Ik hou niet echt van het lezen van handleidingen maar wil wel graag weten hoe alles werkt. Het leukste is natuurlijk om de kunst bij een ander af te kijken zodat je niet zelf het wiel behoeft uit te vinden. Deze pagina wil ik gebruiken om mijn ervaringen met anderen te delen.

Kies een onderwerp uit onderstaande lijst:
  



Als je het niet op deze pagina vind kijk dan eens bij de advertenties via google, let op je verlaat dan wel de homepage van de Gabber.

Wonderwash een ideale kleine handwasmachine  Terug naar top

Wonderwash
Voor onze kleine wasjes gebruiken we de "Wonderwash - pressure washing machine". Het containertje is circa 45cm hoog en heeft een diameter van slechts 30cm. Bovenin is een ruime opening en aan de onderkant zit een aftap punt, in de standaard kan je de waston ronddraaien met bijhorende slinger. Het geheel is demontabel en gemakkelijk op te bergen.
Wij wassen 4 T-shirts, of 2 T-shirts en een lange broek in een beurt. Vuile was (tot 2kg), vloeibaar wasmiddel (poeder mag ook) en water in de container. Deksel dicht draaien, een soort hogedruk pan deksel, en een paar minuten zwengelen. Kwartiertje laten staan, weer zwengelen en schoon is de was. Ook het uitspoelen van de was gaat zeer efficient, twee keer vullen met circa 7,5 liter.
We verwachten dat als je wasmiddel geschikt voor zeewater je ook tijdens langere zeetochten nog een wasje kunt doen. Alleen tijdens de laatste spoelbeurt zoetwater gebruiken en je komt fris gewassen aan land. We vinden het prima alternatief voor een schone was zonder veel werk. Vroeger hadden we voor deze kleine wasjes altijd een emmertje met was een dag en nacht in de week staan en dan spoelen in het waslokaal. Ook hebben we dichtgenkoopte vuilniszakken, en een tuperware emmer geprobeerd. Met de Wonderwash gaat het echter stukken sneller. Het gebruikt minder water en is geen sta in de weg met het risico van omvallen en wateroverlast ! En natuurlijk gebruikt ie geen gas of electra. Als je geinteresseerd bent bezoek dan de site van de leverancier: Wonderwash .




Goedkope Wifi antenne  Terug naar top

Wifi antenne voor buiten de boot Aan boord van de Gabber maken we dankbaar gebruik van het open Wifi netwerk in de haven Muiderzand. Maar met een metalen boot is de ontvangst niet altijd optimaal als we de interne antenne van een laptop of een eenvoudige USB dongle gegebruiken.
De optie om alleen de antenne naar buiten te brengen werd na onderzoek op internet afgewezen omdat antenne signaal verlies een serieus probleem is. Beter zou het zijn om de gehele ontvanger buiten te plaatsen en het signaal vervolgens met een USB kabel naar de laptop/PC te brengen. USB kabels kunnen zonder versterking tot maximaal 5 meter lang gebruikt worden.
Bij de Nightfly zagen we een mooie goedkope oplossing hiervoor. We maken nu gebruik van een USB dongle met externe antenne. Even klikken op de internet-winkel van PagerShop was genoeg om binnen een uur reactie te krijgen van leverancier Klaas. Daarna was de bestelling snel geplaatst voor de levering van USB-dongle met externe antenne. Bij de Gamma kocht ik een mooi stukje wit PVC buis met 2 passende afsluitdopjes. De USB-dongle met externe antenne past precies in het buisje en een USB kabel van ruim 2 meter is genoeg voor verbinding tussen de antenne, hangend aan de giek, en de laptop, op de navigatie tafel.
Voorheen ontvingen we slechts 1 Wifi opstap punt met matige signaal sterkte. Met de buiten antenne kunnen we kiezen uit meerdere Wifi opstap punten met goede signaal sterkte.
Wifi antenne voor buiten de boot, wat er in zit





Vuilwater tank inbouwen  Terug naar top

Vuilwatertank weggewerkt achter toilet Aan boord van de Gabber hebben we de ruimte achter de toilet gebruikt om twee tanks in te bouwen. Een tank voor vuilwater en een kleinere voor rode diesel voor de kachel. Achter de toilet was oorspronkelijk een uitschuif wasbakje wat we toch weinig gebruikten. Tegen de zijwand hingen de ontluchters van toilet inlaat en uitlaat. Zie de foto hier onder.
De tanks zijn gemaakt van RVS staal, de vuilwater heeft een inhoud van circa 60 liter en de diesel tank van circa 30 liter. We maakten eerst een passend ontwerp van hardboard dat we naar een lasser/constructeur brachten. De vuilwatertank is boven de waterlijn geplaatst, dus bij het legen naar oppervlakte water kan gewoon de kraan aan de onderkant opengezet worden. De ontluchting is naar het dek gebracht, en tegenwoordig hebben we ook een afzuig mogelijkheid aan dek.
De vuilwater inlaat van de tank heeft een stijgbuis in de tank tot 4cm onder de bovenkant van de tank. Hiermee wordt voorkomen dat bij onverhoopt niet werken van de terugslag kleppen in de toilet pomp de hele tank terug stroomt in de wc-pot. Tevens hebben we zo gelijk weer een ontluchting ventiel dat hevelen voorkomt. De uitlaat heeft een buis tot circa 4 cm boven de bodem, hierdoor wordt er altijd van onder uit de tank leeg gezogen. Deze buis zit recht boven de onder uitlaat, zodat er bij verstoppingen eenvoudig doogespoeld kan worden.
Oude situatie met wasbak     De RVS tanks zonder aftimmerschot Schets van vuilwatertank     De RVS tanks zonder aftimmerschot





