==251007==18:00UTC==Positie:52=21,2N==005=37,3E==Harderwijk==================================================
Het was wederom een koude en deze keer ook een lange tocht, ruim 8 uur varen. Het grootste gedeelte van de tocht hebben we kunnen zeilen. Op de randmeren viel regelmatig de wind weg door de bomen op de eilanden of de nabije oever. De bruggen en sluizen konden we zonder veel wachttijd passeren. Na de Ketelbrug kwamen nog de Roggebotsluis en de Elburgerbrug. Bij de Ketelbrug staat een radarbaken. In geval van slecht zicht kan je je hierop orienteren. Op het radarbeeld komt dan de letter B in morse code (- ...) regelmatig in beeld. Op de foto zijn ook de randen van de brug, het land en zelfs de onderdoorgang goed zichtbaar.
Tijdens de tocht hebben we elkaar regelmatig afgewisseld met het sturen. Als Erik aan het opwarmen was ging regelmatig de SSB-zender aan. Zo maakten we onderweg verbinding met: Rusland (R41WP), Engeland (G3NFB, GB6WRC, M0DOL/P, M0CSN), Tunesie (3V8BB) en Canada (VE3RCS)
Ketelbrugopde radar

==241007==18:00UTC==Positie:52=39,64N==005=35,76E==Urk==========================================================
Haven van Urk Na de Blocq van Kuffeler zijn we langs Lelystad haven geweest. Mogelijk wordt dat volgend jaar onze zomerhaven. Vanuit Lelystad is er meer keuze in bezeilde rakken tijdens een weekendje zeilen. Zowel naar West, Zuid als Noord is er ruim vaarwater beschikbaar. De tocht van de Blocq van Kuffeler naar Lelystad was allerminst een bezeilde koers. Kruisend tegen de straffe Noord ooster wind werd het een koude tocht. De korte golfslag van het Markermeer zorgde ook nog eens voor de nodige remming.
Zoals we ons hadden voorgenomen zou het een rustige vakantie tocht worden, na de koffie vertrekken en voor de borrel weer vast. Dat is de laatste 2 dagen aardig gelukt, we vertrokken rond de klok van 12:00 en waren voor 16:00 uur binnen. Maar vandaag hadden we er goed aan gedaan om eerder te vertrekken. De Ketelbrug draait tussen 16:00 en 18:30 niet ! Dus toen wij daar om 16:05 aan kwamen waren we te laat, zoals we daarna pas ontdekte in de almanak. Ruim 2 uur blijven dobberen in de wind en koude vonden we geen optie. Vandaar dat we nu in Urk liggen. Morgen vroeger op en snel koers naar Harderwijk waar Marco, de tweelingbroer van Ernie, de laatste dag komt meevaren naar Eembrugge.

==231007==18:00UTC==Positie:52=25,22N==005=13,57E==Blocq van Kuffeler=================================================
Appelmoes koken op de kachel We zijn op ons gemak onderweg naar de winterligplaats. In een kleine week doen we bijna een rondje "Flevoland". Langs de IJsselmeer kust gaan we omhoog naar het Ketelmeer en daar de randmeren op om vervolgens weer af te zakken tot voorbij Spakenburg waar we de Eem op varen. De mast van de Gabber is te hoog om onder de Hollandse en Stichtse brug door te varen, anders was het slechts een tochtje van 20Nm geweest naar de winterligplaats.
Om 15:40 uur verlieten we Muiderzand. Op de haven hebben we nog extra diesel ingeslagen voor de kachel. De prijs per liter (Euro 1,27 !) die je in de jachthaven betaalt konden we gelukkig compenseren door statiegeld flessen uit de afval container te vissen. Je moet toch wat doen om er warmpjes bij te zitten niet waar ?
Om 17:30 valt de wind weg en varen we de Blocq van Kuffeler binnen. Met het ondergaan van de zon koelt het snel af en steken we de kachel aan. Ernie schilt de meegenomen appeltjes voor de appelmoes. De pan gaat op de kachel en we genieten van de warme appel-kaneel lucht die de kajuit vult. 's-Nachts heeft het licht gevroren en er ligt een dun laagje ijs aan dek en op de raampjes. Krabben hoeven we niet, de opkomende zon doet alles gelukktig ontdooien.
's-Morgens was de boot bedekt met een laagje ijs

==201007==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
Ernie schild stoofperen     Pompoen van 22 kg     Ernie snijdt 22kg pompoen klein

De laatste dagen zijn geteld op het tuinhuis. Vanaf november wordt het water afgesloten en gaat het toegangshek slechts open tussen 09:00 en 18:00 uur. De hoogste tijd dus om van de Gabber weer ons dagelijks thuis te maken. Maar eerst moest de laatste oogst verwerkt worden tot wintervoorraden voor aan boord. Het eerste weekend van de herfstvakantie gebruiken we dan ook om alles in te maken.
Een paar kilo stoofperen en de pompoen van 22kg hebben we geweckt. Alle branders die voorhanden waren hebben we gebruikt om de glazen poten schoon te maken, te koken en te wecken. Aan het einde van de dag hadden we 19 potten basis pompoen soep, 8x peren op rode wijn, 2x peren op rode port, 6x pompoen/kokos-jam, 5x pompoenmarmelade en een flinke pan pompoensoep met stoofvlees.

Weckpan op grote brander     40 potten scheepsvoorraad     Haller petroleum stel prima voor stoofvlees

Voor de liefhebbers hieronder de recepten:
Pompoen marmelade:

  • 1 kg pompoen
  • 1x sinaasappel schil-rasp + sap
  • 1x limoen schil-rasp + sap
  • 1x citroen schil-rasp + sap
  • 1 kg gelei suiker

    Pompoen fijnsnijden en met het sap aan de kook brengen. Vervolgens fijnmaken met een staafmixer. Rasp en geleisuiker toevoegen. 4 minuten door koken en in schonen potten gieten. Potjes snel dichtdraaien.
  • Stoofpeertjes:

  • stoofpeertjes
  • rode wijn of port
  • kaneelpoeder

    Peertjes schillen, en in stukjes snijden. Circa 20-30 minuten koken in laagje wijn of port met een thee lepel kaneel poeder tot de peertjes zacht zijn. De hete peertjes en het vocht overscheppen in schone potten en gelijk dicht draaien.
  • Pompoen-kokos jam:

  • 800gr pompoen
  • 400 ml kokosmelk
  • 1,5 kilo gelei suiker

    Pompoen fijn snijden en koken in kokosmelk. Met blender fijn maken als pompoen zacht is. Vervolgens geleisuiker toevoegen en 4-5 minuten doorkoken. Jam overgieten in schone potten en direct sluiten.


  • ==300907==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
    Bieten salade
    Muizenval met muis
    Ondanks dat het geen zomer is geweest begon vorige week de herfst. Tijd voor het oogsten, appelmoes, stoofpeertjes en zelfgebakken appeltaart bij de koffie. Op de Historische Groentenhof waren we bij het feest der vergeten groenten. Een hele dag rondom het koken met groenten uit vroeger tijden. Vanaf 11:00 tot 17:00 genoten we van amuses met bieten, pastinaak, aardpeer, "Duke of Berkshire" varkensvlees, pompoen,warmoes, etc..etc.. We smulden van ruim 15 verschillende menu's die door enthousiaste kookploegen waren bereid. Voor ons was de winnaar een zoete bieten salade met een toefje gefrituurde kadaffi en griekse yoghurt met munt topping (zie foto).

