==311205==22:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
De traditionele "Oliebollenronde" van de Gooise Radioamateurs is weer geweest. De wekelijkse uitzending van het radioclubstation PI4RCG stond donderdag 22 december geheel in het teken van de kwis waarmee de oliebollen te verdienen waren. Als je een serie vragen op radioamateur gebied goed had beantwoord kon je met de begin letters een zin maken die natuurljk weer iets met radio's te maken had. De winnende zin, "Allemaal Digitaal HF Signaal", kon per email worden ingestuurd. Alle goede inzenders werden op oudjaarsdag getrakteerd op een zakje oliebollen die Rik en Salo op het QTH (= adres van het zendstation) kwamen langs brengen. Op 145.225 Mhz waren de bezorgers mobiel bereikbaar voor route aanwijzingen en het verwachte tijdstip van bezorgen. Om circa 12:30 uur kon de Gabber de oliebollen in ontvangst nemen, zie foto.
Rik en Salo brengen de oliebollen
Condens in voorpunt
Henk (de vorige eigenaar) had gemeld dat de punt niet geïsoleerd was. Het was ons al opgevallen dat spullen die in het kastje in de punt hadden gelegen wat schimmel aanslag hadden. Tijdens controle waren alle wanden van de punt goed geisoleerd. Alleen een klein stukje onder het voeteneind was niet geisoleerd, maar dat zat deels onder de waterlijn.
Vorige week ontdekten we dat de achterwand van het puntkastje nat was. Na het kastje deels ontmanteld te hebben kon ik de achterwand los maken en ontdekte eindelijk de niet geisoleerde punt waar Henk ons voor had waarschuwd. Aan het plafond hing een waar waterballet van condensdruppels.
Na overleg met Joop, onze handig klussende buurman op de haven, hebben we de achterwand van het kastje van 5 cm isolatie schuim voorzien. Op de huid heb ik nog wat resten glaswol ter isolatie aangebracht. We verwachten dat het kastje droog blijft en dat we ook minder condens water uit de bilge hoeven te halen. Joop hartelijk dank voor het advies en isolatie materiaal !


==281205==22:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
Gisteren waren de radioamateurs, Jan (PA3BME) en Peter (PA0RLM) aan boord om te experimenten met de antenne. We zijn we niet tevreden over de SWR op 80 meter. Hierdoor moeten we op 80 meter het zendvermogen laag houden en kunnen we niet uitzenden op de maritieme banden van rond de 2,1 Mhz.
Een antenne werkt, afhankelijk van zijn lengte, het beste op één bepaalde frequentie. Onze automatische antenne tuner (ICOM AH-4) schakelt spoelen en condensatoren bij om de lengte van de antenne aan te passen. Maar de achterstag van 12,5 m is aan de korte kant en kan niet goed aangepast worden voor frequenties onder de 7 Mhz. Een antenne kan je verlengen door een "verlengspoel" aan de onderkant te plaatsen. Enthousiast had ik 20 meter installatie draad op een PVC buis van 4cm doorsnede gewonden. Maar de resultaten waren teleurstellend. Gelukkig hadden Peter en Jan een antenne analyzer. Mijn "spoel" bleek ook "condensator" eigenschappen te hebben. Minder windingen en verder uitelkaar was de remedie. Vervolgmetingen lieten zien dat we op de goede weg waren. De antenne kreeg nu ook goede eigenschappen voor frequenties rond de 2,1 Mhz. Beter is het om een spoel te maken met een ruime diameter. Een oude lampenolie fles bracht uitkomst. Het "proto-type" van de verlengspoel bestaat nu uit 14 windingen van 1,5mm2 installatie draad rondom de een plastic fles met een diameter van circa 10cm. Een definitief ontwerp is in de maak. De SWR op 80 meter is terug gebracht van boven de 5 naar de gewenste 1 tot 2.
Verlengspoel voor achterstag
Isolatie om schoorsteenpijp
We hebben ook een verbetering gemaakt voor de kachelpijp op dek. Deze is enkelwandig en heeft als nadeel dat de kachel niet zo'n goede trek heeft. Bij een enkelwandig pijp heb je bovendien het risico dat bij hagel-, regen- of sneeuwbuien de verbrandingsgassen te snel afkoelen en terug vallen in de kachel die daardoor dooft. We hebben nu galswol om de pijp gedaan als isolatie en deze met Aluminium folie afgedekt. Ook hebben we een windscherm laten maken om bechermt te zijn tegen harde wind die in de kachelpijp blaast. De eerste winterse buien zijn geweest en de nieuwe constructie heeft zijn dienst bewezen.
Nu het kouder weer is staat de kachel overdag langer aan en proberen we de warmte optimaal te gebruiken. We maken regelmatig stoofpeertjes op de kachelplaat. "Wilde Giessenman" peertjes schillen, steeltje er aan laten, pan vullen met rode wijn tot halverwege de peertjes, 2 theelepels gemalen kaneel, 2 eetlepels suiker, 2 eetlepels citroensap en alles circa 2 uur laten koken op laag vuur. Heerlijk voor bij het eten of als toetje.

==131205==22:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
De donkere dagen voor Kerst zijn er weer. Tweemaal daags kruip ik als een mol in het donker uit en in de kuiptent om de kost te verdienen. 's Avonds zij er op de haven gelukkig lichtpuntjes aan, een aantal boten hebben slierten lampjes langs de stagen hangen. Zelfs de kraan op de haven is versiert als een kerstboom. Een feestelijke thuiskomst vind ik altijd.
De heatpol diesel kachel bevalt prima. Op de laagste stand verwarmt hij makkelijk de hele boot. We ventileren via het vluchtluik in de punt en meestal staat ook de ingang ruim open om het niet te warm te laten worden. Water koken en eten opwarmen doen we op de deksel van de kachel.
De electrische kachel en luchtontvochtiger doen alleen nog maar dienst als we wat langer van boord zijn. De afgelopen weken verstookten we circa 15 liter rode diesel per week. Vergeleken met vorig jaar is dat een aanzienlijke besparing. Naast de 5kW electra per dag verstookten we toen heel wat luxe openhaardblokken om het warm te krijgen. Bovendien is het nu veel minder werk en viezigheid dan van de houtkachel die we hadden.
Kerst versiering in Eembrugge