Weervlekken uit kuiptent verwijderen  Terug naar top

Kuiptent vies        Kuiptent paars
Weervlekken vooral op plafond        Insmeren met paarse vloeistof
Na 3 jaar continu gebruik in de wintermaanden van onze kuiptent was hij toe aan een wasbeurt. Vooral het plafond bij de instap was vies uitgeslagen met weerplekken. Weerplekken verwijderen uit zeildoek is een lastige klus en navraag leerde dat alleen HG-weervlekken-verwijderaar afdoende zou zijn. Het product bestaat uit 2 potjes en een spannende gebruiksaanwijzing.
Ik spreidde de kuiptent uit op een plastic grondzeil en maakte hem nat met de tuinslang. Daarna werd het spannend. Potje A maakt een diep paarse vloeistof waarmee ik met een spons de kuiptent insmeerde totdat alles goed doordrenkt en paars was. Het geheel liet ik nog ruim 3 kwartier inweken door het grondzeil dicht te vouwen. Voor dit werkje heb je wel vertrouwen in de handleiding nodig want de paarse kleur ziet er niet uit dat het gelijk beter wordt.
Na het uitspoelen van de paarse inweek is de teleurstelling mogelijk nog groter. Want alle vieze grijs-zwarte weerplekken waren nu bruin van kleur. Potje B zou dit weer helder doen kleuren beloofde de handleiding. Inderdaad, al tijdens het insponzen met de tweede vloeistof verdwenen de bruine plekken. Na de hele kuiptent ingesponst te hebben heb ik het doek samengevouwen en tesamen met de rest van de vloeistof en water in een cementkuip gedaan. Na een nachtje weken heb ik alles uitgespoeld en kwam er een schone kuiptent te voorschijn !
Kuiptent bruin        Kuiptent deels schoon
Weervlekken zijn bruin verkleurd        Het dak is behandeld met vloeistof B



QSL-kaarten als naamkaartje voor onderweg  Terug naar top

Voorkant van QSL kaart
Radio amateurs sturen een soort van ansicht als ze met elkaar gesproken hebben. Deze bevestiging van de verbinding wordt QSL-kaart genoemd. Voor de echte liefhebbers is het een "bewijs" dat meetelt bij het verzamelen van speciale "awards". Zo zijn er "awards" voor als je met alle landen van Europa, alle continenten, zoveel eilanden, zoveel vuurtorens, enz..enz.. een verbinding hebt gemaakt. Natuurlijk is het ook een leuke herinnering aan het gesprek dat je had met een "onbekende" op vele kilometers afstand en die je toevallig "on air" ontmoette.
Inmiddels hebben we al vele QSL-kaarten ontvangen, dus het werd tijd om er één te maken. We hebben de kaarten laten drukken bij UX5UO, een radio amateur in de Ukraine. Na wat ontwerpen heen en weer sturen kregen we vandaag een doos vol thuis gestuurd. Voor Euro 45,-- heb ik nu 1000 ansichten van de Gabber die ik als QSL kaart kan gebruiken. Op de voorkant staat de Gabber in kleur en op de achterkant kan ik informatie invullen over de verbinding. Ook staat er een stukje tekst met de geschiedenis van onze boot, onze homepage en email adres. Wij zijn zeer tevreden over deze internationale internet drukwerk service ! Zie de homepage van Gennady UX5UO voor details. Voor de zeilers met vertrekkers plannen misschien een tip als alternatief op de naamkaartjes of zoekgeraakte snelle aantekening na een gezellige ontmoeting in een ankerbaai.
De zending van UX5UO    Achterkant van QSL kaart



Ontkalken van interkoeler  Terug naar top

Kalkaanslag in intercooler lost op met schoonmaakazijn
Interkoeler met kalkaanslag
Al sinds dat we de Gabber hebben waren we niet echt te vreden over de motorkoeling. Haven in en haven uit was nooit een probleem, een uurtje motoren ging ook goed. Maar bij langere motor tochten liep de temperatuur altijd flink op tot tegen de 90-100 Celsius. Soms maakten we extra luchtkoeling door de bakskist op een kier te zetten. Niet leuk maar wel een praktische oplossing.
We hadden het probleem al eens ter sprake gebracht bij verschillende service bedrijven en die kwamen dan met verhalen over grotere koelwaterpompen, dikkere aanvoerslangen etc. Dat zijn allemaal grote uitgaven, gelukkig kregen we ook het advies om de interkoeler aan een interne inspectie te onderwerpen.
Inderdaad zat er een flinke kalksteen aanslag aan de binnenkant van de interkoeler, een enkel koelkanaal is zelfs dicht geslibt. De hele handel heb ik in de huishoudazijn laten weken. De azijn lost al bruisend de kalk aanslag op. Als demonteren niet mogelijk is kan je natuurlijk ook je koelsysteem spoelen met huishoudazijn. Vul een emmer met huishoudazijn, stop de aanvoer en afvoerslang van je koelsysteem er in en laat de moter draaien. Let wel op dat er voldoende koeling blijft omdat je de emmer snel opwarmt !