    In de eigen tuin oogsten we nog altijd boontjes, andijvie, rode biet en koolrabi. De bloemen zijn op hun retour en belanden op de komposthoop. Bij gebrek aan eigen peren, plukken we die van de buren. Natuurlijk hangen de lekkerste het verste weg. Een plukzakje op een steel van ruim 3 meter brengt dan uitkomst.
    We zijn niet de enigste die willen snoepen van andermans oogst. Regelmatig horen we 's-nachts voetstapjes van de al eerder beschreven "kleine criminaliteit met een staartje". Nadat het brood, koekjes, crackers en zakken suiker ten prooi waren gevallen aan deze ongenode gasten hebben we een "zero tolerance" beleid ingesteld. De ruimte onder het huisje werd met witte peper bestrooid in de hoop dat snuffelaars niezend en met betraande ogen het dievenpad zouden verlaten. Alle gaten die we konden vinden hebben we dicht gekit. Het moest ze duidelijk zijn, wij zijn "tegen muizen in huis !" Wie dan uiteindelijk niet leren wil zal streng gestrafd worden, langzaam met Luxan muizenkorrels of snel en revolutionair met de muize guilantine.
    Inmiddels vonden we al sporen van weggeknaagde kit, vermoedelijk konden ze dus weer naar binnen. Eerder deze week werd Ernie besprongen door een muis toen ze 's-nachts om 02:00 uur een pak houdbare melk van boven de kapstok pakte. Inderdaad daarna had ik ook een slapeloze nacht. Vannacht was het onze wraak ...
    Perneplukken met lange stok

    ==170907==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
    Wifi antenne voor buiten de boot Aan boord van de Gabber maken we dankbaar gebruik van het open Wifi netwerk in de haven Muiderzand. Maar met een metalen boot is de ontvangst niet altijd optimaal als we de interne antenne van een laptop of een eenvoudige USB dongle gegebruiken.
    De optie om alleen de antenne naar buiten te brengen werd na onderzoek op internet afgewezen omdat antenne signaal verlies een serieus probleem is. Beter zou het zijn om de gehele ontvanger buiten te plaatsen en het signaal vervolgens met een USB kabel naar de laptop/PC te brengen. USB kabels kunnen zonder versterking tot maximaal 5 meter lang gebruikt worden.
    Bij de Nightfly zagen we een mooie goedkope oplossing hiervoor. We maken nu gebruik van een USB dongle met externe antenne. Even klikken op de internet-winkel van PagerShop was genoeg om binnen een uur reactie te krijgen van leverancier Klaas. Daarna was de bestelling snel geplaatst voor de levering van USB-dongle met externe antenne. Bij de Gamma kocht ik een mooi stukje wit PVC buis met 2 passende afsluitdopjes. De USB-dongle met externe antenne past precies in het buisje en een USB kabel van ruim 2 meter is genoeg voor verbinding tussen de antenne, hangend aan de giek, en de laptop, op de navigatie tafel.
    Voorheen ontvingen we slechts 1 Wifi opstap punt met matige signaal sterkte. Met de buiten antenne kunnen we kiezen uit meerdere Wifi opstap punten met goede signaal sterkte.
    Wifi antenne voor buiten de boot, wat er in zit

    ==040907==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
    De vakantie is ten einde. We hebben nog een dag extra verwaaid gelegen in Stavoren en zijn uiteindelijk zaterdag vroeg in de ochtend vertrokken. Wederom werd het een dag van stilte voor de storm. Bij aankomst in Muiderzand werden we verwelkomd door Marsha en Maarten van de Vida Vagabunda , ook een Breewijd 31. Ze hebben hun boot laten stralen en opnieuw in de verf gezet. De Vida zag eruit als nieuw. Wij keken verlekkerd naar het lichte interieur en de ruime opberg vakken. Maarten gaf de voorkeur aan onze donkere en klassiek scheepse aftimmering. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen en de intimmering bij de buren altijd bruiner is, bij gebrek aan scheepse uitdrukking voor gras, groen en buren.
    We hebben lekker zitten kletsen en gegeten aan boord van de Vida. De volgende dag een snoertje gemaakt voor de GPS van de Vida zodat deze op de PC kon worden aangesloten voor electronische navigatie. Daarna een rommelmarkt in Almere-haven bezocht.
    Thuis op de moestuin was alles keurig bijgehouden door Bert en Loes. En kon er geoogst worden: courgettes, boontjes, snijbonen, bramen, snijbiet enz ... De grootste klus was het oogsten van de eerste pompoen, circa 75 cm in diameter en ruim 10kg. We hopen dat de andere pompoenen nu de kans krijgen om ook groter te groeien. Voor het opeten zullen we de hulp van vrienden en familie inroepen met het geven van een pompoen party !
    Pompoenoogst

    ==30290807==18:00UTC==Positie:52=52,59N==005=21,69E==Stavoren remming nabij sluis==============================================
    Stootwillen voorkomen dat we tegen de meerpaal bonken Inderdaad was het gisteren de bekende stilte voor de storm. Al in de nacht zette de wind aan en werden we in slaap gewiegd op onze ligplaats. Vanmorgen bleven we dan ook uitslapen en maakten er een verwaai dag van. Extra stootwillen hebben we aangebracht tussen het wrijfhout en de meerpaal. Helaas het wrijfhout is toch geknapt door het gebeuk van de Gabber. Later op de dag heb ik een 80 meter lijn aan de andere zijde van het schip uitgebracht naar het havenhoofd om ons van de kant te trekken. Met behulp van de lier lukte het om de Gabber tegen de wind in los te trekken.
    Verder maakten we een wandeling naar de gemeente haven van Stavoren die er verlaten bij lag. Onderweg nog wat geneusd in winkeltjes. We twijfelden vandaag over vraag welke vlag de quarantaine vlag is. De hevige hoestbuien die Ernie al weken plagen blijkt Kinkhoest te zijn. Gelukkig is deze ziekte alleen in de eerste weken besmettelijk dus kan de Gabber gerust de gele vlag (ik ben vrij van besmettelijke ziekten en wens ingeklaard te worden) hijsen, maar met welke vlag geef je nu aan dat je een besmettelijke ziekte aan boord hebt ?
    De rest van de middag brachten we aan boord van de buren door. Ernie pratend over vakantie huizen in Bonaire en ik met PA0DVD aan het stoeien met zijn Kenwood TH-D7 portofoon. Het lukte maar niet om de ontvangen APRS signalen goed zichtbaar te krijgen. De oorzaak zit vermoedelijk in het ontbreken van een nabij gelegen steunzender op 2 meter. Aan boord van de Fisher Bouy is geen 70cm antenne om die steunzender te gebruiken, waar we op de Gabber wel goede signalen van konden ontvangen.

    ==290807==18:00UTC==Positie:52=52,59N==005=21,69E==Stavoren remming nabij sluis==============================================
    Het vertrek van de Gabber werd deze morgen uitgesteld omdat we de havensleutel nog moesten inleveren. Statiegeld en verbruikstegoed waren belangrijker dan het tij halen. Tijdens het in leveren bij de havenmeester ontdekte Ernie dat het ook bij een automaat had gekund die contant terug betaald. Om 08:00 gingen we in de stilte voor de storm, voor morgen wordt er straffe wind verwacht in noord Nederland, met de stroom mee op motor naar Kornwerderzand. Eenmaal op het IJsselmeer kon de halfwinder op en vervolgden we koers naar Staverden.
    Onderweg vroeg ik via de SSB zender traditie getrouw de posities op van zendamateurs in de buurt. PA0DVD had zich gemeld in de binnen wateren van Friesland. Eenmaal op onze ligplek in Stavoren kwam een Fisher naast ons liggen waarvan de schipper me aansprak op de antenne-installatie bij de achterstag. Hij wou weten of ik nog ging uitzenden zodat we elkaar niet in de problemen zouden brengen bij gebruik van dezelfde frequentie. Derk was verrast dat ik zijn callsign wist en dat ie net uit Friesland kwam.
    Zierikzeese visser op het Wad

    ==280807==18:00UTC==Positie:53=02,68N==005=04,51E==Texel in haven==============================================
    Op de fiets in Texel Op onze "rustdag" hebben we met de kleine Bromptons ruim 40km over het eiland gefietst. Kwa fietsen geen probleem maar de zadels zijn wel erg hard. De eerste stop was bij de "De zelfpluktuin Texel". Een leuke stek waar je zelf de aardbeien, bramen, frambozen etc.. kan plukken. Wij gingen voor de koffie met zelfgebakken taart.
    Daarna verder door het door toeristen overspoelde Den Burg richting de Koog, hier had ik bijna een Swirll gekocht. Maar de beste uitbater gebruikte minder softijs dan op het station en toen ik slechts 3 smaken vruchtjes mocht kiezen inplaats van de gebruikelijke 6 liet ik de man scheldend in zijn tent achter tot ontzet van omstanders. Bij de kleine boulevaard hebben we naar de Noordzee zitten kijken en gesmuld van onze eigen broodjes hamburger. Via de duinen en staatsbossen kwamen we in Den Hoorn. Onderweg nog bramen geplukt voor het toetje en op een tussen stop ijsje gegeten bij een boerin met ijsco kar.
    Onze fietstocht is waarschijnlijk calorie neutraal geweest.