==011205==22:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
Voorkant van QSL kaart
Radio amateurs sturen een soort van ansicht als ze met elkaar gesproken hebben. Deze bevestiging van de verbinding wordt QSL-kaart genoemd. Voor de echte liefhebbers is het een "bewijs" dat meetelt bij het verzamelen van speciale "awards". Zo zijn er "awards" voor als je met alle landen van Europa, alle continenten, zoveel eilanden, zoveel vuurtorens, enz..enz.. een verbinding hebt gemaakt. Natuurlijk is het ook een leuke herinnering aan het gesprek dat je had met een "onbekende" op vele kilometers afstand en die je toevallig "on air" ontmoette.
Inmiddels hebben we al vele QSL-kaarten ontvangen, dus het werd tijd om er één te maken. We hebben de kaarten laten drukken bij UX5UO, een radio amateur in de Ukraine. Na wat ontwerpen heen en weer sturen kregen we vandaag een doos vol thuis gestuurd. Voor Euro 45,-- heb ik nu 1000 ansichten van de Gabber die ik als QSL kaart kan gebruiken. Op de voorkant staat de Gabber in kleur en op de achterkant kan ik informatie invullen over de verbinding. Ook staat er een stukje tekst met de geschiedenis van onze boot, onze homepage en email adres. Wij zijn zeer tevreden over deze internationale internet drukwerk service ! Zie de homepage van Gennady UX5UO voor details. Voor de zeilers met vertrekkers plannen misschien een tip als alternatief op de naamkaartjes of zoekgeraakte snelle aantekening na een gezellige ontmoeting in een ankerbaai.
De zending van UX5UO    Achterkant van QSL kaart

==251105==22:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
Winnaars eerste Gabber puzzel
Vandaag hadden we de winnaars van de eerste Gabberpuzzel aan boord voor de verdiende "oorlam". Richard en Nicoline van de Aquarius stuurden als eersteN de goede oplossing "Zeezeiltocht" in.
Hieronder de tweede puzzel. Deze keer hebben we een woordzoeker gemaakt. In het letterblok zijn de woorden te vinden die er naast staan. Als je deze wegstreept in het blok blijven er letters over waarmee een maritiem spreekwoord te vormen is. Om het moeilijker te maken zijn er meer woorden gegeven dan dat je kan vinden in het blok. De woorden in het blok kunnen zowel diagonaal, vertikaal als horizontaal staan. De combinatie "ij" wordt in het blok als "Y" geschreven.
Inzendingen kunnen weer naar ons email adres. Iedereen weer succes en plezier gewenst.


H A L F W I N D E R K I U H
D E E O R G A S B U N B E S
T R N K Y L A Z Y J A C K S
K E S A F M E R E N Z P E C
O V P N H E A S T E A B E E
T U O K O R U S I R L I T P
S E M E U E U L T R E L S T
M L P R T T Z M D W I G L E
L G L B U A E E I   O E A R
E Y A A K W O S T A O R A W
H P A L Z L A U N E G D P I
L A N D V A S T E B A N A N
A N W A N O O F I R A M L D
  • lazyjacks
  • zwemtrap
  • leioog
  • mastworp
  • zee
  • water
  • bilge
  • wind
  • eb
  • paalsteek
  • afmeren
  • wrijfhout
  • genua
  • meer
  • radar
  • leuver
  • gasbun
  • kajuit
  • marifoon
  • halfwinder
  • ankerbal
  • boei
  • varen
  • vlag
  • pomp
  • stag
  • gijp
  • scepter
  • huik
  • vloed
  • lenspomp
  • zeilzak
  • fok
  • golf
  • landvast
  • helmstok


  • ==031105==20:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    In het weekend van 29-30 oktober was er een internationale radio amateur wedstrijd. Tijdens zo'n wedstrijd is het de bedoeling om zo veel mogelijk verschillende radio contacten te maken. De gesprekken tussen de amateurs worden zo kort mogelijk gehouden om snel een nieuwe verbinding te kunnen maken.
    Een voorbeeld gesprek verloopt als volgt, tussen haakjes de nederlandse vertaling:
    UA3R: CQ contest CQ contest UA3R Uniform Alpha Three Romeo CQ contest
                 (algemene oproep voor de wedstrijd van radio station UA3R)
    PE2ENE: PE2ENE
                 (radio station PE2ENE beantwoord de oproep)
    UA3R: PE2ENE your are 59 in 15
                 (PE2ENE ik ontvang goed verstaanbaar en luid in regio 15 = Rusland)
    PE2ENE: UA3R your are also 59 in 14 QSL
                 (UA3R ik ontvang je ook goed verstaanbaar en luid in regio 14 = Europa, stuur je een ontvangstbevestiging)
    UA3R: PE2NE thank you for 59 in 14, QSL by bureau, CQ contest UA3R QRZ
                 (PE2ENE bedankt voor rapport, ik stuur ontvangstbevestiging via de vereniging, UA3R wacht op andere stations)
    Tja niet echt gezellige praters die radio amateurs tijdens zo'n wedstrijd. Maar dit soort evenementen zijn prima gelegenheden om verschillende dingen te testen en te trainen. Allereerst is het leuk om te ontdekken welke afstanden je makkelijk kan overbruggen. Ik heb tijdens de wedstrijd niet meer dan 50Watt zend vermogen gebruikt en kreeg van alle stations goede rapporten. Van Madrid tot ver in de Ukraine heb ik met ruim 40 radio amateurs (rode stippen op kaart) kunnen spreken. De record afstand was ruim 2900km voor een amerikaans station (5B/AJ2) op het eiland Cyprus.
    Tijdens de wedstrijd kon gebruik gemaakt worden van alle amateurbanden. Dus een uitstekende gelegenheid om eens een andere golflengte te gebruiken dan de traditionele 20 en 40meter. Ik heb verbindingen gemaakt op 80m, 40m, 20m en 15m.
    Overzicht van stations
    Deze dag was ook een prima training in het internationale spellingsalfabet. De fanatieke amateurs spellen in hoog tempo hun roepletters, vaak met een taaleigen accent of varianten op het spellingsalfabet. Alles hoor je natuurlijk omgeven door ruis en de "Donald Duck" vervorming van het stemgeluid dat eigen is aan SSB.
    Ik heb verspreid over de twee dagen zo nu en dan een uurtje oproepen van amateurs beantwoord, met circa iedere 5 minuten een nieuw station. Voor de fanatieke wedstrijd stations is dit niet serieus. Vaak zijn die met meerdere amateurs gedurende de gehele wedstrijd (48 uur) in een soort van ploegendienst actief. Tijdens het weekend van de wedstrijd maken ze dan makkelijk meer dan 2000 verschillende verbindingen.

