==041008==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Bodem van hoekkast heeft ruimte om voeten in te doen. De zitruimte in de hoek van de bakboord bank kon nooit gebruikt worden omdat de kachel daar in de weg staat. En Ernie wilde al lange tijd meer bergruimte en een boekenkast.
Deze wensen hebben we kunnen combineren in een hoekkast. Het beneden gedeelte is open, zodat je voeten er in kunnen als je de bank als zeekooi gebruikt. Daarboven komt een ruime kast en boven op is een ruime boekenplank. De oorspronkelijke kast aan bakboordzijde in de wand is nog bereikbaar, maar nu met een smallere klep. De speaker-box is ook verplaatst.
De bekleding van de banken is ook nieuw. Uit de vele stalen die we meekregen kozen we beiden deze velours stof met modern persisch motief. De oude leren bekleding was na ruim 25 jaar aan vernieuwing toe.
Bakboord zijde boot, met nieuwe hoekkast.

Bakboord bank met leer, oude situatie.    Bakboord bank met velours, nieuwe situatie.    Bakboord kajuit, oude situatie.

Kajuittafel dicht. Nu er toch getimmerd werd in het interieur van de Gabber hebben we ook een nieuwe kajuittafel laten maken. Wij wilden een ruimer tafelblad en laden. Joop van de Kuch heeft er wat moois van gemaakt. Opengeklapt is de tafel 93x105 cm. Dicht zijn er opstaande randen. Handige handgrepen en ze voorkomen dat spullen van de tafel afschuiven.
Het klap gedeelte steunt op een uitschuifbare lat. De lades zijn al verdeeld, de kopse kant is voor Ernie de stuurboordkant is voor Erik. De tafel staat zo stevig dat zelfs Erik (93kg) op de kopse kant kan zitten !
Kajuittafel open.


Joop maakt de kajuittafel.    Het tafelblad steunt op een uitschuifbare lat.    Kajuitafel heeft twee ruime laden.


==180908==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Popcorn maken in Tosti ijzer. Veel avonden in september hebben we doorgebracht bij het Mexicaanse oventje. Erik's favouriete hobby vuurtje stoken en knabbels maken konden goed gecombineerd worden. Vorig jaar aten we al gegrilde vis en kip. Nu gebruikten we het tosti ijzer om popcorn te poffen.
Maiskorrels licht in olien, niet teveel korrels in het ijzer, want als ze gepoft zijn zijn ze veel groter. We probeerden zoete (met suiker) maar de zoute (met zout) variant vonden we het lekkerst. Als het tosti-ijzer te heet werd (na 2 porties) brandde de popcorn gemakkelijk aan. Even wachten tussen de snacks is dan de oplossing.
Popcorn maken in tosti ijzer met houtkachel.


==020908==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Appels vallen van de boom door harde wind. De aanhoudende herfst stormen doen de rijpende appels uit onze boom vallen. Regelmatig schrikken we van een klap en rol partij van een appel. Gelukkig vallen eigenlijk alleen maar de wormstekige appels of die toch al een rot plekje hadden. Maar het is wel erg vroeg in het jaar voor valappeltjes. Een van de appeltjes werd in zijn val wonderlijk gespiesd door een stokje dat een oud zaaibedje markeerde, zie foto.
Aan boord van de Gabber is er door Joop een nieuwe kast getimmerd, een nieuwe tafel is onderweg en we hebben de kussens voor nieuwe bekleding naar een meubelmaker gebracht. Helaas nog geen foto's. Komend weekend ga ik eindelijk de nieuwe accu's plaatsen en zal de bedrading rondom accu's, oplader, zonnepaneel etc. aangepast worden. Er komt een 100 Amph accu voor de SSB-zender naast een 100 Amph accu voor het boordnet en de 70 Amph start accu. Alle accus staan gescheiden maar zullen in geval van nood doorgelust kunnen worden zodat we altijd stroom hebben waar het nodig is.
Appels beginnen te kleuren.