Ledverlichting  Terug naar top

Led verlichting

Led verlichting

Led verlichting
In het Yahoo zeilers forum kwam ik een tijd geleden de tip tegen om kant en klare ledlampjes te kopen in plaats van zelf te knutselen. In het forum werd een duitse site getipt, maar op internet vond ik Superbrightleds.com in Amerika met meer keuze en voordeliger prijzen. Ter vervanging van onze 5, 10 en 20 Watt lampjes in de kajuit bestelde ik verschillende ledlampjes.
LampjeWatt
berekend
Amp
gemeten
Gloeidraad
5 Watt
4,080,34
Ledlamp
4 leds
$2.84
0,360,03
zelfbouw
2 leds
€6,50
0,480,04
Gloeidraad
10 Watt
12,61,05
Ledlamp
9 leds
$4,74
0,360,03
zelfbouw
2 leds
€6,50
0,480,04
Gloeidraad
20 Watt
21,121,76
Ledlamp
36 leds
$19,95
1,80,15
Eerder had ik al eens een led-lampje in elkaar geknutseld met 2 ledjes. Inderdaad een hoop gefriemel om een stevige constructie te krijgen die in de fitting past, maar voor circa Euro 6,50 was het gelukt.
De lampjes gaven fel licht, genoeg om bij te lezen maar dan wel met een bril op. Het energie verbruik van het ledlampje was geweldig zuinig, dus Ernie moest het er maar mee doen. Als ik het proefmodel meer lichtopbrengst wilde geven had ik 3 tot 4 leds nodig en daarmee zou het lampje boven de Euro 10,-- komen.
De ledlampjes uit Amerika waren aanzienlijk goedkoper dus het proberen waard. Hiernaast een serie foto's van de "Festoon" type lampjes, de zelfbouw variant en de oude gloeidraad modellen. De foto's laten zien dat de ledlampjes kwa lichtopbrengst niet onder doen voor de gloeidraad variant. In de categorie "meten is weten" heb ik met de multi meter het verbruik gemeten en uitgerekend hoeveel Watt de lampjes dan zijn, inderdaad een factor 10 zuiniger. Voor de energie balans aan boord is dit weer een aantrekkelijke besparing.



Zelfbouw joon  Terug naar top

joon overzicht Een joon in de winkel kost je al snel Dfl 350,-- maar een beetje handige knutselaar kan hem ook zelf maken. Voor nog geen Dfl 50,-- aan onderdelen bouwde ik er een.
Het drijflicham (2) kocht ik bij een cooperatieve scheepsbenodigdheden winkel (vissershaven in Den Oever), het is een tweede hands "Bao-Long" 20cm hoog en 15cm breed met een mooi gat door de lengte as dat verstevigd is met plastic (kosten Dfl 18,--).
Door dit gat heb ik een PVC afvoerbuis (1) gestoken (stukje afval had ik nog liggen) met een diameter van 32mm en 70cm lang. Voor de PVC buis heb ik twee mooie afdichtdoppen met schroefdraad gekocht (Gamma, Dfl 7,50). De PVC buis heb ik aan de onderkant verzwaard door er lood in te gieten (oud loodblok van duiken). Deze verzwaring is nodig om de joon als een dobber rechtop in het water te laten staan. Om ongelukken en smelten van het PVC te voorkomen heb ik de buis eerst aan de onderkant dichtgeplakt met tape en toen in een emmer met nat zand gestoken. joon drijvend Vervolgens in een pannetje 2x 1kg lood gesmolten en dit in de PVC buis gegoten. Na de eerste kilo heb ik de hele handel goed laten afkoelen, ik was bang dat de warmte van 2 kilo vloeibaar lood de PVC buis zou smelten.
Het fietsvlaggetje (4) kreeg ik voor niets bij een actie van de lokale drogisterij (DA). Het fietsvlaggetje heb ik met 2 componenten epoxy vastgelijmd in een voorgeboord gat in de afdichtdop van de PVC buis. Om te voorkomen dat er te veel krachten (vlaggetje zwiept door de wind) op het aanhechtingspunt van de vlag op de dop komen heb ik over de voet van het vlaggetje 2 kleine boeitjes (3) geschoven en deze met silicone kit verlijmd. De trillingen van de fietsvlag worden zo door de siliconenkit opgevangen.
Het voordeel van het werken met schroefdoppen is dat de joon gedemonteerd kan worden in twee stukken van respectievelijk 70cm en 160cm. Hierdoor is hij binnen in de boot goed op te bergen als we niet aan het varen zijn.
Om de joon van licht te voorzien wil ik LEDjes gebruiken die een hoge lichtopbrengst hebben, de batterijen kan ik wegwerken in de PVC buis. Een reflectie streep op het vlaggetje maakt de joon 's-nachts beter zichtbaar.