    ==201005==20:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Zon ondergang bij Lelystad
    Aan boord lijken de avonden zonder TV langer. We hebben tijd om boeken te lezen, radio te luisteren en nautische puzzels te maken. Voor de "zeilendepuzzelliefhebber" staat hieronder een "ontbrekendwoordpuzzel". Vul op de vraagtekens een woord in zodat er twee woorden mogelijk worden. De letters op de rode vakjes vormen weer een nautisch begrip.
    We zijn benieuwd naar de antwoorden deze kunnen worden ingezonden naar ons email adres. De eerste 2 correcte inzenders kunnen een "oorlam" bij ons komen halen.


    B O E G ? ? ? ? ? ? ? A S G L A N D

    S T O R M ? ? ? ? T O C H T

    H E L M ? ? ? ? A N K E R

    K U S T ? ? ? ? ? ? ? ? ? L I C H T

    V I N ? ? ? ? B A L K

    N O O R D ? ? ? K A A R T

    B O E G ? ? ? ? ? L I J N

    K A J U I T ? ? ? ? ? O P S T A N D

    T H U I S ? ? ? ? ? G E L D

    H O N D E N ? ? ? ? ? L O P E N

    K O M ? ? ? ? K A P

    H A N D P E I L ? ? ? ? ? ? R O O S




    ==101005==20:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Vrijdag zijn we omgevaren naar onze winterbox. We liggen met de kuip van de steiger af. Het hek ligt op het zuid-oosten gericht, zodat het zonnepaneel zijn werk redelijk kan doen. Met het heerlijke najaarsweer was het goed nazomeren in de kuip.
    De huishouding gaat met het leven aan boord natuurlijk gewoon door. Ernie heeft een kleine naaimachine voor eenvoudig herstel en handwerk. Voor het strijken hebben we een kleine opklapbare strijkplank die net op de kajuittafel past. Ideaal voor hemden en blouzen, alhoewel we die steeds minder proberen te dragen. Met een combinatie van handwasjes en de machine en droogtrommel van de haven wordt de was weer schoon. We hebben de kleinste stofzuiger op 220V en regelmatig gaat er een natte mop over de vloer in de kajuit en punt. In de andere kamers komen we niet dus die worden ook niet vuil.
    Dit weekend hebben we ook gebruikt om de omgeving te verkennen. Baarn heeft een leuk winkelgebied met ruime keuze. Er is een wekelijkse markt, Aldi en een prima turkse groentenwinkel. De leeszaal van de bibliotheek is alle dagen open met een ruime keuze aan week- en maandbladen. In het zwembad kan bijna altijd "lange baden" gezwommen worden. De directe omgeving leent zich goed voor fietstochten of wandelingen door het bos. We zijn nog opzoek naar een leuke plaats om te kunnen internetten. Een eerste verkennende "war-drive" leverde een 10-tal open netwerken op. We zoeken door, want het is natuurlijk leuker om in de lobby van een statig hotel onder het genot van een kopje koffie te internetten dan in een geparkeerde auto langs de kant van de straat.
    Ernie aan het strijken
    Kleine naaimachine



    ==101005==20:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Kalkaanslag in intercooler lost op met schoonmaakazijn
    Gabber vaart de Eems op
    De waterpomp is gereviseerd. Bij Clouds in Lopik hebben we een nieuwe as, stalen impellor en pakkingen gehaald. Ronald, buurman in Muiderzand, heeft de waterpomp in zijn werkplaats in orde gemaakt en weer gemonteerd. In het binnenwerk zitten geperste onderdelen die zonder werkbank niet te vervangen zijn. De hulp van een echte monteur is dus nodig. De intercooler heeft een paar nachten bruisend in de schoonmaakazijn gestaan en kwam er glanzend uit te voorschijn. Ernie heeft hem opnieuw in de verf gezet. Vorige week alles gemonteerd en een paar uur proef gedraaid in de box. Een tweetal slangklemmen extra aandraaien en alles functioneerde weer zonder lekkage. Hierna konden we aan de tocht naar de winterligplaats beginnen.
    In 4 rustige vaardagen zijn we via het Ketelmeer, Veluwemeer, Wolderwijd naar de Eems gevaren. De ochtenden kwamen traag op gang door de dichte mist die tot rond het middaguur bleef hangen. We hebben veel op de motor gevaren en de koeling was beter dan ooit te voren. De temperatuur bleef bij een snelheid van 5 knoop keurig onder de 80 Celsius.
    De tocht over de randmeren was voor de Gabber een nieuw vaargebied. Onderweg veel watervogels gezien waarbij de Zilverreigers een hoogte punt waren. De vele eilandjes deden ons speculeren over een Kerst-Oudjaar tocht langs onbewoonde eilanden. Tot slot voeren we de Eems op om vast te leggen in onze winterhaven. Door het mooie najaar lagen de meeste boten nog in het water en wachten we op de passanten plaats tot voor ons een box vrij komt.


    ==290905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Deze week had ik weer de jaarlijkse opfris cursus voor bedrijfshulpverlener. De EHBO werd herhaald met de assistentie van een Lotus-slachtoffer. Het namaak slachtoffer kan beangstigend wonden, toevallen, hartkwalen en alles wat je niet wilt meemaken uitbeelden en aan ons de taak om de EHBO te verlenen. Een confronterende en leerzame ervaring. De reanimatie werd geoefend op een pop waarbij een instructeur nog even de puntjes op de I kon zetten. De poppen hadden een schrijvertje ingebouwd waarop kon worden afgelezen of de reanimatie, beademing en hartmassage, succesvol ging. Twee ademhalingen op 15 massages en dat in een tempo van tussen de 80 tot 100 massages per minuut. Dat is hard werken en als je het dan 20 minuten moet volhouden tot de ambulance komt is conditie training bijna wenselijk. Moet er niet aandenken omdat op zee te moeten doen.
    Een ander onderdeel van de training was brandbestrijding. Ook weer zoiets dat je liever niet aan boord wil meemaken. We hebben nu een aantal poederblussers aan boord. Maar een betere keuze is een duurdere CO2 of schuimblusser omdat deze minder vervolg schade maken. De poederblussers werken efficient, blussen de brand maar vernielen veel apparatuur omdat het fijne stof overal tussen gaat zitten. Tijdens de oefeningen hebben we met een blusdeken een brandende "persoon" gedoofd. Spannende actie om met zo'n doek in je handen op het vuur af te lopen en het in te pakken. Werkt wel, en dat is dan weer leuk om te ervaren.
    Met een blusdeken een brand doven