==240808==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Witte biet, tijm, Chioggia biet. Naast de traditionele rode bieten hebben we ook Witte biet en Chioggia biet. Deze laatste heeft mooie rode ringen. De Witte en Chiogga biet zijn zoeter van smaak en prima te gebruiken voor ons inmiddels favoriete voorafje "bieten risotto".
Snijdt de bietjes in dobbelsteentjes en kook ze met fijngesneden ui, knoflook, laurier en kruidnagel bijtgaar. Giet de bietjes af en laat ze afkoelen, maar bewaar het kooknat!
In een pan de risotto rijst in boter glazig laten worden, dan het kooknat steeds in kleine hoeveelheden erbij tot het telkens verdamd is samen met verse thijm en 1 kopje rode wijn.S De gare risotto rijst laten afkoelen en mengen met de bietjes. Serveer met wat blaadjes Rucula sla, verse geitenkaas en walnoten.


==100808==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Het warme weer en de regenval doen de courgette oogst goed. We hebben 6 planten die iedere week ieder wel een courgette kunnen leveren. Om niet iedere dag verse courgette te hoeven eten maken we er ook een aantal in. De courgette snijden we in kleine dobbelsteentjes, als kruiden gaat er rode paprika, rode pepers, kruidnagel, laurier blad, knoflook en een scheut gember siroop bij. Het geheel brengen we aan de kook in 300 ml witte azijn, 300 ml water en een pond geleisuiker tot de courgette glazig begint te worden, ze is dan bijtgaar.
Daarna vullen we, de met soda schoongemaakte, potten met het nog kokend hete courgette mengsel. We vullen de potten af met het zoet-zure kooknat en draaien ze stevig dicht. Op deze manier kunnen we de hele winter nog van onze zomer oogst genieten.
Courgette op zoet zuur.


==300708==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Ernie schildert het tuinhuis. Uitgerust van de zeilvakantie konden we vol energie beginnen aan de klussen op het tuinhuis. De bruine kleuren aan de binnenkant hadden we gelijk na aanschaf al grondig verfrist, nu was de buitenkant aan de beurt. Net als met het schilderwerk op de boot is de taak verdeling helder. Ontvetten, krabben en schuren doet Erik, schilderen is de klus voor Ernie.
De blauwe kleurlijn van binnen wordt buiten doorgezet en heeft gelijkenis met het "grafiet blauw" van de Gabber. Een weekje later ziet ons tuinhuis er weer als nieuw uit. Ook leggen we een nieuwe laag singles op het dak om lekkage problemen voor te zijn. Op de foto zijn de zonnepanelen en de Solar Venti te zien.
Een nieuwe laag daksingels op het dak.