    ==270807==18:00UTC==Positie:53=02,68N==005=04,51E==Texel in haven==============================================
    Vaaf de ankerplaats zijn we om 3 uur voor HW Harlingen vertrokken richting Texel. De planning maakten we zo, dat we met hoogwater over het wantij van de Paardenhoek zouden gaan. We gingen uit van gemiddeld 5 knoop snelheid. In het begin was het stroom tegen en een kleine 3 knoop op het log ondanks dat de motor bij stond. Later tijdens de tocht werd deze snelheid ruim goed gemaakt door stroom mee en gunstige wind, goed voor meer dan 6 knoop op het log. Keurig op tijd arriveerden we bij de geringste diepte van het wantij, dankzij hoogwater nog altijd 1,5 meter onder de kiel. Tot in het Scheurrak konden we goed zeilen. Eenmaal op de Texelstroom stond de wind te veel tegen. Het water is breed genoeg voor laveren, maar wij zijn van de luie ...
    Op Texel blijven we 2 nachtjes liggen. Na aankomst gelijk verse groenten gehaald en het huisje van onze buurvrouw uit Utrecht gaan bekijken die hier per 1 september naar toe verhuisd. Mooie plek, maar wel een heel verschil met het stadse Utrecht. 's-Avonds nog bezoek van een enthousiast weblog lezer, die tegenover ons lag afgemeerd. Grappig geconfronteerd te worden met dat we alles over de boot en tochten al verteld hebben. Zo komen er gerichte vragen of instemmend geknik van ja dat weet ik al.
    Ernie plukt bramen

    ==260807==18:00UTC==Positie:53=17,24N==005=03,65E==Vlieland op anker==============================================
    Uitzicht op het duin met vuurtoren van Vlieland Wat een drukte was het op het Wad. Omstreeks 13:00 uur arriveerden we als laatste in de stoet bij Vlieland. De nagenoeg lege ankerplaats verkozen wij als alternatief boven het stapelen in de haven. Voor de Gabber is het de eerste keer om een nacht over te ankeren in getijde water.
    De diepte meter gaf bij aankomst ruim 7 meter aan, met hoog water komt daar nog 2 meter bij. We geven veel ketting extra om op 3x de ankerdiepte te komen. De stroming richt de boot dus er is een verkoelend windje in de kuip. Als alles vast lijkt te liggen gaan we met de bijboot naar de wal. We nemen een landingsplaats die straks bovenstrooms van de Gabber ligt. De bijboot trekken we een flink eind de wal op zodat hij bij opkomend tij nog altijd te bereiken is. We slenteren wat door het dorp, snoepen een ijsje en frietje en kijken op de dijk hoe de Gabber keert achter zijn anker. Met inkomend water spoelen we weer in de bijboot naar de Gabber. Morgen richting Texel.

    ==250807==18:00UTC==Positie:53=04,18N==005=20,43E==Makkum op anker==============================================
    Een prachtige zeildag was het. We vertrokken met een matige 3Bft uit Enkhuizen. Met grootzeil en halfwinder kwam er een ruime 4 knoop op het log. Later op de dag zette de wind aan naar een ruime 4 Bft, goed voor meer dan 6 knoop. Met Hindelopen al in zicht hebben we zeilen gewisseld, Halfwinder er af en Fok en Kotter er op, nog altijd goed voor ruim 5 knoop.
    Op het IJsselmeer was het drukte van belang door de 24-uurs tocht. Hier deden circa 700 schepen aan mee. Hoe verder we richting Makkum kwamen hoe stiller het werd. Inmiddels liggen we in de luwte op de vertrouwde ankerplaats nabij de Kornwerderzand sluizen. Morgen willen we, om 07:45, 1 uur voor hoogwater Harlingen de sluis door zijn. Zo profiteren we nog van een beetje stroming richting Harlingen en koersen vervolgens langs de Pollendam richting Vlieland. Tijdens deze tocht krijgen we steeds meer stroom mee door het afgaande water. Alleen bij Vlieland nog een stukje stroom tegen.
    Op halfwinder het IJsselmeer over

    ==240807==18:00UTC==Positie:52=41,5N==005=16,8E==Enkhuizen bij remming==============================================
    Kuch met nieuwe zeilen Met de bijboot zijn we van de ankerplaats naar Lelystad haven gevaren en hebben op ons gemak koffie gedronken bij de Kuch. Daarna nog even snel boodschappen gedaan en vers water in flessen gehaald. Het was pas na de middag dat we van anker gingen. De Kuch kwam ook de haven uit en passeerde ons met de vraag voor een foto sessie. Prima idee, zie hiernaast de Kuch met strakke nieuwe zeilen. We zijn benieuwd naar de foto's van ons.
    Met een rustig windje konden we richting Enkhuizen oversteken. Aan de Noord Hollandse kust zette de wind aan en kwam het log eindelijk boven de 4 knoop. Met een paar slagen hebben we de hele tocht gezeild tot het remmingwerk waar we nu liggen. In de sluizen naast ons passeren continu deelnemers van de 24-uurs tocht die deze avond is begonnen. Zoveel mogelijk mijlen maken in 24 uur over vastgestelde rakken is de sport.
    Batterijen vervangen van Epirb Er zijn altijd klusjes aan boord te doen. Een aantal zijn hard nodig en je ziet ook resultaat. De wierpot, een grof filter voor het koelwater, was vies geworden en gaf minder water door. Afsluiter dicht, deksel eraf, mandje er uit en spoelen onder de kraan. Eenvoudige klus, nodig en direct een betere koeling.
    De andere klus is er zo een in het rijtje "je hebt het aan boord maar wilt het nooit gebruiken". De batterijen van de Epirb waren aan vervanging toe. Dit is de noodbaken zender die je gebruikt als je in je reddingsvlot stapt. Het wordt waarschijnlijk de laatste keer dat ik de batterijen zal vervangen. De satelieten en het noodsysteem waarmee deze Epirb werkt wordt in 2009 afgeschaft. Onze Epirb zend uit op 243Mhz en wordt ontvangen door polaire satelieten, hiermee heb je wel werelddekking maar het duurt maximaal 1,5 uur voor je signaal zeker gehoord wordt. De moderne Epirbs werken met geostationaire satelieten en op een andere frequentie. Voordeel is dat ze je gelijk horen op breedte graden lager dan 70.
    Wierpot vuil

    ==230807==18:00UTC==Positie:52=30,0N==005=24,5E==Lelystad op anker=================================================
    Permanent spray tegen spinnen De Gabber is eindelijk vertrokken. We liggen nu bij Lelystad voor anker en gaan morgen op de koffie bij onze winterbuurtjes van de Kuch. Gisteren hadden we de Gabber al bevoorraad voor een tocht van ruim een week. De grootste klus was ons een weg banen door de vele spinnenwebben. Maar gelukkig is er "Permanent" vliegen spray. Geweldig spul, behalve de vliegen, vliegen de spinnen ook weg ! Het is te koop in de agrotheek. De werkzame stof Pyrethrum zit ook in ongedierte bestrijdingsmiddelen voor in de tuin. Inmiddels is de boot weer spinnen vrij.
    Op de tuin hebben we een Gardena schakelklok geinstaleerd. Deze zet dagelijks in de vroege ochtend de sproeier gedurende 15 minuten aan. Familie komt later in de week de cougettes, boontjes, andijvie en sla oogsten en uitgebloeide bloemen verwijderen. Ja, een tuin is een zorg erbij.
    Onze tocht gaat richting Waddeneilanden. We hopen nog even een bezoekje aan Vlieland te brengen voordat de jachthaven dicht gaat voor een ingrijpende verbouwing. Daarna koers naar Texel en misschien buitenom naar het zuiden. De weersverwachtingen zijn mild.
    Gardena schakelklok

    ==19807==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
    Appelsschillen voor jam en appelmoes Gisteren was een drukke oogst dag. De pruimenboom hebben we leeg gehaald, 2 kilo bramen geplukt en nog wat vlierbessen uit het bos gehaald. Eerder deze week hadden we al een mand vol appels geraapt nabij de Kemphaan.
    De hele dag was het schillen, wassen, ontpitten, wegen, koken, mengen, zeven en potjes vullen. Het vierpits gasfornuis was te klein voor al het werk en de oude "orginal Haller" petroleum brander bewees na 50 jaar nog goede diensten.
    Aan het einde van de dag waren we ruim 20 potten jam en chutney rijker. Inderdaad, boodschappen doen gaat sneller, maar is vast niet zo lekker.
    Voor de oplettende nautische geinteresseerde lezer, je ziet het goed er ligt een watertank op het bankje achter Erik. Die hebben we op de kop tik getikt bij "Boot accesoires Vinkeveen", een prima winkel met veel tweede hands nautisch spul. We gaan de tank gebruiken in het tuinhuis als watervoorraad tijdens de winter als de waterleiding afgesloten is.
    Jamvoorraad