    Reanimatie training, massage     Reanimatie training, beademming     Met CO2 blusser een brandje doven


    ==200905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Kalk aanslag op anode van interkoeler
    Al sinds dat we de Gabber hebben zijn we niet echt te vreden over de motorkoeling. Haven in en haven uit was nooit een probleem, een uurtje motoren ging ook goed. Maar bij langere motor tochten liep de temperatuur altijd flink op tot tegen de 90-100 Celsius. De laatste vakantie aakten we extra luchtkoeling door de bakskist op een kier te zetten. Niet leuk maar wel een praktische oplossing. We hadden het probleem al eens ter sprake gebracht bij verschillende service bedrijven en die kwamen dan met verhalen over grotere koelwaterpompen, dikkere aanvoerslangen etc.
    Nu we met een lekkage van koelvloeistof zitten is het tijd om gelijk meer dingen aan te pakken. We gaan de koelvloeistof pomp vervangen omdat hieruit de lekkage lijkt te komen. En als er dan toch koelvloeistof in het systeem zit is er gelegenheid om de interkoeler aan een interne inspectie te onderwerpen. De monteur adviseerde dit ons als mogelijke oorzaak van de slechte koeling.
    Inderdaad zit er een flinke kalksteen aanslag aan de binnenkant van de interkoeler, een enkel koelkanaal is zelfs dicht geslibt. Morgen de hele handel in de huishoudazijn laten weken tot de stukken er vanaf vallen. Bij de verstopte afsluiters was huishoudazijn een prima remedie.


    ==180905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Led verlichting

    Led verlichting

    Led verlichting
    In het Yahoo zeilers forum kwam ik een tijd geleden de tip tegen om kant en klare ledlampjes te kopen in plaats van zelf te knutselen. In het forum werd een duitse site getipt, maar op internet vond ik Superbrightleds.com in Amerika met meer keuze en voordeliger prijzen. Ter vervanging van onze 5, 10 en 20 Watt lampjes in de kajuit bestelde ik verschillende ledlampjes.
    LampjeWatt
    berekend
    Amp
    gemeten
    Gloeidraad
    5 Watt
    4,080,34
    Ledlamp
    4 leds
    $2.84
    0,360,03
    zelfbouw
    2 leds
    €6,50
    0,480,04
    Gloeidraad
    10 Watt
    12,61,05
    Ledlamp
    9 leds
    $4,74
    0,360,03
    zelfbouw
    2 leds
    €6,50
    0,480,04
    Gloeidraad
    20 Watt
    21,121,76
    Ledlamp
    36 leds
    $19,95
    1,80,15
    Eerder had ik al eens een led-lampje in elkaar geknutseld met 2 ledjes. Inderdaad een hoop gefriemel om een stevige constructie te krijgen die in de fitting past, maar voor circa Euro 6,50 was het gelukt.
    De lampjes gaven fel licht, genoeg om bij te lezen maar dan wel met een bril op. Het energie verbruik van het ledlampje was geweldig zuinig, dus Ernie moest het er maar mee doen. Als ik het proefmodel meer lichtopbrengst wilde geven had ik 3 tot 4 leds nodig en daarmee zou het lampje boven de Euro 10,-- komen.
    De ledlampjes uit Amerika waren aanzienlijk goedkoper dus het proberen waard. Hiernaast een serie foto's van de "Festoon" type lampjes, de zelfbouw variant en de oude gloeidraad modellen. De foto's laten zien dat de ledlampjes kwa lichtopbrengst niet onder doen voor de gloeidraad variant. In de categorie "meten is weten" heb ik met de multi meter het verbruik gemeten en uitgerekend hoeveel Watt de lampjes dan zijn, inderdaad een factor 10 zuiniger. Voor de energie balans aan boord is dit weer een aantrekkelijke besparing.