Zelfbouw waterkoker 12Volt  Terug naar top

waterkoker 12Volt
Als we aan het varen zijn gebruiken we graag iets warms (koffie, soep, chinese hap). Hiervoor maken we voor vertrek altijd twee volle thermoskannen heet water.
Maar soms duurt de tocht langer dan de thermoskannen groot zijn. Om al varend en bij wat ruiger weer toch heet water te kunnen maken heb ik één dop van een thermoskan voorzien van een warmte element waarmee we water kunnen opwarmen. De dop van de thermoskan heb ik doorboord zodat de draden van het warmte element er doorheen konden en het element zelf vast gezet kon worden. Voor het verlijmen gebuikte ik 2 componenten epoxy (Bison kombi metaal). Het warmte element kocht ik voor Dfl 12,50 bij een winkel met allerlei spulletjes voor auto's.
Het element vraagt ruim 10Amp (125 Watt) en warmt een 0,7 liter thermoskan in circa 15 minuten goed op. Tijdens het verwarmen moet de dop van de thermoskan niet te stevig worden aangedraaid omdat er warme lucht moet kunnen ontsnappen. We gebruiken de waterkoker niet vaak, maar het idee dat we ondanks zwaar weer toch iets warms kunnen maken is wel zo prettig.




Grabbag  Terug naar top

grabbag en inhoud
Een wat minder leuk onderwerp om je mee bezig te houden. Maar helaas hoort het er bij.
Wij hebben onze grabbag ingericht op ons vaargebied (IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee, Noordzee). We verwachten dat we uiterlijk binnen 2x24 uur gered worden vanuit ons reddingsvlot.
De grabbag (1) is een Sealine - dry bag Baja20, te koop in de betere buitensport zaken. De zak is van stevig kunstof en waterdicht af te sluiten, de ingesloten lucht zal hem waarschijnlijk al drijvend houden. Om het drijfvermogen zeker te stellen hebben we er een PVC pijp (2) ingedaan van 12,5cm diameter en 33cm hoog met aan een zijde een schroefdop. Deze pijp is gevuld met de noodsignalen (3) [2x vuurpijl en 2x rookpot] en wat zoete repen (5). De verdere inhoud van de grabbag is er op gericht om tijdens het verblijf in het vlot de eerste honger en dorst te kunnen stillen: 4 pakken hartkeks (8)(Bever zwerfsport), 6 musli druiven repen, 4 repen mars, 2 blikjes sardine (6), 2 x 1 liter drinkwater (4). Ook zit er nog een isolatie deken (7) in.




Kakkerlakken vangen  Terug naar top

kakkerlak Tijdens de eerste nachtelijke tocht met de Gabber ontdekten we dat we verstekelingen aan boord hadden. Midden op de Noordzee wandelde een 5 cm grote kakkerlak op Ernie af die bijna wegdommelde tijdens de hondewacht. De kakkerlakken kwamen pas na middernacht te voorschijn en scharrelden dan wat rond bij de marifoon en het schuifluik. Pogingen om ze met kaas en pindakaas te lokken en ze dan met een schoenzool te verrassen mislukten omdat ze zich niet lieten lokken. Vooral tijdens nachtelijke zeetochten kwamen ze te voorschijn. Een enkele keer konden we ze zien wegrennen als we de luiken van de vloer openden. Nergens zagen we vraatsporen of uitwerpselen. Een 2 tal exemplaren hebben we kunnen vangen en overboord zetten, de andere hebben ons de hele vakantie begeleid. Eenmaal in Nederland hebben we vallen gekocht.
kakkerlakken val   kakkerlakken val onder vloer
De vallen van de gemeente werkten het beste. Het is een simpel laag kartonnen doosje waarin een lokstof gedaan wordt. De bodem van het doosje is bedekt met een lijmplaat. Op de geur van de lokstof komen de kakkerlakken af. Als ze over de opstaande rand van het doosje kruipen vallen ze op de met lijm bedekte bodem en zitten muurvast. We hebben zo in totaal 5 kakkerlakken gevangen. We controleerden de vallen iedere week en na 3 weken hebben we geen kakkerlakken meer gevangen. Gevangen kakkerlakken werden losgeknipt van de lijmplaat en gedood door ze in kokend water te gooien. Tja moet je maar geen tropische kakkerlak in Nederland zijn.
Na deze kakkerlakken jacht periode hebben we ze niet meer aan boord gezien en hebben we de Gabber ongedierte vrij verklaard.
kakkerlak in lijmval
kakkerlakken val   kakkerlakken val   kakkerlakken val