    ==18807==18:00UTC==Positie:52=10,91N==005=01,25E==Loosdrecht=================================================
    Tochtje met Vlet op Loosdrecht, Pa en Ma van Geenen Helemaal zonder vaartochtjes kunnen we natuurlijk niet. Zaterdags hebben we de vlet van de ouders van Ernie gezamenlijk omgevaren naar "de Evenaar" aan de Scheendijk in Breukelen. Pa en Ma wonen sinds kort niet meer aan het water en dus wordt de vlet verkocht. Jaren was hij goed voor tochtjes op de stille plas, Vecht en Loosdrecht. Picknick mandje mee of een koel flesje wijn en een knabbel, beetje varen, beetje drijven en bij warm weer zwemmen. Nu is de Vlet te koop voor een nieuwe liefhebber van rustiek hout en klassiek.
    Zie "te koop" voor meer foto's en details.
    Tochtje met Vlet op Loosdrecht, Ernie

    ==15807==18:00UTC==Positie:52=20,17N==005=14,89E==Waterland=================================================
    Vouwvergiet met snijbiet De moestuin en het slechte weer zijn geweldige excuses om maar niet te gaan zeilen. Bovendien worden de nachten steeds langer zo laat in het seizoen. En Ernie heeft al weken last van een hopeloos hoestje. Kortom de bemanning van de Gabber staat nog dagelijks met de klompen aan in de modderige grond. De tocht naar de Farne Islands is geschrapt, even langs de Wadden eilanden, als de wind goed staat, later deze week ... misschien ...
    Voor op de tuin, maar ook prima voor op de boot, hebben we een opvouwbare vergiet gekocht bij de Blokker. Prima ding en lekker plat op te bergen !
    Vouwvergiet opgevouwen

    ==110807==18:00UTC==Positie:52=52,5N==004=28,2E==Zaventum=================================================
    Family Salim in Gazi     Gazi party     Erik, Caroline en Mendel
    De afgelopen weken was Kenya weer in onze gedachten. Het is ruim 12 jaar geleden dat ik regelmatig in Kenya kwam voor mijn werk als bioloog. Op veldwerk verbleef ik dan in het rustieke dorpje Gazi aan Maftaha Bay (04=25,5S==039=30,9E), halverwege de weg van Mombasa naar de grens met Tanzania. Ik genoot van de gastvrijheid van de familie van Atiya en Latifa. Dat scheelde veel reistijd en ik had een thuis in een vreemd land. Dagelijks was er een heerlijke Swahili stijl maaltijd. Vaak met verse vis en groente of rijst in kokosnoot sauzen. In de loop van de 6 jaren maakte ik op bescheiden schaal onderdeel uit van het dorpsleven, en kende ik het getijde gebied als de lokale vissers en mangrove houthakkers. Het was een fantastische tijd.
    Onlangs bezocht de broer van Ernie Kenya voor een vakantie en bezocht Gazi. Latifa trakteerde ze op een maaltijd. Bobby (ik kende hem als 7 jarige) was uit Tanzania overgekomen en gaf een rondleiding over de "Mangrove walk". Ook ontvingen we bericht van Farid en Fatima die in Zaventum een Gazi party organiseerden. Het was dus een week van herinneringen ophalen met foto, video en in het echt.
    Leuk om oude bekenden weer te ontmoeten en te zien dat het goed met ze gaat. Farid, die als student Gazi bezocht, is getrouwd met Fatima (uit Gazi), kondigde zijn aanstelling als prof aan de franse Vrije Universiteit in Brussel aan. Ook Paul en mijn "counterpart" Caroline waren van de partij met hun spruit Mendel. Het wordt tijd dat de Gabber koers zet richting Indische Oceaan en afmeert in Maftaha bay, mijmer ik.

    ==060807==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Zinnae en Cosmea in bloei     Klein wandvaasje     Slaapbank van marktplaats
    Parijse worteltjes en bietjes Eindelijk hebben we intrek genomen in ons tuinhuisje. Vier verhuizingen gingen er aan vooraf en het was voor de bemanning van de Gabber dan ook een drukke periode de afgelopen weken. De ouders van Ernie zijn verhuisd, we zijn oppas geweest voor een huis en hebben de woonark verhuur klaar opgeleverd aan de nieuwe huurders.
    In de tuin doen de zomerse temperaturen kleine wonderen met de verregende teelt. De Zinea en Cosmea bloeien op, pompoen, pruimen en bramen rijpen iedere dag verder. Ernie kan om de 2 dagen een potje jam maken en experimenteren met smakkelijke toevoegingen als geschaafde amandel, creme de cassis en bosbessen likeur. Nu we dagelijks op de tuin kunnen zijn is het ook tijd om nieuwe kweken in te zetten. De laatste peultjes oogsten we eind deze week als verse doperwten, de parijse worteltjes en bietjes verdwenen dit weekend in de pan voor een familie diner. Jonge koolplantjes, andijvie en sla zijn uitgepoot.
    Op de stadsboerderij de Kemphaan bij Almere vonden we leuke wandvaasjes, met verse Cosmea sieren ze nu de wand achter ons slaapbankje dat we op marktplaats scoorden. Het nautische leven staat even op een laag pitje. Het weer van de afgelopen weken was ook geen stimulans om verlangend uit te kijken naar meerdaagse zeetochten.
    Pompoen     Pruimen kleuren in de zon     Bramen

    Helemaal zonder nautische acitviteiten kunnen we natuurlijk niet. De voorbereidingen voor het geven van een cursus over weerbericht ontvangst, interpretatie en tochplanning, voor de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers is in volle gang. Dankbaar maak ik gebruik van de automatische WEB to MAIL service van www.web2mail.com. Met deze service is het mogelijk om via de email webinhoud toegestuurd te krijgen. Via een abonnement-serivce kan je de inhoud van sites automatisch dagelijks in je mailbox krijgen. Dat scheelt een hoop geklik voor het binnen halen van weerfaxen, navtex- en weerberichten.
    Een tweede andere gratis service is een abonnement op het toesturen van GRIB files bij saildocs.com. Dagelijks rolt nu alle weer informatie mijn postbus binnen. Als de vooruitzichten beter worden gaan we het water op, maar eerst onkruid schoffelen en cougettes oogsten !

    ==230707==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Kuiptent vies        Kuiptent paars
    Weervlekken vooral op plafond        Insmeren met paarse vloeistof
    Na 3 jaar continu gebruik in de wintermaanden van onze kuiptent was hij toe aan een wasbeurt. Vooral het plafond bij de instap was vies uitgeslagen met weerplekken. Weerplekken verwijderen uit zeildoek is een lastige klus en navraag leerde dat alleen HG-weervlekken-verwijderaar afdoende zou zijn. Het product bestaat uit 2 potjes en een spannende gebruiksaanwijzing.
    Ik spreidde de kuiptent uit op een plastic grondzeil en maakte hem nat met de tuinslang. Daarna werd het spannend. Potje A maakt een diep paarse vloeistof waarmee ik met een spons de kuiptent insmeerde totdat alles goed doordrenkt en paars was. Het geheel liet ik nog ruim 3 kwartier inweken door het grondzeil dicht te vouwen. Voor dit werkje heb je wel vertrouwen in de handleiding nodig want de paarse kleur ziet er niet uit dat het gelijk beter wordt.
    Na het uitspoelen van de paarse inweek is de teleurstelling mogelijk nog groter. Want alle vieze grijs-zwarte weerplekken waren nu bruin van kleur. Potje B zou dit weer helder doen kleuren beloofde de handleiding. Inderdaad, al tijdens het insponzen met de tweede vloeistof verdwenen de bruine plekken. Na de hele kuiptent ingesponst te hebben heb ik het doek samengevouwen en tesamen met de rest van de vloeistof en water in een cementkuip gedaan. Na een nachtje weken heb ik alles uitgespoeld en kwam er een schone kuiptent te voorschijn !
    Kuiptent bruin        Kuiptent deels schoon
    Weervlekken zijn bruin verkleurd        Het dak is behandeld met vloeistof B