    ==120905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    International Space Station
    De ISS blijft ons bezig houden. Vanuit de kuip heben we 's-avonds prachtig zicht op de sterren en het blijft ons verbazen om de relatief kleine ISS dan zo fel en snel over te zien komen. Vandaag foto's gemaakt met een eenvoudige digitale camera. Het lichtstreepje in de rode cirkel is de ISS.
    Een zeiltochtje van het weekend eindigde net buiten de haven met het temperatuur alarm van de motor. Voor vertrek had ik al water zien liggen, maar hoopte toen nog dat het condens water zou zijn, alhoewel het daarvoor te vroeg in het jaar was. Vlug de motor uit gedaan en al snel geconstateerd dat het geen water was maar koelvloestof. Het lekt ergens bij de koelpomp en alle koelvloeistof lag nu onder de motor. Hum geen weekendtochtje dus maar klussen, nou mooi niet. Koelvloeistof aangevuld snel retour naar de haven en genieten van het mooie weer.
    Zaterdags een fietstocht gemaakt naar de Lepelaarsplassen. Het fietspad rondom het natuurgebied is vanaf half augustus weer opengesteld voor bezoekers. Het smalle pad is goed verhard en loopt dwars door de rietvelden. De vlierstruiken dragen volop bessen en regelmatig vliegen allerlei vogels over. We fietsen door tot de uitkijkpost aan de noordzijde van de plas. Maar het wemelt daar van de muggen en uiteindelijk vluchten we weg. Via wat nieuwbouwwijken, hoe kan het ook anders in Almere, gaan we retour haven.
    Zondags gaan we opzoek naar een ligplek voor de wintermaanden. Weesp was een leuk plaatsje de afgelopen jaren, maar het gebrek aan een fatsoenlijke was- en droogmachine doet ons toch zoeken naar alternatieven. We heben nu Eeembrugge op het oog. Ook al geinformeerd bij Naarderbos, maar dan moeten we een oplossing vinden om onder de brug door te komen. Mast strijken hebben we niet zo'n zin in.We zoeken een plek met goede wasvoorzieningen, rustig gelegen en niet te ver van openbaar vervoer af. Wat het wordt weten we nog niet.
    Vogelhut bij Leperlaarsplas Lepelaarsplas
    ==090905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Musquito coil
    We wonen al weer een week aan boord en genieten van de dingen die het boord leven met zich mee brengt. Het is warm weer en 's-avonds zitten we tot laat in de kuip. Om de muggen te verjagen steken we "musquito coils" aan die ik nog vanuit mijn Kenya jaren over had. De "coils" verspreiden een rook met pyretrhium, een stof waar muggen niet van houden. Ik heb ze ook wel eens zien liggen bij Katmandu zwerfsport in Utrecht, goed spul.
    Drinken een wijntje, kletsen wat en turen naar de sterren. Woensdag avond zag Ernie een heldere sateliet met hoge snelheid langs de hemel bewegen. Zou het er zo ? zijn die ons de weg wijst (GPS-sateliet) of misschien dat ruimte lab van Andre Kuipers fantaseerden we. Donderdags lees ik op een internet forum van radio amateurs dat het International Space Station goed zichtbaar is en een amateur relay zender operationeel heeft. De site van PA0RKC vermeld enthousiast het romantische verhaal van de Kuweitse Maryam en haar radio contact met cosmonaut Sergey Krikalev. De verhalen spreken tot de verbeelding en de uitleg van PA0RCK is uitnodigend om het zelf ook eens te proberen. Bij de ESA-site zoek ik de eerst volgende zichtbare overkomsten van het ISS op. We boffen, de komende dagen is de ISS vroeg in de avond zichtbaar. Donderdag avond speurt Ernie in de kuip de hemel af en ik zit achter de PC en zender om een APRS signaal naar de relay zender van de ISS te sturen. Ik geef Ernie een seintje als het tijd is dat de ISS boven de horizon moet komen, en ja hoor Ernie ziet de heldere lichtstip weer langs de hemel razen. Omdat de zend en ontvangst frequentie verschillend zijn draai ik stevig aan de knoppen om ook nog wat signalen te kunnen ontvangen. Via de ISS ontvang ik PD0RCK, PE1PQX (Nederland), DO2LK, DF9EY (Duitsland), EU4Ag (Rusland), MM0DXH (Engeland), IN3KLQ en IW6ATQ (Italie). Al deze stations had ik nooit rechtstreeks kunnen ontvangen omdat ze te ver weg zijn. Als zender/ontvanger gebruikte ik onze amateur portofoon met de antenne die op de top van de mast zit. Dit weekend nog een paar keer proberen en hopen dat ik met de slechts 5 Watt zendvermogen tot aan de ISS kom. Een EPIRB heeft vergelijkbaar zendvermogen en een slechtere antenne, dus het zou moeten kunnen.
    APRS ontvangst via ISS International Space Station
    ==030905==20:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    MOB oefening met NvvT, groepsfoto
    Vandaag hebben we meegedaan met de man-over-boord training van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. Een zestal boten en circa 20 toerzeilers deden aan deze activiteit mee. De reddingsbrigrade van Huizen verleende medewerking door het beschikbaar stellen van lesruimte, drenkelingen en een tweetal patrouille boten. In de ochtend gaf Richard Vooren, instructeur bij Vaarschool Naarden en auteur van verschillende zeilboeken, theorie les over hoe je de zeilboot weer snel bij de drenkeling brengt om hem vervolgens aan boord te takelen. In de middag gingen we als opstapper aan boord van de "Truly fair" van Ben Ackermans om de theoretische manoeuvres in de praktijk te oefenen.
    Er was gelegenheid genoeg om drenkelingen te verliezen bij verschillende koersen en om de oefeningen eerst met de hele bemanning te doen en uiteindelijk volledig zelfstandig. De streeftijd van man-over-boord tot drenkeling oppikken was 1,5-2 minuut. En na wat oefening was ons record zelfs 1 minuut 5 seconden. Ja, ja oefening baart kunst zeker onder de deskundige begeleiding van Richard en de reddingsbrigrade Huizen.
    Richard van Vorden geeft theorie
    Alle oefeningen werden strikt op zeil uitgevoerd. Een stukje veiligheid, geen rond draaiende schroef, maar ook om snelheid te houden en niet afhankelijk te zijn van techniek. Richard legde de 7 tellen regel uit. Bij een voor de windse koers, eerst 7 tellen doorvaren, oploeven tot hoog aan de wind weer 7 tellen doorvaren of de drenkeling dwars hebben. Vervolgens overstag gaan en op de drenkeling toe varen, het fok los en het grootzeil met net genoeg spanning om wat vaart te hebben. De kunst is om uiteindelijk "slippend" aan te komen drijven met de drenkeling aan de lage kant. Vaart minderen kan door de grootschoot te vieren en net te scherp te varen. Ter plekke van de drenkeling nog even de neus in de wind draaien waardoor het achterschip nog meer naar de drenkeling komt.
    Na afloop van het oefenen hebben we gezellig zitten napraten op het terras van wsv AVOH. Richard benadrukte wederom dat aangelijnd aan dek de beste en makkelijkste actie is om Man-Over-Boord te voorkomen.
    Drenkeling gered

    ==140805==18:00UTC==Positie:52=23,4N==005=08,4E==Muiderzand=================================================
    De week eerder thuis hebben we gebruikt om de nieuwe kachel in te bouwen. Het is een heatpol diesel kachel model 15-16MK. Het verbruik is tusen de 0,12 en 0,3 liter diesel per uur. De deksel is te gebruiken als kookplaat. Wij gaan zeker suddervlees en erwtensoep eten deze winter !
    Naast de vuilwatertank hebben we een dieseltank geplaatst van ruim 30 liter. Door het verval vanuit de tank is er geen brandstof opvoerpomp nodig. Een fijnfilter in de leiding tussen tank en kachel zorgt er voor dat de carburateur schoon blijft. Een aangenaam voordeel van een dieselkachel is dat je rode diesel mag gebruiken voor het stoken. Het oude houtkacheltje hebben we in de opslag gedaan en bewaren hem voor later.
    Heatpol kachel
    Fijnfilter en dieseltank   Nieuwe schoorsteen   Nieuwe kachel   Oude kachel