Vissen op zee  Terug naar top

paravane, vislijn en haspel Niets is lekkerder dan een zelf gevangen visje in eigen combuis bereid !
Voor het vissen gebruiken we een "paravane", deze zijn in de zeeviswinkels nabij havens goed te koop voor circa Dfl 25,--. De "paravane" slepen we achter de boot aan op zo'n 75-100 meter afstand, als we met circa 2-4 knoop door het water varen. Aan de "paravane" zit een lijn van ruim 2m met aan het einde een lijn met om de 25cm op een zijdraad van 10cm een haak met fopbeet (gekleurde veertjes). Deze laatste lijn met haken en fopbeet zijn kant en klaar te koop in de viswinkel. Tussen de "paravane" en de sleeplijn zit een draaiende wartel en ook tussen de hakenlijn en de "paravane" zitten 2 draaiende wartels.
Om de lijn (0,7mm dikte) binnen te halen gebruik ik een vliegerhaspel. Een werphengelmolentje is niet sterk genoeg, en met de handen is gevaarlijk omdat de vislijn behoorlijk snijdt.
Op oversteekkoersen hebben we de beste visresultaten, circa 15 minuten slepen is doorgaans genoeg voor 2 makrelen. Evenwijdig en nabij de kust is lastiger visvangen. De "paravane" zorgt ervoor dat de vislijn schuin onderwater getrokken wordt. Dit duikvermogen neemt af als er vis aan de haken zit. Je ziet dus dat je beet hebt aan de hoek waarmee de lijn in het water verdwijnt.




Weerfax op SSB en PC  Terug naar top

Hieronder vindt u een beschrijving van hoe ik weerkaarten kan ontvangen met eenvoudige hulpmiddelen. Na een opsomming van de apparatuur vertel ik staps gewijs hoe de radio aan de PC moet worden aangesloten, hoe het programma JVComm32 kan worden afgesteld en hoe het ontvangen van weerkaarten vervolgens verloopt.

Apparatuur:
De verbinding tussen PC-geluidkaart en radio wordt gevormd door een kabel met aan beide zijde een mini-jack plug. Deze kabeltjes zijn in iedere radiozaak te koop voor circa Dfl 12,50. Bij de geluidskaart wordt de line-in gebruikt en bij de radio de oortelefoon uitgang. Als de verbinding goed is hoor je het geluid slechts door de boxen van je computer.
Op de computer starten we het programma JVComm32 op. Dit programma is te downloaden vanaf internet en staat op de programma bibliotheek CD-rom van de HCC-Watersport GebruikersGroep . Een uitvoerige handleiding over JVComm32 in het Nederlands, door Bram Houtkamp, wordt eveneens uitgegeven via de HCC-WGG.
Het is van belang dat JVComm32 de juiste snelheid gebruikt voor het verwerken van het radio signaal. Hiertoe moeten we de "data-rate" aanpassen. Om dit te doen stellen we het programma in op IOC:267 en LPM:240, verder kiezen we FAX en Geostationary. Als het goed is ziet het Hoofdmenu scherm er dan zo uit:
instellingen Geostationary kloksynchronisatie

Vervolgens stemmen we de radio af op 9996 kHz. Uiteraard kiezen we voor BFO = on (SSB ontvangst) en doen de fijn tuning met de BFO pitch knop, de RF gain draaien we naar maximaal. Op deze frequentie horen we een soort van krekel gepiep .Geostationary 9996 kHz 87 kB. Afhankelijk van het tijdstip is de piep langzamer en horen we losse piepjes tussen geruis in. Hoe meer gepiep-gekrekel hoe duidelijker we twee gescheiden pieken kunnen krijgen in het Spectrum venster.
Met behulp van de BFO pitch zorgen we ervoor dat we twee gescheiden pieken krijgen in het Spectrum venster. Als er duidelijk gescheiden piepjes te horen zijn is het slechts mogelijk om een piek bij black te krijgen, de piepjes zijn het witte signaal.
Spectrum geostationary

Vervolgens zetten we de ontvangst aan door in het hoofdmenu de meest rechtse (groen) knop aan te klikken. Als het goed is wordt nu het FAX RX venster vanaf onderen gevuld met een streepjes patroon. Op iedere regel wordt nu zwart afgewisseld met wit, de lengte van de piep signalen zijn bepalend voor de lengte van de witte strepen. Bij een krekel geluid zijn er dus meerdere witte streepjes per regel te zien.
Fax RX window met slantfout

Als de "data-rate" goed is staan alle witte streepjes mooi recht boven elkaar. Wees gerust dit is zelden het geval zonder dat er een "slant-correctie" is uitgevoerd.
Laat het "FAX RX venster" in zijn geheel vol lopen met zwart/wit lijnen en klik dan met de muis op stop ontvangst, het derde knopje (rood) van rechts in het hoofd menu. Vervolgens kunnen we in het Fax tools venster de optie slant-correctie kiezen, tweede knopje van rechts.
menu fax tools

Nadat we dit knopje hebben aangeklikt verschijnt er een berichten venster.
Slant correctie bericht IJklijn voor slant correctie

Lezen kan geen kwaad, maar belangrijker is nu om te constateren dat de muisaanwijzer veranderd is in een kruisje. Plaats dit kruis op het uiteinde van een witte lijn boven in het beeld (klik met linkermuis knop) en trek een schuine lijn naar het uiteinde van een witte lijn onder in het beeld (klik met linker muisknop).
Klik vervolgens op OK in het berichten scherm. De slant-corectie is hiermee uitgevoerd en er verschijnt een scherm waarin de "data-rate" wordt vermeld. Bij mij was deze 5524,102859....
Als we nu weer doorgaan met de ontvangst van het signaal zullen we zien dat de witte streepjes mooi boven elkaar komen te staan.
Fax RX window zonder slantfout