==250708==18:00UTC==Positie:52==56,4N==005=01,9E==Den=Oever=Waddenzee=haven=================================
Frambozen plukken in plukrtuin. Na 3 nachtjes hebben we Texel weer verlaten. We hebben een mooie fietstocht gemaakt van meer dan 40km op de Bromptons. Vanaf de haven via de Waal kwamen we op het fietspad over de "Waal en Burgerdijk" richting de Koog, daarna door de duinen richting Cocksdorp, en retour naar de Den Oever over de waddenzee dijk.
Op de heen weg een pauze bij de "Pluktuin" voor koffie en verse taart. Ook plukten we een pond gemengde zwarte bessen, frambozen en aardbeien voor het toetje van die avond.
Bij aankomst in Texel was het nog rustig, we konden kiezen uit verschillende ligplaatsen. Bij terugkomst van de fietstocht was de jachthaven vol en stapelden de jachten zich langszij van elkaar op in de vissershaven. De volgende morgen lagen ze 5 dik. Een bord "Verboden in te rijden" en een rode vlag gaven aan dat de jachthaven vol lag. Op het havenkantoor hing een aankondiging dat ook de havens van Vlieland en Terschelling vol waren. Het lijkt er op dat we voor onze rust niet meer naar de Waddenzee hoeven te varen tijdens het vakantie seizoen.
Donderdags hebben we een afspraakje met de buurvrouw uit Utrecht die een jaar geleden hier naar toe verhuisde. Het is gezellig en mediteraan huiselijk, we blijven hangen tot na het avondeten. Er wordt bijgekletst en zien dat dit ogenschijnlijk stille plekje op Texel inmiddels meer thuis is geworden dan de bijna 30 jaren Utrecht. De kinderen komen regelmatig over en zijn er nu ook. Leuk te zien hoe een lang gekoesterde droom verwezenlijkt wordt.
Vrijdags verlaten we vroeg de haven om met het eerste tij richting de vissershaven in Den Oever te varen. We hebben mosselen gekocht en gaan straks bourgondisch afscheid nemen van het zilte nat. Vanaf morgen is het weer zoetwater onder de kiel en koersen we richting thuishaven voor nog een paar vrije dagen op de tuin.
Via de sms, voice- en email kwamen de afgelopen dagen opbeurende berichten voor ons uit vele plaatsen. Van de Nightfly uit Argentinie en de Vida uit Spanje, maar ook uit Lelystad en vanaf de Zweedse kust. Helaas geen Scandinavie deze vakantie voor de Gabber. Maar wel lekker weg met de boot, goed weer en voldoende afleiding. En ook dat waren onze vakantie wensen.
Cocksdorp vuurturen op Texel.

==210708==18:00UTC==Positie:52==56,5N==005=01,9E==Den=Oever=Waddenzee=haven=================================
Vermoeide postduif aan boord. De hele nacht heeft de duif in de opening van de kajuit gezeten. De ene keer poepend op de trap de andere keer in de kuip. Inmiddels is hij aan de beterende hand. Vanmorgen heeft ie al een vlucht boven de haven gemaakt, maar de bulghur en rijst smaakt hem goed dus ook nu nog zit ie in de kuip. Voor de duivemelkers onder de zeilers die denken hun duif te zien op onze foto's, hij heeft 1 zwarte nagel aan zijn rechter poot. De blauwe ring heeft het nummer 819. ..
Vandaag een rustig dagje met wandeling naar de binnenhaven tijdens hoogwater. Door de harde NW wind was het water flink opgestuwd en stonden de kades onder water. Hierbij nog de links van de zeilers die warmere oorden hebben opgezocht dan de Gabber: Vida Vagabunda, Mi Dushi en Bodyguard. Eind vorige week zijn ze de golf van Biskaje overgestoken en had ik radio contact met Dennis aan boord van de Bodyguard.
Opstuwing van HW in Den Oever haven, de kade loopt onder water.

==200708==18:00UTC==Positie:52==56,5N==005=01,9E==Den=Oever=Waddenzee=haven=================================
Vermoeide postduif aan boord. In de ochtend zijn we van Marina Den Oever door de sluis naar de Waddenzee haven gevaren. We liggen hier aan een drijvende steiger in de luwte van een grote vissersboot. Op kanaal 16 komen de hele dag meldingen langs van scheepjes in de problemen door de harde wind. Omgeslagen catemarans en gebroken masten. De KNRM is er evenals commerciele bergers druk mee. Een boot met gebroken mast bij Kornwerderzand kreeg bezoek van 3 commerciele bergers en de KNRM.
Wij maken een wandeling door het dorp en kijken bij laagwater naar de fouragerende vogels op het droogvallende wad. Zelfs in de havenkom zijn 5 lepelaars te zien. De Gabber krijgt bezoek van een vermoeide postduif. We voeren hem water en "bulghur" dat hij met gretigheid uit de hand van Ernie eet. We vermoeden dan ook dat het eigenlijk een "Turkse tortel" is. Om zijn ene poot heeft hij een hard roze gekleurde ring met nummer 4304247, om de andere poot een blauwe wedstrijdring.
Ernie voert postduif.