    ==060805==18:00UTC==Positie:52=23,4N==005=08,4E==Pampusvluchthaven=================================================
    Ernie met de Jutter in IJmuiden
    We liggen voor pampus in de vluchthaven. We geven ons gewonnen door het slechte weer van deze zomer. Tijdens de tocht van IJmuiden naar hier tot 3 keer toe een flinke regenbui over ons heen gehad. De zeilvakantie verklaren we ten einde. Het seizoen is toch voorbij, het is al herfst. Onderweg de thuishaven gebeld om te melden dat we eerder komen. Ook voor onze huis oppas, nichtje Alfke, komt er helaas een eerder einde aan de zelfstandige woonruimte in Utrecht.
    In IJmuiden hebben we nog een wanhopige poging gedaan om naar New Castle te komen. We doen mee met de zomervakantie foto wedstrijd van de plaatselijke krant "De Jutter", hoofdprijs een mini cruise naar New Castle. Hiernaast onze bijdrage. Ernie in regenkleding aan dek van de Gabber, een zomerse vakantie foto kan je je toch niet voorstellen ?
    Het was niet allemaal ellende deze vakantie. We hebben ervaren dat we met de Gabber slecht weer goed kunnen doorstaan. Tot drie keer toe kozen we voor een langere tijd op zee in plaats voor het risicovolle aanlopen van een haven tijdens slecht weer. Gelukkig waren er ook de mooie zee momenten zoals op de foto hiernaast. In het noorden zagen we regelmatig Jan van Genten, Alken en zelfs papegaai duikers op het water. De Farne Islands komen later nog wel een keer. We zijn veilig thuis met de Gabber.
    De dag dat wij naar Hartlepool vluchten keerden 30 van de 100 boten in de Tall ship race van New Castle naar Noorwegen terug naar veilige havens in Engeland. Een zoek actie werd onernomen naar een poolse twee master van 18 meter hoorden we op de marifoon. Onze engelse buren in IJmuiden moesten hun boot achterlaten en met de trein naar huis. Als het goed weer wordt komen ze de boot ophalen. Ach, zo slecht hebben we het nog niet gehad.
    Vlakke zee tijdens tocht naarb Great Yarmouth

    ==040805==16:00UTC==Positie:52=27,6N==004=33,6E==IJMuiden======================================================
    We zij weer terug in Nederland. De tocht van Hartepool naar Great Yarmouth hebben we verlengd met een tweede nacht doorvaren naar Nederland. Op nog geen 15 Nm van Great Yarmouth zette de wind aan tot een stevige 5 Bft uit de verkeerde hoek. De voorspellingen hadden aangegeven dat de wind uit NW tot N zou komen maar hij ging steeds harder uit de Zuid waaien. De opbouwende golven in het stromingskanaal langs de kust remden ons teveel af. Over de 15 mijl zouden we 5 uur gaan doen. Hierdoor zouden we te laat bij de monding van de rivier in Great Yarmouth aankomen en daardoor ook nog eens stroom tegen hebben op de rivier. Na een uur ploeteren besluiten we de tocht met een nacht te verlengen en richting Nederland te varen. We zetten 2 riffen plus een puntje fok, sturen naar West en gaan de nacht in met een snelheid van 7 knoop.
    Ernie op wacht in regen met wind van achteren
    Erik op wacht met heerlijk zonnetje en bakstag wind Tijdens deze laatste nacht blijft Erik Ernie gezelschap houden bij het ontwijken van sleep combinaties en vrachtboten. Terwijl Ernie op de uitkijk staat en de manoeuvres uitvoert zit Erik achter de SSB zender. Laat in de nacht zijn de Amerikanen actief en de zend condities zijn goed. We hebben vanaf midden op de Noordzee contact met N4BPM (Indiana), W4JEI en kletsen wel een halfuur K2QNU (New York). Als de accu's bijna op zijn door het zender en radar gebruik gaat Erik nog wat uurtjes slapen. Overdag verdelen we de wachten weer, zie foto's.
    Een flinke regen bui spoelt het dek van de boot weer heerlijk fris. De wind hebben we inmiddels van achteren dus de plastic zeiltjes worden opgehangen om inregenen te voorkomen. Als Erik op wacht komt is de bui voorbij en schijnt er een heerlijk zonnetje. Hoe kan het zo uitkomen, wat een pech voor Ernie.

    ==020805==09:00UTC==Positie:53=11,0N==001=20,5E==Outlet=Dowsing=Channel=========================================
    Het uizicht tijdens de wacht
    We zijn al meer dan 24 uur onderweg van Hartlepool naar Great Yarmouth. Ernie heeft traditie getrouw de nachtwacht uitgezeten en ik ben vanaf 06:00 uur op wacht. We zijn het gebied met de olieplatforms uit. Aan de horizon vaart nog een zeilboot en af en toe passeert grote vrachtvaart. De zee is gedurende de nacht steeds rustiger geworden. We varen op de motor tegen een zacht windje uit Z to ZW in. Vanmiddag zal de wind meer naar West draaien en kunnen we misschien het laatste stuk zeilen.
    Hiernaast een foto van het uitzicht wat je hebt als je op wacht zit in de kajuit opening. Benen binnen op het trappetje en de armen leunend op het luik. Gelukkig net niet comfortabel genoeg om in slaap te vallen.
    ==310705==16:00UTC==Positie:54=41,4N==001=11,9W==Hartepool======================================================
    Na een barre tocht liggen we veilig in de haven van Hartlepool. De weersverwachtingen waren verschillend over wat komen zou. Normaal gesproken kiezen wij dan de meest pessimistische voorspelling en maken dan de tochtplanning. Gisteren deden we het anders, voornamenlijk ingegeven door de wil te varen. We hadden te lang vast gezeten in Whitby. De Gabber leek wel een stacaravan geworden.
    De vooruitzichten "NW 3-4 increasing later 6 occasionally 7" werden genegeerd, we vertrokken met "variable 2-3 in the north becomming NW 3-4" als een optimistische voorspelling. Na het losgooien begon de motregen, buiten de haven was er een matige wind uit NW. Met de motor aan zetten we koers naar New Castle, tegen de golven in van de afgelopen stormen.
    Ernie op wacht, in regen en scherp aan de wind met 6 Bft

    Erik heeft rust aan de lage kant op de vloer
    Vanaf 11:00 uur kunnen we scherp aan de wind met vol tuig verder. We maken een slag naar buiten en zetten snel achter elkaar rif 1 en 2. Om de circa 2 uur wisselen we elkaar af met sturen en rusten op de kajuitvloer aan de lage kant. De fok wordt nog meer geminderd en het derde rif zetten we als de wind doorzet tot in de 7Bft, de regen duurt voort. New Castle is niet meer haalbaar, we maken te weinig vordering naar het noorden om voor het donker binnen te zijn.
    De uitwijk haven is Hartlepool op 6 Nm afstand. Helaas kunnen we die pas binnen als er genoeg water in de aanloop geul staat, dat is over 4 uur op zijn vroegst. We steken nog een keer naar buiten en kruipen naar het noorden. We hopen zo later in de avond met een windje van achter de beschutte baai van Hartlepool binnen te varen. Vanaf 21:30 zetten we koers naar Hartlepool waar we om 23:10 vastleggen.
    Wat een dag, één keer niet een pessimistisch weerbericht geloven en we krijgen gelijk de volle laag. Ze maken toch verschillende voorspellingen zodat je kan kiezen?!. Vandaag hoorden we dat het gebied waar we gevaren hadden een record aan regenval had gehad. Morgen is er een "weatherwindow" van 2 dagen daarna wordt het voorlopig weer slecht in het noorden. Circa 150 nm zuidelijker wordt er komende week beter weer voorspelt, morgenochtend, maandag 1 juli, vertrekken we om 6 uur richting Great Yarmouth waar we in de loop van dinsdagmiddag hopen aan te komen.