JVComm32 staat vanaf nu goed ingesteld en we kunnen met de ontvangst van weerkaarten beginnen.
Kies nu in plaats van Geostationary voor HF-FAX. Stem de radio af op een van de frequenties van:
Hamburg/PinneburgBracknell
  • 3855
  • 7880
  • 13882,5
  • 4610
  • 8040
Bijna de gehele dag door zijn er wel uitzendingen. Op vele internet-sites zijn de uitzendroosters te vinden van de verschillende kaarten. Het geluid van de zender klinkt zo weerfax 8040 kHz 119 kB als er een uitzending van een kaart is. Ook nu weer moeten we met de BFO pitch de piek van het signaal mooi scherp krijgen.
Piek bij black tijdens ontvangst weerfax
Ik heb zelf de beste resultaten als ik deze piek bij black zet en dan later de ontvangen fax met de optie "invert picture" bewerk.
Hieronder links de weerfax tijdens de ontvangst. Rechts de weerfax na bewerking met "invert picture"
Weerfax tijdens ontvangst Weerfax na bewerking met invert picture


En dat is dan alles wat ik te melden heb over het ontvangen van weerfax met de radio, geluidskaart en dank aan JVComm32. Als je email tot je beschikking hebt lees dan weerfax per emailTerug naar top



XLS voor Afstand en Bearing tussen Waypoints  Terug naar top

Naar aanleiding van een vraag bij de watersportgebruikersgroep van HCC ben ik op zoek gegaan op internet. Beter goed overgeschreven dan slecht verzonnen ! Op de site www.gpswaypoints.co.za kwam ik een excelsheet tegen dat met een kleine aanpassing te gebruiken was voor ons vaargebied.
Het excelsheet gebruikt als invoer de postitie van waypoints in graden en geeft de afstand in Nm en de bearing.
Het excel sheet is 78kB groot en is te downloaden, PosBearDist.xls
Als voorbeeld waypoints zijn de boeien van de 18 uurs tocht van 2002 ingevoerd en een route van Kornwerderzand over het wad naar Den Oever.
Voor de liefhebbers hieronder de formules:

Invoer:
Berekeningen:



Navtex op SSB en PC  Terug naar top

Hieronder vindt u een beschrijving van hoe ik navtex berichten kan ontvangen met eenvoudige hulpmiddelen. Voor het aansluiten van de radio op de PC verwijs ik naar de paragraaf over weerfax ontvangst.

Apparatuur:
Het shareware programma TrueTTY is te downloaden van internet. Sluit de radio op dezelfde wijze aan op de PC als voor de weerkaart ontvangst. Stem de radio af op 518 kHz en schakel BFO (SSB ontvangst) in.
Start het programma TrueTTY op en klik op de menubalk Mode aan en kies voor optie AMTOR-FEC - normal. De baudrate (Speed) wordt automatisch op 100Baud gezet en de Shift op 170Hz. Klik de knop SQL aan om de squals in te activeren, met de pijltjes links van de knop kan het niveau worden ingesteld, ik kies meestel 30.

Schermen True TTY De schermen van TrueTTY kunnen eenvoudig worden vergroot en verkleint door met de muis op de scheidingslijn te staan en dan te slepen. Het tweede scherm is voor de ontvangst van de tekst en maak ik dus het grootst, de onderste 2 schermen zijn voor het verzenden van berichten en gebruik ik niet.
Met de toetscombinatie Alt-Z wordt het ontvangen spectrum logaritmisch getoont in het bovenste scherm. In het blauw de actuele ontvangst en in het groen de historie. Voor het logaritmisch tonen van het signaal kan de toetscombinatie Ctrl-Z gebruikt worden. De groene lijn in het derde scherm wordt dan uitgerekt. Als er een navtex bericht binnen komt zal dit scherm een gestructureerde lijn met pieken en dalen vertonen.

Nu is het wachten op een uitzending van een Navtex bericht. In Nederland kunnen we de Netherlands Coastguard en Oostende radio goed ontvangen. Het testen van de ontvangst kan het beste in de avond gedaan worden omdat dan de atmosferische omstandigheden het gunstigst zijn. Om 18.30 UTC zendt de Nederlandse kustwacht uit gevolgd door Oostende radio om 19.10 UTC, vier uur later (22.30 - 23.10) het zelfde uitzendschema. Nederlandse wintertijd = UTC + 1 uur.

Als je regelmatig de Navtex berichten volgt ben je op de hoogte van de laatste gebeurtenissen op de Noordzee. Hieronder de opeenvolgende navtex berichten over een verloren container. Handig om te weten als je onderweg bent langs de Belgische kust van Nieuwpoort naar Blankenberge.



Navtex ontvangst doe ik ook met mijn Kenwood R200 ontvanger. Als antenne gebruik ik een langdraad van 25 meter (RVS kabel van 4 mm) met een balun van RF-systems. De antenne is schuin opgehangen vanaf circa 2 meter tot 6 meter boven de grond. Ik stem af op 516.8 kHz USB, de volgende stations heb ik ontvangen:

Weerfax per email  Terug naar top

Dit is echt een geweldige service van NOAA. Stuur een email naar ftpmail@ftpmail.nws.noaa.gov met slechts de volgende inhoud:

open
cd fax
get PPVA89.TIF
get PPVE89.TIF
get PPVG89.TIF
quit

Je ontvangt dan ongeveer 10 minuten later een prachtige serie weerkaarten van de actuele isobaren en voorspellingen voor de komende dagen.