==190708==18:00UTC==Positie:52==55,5N==005=02,8E==Den=Oever=================================================
We testen de drogue als zee-anker. Het "point of no departure" is gepaseerd, er is geen vertrek meer naar het noorden deze vakantie. De komende dagen geeft de Duitse weerdienst voor de zeegebieden waar we heen wilden W-NW met 7-8 Bft, uitschieters naar 10-11 en golfhoogten van over de 5 meter, geen vakantie bestemming wat ons betreft.
In Kornwerderzand hebben we 3 nachten bij de sluis gelegen. Met de bemanning van de Aquarius, Richard en Nicoline, genoten we van gezellige en lekkere maaltijden. Geinspireerd door de harde wind van de afgelopen 2 weken hebben we gisteren, onderweg naar Den Oever, wat oefeningen gedaan met bijliggen en een drogue (sleepanker) getest als zeeanker.
Het bijliggen ging redelijk, met een tweede rif in het grootzeil, geen fok, de helm naar lij duwden we de kop van de Gabber richting wind. Je probeert zo als het ware scherp tegen de wind in te varen, te weinig zeil en de roerstand belemmeren vaart. Je maakt slechts geringe voortgang die voornamelijk door verlijering veroorzaakt wordt (door de wind weg geblazen). Met een wind uit 260-270N maakten wij een vaart over de grond van 0,9-1,2 knoop in 25-30N richting terwijl we 320-330N voorlagen.
Ondanks de golven ontstond er aan de loefzijde van de boot een rustiger water. De bewegingen door de wind en golven aan boord waren duidelijk minder tijdens dit bijliggen. Om de drift te beperken probeerden we onze sleepzak, "drogue", als een zee-anker te gebruiken. Helaas was de "drogue" te klein om ook maar iets van remmende werking te zien. Tijdens een volgende oefening zullen we minder zeil gaan voeren om de voorwaardse snelheid te beperken. En proberen nog scherper op de wind te liggen. Nu lagen we 60 graden ten opzicht van de wind en dat getal moet lager om de golven goed op de boeg op te vangen.

==150708==18:00UTC==Positie:53==04,06N==005=20,19E==Lorentzsluizen=================================================
“We hadden beter van Makkum naar Den Oever kunnen opkruisen en vandaar naar Texel zeilen” denk ik bij mezelf. Maar ja als hadden komt is hebben te laat. We zitten op de motor vanuit Kornwerd naar Texel met de hele tocht wind op de kop. De voortdurende harde wind van de afgelopen week zijn we een beetje zat en daarom varen we op de moter in plaats van te laveren. Erik zit binnen te luisteren naar de wereldomroep, elke dag hebben ze een quiz vraag over het weer. Na een tijdje hoor ik een irritante hoge pieptoon uit de kajuit komen. Helaas heeft Erik, als rechtgeaard radiozendamateur, een belachelijk hoog tolerantieniveau aangaande kraakjes en piepjes. Maar mijn verdraagzaamheid kent ook zijn grenzen dus na een tijdje denk ik “Jemig dit tot Texel” en roep naar binnen ”Hoor je die piep niet, kun je daar wat aan doen”. Erik draait aan de knoppen van de radio, de piep blijft, radio uit, piep blijft.
“Motoralarm” roept Erik en doet de motor uit. Het grootzeil staat bij dus ik keer om en zeil weer richting Makkum. Ik trek het zeil in het midden om zo weinig mogelijk vaart te maken zodat Erik tijd heeft om de motor weer aan de praat te krijgen. De koelvloeistof spuit er kokend uit, als alles een beetje afgekoeld is maakt Erik de wierpot schoon vult de koelvloeistof bij. En zie daar ons Bukje doet het weer. Met een gevoel van “doet ie het of doet ie het niet” varen we een uurtje later de sluis bij Kornwerd in.
De alarmlampjes branden en een felle pieptoon is hoorbaar