    ==290705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
    We kunnen maar niet loskomen van Whitby en zijn omgeving. Met bus 840 zijn we naar Goathland gereden en vandaar weer terug gelopen naar de haven. Goathland ligt in het heuvelachtige landschap van de North York Moors. Een mooi natuurgebied met heide, vergezichten en geiten. Tegenwoordig is het ook bekend door een Engelse TV serie, die in de jaren 50 speelt en gaat over het wel en wee van het dorp. Een politie man, de pub en een garage spelen de hoofdrol vertelde een enthousiaste dame mij in de bus. Het dorp wordt nog altijd regelmatig afgesloten voor verkeer om nieuwe afleveringen te filmen.
    Wij hebben het toeristische dorpje gelijk verlaten om naar de Mallyan Sprout te wandelen. Dit is een 70 voet (21 m) hoge waterval. Vanaf de waterval volgden we het voetpad richting Grosmont en vandaar door de Esk valley richting Whitby.
    Waterval - Mallyan Sprout

    Ernie loopt het Esk vally footpath
    Het voetpad loopt grotendeels dwars door de weilanden en soms langs de rivier. We hadden gedacht slim te zijn door vanaf de bovenloop terug te lopen, in de hoop voornamenlijk langs de rivier een dalende route te hebben. Helaas zat de route vol met stevige klimpartijen, ach het gaf ons weer een sportief gevoel na de afgelopen luie dagen.
    De hele route is in vroeger tijd ooit een geplavijd voetpad geweest. Grote uitgesleten stenen doen je afvragen in wiens voetsporen je loopt en wat hun verhalen zijn. Wij genoten van de tocht over vele prive erven, weilanden met koeien, geiten en schapen, langs de rivier over bruggetjes en een stuk over de ontmantelde "George Stephenson rail line". In het dal dat we volgden, passeerde regelmatig de stoomtrein tussen Grosmont en Pickering. Een prijzig toeristen lijntje door hetzelfde landschap als waar wij wandelden.

    ==280705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
    Nog altijd zijn we in Whitby. De hele dag heeft het geregend en er was een windkracht 8 afgegeven voor het kustgebied. Op ons gemak ontbeten met Radio Nederland Wereldomroep voor het laatste nieuws. Bij de havenmeester oude aflevering van "Practical boat owner" gekocht en daarmee aan de lokale reddingmaatschappij gedoneerd. Vervolgens een luie ochtend gehouden in afwachting tot droger weer. Rond de middag koers gezet naar de VVV en het treinstation om een tocht voor morgen te plannen. Daarna de lokale bibliotheek bezocht. Om op te warmen bij een slager een mushroom-chicken-pie en een beef-pie gekocht en ons verheugt op de rode kool maaltijd die we vanavond gaan maken.
    De los getrilde helmstok zit weer vast dankzij een veerring. Nog een wetenswaardigheid uit historisch Whitby. De uitvinder van het kraaiennest komt hier vandaan. De vinding bestond uit een ton die hoog in de mast werd gemonteerd en waarin de uitkijk beschermd kon staan. Dankzij deze vinding scoorde de boot van Scoresby de grootste walvisvangst ooit. Ter herinnering staat er een geinig beeld van een mast met Scoresby en zijn zoon in het kraaiennest op het plein bij de VVV.
    Helmstok borgmoer los getrild

    ==270705==16:00UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
    Endeavour vaart Whitby uit
    De geplande rustdag zijn er een paar geworden. Gisteravond hadden we vol goede moed plannen gemaakt om richting New Castle en River Tyne te vertrekken maar helaas vanmorgen haperde de motor. De rest van de dag hebben we besteed aan het vervangen van fijnfilter, beter passende slangtuiles, ontluchten van het brandstofsysteem, zuchten, steunen, klagen, vl... Efin weer een eindeloze dag met de mooie hobby.
    Gisteren was een heerlijke toeristische dag. Whitby loopt in de ochtend vol met honderden, merendeels bejaarde, engelsen die in talrijke bussen worden aangevoerd. Er zijn fish & chips tenten ten overvloede en winkeltjes met prularia, de boulevard is een kleine kermis annex gokhal. Maar er is ook historisch vertier.

    Een replica van de Endeavour van kapitein Cook, ontdekker van Australie en Nieuw Zeeland, maakt rondvaarten. De schepen waarmee Cook de wereld ontdekten zijn alle gemaakt in Whitby. Een trap met 196 treden brengt je vanuit het dorp naar de beroemde Abbey op de heuvel. De abdij stamt uit de vroeg christelijke tijd van Engeland, toen dit nog door de barbaarse Keltische riten werd overheerst. Kleine steegjes, oude huisjes die sinds honderden jaren niet veranderd lijken maken het een pitoresk dorpje. Uit de begin jaren van de fotografie is er prachtig fotomateriaal van het dorp en de omgeving gemaakt door Frank Meadow Sutcliffe. Veel van de beelden zijn nog precies zo terug te vinden.
    Abbey bij Whitby
    Makreel
    Aan het eind van de dag klussen zijn we even naar een internet cafe geweest om de email te lezen en te controleren of alles wat we met de SSB versturen ook werkelijk op internet komt. Daar ontdekten we dat de wraak van de makreel voortduurt. Hiernaast dan eindelijk de foto.
    Ook leuk om te vernemen dat Joke, onze buurvrouw, in ons gastenboek laat weten dat ze onze recepten lekker vindt. Vandaag een salade van: macaroni, geraspte wortel, geraspte courgette, en gedroogde tomaatjes, half uitje, blikje tonijn, wat kappertjes en cashew noten, pesto rood en crema di balsamico van de Xenos en wat citroensap, peper en een mengeling van onze eigen kweek tauge-alfalfa-tuinkers. Dat was smullen na een dag tegenslagen. Tijdens het eten, in de kuip, ontdekten we dat de borgmoer van de helmstok los getrild was, maar goed dat we niet vertrokken zijn.
    Salade