    ==210707==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Zeeanker met lijnen Zeeanker detail
    Het stonk ineens naar benzine aan boord van de Gabber. Bij het binnen stappen van de kuiptent had ons bezoek het ook al geroken. Benzine damp is een gevaarlijk goedje dus de oorzaak moest gevonden worden. De lucht leek vanuit onder de luiken en uit de bakskist te komen. Dan moest er iets zijn met de voorraad benzine voor de buitenboord. Snel de achterste bakskist open en ja hoor het voorraadvat lag op zijn kop en de dop was niet helemaal dicht. Een flinke hoeveelheid was weg gelekt naar de bilge. De zomerse temperatuur had het laten verdampen en daarom hing de Gabber in een explosieve walm. Ventileren en geen open vuur was de remedie, na het dicht draaien van de dop natuurlijk.
    Onder het benzine vat lag ons zeeanker (storm drogue) dus die was nu gespoeld met benzine. Tijd om hem eens lekker te luchten en op de foto te zetten. Het is een kleine stevige kunstof puntzak met aan de achterkant een kleine uitstroom opening en aan de voorkant een grote instroom. Via een draaiende wartel en een lange (100meter) lijn kan hij belegd worden op twee bolders. Uitzetten kan bij de Gabber vanaf de punt, je ligt dan voor top takel met de neus in de wind is het idee. Of je viert het anker als rem vanaf het hek om te voorkomen dat je te snel grote golven af surft en controle over het schip kwijt raakt waardoor je dwars op de golven komt. Het zeeanker houdt de lijn van de boot loodrecht op de golven, terwijl je matig vaart maakt met weinig zeil. Gelukkig is het allemaal boeken wijsheid en hebben we het nog nooit hoeven toe te passen.

    ==150707==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    sy-Nightfly klaar voor vertrek We zijn geen vertrekkers maar thuisblijvers en we bekwamen ons in het uitzwaaien. Dinsdag was het een afscheidbezoekje aan de Nightfly die nog even voor een motorklus bij Shipshape in Muiderzand langs kwam. Zaterdags hielden Sjoerd en zijn crew van de Camelot een open boot middag. Ze hadden net hun huis verlaten om het komende jaar als schepeling aan boord te gaan wonen. Zelfs de jongste matroos, Max, hield rondleidingen met technische uitleg over de apparatuur. Zondags was het een laatste handdruk en omhelzing voor Warren, Maria (Nightfly) en George (Flux) die via de sluizen van IJmuiden het zeesop kozen. Camelot bijna klaar voor vertrek
    Afscheid van George en de Flux De Nightfly had al eerder een afscheidsparty gehad. Bij de Flux maakte taart, versierd met een foto van de boot, en koffie het afscheid tot een klein feestje op de kade nabij de zeesluizen van IJmuiden. Karin had voor George een verrassing georganiseerd. In het geheim had ze alle vrienden en familie gevraagd een klein pakje voor George te maken. In totaal meer dan 50, zodat George, hij is dol op kadootjes, iedere week op zondag iets uit te pakken zou hebben.
    Omstreeks 11:30 uur gingen Flux en Nightfly de sluis door. Het was de bedoeling om tot op de pieren uit te zwaaien. Maar een stevige regenbui ontnam ons de lust om uit de auto te komen, inderdaad we zijn geen zeilers maar thuisblijvers ......?
    Links naar de tochten: Camelot Nightfly Flux2Go

    ==120607==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Met het risico van onweersbuien zijn we afgelopen weekend Muiderzand ontvlucht, omdat op het Zilverstrand het oorverdovend lawaai van DEFQON1 zou los barstten dachten we. Dit disco evenement laat bij ons aan boord de tussenschotten ritmisch mee trillen op het gebonk van de uren durende beat. Naast gehoorschade loopt zelfs de Gabber risico !
    Via de PDA (www.pda.buienradar.nl) volgden we regelmatig het verloop van de onweersbuien over Nederland. Gelukkig passeerden ze telkens ten zuiden of ten noorden van het Markermeer. Zondags werd zelfs een luie zeildag. Met een vaartje van tussen de 1,7kn en 3kn dreven we van Lelystad terug naar Muiderzand.
    Onderweg passeerden we de Flux die de foto maakte. Vanaf het land werden we gespot door een bekende onbekende. Geert (PA0WW), een radio amateur uit Lelystad, zag ons vanaf de dijk varen tijdens zijn fiets rondje om de natuur parken. Met PA0WW had ik tijdens onze vakantie in Denemarken en onderweg op Noordzee radio-contact in de zomer van 2006. Volgend weekend ontvluchten we weer Muiderzand want dan is DEFQON1 er echt.
    Gabber op halfwinder

    ==0606507==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,3E==Muiderzand=================================================
    Led lampje voor toplicht Van de Camelot kreeg ik een setje ledlampjes voor 12 Volt. Naast de "festoon" type voor de plafond armaturen zat er ook een toplicht bij. Het stroomverbruik is 10x keer lager dan de standaard 25Watt traditionele gloeilamp. Gemeten bij 12Volt was het verbruik slechts 0,17Amp voor de led lamp, dus circa 2,5Watt.De lichtopbrengst lijkt lager te zijn gemeten met een foto camera, maar de praktijk test aan boord van de Flux2Go laat toch een erg fel toplicht zien op de ankerplaats.
    Het vervangen van de gloeilamp door de ledlamp wordt nog een lastige klus. In de fitting van het toplicht worden de + en - aan het voetje van de lamp aangeboden en niet via de mantel van het lampje en de voet zoals nodig is bij het ledlampje.
    Led lampje voor toplicht

    ==310507==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Pinksteren was ons eerste zeil weekend. Zaterdags zijn we niet verder gegaan dan de vluchthaven Pampus en zijn daar letterlijk voor Pampus gaan liggen om bij te komen van alle klus drukte op het tuinhuisje. De uitgestelde klus van de electra werd op vrijdag pas afgemaakt. Op het tuinhuis is geen 220Volt maar hebben we net als op de boot zonnepanelen en een accu. In huis wilden we echter niet gebonden zijn aan de beperkte keuze van armaturen en lampjes uit het 12 Volt caravan-boten circuit. De hele electra in het huis werd daarom in 220Volt uitvoering aangelegd en bij de accu kwam een omvormer van 300Watt voor 12Volt naar 220Volt. Een 12Volts relai vanuit de autowinkel ( 8,--) kan geschakeld worden vanaf het bed om de omvormer aan te zetten. Door gebruik te maken van spaarlampen en een licht interieur zijn we toch zuinig met energie. En dat moet ook want de motor met dynamo kan niet aangezet worden in het tuinhuis !
    De omvormer heeft een eigen verbruik van 0,38 Ampere en de 7 Watt spaarlampen gebruiken slechts 0,52 Ampere, alles gemeten bij 12 Volt. De grootste gebruiker is de TV met 85Watt, maar die gaat op termijn vervangen worden door een computerbeeldscherm van circa 40 Watt.
    Het idee van een energie zuinig boordnet van 220Volt en de vrije keuze van armaturen is misschien een optie voor de tegenwoordige standaard van 50 ft zeilboten. Aan boord van de Gabber blijven we gebruik maken van 12 Volt en ledlampjes.
    Accu en omvormer

    ==290507==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,3E==Muiderzand=================================================
    Moestuin groeit weelderig Lange tijd geen update gedaan van laatste nieuws. Er was genoeg te melden, maar we waren te druk met de "oplevering" van het tuinhuisje. Het is te veel om op te noemen en niet in een paar fotos te tonen wat daar allemaal veranderd is.
    De laatste 2 weken overnachtten we al regelmatig op ons "Buiten". De eerste nachten nog met vreemde onwennige geluiden. Muizen voetstapjes in de tussen wand. Geritsel bij niet goed verpakt eten. Vogels, herten, uilen of ... Plots gepiep vanaf het pad dat zijn weg vervolgd door de lucht. 's-Morgens een komplete serenade van zangvogeltjes. We genieten van het buitenleven.
    In de tuin schiet alle groente de grond uit en komt tot bloei. De eerste verse raapstelen, sterrekers en peultjes hebben we al gegegeten. Dit weekend kwam een buurvrouw haar teveel aan andijvie en sla brengen. Dat kwam goed uit. Onze sla is opgegeten door de slakken en de kiemplantjes van de andijvie vielen ten prooi aan een vegetarische huismuis.
    In de strijd tegen het ongedierte vedranderd de beleving van de natuur. De vroege vlinders werden eerst enthousiast begroet, maar met het groeien van de koolplantjes worden ze nu uit de tuin verjaagd. Bij de bessen en de appelboom waren we te laat, daar vangen we regelmatig rupsen. Bier is bij ons niet om te drinken maar om ingegraven glaasjes te vullen die als vallen dienen voor de tientalle slakken die de groente belagen.
    's-nachts gooien we broodkruimels buiten voor de ransuilen die waken over onze tuin. We hopen dat de muizen zich laten verleiden om op onbeschut terrein te komen. Nee, het zijn geen schattige bolletjes wol met kraal oogjes. Brutale lunch pakket diefjes zijn het ! kleine criminaliteit met een staartje dat bestreden moet worden.

