voor het donker binnen te zijn.
De uitwijk haven is Hartlepool op 6 Nm afstand. Helaas kunnen we die pas binnen als er genoeg water in de aanloop geul staat, dat is over 4 uur op zijn vroegst. We steken nog een keer naar buiten en kruipen naar het noorden. We hopen zo later in de avond met een windje van achter de beschutte baai van Hartlepool binnen te varen. Vanaf 21:30 zetten we koers naar Hartlepool waar we om 23:10 vastleggen.
Wat een dag, één keer niet een pessimistisch weerbericht geloven en we krijgen gelijk de volle laag. Ze maken toch verschillende voorspellingen zodat je kan kiezen?!. Vandaag hoorden we dat het gebied waar we gevaren hadden een record aan regenval had gehad. Morgen is er een "weatherwindow" van 2 dagen daarna wordt het voorlopig weer slecht in het noorden. Circa 150 nm zuidelijker wordt er komende week beter weer voorspelt, morgenochtend, maandag 1 juli, vertrekken we om 6 uur richting Great Yarmouth waar we in de loop van dinsdagmiddag hopen aan te komen.

==020805==09:00UTC==Positie:53=11,0N==001=20,5E==Outlet=Dowsing=Channel=========================================
Het uizicht tijdens de wacht
We zijn al meer dan 24 uur onderweg van Hartlepool naar Great Yarmouth. Ernie heeft traditie getrouw de nachtwacht uitgezeten en ik ben vanaf 06:00 uur op wacht. We zijn het gebied met de olieplatforms uit. Aan de horizon vaart nog een zeilboot en af en toe passeert grote vrachtvaart. De zee is gedurende de nacht steeds rustiger geworden. We varen op de motor tegen een zacht windje uit Z to ZW in. Vanmiddag zal de wind meer naar West draaien en kunnen we misschien het laatste stuk zeilen.
Hiernaast een foto van het uitzicht wat je hebt als je op wacht zit in de kajuit opening. Benen binnen op het trappetje en de armen leunend op het luik. Gelukkig net niet comfortabel genoeg om in slaap te vallen.

==040805==16:00UTC==Positie:52=27,6N==004=33,6E==IJMuiden======================================================
We zijn weer terug in Nederland. De tocht van Hartepool naar Great Yarmouth hebben we verlengd met een tweede nacht doorvaren naar Nederland. Op nog geen 15 Nm van Great Yarmouth zette de wind aan tot een stevige 5 Bft uit de verkeerde hoek. De voorspellingen hadden aangegeven dat de wind uit NW tot N zou komen maar hij ging steeds harder uit de Zuid waaien. De opbouwende golven in het stromingskanaal langs de kust remden ons teveel af. Over de 15 mijl zouden we 5 uur gaan doen. Hierdoor zouden we te laat bij de monding van de rivier in Great Yarmouth aankomen en daardoor ook nog eens stroom tegen hebben op de rivier. Na een uur ploeteren besluiten we de tocht met een nacht te verlengen en richting Nederland te varen. We zetten 2 riffen plus een puntje fok, sturen naar West en gaan de nacht in met een snelheid van 7 knoop.
Ernie op wacht in regen met wind van achteren
Erik op wacht met heerlijk zonnetje en bakstag wind Tijdens deze laatste nacht blijft Erik Ernie gezelschap houden bij het ontwijken van sleep combinaties en vrachtboten. Terwijl Ernie op de uitkijk staat en de manoeuvres uitvoert zit Erik achter de SSB zender. Laat in de nacht zijn de Amerikanen actief en de zend condities zijn goed. We hebben vanaf midden op de Noordzee contact met N4BPM (Indiana), W4JEI en kletsen wel een halfuur K2QNU (New York). Als de accu's bijna op zijn door het zender en radar gebruik gaat Erik nog wat uurtjes slapen. Overdag verdelen we de wachten weer, zie foto's.
Een flinke regen bui spoelt het dek van de boot weer heerlijk fris. De wind hebben we inmiddels van achteren dus de plastic zeiltjes worden opgehangen om inregenen te voorkomen. Als Erik op wacht komt is de bui voorbij en schijnt er een heerlijk zonnetje. Hoe kan het zo uitkomen, wat een pech voor Ernie.

==060805==18:00UTC==Positie:52=23,4N==005=08,4E==Pampusvluchthaven=================================================
Ernie met de Jutter in IJmuiden
We liggen voor pampus in de vluchthaven. We geven ons gewonnen door het slechte weer van deze zomer. Tijdens de tocht van IJmuiden naar hier tot 3 keer toe een flinke regenbui over ons heen gehad. De zeilvakantie verklaren we ten einde. Het seizoen is toch voorbij, het is al herfst. Onderweg de thuishaven gebeld om te melden dat we eerder komen. Ook voor onze huisoppas, nichtje Alfke, komt er helaas een eerder einde aan de zelfstandige woonruimte in Utrecht.
In IJmuiden hebben we nog een wanhopige poging gedaan om naar New Castle te komen. We doen mee met de zomervakantie foto wedstrijd van de plaatselijke krant "De Jutter", hoofdprijs een mini cruise naar New Castle. Hiernaast onze bijdrage. Ernie in regenkleding aan dek van de Gabber, een zomerse vakantiefoto kan je je toch niet voorstellen ?
Het was niet allemaal ellende deze vakantie. We hebben ervaren dat we met de Gabber slecht weer goed kunnen doorstaan. Tot drie keer toe kozen we voor een langere tijd op zee in plaats voor het risicovolle aanlopen van een haven tijdens slecht weer. Gelukkig waren er ook de mooie zee momenten zoals op de foto hiernaast. In het noorden zagen we regelmatig Jan van Genten, Alken en zelfs papegaai duikers op het water. De Farne Islands komen later nog wel een keer. We zijn veilig thuis met de Gabber.
De dag dat wij naar Hartlepool vluchten keerden 30 van de 100 boten in de Tall ship race van New Castle naar Noorwegen terug naar veilige havens in Engeland. Een zoek actie werd ondernomen naar een poolse twee master van 18 meter hoorden we op de marifoon. Onze engelse buren in IJmuiden moesten hun boot achterlaten en met de trein naar huis. Als het goed weer wordt komen ze de boot ophalen. Ach, zo slecht hebben we het nog niet gehad.
Vlakke zee tijdens tocht naarb Great Yarmouth