==140708==18:00UTC==Positie:53==04,27N==005=20,38E==Kornwerderzand=================================================
Gratis ligplaats bij Stavoren Toen de havenmeester voor de derde keer nadrukkelijk aanbod om ons naar een box te brengen hebben we Vlieland maar verlaten. Met regelmatig meer dan 7 knoop op het log, vanwege de harde stroom mee, zijn we via het wantij over het Inschot gevaren om snel richting Urk te komen voor een lunch ontmoeting op zondag met de Flux. George is net terug van een rondje Atlantic en we hebben elkaar bijna een jaar niet gezien. Het is een van ouds gezellige ontmoeting en George verteld de eerste verhalen. Een bijzondere tijd moet het voor hem zijn nu. Na zolang bezig te zijn geweest met de voorbereidingen, de reis, de ontmoetingen onderweg en dan nu weer in vertrouwd thuis maar wel een jaar later met ieder zijn eigen ontwikkelingen en belevenissen.
In godvrezend Urk wordt er op zondag niet gewerkt, ook niet door de havenmeester. We betalen met het havengeld een afhaal chinees, de enigste "snacktent" die open is deze dag. Maandags verlaten we in de vroege ochtend de vissersplaats.
We maken een tussen stop in Stavoren (zie foto) voor boodschappen, zoetwater bij vullen en afval dumpen. Om 12:00 uur spreek (7068kHz) ik weer met de zeilers die de golf van Bisikaye oversteken. Dennis, PA3DKT, heeft een nerderlandse zeiler ontmoet met motor pech. De onfortuinlijke zeiler dreef al een tijdje rond in de windstilte. Gelukkig kon Dennis via de SSB eenvoudig email contact maken om het thuisfront gerust te stellen over de nu langer durende zeiltocht. In La Caruna, zullen ze hem begeleiden om de haven in te komen. Aankomst is waarschijnlijk morgen middag.
Inmiddels liggen we, na een heerlijke zeildag, voor anker in Kornwerderzand, vlak naast de sluizen naar de Waddenzee. De Duitse weerdienst geeft weer 7-8Bft uitschieters op de Duitse bocht met flinke golfhoogte. Niet echt een ontspannen vakantie bestemming.

==110708==18:00UTC==Positie:53==17,77N==005=05,38E==Vlieland==================================================
Tupperware doos als GPS antenne Na een tussenstop in de Lorentzsluisen bij Kornwerderzand zijn we nu op Vlieland. Het plan om het eerste tij richting Vlieland te nemen, en mogelijk verder, werd door harde wind en motregen, om 02:30 uur afgebroken. Uiteindelijk verlieten we Kornwerderzand om 14:30 uur. Een flinke stroom mee en stevige wind zorgden voor ruim 7 knoop op het log.
De GPS gaf weer foutmeldingen. De antenne draad aansluiting in de GPS-antenne was na ruim 10 jaar trouwe dienst losgebroken. Rare contstructie trouwens. De aansluiting zit met 4 kleine puntlasjes op de printplaat en kan niet gedemonteerd worden, de draad vormt dus een geheel met de antenne ! Een dremel met slijpschijf brengt dan de oplossing om de antenne kop open te slijpen. Na wat solderen konden we opzoek naar een passende waterdichte behuizing, zie foto, lang leve Tupperware.
Vandaag op Vlieland de hele dag gewandeld. Van de haven naar het Posthuis en via het Noordzee strand terug. Morgen weer een dagje Vlieland, nog altijd wachtend op stabiel weer op de Noordzee.
Dagelijks horen we de zeilers ,via de amateur radio, die aan het begin staan van hun rondje Atlantic. Eergisteren sprak ik met Dennis (PA3DKT) in hun radio rondje om 22:00 uur op 3673 kHz of 7068 kHz. Ze waren in zuid Engeland en verzamelen dit weekend in Falmouth, wat de springplank voor de tocht naar Spanje moet worden voor de meesten.
Strand op Vlieland, nabij dam 8.