    ==250705==20:300UTC==Positie:54=29,0N==000=36,7W==Whitby======================================================
    Westelijk halfrond bereikt
    Na ruim 56 uur varen zijn we vandaag dan eindelijk in Engeland aangekomen. Het eerste etmaal hadden we wegens wind gebrek de motor aan staan, de tijd erna stond er doorgaands te veel wind om met vol tuig te zeilen. Met snelheden van 6 en 7 knoop over de grond konden we de verloren tijd van het eerste deel van de tocht makkelijk inhalen en arriveerden volgens planning met hoogwater bij de aanloop van Whitby.
    Vlakbij Whitby passeerden we voor het eerst met de Gabber de 0-meridiaan en varen we het westelijk halfrond binnen. Al 30 mijl uit de kust konden via het APRS van de Engelse amateurzenders onze positie aan internet doorgeven. Morgen een rust dag om Whitby te verkennen.
    Aanloop van Whitby

    ==210705==18:00UTC==Positie:52=27,5N==004=33,9E==IJmuiden======================================================
    St. Petersburg trio
    We liggen nog steeds verwaaid in IJmuiden. Gisteren een luie dag aan boord gehad met in de middag een flinke wandeling door de troosteloze industriele omgeving van het havengebied. Veel bedrijvigheid maar ook veel leegstand en rommel. Vanmorgen nog wat geklust om de accuoplader via walstroom aan te sluiten.
    's-Middags met de bus naar Haarlem geweest en er een cultureel dagje van gemaakt. Via een stadswandeling kwamen we langs een optreden van het "St.Petersburg trio" en een orgelconcert in de St. Bavo kerk. Onderweg oude pandjes bekeken, een hofje binnen geweest en ontdekt dat het Begijnhof in Haarlem een stuk minder vroom is dan vroeger.
    We hopen snel richting Engeland te kunnen vertrekken want het echte vakantiegevoel zit er nog niet in. De voorspellingen zijn redelijk maar nu staat er nog altijd een straffe westen wind met af en toe een bui. Niet echt stimulerend om vaarplannen te maken.
    Orgel in de St. Bavo kerk in Haarlem

    ==190705==06:15UTC==Positie:52=27,5N==004=33,9E==IJmuiden======================================================
    Verse makreel
    Na ruim 66 uur weer vaste grond onder de voeten. Wat begon als een mooie tocht veranderde in een vlucht naar een veilige haven. Halverwege de oversteek kwam het slechte weer al, wat we voor hadden willen zijn. De wind draaide meer West en zette aan. We probeerden het nog even met de motor erbij, maar het voortuitzicht om meer dan 12 uur tegen de wind in te motoren deed ons besluiten om te keren.
    Vanaf maandag 19:45 koersen we met ruim 5 knoop richting IJmuiden. De wind zet door tot in de 7 en de golven breken rondom ons en éénmaal spoelt de kuip vol. Gabber en de windvaan doen fantastisch hun werk. 's-Nachts een haven binnenlopen heben we vorig jaar afgeleerd, dus we blijven op zee tot het eerste licht. Nabij de rede voor IJmuiden steekt Ernie nog een keer richting zee, wachtend op het eerste licht. Ik lig in de kajuit in zeilpak te wachten voor als er dekwerk te doen is. Samen met de inboedel veeg ik de vloer. Vroeg in de morgen neemt de wind iets af. We grijpen onze kans om IJmuiden binnen te spoelen. Het verloop van de tocht wijten we aan de wraak van de makreel.
    ==170705==19:30UTC==Positie:52=54,8N==005=03,6E==========================================================
    Vandaag hebben we ons derde bemanningslid als volwaardig lid van de crew geinstaleerd. De windvaan houdt de boot op een vast koers ten opzichte van de wind en bedient het roer onvermoeibaar. Hierdoor is er tijdens de wacht tijd voor lezen, rommelen en vissen. Om de 10 minuten de neus uit de boeken en in de wind om te kijken of er boten in de buurt zijn. Zeilen wordt er een stuk gemakkelijker op met de windvaan.
    De weerberichten blijven slecht weer geven voor het noordelijk deel van de Noordzee. Onze plannen voor Noorwegen laten we varen en zetten morgen koers naar Great Yarmouth in Engeland. Daar willen we een weekje rondscharrelen in de Broads, een beschut gelegen getijde gebied. We liggen nu voor anker bij Den Oever en gaan morgen met het eerste tij mee naar buiten, dat is vanaf 05:30 uur. Als alles mee zit zijn we dan dinsdag namiddag bij de invaart van Great Yarmouth. Veel eerder aankomen heeft geen zin, want we willen met de kentering of stroom mee naar binnen.
    Windvaan als derde bemanningslid
    ==160705==18:00UTC==Positie:52=31,3N==005=25,8E==========================================================
    Batavia in Lelystad
    De vakantie is begonnen. Pas na de middag gooiden we los in Muiderzand en we liggen nu voor anker bij Lelystad met uizicht op de Batavia.
    Vanmorgen kwamen de laatste voorraden aan boord. Voor de eerste dagen hebben we ijsbergsla, cougette en prei als groente en salade. Daarna gaan we over op spitskool, witte kool en koolrabi. Af en toe een blik bonen tussendoor en we houden het weken uit zonder boodschappen te doen. Vandaag ook alvast de kiemen (Alfalfa, Tauge en tuinkers) voor 24 uur in het water gezet zodat we over een week verse salades kunnen maken. Onder de vloer staan 6 potjes ingemaakt vlees en we hebben ruime keuze aan "Stegeman" worsten en ingeblikt vis bij ons. Geen zorgen over scheurbuik, het wordt weer smullen aan boord !
    Via de korte golf email hebben we bij Winlink de windverwachting voor de komende dagen opgevraagd en vergeleken met de berichten die we via de Duitse Weerdienst ontvangen op onze Navcode. Beide geven aan dat het later in de week flink gaat waaien in het noordelijk deel van de Noordzee ter ere van een storm die via West Schotland de Noordzee op komt.
    Een 3 daagse tocht naar Noorwegen zou ons precies in het slechte weer doen belanden. Windkracht ruim 7 en flinke golfhoogten zijn geen vakantie weer vinden we. We denken nu aan een kortere oversteek richting Engeland. Dan zijn we het slechtere weer voor en zoeken de beschuting van hoge wal. Wat het gaat worden zien we morgen wel, het is vakantie tenslotte.
    De groente voorraad