Magellan Meridian op PC  Terug naar top

Helaas is de Magellan Meridian XL (met software versie 3.03) die ik heb niet geschikt om Waypoints te uploaden (van PC naar GPS).

Wel heb ik met SeaClear goede ervaring om mijn positie op een kaart te plotten. Dit programma is lekker klein, geeft de mogelijkheid om zelf kaarten te scannen en is gratis van Internet te halen.

Voor data communicatie met PC kan worden volstaan met slechts twee draden. De kleur oranje (pin 4 op GPS) verbinden met pin 2 in 9pins connector en de kleur zwart (pin 6 op GPS) verbinden met negatief van accu en pin 5 op in 9pins connector.Zie onderstaand uitgebreid schema. De kleuren verwijzen naar de officieele kabel van Magellan.

 25 pins 9 pins GPS Kleur
power/data
cable
power/data
cable sheet
Alarm/led Accu
2 3   Bruin NMEA -    
3 2 4 Oranje NMEA +    
7 5 6 Zwart - DC power
source (9-16 Volt)
  -
  4* 1 Geel      
  6* 3 Wit   - kant
alarm/led
 
    2 rood + DC power
source (9-16 Volt)
+ kant
alarm/led
+

*): Bij de 9 pins connector is pin 4 verbonden met pin 6.

En ja het klopt dat pin 5 ontbreekt aan de onderkant van de GPS.

Data kabel Magellan Meridian XL Terug naar top





Hoger spanning uit dynamo  Terug naar top

Hieronder vindt u een tip die ik kreeg van Fred Grondijs naar aanleiding van mijn verhaal over de electrische installatie.

" Ik wil graag even reageren op de informatie over de electronische installatie. Zelf heb ik ook een Yanmar 1GM en ik ben momenteeld bezig met het installeren van een diodebrug en een tweede accu. De dynamo van de 1GM is inderdaad lastig te modificeren, maar dat heb ik op de volgende manier opgelost:
Haal op de sloop een dynamo van een Volvo 340, dit is een Dynamo van het merk VALEO, type A13.
Deze dynamo wordt ook gebruikt op Volvo Penta motoren.
De standard Hitachi dynamo die op de Yanmar zit levert slechts 35 A en dat is te weinig binnen een half uur ('t is immers een zeilboot) de accu's weer vol te krijgen. Met een 50A dynamo gaat het veel sneller. Verder is de Valeo dynamo eenvoudig aan te passen voor een dyodebrug. Dit kan of dmv een compensatiediode of dmv een nieuwe spanningsregelaar, verkrijgbaar bij de meeste jachthavens/Volvo Penta werkplaatsen."










Schroefgaten tappen  Terug naar top

Voor de kuiptent van onze boot heb ik de bevestigingen in de kuiprand zelf erop gezet. De zeilmaker gebruikte als standaard bevestigings methode parkerschroeven met kit. Dat vond ik niet echt degelijk en duurzaam. Parkers zijn het beste te gebruiken voor eenmalig indraaien en niet meer losmaken. Echter als we de boot verfen kan je het beste alle onderdelen afmonteren. Daarom kies ik voor een getapt schroefgat, boutje, kunststof afdekringetje en Sikaflex kit voor het afdichten in plaats van de parkers en kit. Van de zeilmaker kreeg ik de RVS bevestigings boutjes met maat M5. Hieronder een fotoverslag van de uitvoering:
center point slaan gat boren met 4,2mm met magneet ijzersplinters verwijderen
Met een centerpoint een deukje slaan
in het staal om de boor goed te
kunnen plaatsen.
Gat voorboren, boortje in olie dopen
voor koeling en te voorkomen dat
de ijzerspliters in het rond slingeren.
Met een sterke magneet kan je de ijzer-
splinters uit het boorgat gemakkelijk
verwijderen. Gebruik een paperclip
als geleider van de magneet.
schroefgat tappen gaten vol stoppen met Sikaflex bout met kit inschroeven
Met de hand schroefdraad tappen.
Ook de tap dopen in olie voor smering en voor het bijelkaar houden van de ijzerresten.
Voordat er Sikaflex in de gaten ge-
smeerd wordt eerst olie en
ijzerresten verwijderen met een wattestaafje.
Zowel het vers getapte gat als de
schroef ruim met Sikaflex in smeren. Een kunstof afdekringetje wordt nog op de bout geschoven.
Het boutje rustig indraaien en weer
voorzichtig terug draaien, zodat de kit overal tussen zit. Vervolgens handvast aandraaien met een dop en Sikaflex resten verwijderen met wc-papier.
eind resultaat
eind resultaat