    ==010507==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,3E==Muiderzand=================================================
    Met het omvaren van de boot naar de zomerligplaats is voor de bemanning van de Gabber ook het wedstrijdseizoen weer begonnen. Twee wekelijks of zo vaak als nodig/wenselijk wordt de strijd aangegaan. Ondanks opbouwende routine in alle handelingen de optie van een Time-out voor hergroepering, overleg, coaching en teambuilding verslaan we maar zelden de tegenstander. Emoties, als behaaglijk warm, fris, moment van afzondering doen ons de strijd tijdelijk vergeten. Juist op dat soort momenten slaat hij toe. Zonder waarschuwing vooraf. Plots de tik, het naakte gevoel, een koude rilling over het hele lijf van een tochtvlaag. Als wakker schrikkend uit een verboden droom, wetend dat genieten niet mag. De klok staat op 0, het water is gestopt, afdrogen in een te kleine bedompte ruimte is wat rest.
    Eenmaal terug aan boord is de teleurstelling van het verlies bijna verwerkt. "Hi, ik ben er weer." "Ja, lekker gedouched en me weer eens nat geschoren." En zoek ik troost: " Koppie koffie in de kuip, kom je erbij zitten ?" "Leg ik de zitjes alvast buiten en hang ik mijn handdoek nog even aan de reling."
    Wedstrijdklok

    ==140407==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
    Bavaria 30 met mijn naam ? De Flux2Go is druk bezig met de laatste voorbereidingen voor een rondje Atlantic. Ik help met de installatie van de SSB en geef instructie over de ontvangst van weer-, fax- en RTTY-berichten. We merken dat de doorvoer van de draden eigenlijk de lastigste klus is. De spannenste was het monteren van een aardplaat, niemand boort toch met een gerust gevoel gaten onder de waterlijn. Bij de te waterlating ging gelukkig alles goed.
    De aardplaat is een koperenplaat van circa 25x15 cm met een groot effectief oppervlak waarop de zender en antennetuner worden geaard. Dit is nodig voor een verantwoorde zend- en ontvangstkwalieit aan boord van een polyester boot.
    Het blijven altijd kleine wondertjes om vanuit het gekraak en gepiep van radio signalen leesbare teksten of mooie weerkaarten te voorschijn te zien komen. Ook een eerste verbinding met een "onbekende van ver weg" via een verse SSB-instalatie is een feestelijk moment. Om de installatie te testen spreek ik kort met het Italiaans station IK0FGL. Het zijn gezellige klus avonden. We beginnen met een lekkere maaltijd, kletsen over plannen, wensen en vullen elkaar aan met de mogelijkheden die we hebben. Ook Sjoerd van de Camelot is van de partij. Led verlichting uit Australie, tweezijdig klitte band, bordjes met figuurtjes dat mannen moeten zitten bij het plassen wisselen de theorie en praktijk van het SSB gebruik af. Het blijft een wonderlijk breed interesse gebied "vertrekken met een zeilboot".
    ==060407==18:00UTC==Positie:52=35,5N==005=45,1E==IJsseloog=================================================
    Het zeilseizoen 2007 is begonnen. In het eerste weekend van April vertrokken we van onze winterligplaats naar Marina Muiderzand. Donderdags hadden we een afscheidsetentje aan boord van de Kuch van Joop en Ria. We kregen een nieuwe nationale driekleur ter vervanging van onze beschamend gerafelde vlag. Joop was eerder die week geslaagd voor zijn radio-amateur licentie en gaat binnenkort door de ether als PD2JDH.
    Onderweg ontdekte we dat het de moeite waard is om het watersport nieuws te volgen. De brug bij Elburg is de komende dagen gestremd en opent alleen tussen 18:00 en 19:00 uur. We belden met de Kuch en Flux zodat ze hun tochtplanning hierop kunnen aanpassen.
    We hebben op anker overnacht in IJsseloog, waar de Nightfly langszij kwam voor een gezellig avondje bij kletsen. Zaterdags hadden we een mooie zeildag naar Muiderzand. Op het IJsselmeer passeerden we een Bavaria met mijn naam, zoiets vraagt om een foto ! (zie boven)
    Nightfly langszij

    ==310307==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Tuinbonen, capucijners poten Of we zaterdag ook in Enkhuizen zouden zijn kregen we als vraag. Nee, deze zomer hebben we andere plannen. De capucijners en tuinbonen staan net in de grond. Onze koolplantjes zijn amper sterk genoeg om in de openlucht de nacht kou te trotseren. We willen ze zien opgroeien. De spruiten zijn net gezaaid, daar moet de vorst nog over voor we ze kunnen oogsten. Als we daar op wachten zijn we te laat voor een oversteek van de Golf.
    Bovendien moet het leven nog een aantal jaren goedkoper om de scheepskas te spekken. Deze zomer zie je ons niet bij supermarkt of groente boer. Mogelijk dat we met een marktkraan staan om onze zelfgeteelde groente en ingemaakte vitaminen aan de man te brengen. Dus we zijn nog nodig hier, onkruid wieden, water geven, oogsten en inmaken of .... auto's blussen.
    Bij terugkomst op de haven zagen we kleine vlammen onder de motorkap uitkomen van een geparkeerde auto. We alarmeerde snel de brandweer en de eigenaar van de auto die gewapend met kleine brandblusser van zijn boot kwam aanrennen. Helaas de kleine blusser was te weinig om de vlammen te doven. In de botenhal kon ik een grotere poederblusser van de wand trekken en de brand doven. Een andere bootbewoner rolde een waterslang uit voor het afkoelen van de verbrande resten onder de motorkap.
    Gelukkig konden we de brand uit krijgen want de auto stond langs de houten botenloods. Een scenario waar je niet aan moet denken. Door de verbouwing aan de wegen rond Baarn liet de brandweer lang op zich wachten. Al het tumult was niet opgemerkt door het restaurant van de haven. Toen we ze informeerden over de brand en het gebruik van de poederblusser kregen we een flesje wijn.
    Autobrand op haven

    ==23307==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Terwijl de meeste zeilers van "schilderbare dagen" genieten met het smeren van anti-fouling en poetsen van rompen besteden wij onze tijd aan het tuinhuis. De Gabber wordt tijdens het mooie voorjaarsweer verlaten in plaats van bezocht en vertroeteld voor het nieuwe seizoen. Later dit jaar zullen we haar de aandacht geven die ze nodig heeft. Het plan is om dan de 4 tinten grijs die de opbouw sieren te vervangen door 1 kleur.
    Ons voorjaar vult zich met verbouwen, schuren, schilderen en het voortrekken van zaaigoed. Geen zilte bries, ruisend riet of klapperende lijnen maar zingende vogels en het geroep van wouwen en buizerden zijn de achtergrond geluiden. Het werk schiet op nu we in de opbouw fase zijn. Naast het werk aan het huisje proberen we ook het tuinwerk niet te vergeten. Het zaaigoed schiet de grond uit. Als alternatief voor de turfbakjes gebruiken we ook eierdozen en halve wc-papierkokertjes om de tere plantjes eenvoudig te kunnen verplaatsen vanuit de kweekbakjes naar de tuin.
    Voortrekken van pootgoed