==070708==18:00UTC==Positie:52==52,59N==005=21,69E==Stavoren==================================================
De zuider wind zette vandaag aan tot in de 7Bft op het IJsselmeer, buiten op zee waait het 8 Bft. Op een gereefde fok zeilden we van Lelystad naar het noorden. Storm is niet ons idee van ontspannen vakantie zeilen. Traditie getrouw liggen we dan ook nu weer met slecht weer in de sluiskolk van Stavoren. Deze eerste slinger tocht van de vakantie was een goede gelegenheid om alle rammelende dingen vast te leggen of anders te stouwen. Potten, blikken en flessen botsen tegen de houten schotten onder banken en in kastjes. Vaak helpt het al om de spullen anders te leggen, soms moet er een stukje schuimrubbber of bobbeltje plastic tussen.
Vanmorgen ondekten we ook waarom het per 2009 verboden is om onderwater toiletten te gebruiken voor de pleziervaart. Het gebruik vormt een bedreiging voor de snoekbaars in het IJsselmeer ! Tijdens het spoelen pompten we een jonge vis uit het water de pot in.
De enthousiaste zeilplannen van gisteren zijn bijgesteld. Vanavond GRIB-files opvragen en de duitse weerdienst RTTY berichten lezen. Het ziet er naar uit dat er tot later in de week zuidelijk wind blijft in de Duitse bocht.
Onderwater toilet is bedreiging voor snoekbaars in IJsselmeer

==060708==18:00UTC==Positie:52==30,1N==005=24,8E==Lelystadhaven==================================================
Vocht in GPS koppel plug We zijn druk aan het bunkeren voor de vakantie. Voor het eerst in ons zeilbestaan nemen we, kwa kosten, meer brandstof mee dan eten !
Het zijn 5 kruiwagens die we over de steiger naar de Gabber brengen. Toen we aan boord woonden ging het bunkeren geleidelijk in de weken voor de vakantie, nu gaat alles in een keer en dat is een flinke drukte. Het lukt Ernie om alles in de kastjes, onder de vloer en onder de banken te stouwen. Ik doe nog wat laatste klusjes; terugslagventiel in de waterleiding en een actief koolstof filter. Ze stonden al 5 jaar op het lijstje ! Ik wis alle oude routes en log files uit de GPS en zie plots dat we geen satelieten meer ontvangen. Snel controleren op de reserve GPS, die ontvangt prima. Ik vermoed dat tijdens het stouwen het koppelstuk in de antenne kabel mogelijk geraakt is. En ja hoor even rammelen en de satelieten zijn er weer, en dan weer niet, en dan weer wel.... Ik vervang het gecorrodeerde koppelstuk, dat me vanaf de aanschaf al niet zinde, door een deugdelijke variant. We hebben weer prima ontvangst. Klaar voor vertrek !
Maandag zetten we koers naar Harlingen, dan met stroom mee tussen Vlieland en Terschelling naar buiten en het kompas op Noord. Een lage druk gebied dat over de noordelijke noordzee zich richting Denemarken verplaatst geeft 2 dagen zuidelijke wind. Daarna zien we wel, met NW het Kattegat in of pauze in Thyberon.
Om circa 18:00 uur hebben we via de SSB-zender contact met PD3JDH die al in Zweden is. Het zijn Joop en Ria, onze winterburen, ze zijn voor 3 maanden op vakantie en genieten nu eindelijk van het mooie weer in Scandinavia. We spreken af elkaar op woensdag weer via de SSB op te roepen, 20:00 uur 14.180 kHz.