Zeilreparatie  Terug naar top

De vereniging van toerzeilers organiseerde in februari 2005 een workshop zeilreparatie. De tips en trucs die we leerden zijn hieronder te vinden.
15 enthousiaste toerzeilers waren gekomen om de fijne kneepjes van de zeilreparatie te leren. Dhr. Kool van Zeilmakerij Kool in Eembrugge ontving de groep met koffie en cake in de eigen werkplaats. Na een korte inleiding over het bedrijf werd snel een oud zeil tot demonstratie werkstuk verscheurd.
De werkplek van de zeilmaker is een "kuil" in de vloer. Hierdoor behoeft het zeil niet te worden opgetild om bewerkt te worden. Rondom de werkplek is alles voorhanden, zoals: naaimachine, dubbelzijdig zelfklevend tape, schaar, garen, naalden, hollepijp, hamer, priem, zelfklevend zeildoek, webbing (zeg maar leeflijn) en alles natuurlijk in verschillende lengten en afmetingen.
Toerzeilers op workshop zeilreparatie


Gereedschap
  1. zelfklevend zeildoek, Bainbridge, www.bainbridgeint.com
  2. webbing, beter bekend als leeflijn
  3. vetgaren, gewaxed platgaren
  4. driekantige naald Nr. 13, Smith&Son
  5. priem, voor het maken van gaatjes t.b.v. naaien
  6. holpijp of stans, om gaten in zeildoek te slaan
  7. 2-zijdig klevend plakband, om webbing vast te plakken, Venture
  8. RVS ring
  9. hamer, schaar, potlood
  10. houten plaatje als ondergrond bij stansen en priemen
Algemene tips:
  • gebruik geen grijze "duck tape", deze laat lijmresten achter waar de naaimachine op stuk loopt
  • werk met schoon (= zoutvrij) en droog zeildoek
  • maak afgeronde hoeken bij gebruik van plakstroken
  • gebruik verschillende afmetingen aan voor en achterkant
  • wrijf de plakstroken stevig vast, gebruik eventueel strijkijzer indirect door theedoek tussen zeil en strijkijzer te leggen
  • laat kapotte ramen in het zeildoek of buiskap zitten, ze zijn belangrijk voor de maatvoering bij reparatie
  • laat iedere noodreparatie op tijd definitief herstellen door een zeilmaker
  • biedt reparaties zo vroeg mogelijk aan het einde van het seizoen aan
Reparatie uitgescheurde zeillat
Plak aan voor en achterzijde een ronde patch van zelfklevend zeildoek. Gebruik verschillende oppervlakten om scherpe vouwranden te voorkomen.
Zeilreparatie gereedschap Zeilreparatie uitgescheurde zeillat


Losgescheurd lijk
Plak aan onder en bovenzijde een brede strook zelfklevend zeildoek met afgeronde hoeken (op de foto helaas met rechte hoeken) aan de zeilzijde, rechte hoeken aan de lijk zijde. Gebruik verschillende afmetingen zodat er geen zware vouwrand ontstaat in het zeil. Plak een derde strook aan de onderzijde en laat hem ruim uitsteken zodat deze om het lijk naar boven gevouwen kan worden en wrijf hem vast op de eerder aangebrachte strook zeildoek.
Zeilreparatie uitgescheurd lijk Zeilreparatie uitgescheurd lijk


Uitgescheurd reefoog
Plak dakpansgewijs2 of meer stroken aan beide zijden van het zeil. Versterk de reparatie met een plakstrook in de lengte richting van het zeil. Nu is het zeildoek weer "heel" en beschermd tegen verder uitscheuren. Voor het afmaken van de tocht of vakantie is deze reparatie al voldoende. Een nieuw reefoog maken is meer werk.
Rol van vetgaren een ring, 3-4 losse slagen om een vingertop. Sla met de holpijp (stans) een nieuw gat in het zeil van circa 1,5 cm doorsnede. Maak dit nieuwe gat wel ruim naast het uitgescheurde reefoog. Leg de ring van vetgaren over het gat en teken een 8-tal naaigaten af met potlood. Sla met een priem de naaigaten door. Maak met de schaar knipjes vanuit de binnenzijde van het gat tussen de naaigaten, en zeker niet voorbij de gaten (tekening).
Zeilreparatie reefoog 2 Zeilreparatie reefoog 1
Door deze knipjes kan het zeildoek straks makkelijk meebuigen met het naaigaren. Naai de ring vast op het zeildoek.
Een extra versteviging in de trekrichting van het zeildoek wordt gemaakt door een smalle strook webbing vanaf de bovenkant van het reefoog door het reefoog en terug naar boven op de achterzijde te plakken.
De strook webbing is zelfklevend gemaakt door over de volle lengte dubbelzijdig plakband te plakken. Vervolgens weer naaigaten slaan door de webbing en langs de randen. Tot slot de webbing vast naaien met zig-zag steek.
Zeilreparatie reefoog 3 Zeilreparatie reefoog 4


Uitgescheurde schoothoek
Maak 3 of meer stroken webbing klevend door het bevestigen van tweezijdigplakband. Bevestig een RVS ring met de zelfklevende webbingstroken in de hoek van het zeildoek. Fixeer vervolgens de RVS ring met enkele steken langs de rand van de ring door de webbing (zie foto linksonder). Om het geheel echt stevig te maken worden de stroken webbing vastgenaaid met de zig-zag steek.
Zeilreparatie schoothoek 1 Zeilreparatie schoothoek 2