    ==150307==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Voetsporen van de Pirats of the Eem
    Onze vredige en rustige beleving van de Eem met het polderlandschap, ruisende rietkragen en gakkende ganzen is vannacht wreed verstoord. Om 02:00 uur werd ik wakker van pratende mensen op de steiger. Gebeurt wel vaker; late gasten, gescheiden mannen met vriendinnen, late nachten van pensionada's met jonge levenstijl. Maar nu voelde ik dat er aan boord van de Gabber gestapt werd. Ik maakte Ernie fluisterend wakker, "Er loopt iemand aan dek".
    We bleven stil en wachtten af wat er gebeuren ging. Langs bakboordzijde gingen de hoorbare voetstappen richting hek. De Gabber kwam duideljk schuiner te liggen, het was dus geen inbeelding, er liep iemand aan dek ! Ik sloop mijn bed uit om vanuit de kajuit zicht te hebben op de kuip en het achterdek. Misschien een verdwaasde visser die z'n ideale stekkie had gevonden, hoopte ik nog.
    De schim bewoog zich over de hek-bakkist en rommelde aan de hoes van onze buitenboord. Deze "Pirats of the Eem" wilde ik niet langer aan boord hebben ! Onbekend met de verdere kwade bedoelingen van deze ongenode "boat boy" zette ik de radio op zijn luidste stand aan. De bekentenis van de Alqaida leider galmde door de kajuit in het nieuws van 02:00 uur. Ik hoopte op een plons, maar ongekend behendige sprongen brachten de dief via de punt weer op de steiger.
    Nu durfde ik ook aan dek te komen, en zag 2 jongens over de steiger wegrennen. Mijn geschreeuw wekte een buurman die toch al slecht sliep van eerder ongenood bezoek bij hem aan boord. Via 112 alarmeerde we de politie die redelijk snel ter plaatse was en tot 04:00 uur in de omgeving bleef zoeken naar ..... helaas niets gevonden.
    De komende nachten zullen rusteloos zijn, ieder kraakje, piepje, beweging aan de Gabber zal ons waakzamer maken. We herkennen nu de verhalen van vertekkers in warme verre oorden maar zoiets verwacht je niet "in voorbereiding" op je winterligplaats in Nederland.

    ==100307==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    De weekeinden worden trouw besteed aan het opknappen van ons tuinhuisje. Inmiddels is de voordeur verplaatst waardoor het oude halletje bij de toilet getrokken kan worden zodat er een ruime douche-toilet ruimte ontstaat. Het riool is 3 meter verlengd om de WC te verplaatsen, daar waar de WC was komt de douche etc..etc...
    Van leuke ideen komt werk en weer werk. Ruim 20 meter koperleiding is verwerkt in de wanden en onder de open gezaagde vloer. Het keukenblok komt toch verder weg van bestaande leidingen omdat we dat leuke oude gasoventje dat Ernie ooit zag in een tijdschrift via "Marktplaats" op de kop hebben kunnen tikken. Al met al lopen we uit de oorspronkelijke begroting maar het wordt wel ons paradijsje.
    Nu het voorjaar vroeg begint komt naast de verbouwing ook het zaaien en voortrekken van groenten en bloemen op de klussenlijst. Tussen het stof en afkrabsel van de kozijnen staan 10-tallen bakjes met ontkiemende zaden op de kale vensterbank. In de tuin schieten de Lathyrus plantjes de grond uit. De 3 opgehangen nestkastjes waren binnen enkelen dagen al bevolkt door verliefde stelletjes mussen en koolmezen, het wachten is nu nog op een winterkoning paartje. De omgevallen boom is verwerkt tot een mooie stapel brandhout voor de koudere dagen in het komende najaar. Ja, met een moestuin moet je altijd vooruit denken.
    Brandhout

    ==0307==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Schoorsteen met H-pijp
    We waren het goed zat. De veelvuldige stormen van dit winterseizoen maakten het leven aan boord regelmatig tot een onplezierig gebeuren. De wind, die rond de mast en giek gierde, sloeg herhaaldelijk de schoorsteen in. Hierdoor doofde de kachel kort door gebrek aan zuurstof, maar als er eenmaal weer zuurstof was explodeerde het brandbare mengsel van dieseldampen in de kachelpot. De explosie deed de deksel opwippen en een benauwende wolk van half verbrande dieseldampen vulde de kajuit.
    Af en toe geen bezwaar, maar nu was het dagen achtereen. De behaaglijkheid van de warmte van onze Heatpol veranderde in een angstig afwachten of ie aan bleef. Bij storm klonk regelmatig het rook en CO alarm in de kajuit, soms 's-nachts tijdens onze slaap en dat is niet leuk. Navraag leerde dat een H-stuk als schoorsteen top onze enige redding kon zijn.
    Ernie heeft hem deze week gehaald bij "de Rietpol". Bij de eerste stormen heeft hij zijn dienst al bewezen. Het is weer warm en knus bij de pruttelende potkachel.

    ==270207==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Vorige week was een radio actief weekje. Woensdag was de zelfbouw avond voor de balune. Om signalen goed over te brengen van de zender naar de antenne moeten de "impedanties" op elkaar afgestemd zijn. Een langdraadantenne (bijvoorbeeld de achterstag) heeft als impedantie circa 450 Ohm terwijl de zender 50 Ohm heeft. Dit betekend dus dat het signaal omgezet moet worden. Voor dit omzetten wordt een balune gebruikt. Zoals vaak in de radio-amateur wereld zijn voor moeilijke theorie en benamingen vaak eenvoudige oplossingen. De balune bestaat uit een soort ring gemaakt van ferriet met daar een aantal draden omheen gedraait (zie bericht van 23/12/06). Het geheel werkt als een soort transformator die het signaal 1:9 omzet.
    Uitleg bij de metingen door Maarten
    Meting aan balune
    Om te controleren of de zelfbouw producten hun werk goed deden was er meetapparatuur aanwezig, Maarten en Patrick bedankt. Met een "impedantie-meter" kon de transformator werking beoordeeld worden, is er werkelijk een factor 9 verschil tussen in en uitgang van de balune ? Vervolgens kon met een andere meter beoordeeld worden over welk frequentie bereik de balune zijn werk succesvol kon doen, ideaal tussen de 500 kHz en 30 MHz (zie foto hiernaast). Tot slot werd nog ge?erimenteerd of de werking van de ferrietkern beinvloed werd door de uitgezonden signaalsterkte. Hoe meer vermogen, hoe warmer de balune wordt en dat beinvloed de werking weer. Bovendien zal bij langdurig uitzenden verzadiging optreden van het materiaal waardoor de werking ook wordt beinvloed. Uitzenden met lage vermogens of grote ringkernen gebruiken is dan de oplossing.
    Dinsdag gaf PE1CVJ - Lex een lezing (pdf-downloaden) bij de VERON over het programma "HAM-Radio-Deluxe" (HRD). Met dit computerprogramma is het mogelijk om radiozenders via de computer te bedienen. De moderne zenders hebben veel functies onder een beperkt aantal kleine knopjes verstopt. Voordeel is dat de zender compact blijft maar een groot nadeel is dat je voor de bediening dunne vingers moet hebben en de handleiding altijd bij de hand om de juiste toetscombinatie te kunnen maken als je instellingen wilt aanpassen.
    Met HRD krijg je een uitgebreid bedieningspaneel op je beeldscherm dat je eenvoudig met de muis kan bedienen. Naast het bedieningspaneel heeft HRD nog meer te bieden. Een paar voorbeelden:
  • logboek voor het bijhouden van de verbindingen,
  • kaart voor het plotten van de locaties van tegenstations,
  • sateliet module die de doppler verschuiving insteld.
    In HRD is het programma PSK31 opgenomen. Hiermee kan in de digitale mode PSK worden uitgezonden. Voordeel van deze digitale mode is dat met gering zendvermogen en een zeer beperkte bandbreedte verbindingen gemaakt kunnen worden. Omdat PSK een digitale mode is kan het geluid uit er klinkt slechts het getik van een toetsenbord. Een prima maritieme uitzend techniek dus. Weinig stroom verbuik en stilte in de kajuit !
  • Ham Radio de Luxe


