Kopnatrekken en kleppenstellen bij Bukh DVM 20

Bovenaanzicht motorblok.

Draai moeren 1 en 2 los.

Verwijder de veer (3) van de kleppenlichter.

Kleppendeksel kan nu verticaal omhoog worden verwijderd.

Als de olie aan binnenzijde van kleppendeksel grijs en pasta achtig is, is er een vochtlekkage naar de olie.



Bovenaanzicht na verwijderen kleppendeksel.

Vier tuimelaars (T) op de tuimelaarbrug.

Twee cylinders (1) en (2) met vierkleppen.

Inllaat kant cylinder (1i), (2i), aan de binnenzijde van het blok.

Uitlaat kant cylinder (1u), (2u), aan de buitenzijde van het blok.

Uitlaatgasdoosje (C) en een van de kopbouten.

Bevestigingsmoeren (A,B) tuimelaarbrug.



De oliedruk leiding (A) moet los worden gemaakt.

Let op deze wartel (B) heeft twee koperen ringetjes die je niet moet laten vallen in het motorblok, anders liggen ze onder in je karter !

Gebruik een doekje en schroevendraaier om de ringetjes op de wartel te houden.

Om meer werkruimte te hebben moet je de oliedruk leiding ook aan de buitenkant losmaken, zie moeren bij (A).

Onder het doosje dat de oliedampen opvangt zitten ook nog twee kopbouten.

Maak het slangetje (D) bij de lucht inlaat zijde los en draai de twee inbusbouten los bij (C), hieronder zitten een ringetje en een veerring.

Het doosje met slangetje wordt gedemonteerd.






Verwijder klepstoters en houdt ze op volgorde

in verband inslijten van onderdelen op elkaar.
Tuimelaarbrug eraf, alle kopbouten zijn nu toegankelijk.

Kopbouten, nummers 1 t/m 8.

4b is ook een kopbout en houdt ook het uitlaatgasdoosje op zijn plek.






Kop natrekken.

Draai de kopbouten eerst een kwartslag los en daarna weer vast met de momentsleutel.

Stel de momentsleutel in op 9,5 - 10,5 in en noteer de waarde in het logboek.

Werk van binnen naar buiten, en kruislings in onderstaande volgorde:

1 -> 2-> 3-> 4 ->4b->5 ->6 ->7 ->8 .



Alles weer monteren en kleppenstellen.

Uitlaat kant 0,30 (buitenste twee kleppen) en inlaat kant 0,25 (binnenste twee kleppen) speling met voelermaatje.

Gebruik steekksleutel om borgmoer te lossen met schroevendraaier kan je de klepspeling varieren.

Voelertje moet vrij kunnen bewegen, borg schroef weer met moer.

Klepspeling meten en afstellen als betreffende cylinder op compressie staat, de andere tuimelt op dat moment.