Logboek van de Gabber  Terug naar top

Tijdens de vakantie hebben we 787 Nm afgelegd, de totale vaartijd was 182,8 uur en over de hele vakantie stond circa 49% de motor bij. De grootste afstanden waren natuurlijk de heen- en terugreis, respectievelijk 254 Nm en 278 Nm. De vakantie stond in het teken van vaarplannen bijstellen vanwege ongunstige en hardere wind dan voorspeld. Zowel aan het begin als aan het einde van de vakantie werd op zee het vaarplan bijgesteld. Een aantrekkende wind en de verwachting dat het langer dan 24 uur slecht zou blijven deden ons besluiten om halverwege de Noordzee weer retour Nederland te gaan. De terugtocht naar Nederland werd begonnen als een 1 nachts tocht van Hartepool naar Great Yarmouth. Helaas draaide de wind niet zoals voorspeld maar zette slechts aan uit de verkeerde richting. 14 Nm voor Great Yarmouth gooiden we het vaarplan om.
Het hoge aantal motoruren werd veroorzaakt door de windstiltes bekend van de spreekwoordelijke "stiltes voor de storm".

Van Naar Datum Vertrek Aankomst Trip Nm Tripuren
Muiderzand Lelystad (anker) 16-7-2005 13:45 19:15 18,6 5:30
Lelystad (anker) Den Oever (anker) 17-7-2005 11:00 21:00 39,4 10:00
Den Oever (anker)   18-7-2005 5:00      
  IJmuiden
(via Brown Ridge)
19-7-2005   8:15 122,0 27:15:00
IJmuiden   23-7-2005 10:45      
  Whitby 25-7-2005   19:00 254,0 56:15:00
Whitby Hartepool 30-7-2005 11:10 23:10 46,0 12:00
Hartepool   1-8-2005 6:10      
  IJmuiden
(via Great Yarmouth)
3-8-2005   21:30 278,0 63:20:00
IJmuiden Pampushaven 6-8-2005 9:00 16:15 24,0 7:15
Pampushaven Muiderzand 7-8-2005 9:00 10:15 5,0 1:15
        Totaal 787,0 182:50:00



Amateur zender   Terug naar top

De radio hobby was ook dit jaar weer aan boord. Voor het eerst konden we tijdens de vakantie via een pactor modem gebruik maken van Winlink voor het opvragen van Grib files, weersverwachtingen en het zenden en ontvangen van emails.
De keuze uit weerberichten werd op deze manier wel erg groot; marifoon, havenmeester, Duitse Weerdienst via RTTY, GRIB-files, weerfaxen. Het resultaat was dat we tegen beter weten in een gunstigste voorspelling gebruikte voor tochtplanning als we het verwaaid liggen zat waren. Maar als we wat minder zin hadden konden we de keuze goed praten met een pessimistisch weerbericht.
Veel plezier hadden we van het bijhouden van onze homepage via de SSB zender. Korte verhaaltjes en een kleine foto (circa 20kB) konden we via email versturen naar Flexwindow.com waarna het automatisch op de homepage gepubliceerd werd. Het mooie van Flexwindow.com is dat je zelfs tekst met html opmaak kan versturen, hierdoor kon ik een leuke layout van de nieuwsberichten handhaven.
Traditie getrouw gebruikten we het APRS systeem om onze positie door te geven. Als we buiten bereik van 2 meter steunzenders waren verstuurden we positie rapporten via Winlink. Hierdoor waren de thuisblijvers altijd geinformeerd over waar onze vakantie tocht heen ging, ondanks dat we de vaarplannen bijna dagelijks moesten bijstellen.
Natuurlijk hebben we ook nog gesproken door de zender. Regelmatig meldde ik me bij het Nederlandstalige maritieme net op 14.319 Mhz om 13:00. Hoewel dit radionet zich voornamenlijk in de Middellandse zee afspeeld waren toch verbindingen met een aantal Nederlandse schepen mogelijk (PA1JJO, PA0MHK, PA3BME). Tijdens de laatste nacht op zee heb ik nog gesproken met een aantal Amerikaanse radioamateurs. Via Winlink stuurden we regelmatig emails en hebben positie rapporten opgevraagd van bevriende radio amateurs die elders aan het zeilen waren. Hieronder een verzameling van positie rapporten zoals ze op internet te zien waren van onze tocht.


19 juli, we komen retour naar IJmuiden
zie tekst boven in plaatje achter Status: ...


22 juli, we liggen klaar voor vertrek naar Whitby


25 juli, we naderen de Engelse kust


26 juli, we liggen in Whitby


2 augustus, we varen naar Great Yarmouth