    ==130207==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Vluchtluik met regenkap
    De Flux en Duende waren op bezoek dit weekende. Twee avonden kletsen over bootjes en vertrekkersplannen. Prachtig om te horen hoe iedereen binnen zijn eigen mogelijkheden eenzelfde doel realiseert. De Flux was druk bezig met het zoeken, selecteren en informeren van opstappers die op verschillende etappes meevaren. De tocht wordt een rondje Atlantic, tijdens een jaar sabbatical. Op de homepage, Flux2Go zijn voor de opstappers veel links over reis en landen informatie opgenomen. Een beschrijving van de Najad-36 en verslagen van eerdere tochten geven de opstappers een beeld met welke boot ze in zee gaan.
    De Duende is een mooie klassieker die door Vivian en Bram zelfstandig gevaren gaat worden. Geen sabbatical maar een andere manier van leven gaat het worden. Werken onderweg zal de scheepskas moeten aanvullen. Helaas had de Duende veel klussen onder de huid verborgen, waardoor het vertrek wordt vertraagd. Bram en Vivian zijn inmiddels ervaren scheepsrestaurateurs geworden. Ieder nadeel heeft z'n voordeel, want eenmaal onderweg komt die ervaring goed van pas. Op hun website syDuende doen ze verslag van alle klussen, leerzaam voor iedereen die bezig is met zijn boot.
    Op de foto hierboven onze laatste simpele klus, een regenkap over het vluchtluik. Het dikke plastic kocht ik bij een "buitenlandse" vloerbedekking winkel in het Utrechtse Lombok. Prima spul trouwens om het lakwerk van bijvoorbeeld je navigatie tafel te beschermen. Het plastic is helder genoeg om door heen te kijken, zodat kaarten of gebruiksaanwijzingen van apparatuur afgeschermd paraat kunnen blijven liggen op de tafel. Bijkomend voordeel is dat het plastic de navigatietafel stroef maakt zodat de laptop niet eenvoudig heen en weer schuift als we onder helling liggen. Wij hebben het plastic ook gebruikt als dubbel glas oplossing in de patrijspoorten. Van de dunnere variant van het plastic zijn prima kaarten mappen te maken, zie voorbeeld hiernaast.
    Kaartenmap gemaakt van plastic


    ==050207==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    De lezingen van het Woudschoterweekend van Tamme over Meteo (1,5Mb) en mijn lezing over Weerontvangstapparatuur 518kb zijn als pdf te downloaden vanaf hier.
    Het weekend was aanleiding om weer eens verder te klussen aan oude projecten. Door Dirk van de Pantagruel werd ik getipt dat hij eenvoudig AIS aan de praat had gekregen. Helaas ontvang ik op onze huidige locatie te weinig AIS signalen om te experimenteren. Wel kwam ik DSC-decoder tegen op het net. Hiermee is het mogelijk om via de geluidskaart DSC, ATIS en Navtex signalen te decoderen. Een leuk stukje software ! Onze amateurzender ontvangt ook de marifoonfrequenties, dus kon ik makkelijk controleren of de marifoon van de Gabber de juiste Atis code uitzond, zie afbeelding hiernaast. In dezelfde serie als AIS-monitor en DSC-monitor is er ook EPIRB-monitor, zie de software homepage van Algarve Astronomy. De EPIRB van de Gabber zendt echter uit op de oude frequentie van 243 Mhz en voor deze frequentie heb ik geen ontvanger. Ik zal eens op de radio-club navragen of er een collega radio-amateur met een geschikte ontvanger is, want ik ben wel beniewd wat de EPRIB voor berichten verstuurd.
    ATIS zichtbaar in DSC-monitor

    ==290107==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Lezing tijdens Woudschoten weekend
    Dit weekend was het traditionele Woudschotenweekend van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. Een weekend vol lezingen en mini-cursussen op nautisch gebied in de schitterrende locatie Woudschoten. Circa 120 Toerzeilers waren op dit evenement afgekomen. In de pauzes tussen de lezingen bruisde het dan ook van gesprekken over bootjes, tochten en vakantieplannen. Voor velen was het ook een reunie met weerzien van toerzeilers uit deelname aan "natte" activiteiten eerder dit jaar.
    Ik gaf een lezing over weerontvangstapparatuur. In 1,5 uur probeerde ik antwoord te geven op de vraag "Hoe kom ik aan een weerbericht voor mijn zeiltocht". Naast vele voorbeelden van apparatuur gaf ik vooral aandacht aan welke weerberichten zijn er en tot hoe ver op zee kan je ze ontvangen met welke apparatuur. Het verbaasde me ook dit jaar weer hoe weinig zeilers bekend zijn met de RTTY berichten van de Duitse Weerdienst. Deze eenvoudig te ontvangen weersvoorspellingen zijn goed te gebruiken bij tochtplanningen. De voorspellingen gaan tot 5 dagen vooruit en geven naast windrichting en windkracht ook de te verwachten golfhoogte. Naast de bekende sectoren als Humber, Thames, Duitse Bocht geven ze dagelijks de 5 daagse voorspellingen voor het IJsselmeer. Wij weten meestal op woensdag al of het leuk zeilen wordt het komende weekende. Zie uitrusting van de Gabber voor een voorbeeld van ontvanger. Een RTTY-ontvanger is een betere aanschaf voor weerberichten dan een Navtex ontvanger vinden we zelf.

    ==210107==18:30UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge==================================================
    Dat was schrikken bij de aanloop van ons tuinhuisje. Twee grote bomen waren links en rechts van het toegangspad naar beneden gekomen. Een derde boom hangt nog steunend in de vork van een boom maar met de kruin al vervaarlijk richting huisje. Donderdag's, tijdens de storm, was Ernie nog in het huisje om te schilderen. Ook had ze bladeren geveegd waar nu de dikke zijtakken van de omgevallen boom liggen.
    Het raam was net op tijd verplaatst want een tak had nu "slechts" de verf van de wand geschraapt in plaats van het raam vernielt. De rode bessen struiken hoeven we niet te snoeien die liggen plat onder de stam van de boom. De appelboom van de buren is totaal vernield evenals delen van de afrastering. Van zeilers zijn we via tuinders dit weekend houtvesters geworden. Met een flinke zaagpartij heb ik het toegangspad weer vrij kunnen maken. En wie denkt dat volkstuinen een gezapige hobby is. Wij weten beter, tuinieren is spannender dan zeilen zeker bij storm !
    Twee bomen vallen links en rechts langs ons tuinhuisje

    De barometer daalt snel naar 981 De donderdag storm liet de Gabber niet onberoerd. De barometer daalde in korte tijd naar 981 mbar. In de windvlagen maakten we 20 graden helling. Het water in de Eem steeg ruim 50cm deze keer, een week geleden was het juist weggetrokken met de storm door de opstuwing in het Markermeer.
    Toen we thuis kwamen lag er van alles over de vloer dat van de banken en uit de boekenkast was gevallen. Tja liggend in de box verwacht je niet dat je zeevast moet stouwen. De schade is beperkt tot de aan repen verwaaide vlag en de trommel van de rolfok heeft een klap gekregen. Door de combinatie hoogwater en slagzij zijn we waarschijnlijk tegen de steiger gebotst.
    Vlag aan flarden door storm
    Joop, de handige buurman, verplaatst het raam. In het tuinhuisje wordt ieder weekend druk geklust. Op dinsdag, donderdag en vrijdag maakt Ernie extra uurtjes met schilderen en schuren. Afgelopen dinsdag was Joop, de handige buurman uit de haven, om te helpen bij het verplaatsen van een raam. Deze klus wilden we in ? dag goed geklaard hebben en dan komen twee extra rechterhanden goed van pas. Door het raam te verplaatsen past er nu in de slaapkamer een dubbelbed als hoogslaper.
    Binnen is inmiddels de hele woonkamer in de grondverf gezet. De zijwand en een stuk plafond staan al in de aflak. Alles wordt fris wit en een wandje zacht pastel groen. Nog een paar keer langs grofvuil voor het gescheiden storten van oude spullen. Met de luxaflex gingen we vertwijfeld opzoek naar een bak voor nicotine of Aluminium, het werd de oud-metaal bak.
    Traditioneel gaat het feesten bij de familie Slim na de feestdagen van het einde van het jaar nog even door. Tussen Kerst en Oudnieuw hadden we een etentje ter ere van het eerste lustrum van Erik's broer's trouwdag. Op 4 januari werd moeders Slim 80. We gingen met de elkaar een weekendje naar "Aparthotel" in Delden. Lekker eten, zwemmen, wandeling, fietstocht en gezellig samen zijn met de familie.
    Zondags ging de fietstocht naar het Natuurvriendenhuis "de Krikkenhaar" nabij Bornerbroek. Dit huis was ruim 20 jaar geleden onze eerste kennismaking met de Natuurvrienden organisatie. Deze vereniging bezit in Nederland een 20 tal vakantiehuizen en campings en vormt een onderdeel van een internationale beweging met vele vakantiehuizen en regionale activiteiten. We haalden herinneringen op en bekeken de moderniseringen aan het huis. Helaas was de vooruitgang niet altijd ten goede. Het Twentse landschap werd nu doorsneden door de A35 ter ontsluiting van Almelo.
    Ma Slim is 80 jaar, met kinderen bij kasteel Twikkel

    ==030107==11:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
    Beste wensen voor het nieuwe jaar

    Gelukkig nieuwjaar
    en
    behouden vaart

    Erik en Ernie

    Anti collision flare