==280608==18:00UTC==Positie:52==30,1N==005=24,8E==Lelystadhaven==================================================
Ontluchten doen je met een slagroomspuit Ontluchten van brandstofleidingen gaat het makkelijkste als je een hoog geplaatste tank hebt. Helaas hebben we dat niet dus moet er geimproviseerd worden. Het reguliere alternatief, met de hand de opvoer pomp bedienen tot je een lamme hand hebt en tijden in onzekerheid verkeren of je wel brandstof pompt slaan we over. Bij Tagrijn Emma kopen we een plug met slangtuile die op de plaats van de ontluchtingsschroef van het groffilter past. Op de slangtuile doen we een stuk brandstof slang die we aansluiten op de uitlaat van een slagroomspuit die als klein brandstof reservoir dienst doet. Voorzichtig gieten we diesel in de slagroomspuit. Een paar kopjes zijn genoeg om het filterhuis te vullen. De ontluchting van het fijnfilter staat open en we gieten door tot dat daar na een paar slagen met de hand de opvoerpomp ook diesel uit doet stromen. De hele klus is in een kwartierje geklaard !
We pompen de onderste laag diesel uit de tank om te kijken of er water of slurie in zit. Het valt reuze mee. Na het leeg pompen smeren we de pijlstok in met "Waterfind", een pasta die fel rood/paars kleurt als het met water in aanraking komt. Gelukkig krijgen we geen verkleuring, voor de foto rechts even in een kopje water gehouden.
's-Middags komt Geert, radio amateur PA0WVW, ons met een bezoekje vereren. Een paar jaar geleden spraken we elkaar via de SSB-zender. De Gabber was toen op vakantie in Denemarken en Geert woont in Lelystad. Daarna passeerde de Gabber regelmatig in het vaarwater van Lelystad en werden we vanaf de dijk gespot door Geert. Het was een gezellig "weerzien" en grappig om de mens achter de stem te ontmoeten. Misschien lukt het deze vakantie weer om verbinding te maken vanuit Scandinavie. Wie weet vanaf een van de vele eilandjes waar we voor anker hopen te liggen.
Waterfinder kleurt paars/rood als er water in de tank zit
Alle maaltijden komen uit de tuin We komen al een paar weken niet meer bij de groente boer. Op de tuin groeit alles fantastisch. Na de raapstelen, andijvie en snijbiet hebben we al regelmatig peultjes en capucijners gegeten. De rest van de peultjes laten we doorgroeien tot doperwten want de cougettes komen er aan. Op de plek van de opgegeten peultjes en capucijners planten we bieten, spitskool, koolrabi en paksoi. Met een beetje geluk staat er dan weer volop groente om te oogsten als we terug komen van vakantie.
Een waar feest is de ontdekking van pluksla. Je zaait het in rijtjes en knipt de bladeren die groot genoeg zijn. Na het knippen groeien er gewoon weer nieuwe bladen. Zo oogsten we al vele weken verse sla uit de tuin. Bijkomend voordeel is dat de slakken het niet lekker vinden, met de jonge kropsla is dat helaas anders. Uit de kruiden tuin drinken we iedere dag verse munt thee en plukken dagelijks varierende dressings voor de salade of wat kruiden voor door het eten.
Bietjes groeien door

==210608==18:00UTC==Positie:52==30,1N==005=24,8E==Lelystadhaven==================================================
Het grote aftellen is begonnen voor de Gabber. Onderweg naar de vakantie moet er nog altijd geklust worden. Vandaag eindelijk alle filters vervangen. Een zoektocht naar onze "oil-extractor" eindigde in de winkel met de aanschaf van een nieuwe. De verkoper meldde nog "deze kleinere kan je makkelijker opbergen dan die grote", ach hij wist niet dat we de grote ook heel goed opgeborgen hadden.
Voor het goed bereikbaar maken van de motor ging de hele bakskist leeg. Hierdoor gelijk de gelegenheid om andere klussen te doen. Een nieuwe ontluchtingslang voor de watertank, de oude lekte op een koppelstuk. Een nieuwe slang voor de handlenspomp, nu naar de vaste uitlaat in de kuip. En tot slot de reserve ankers van hun plaats gehaald voor een poetsbeurt, ze hadden uitslag van zoet/zout water en aanraking van andere metalen.
In de emailbox komen dagelijks de weerfaxen binnen via een service van web2mail . Een abonnement bij saildocs levert eveneens dagelijks de gribfiles voor noord Europa. Het is wachten op een wheather-window voor Noorwegen of Schotland. De vakantie wordt voorlopig een laatste tocht naar noord-Europa. Ons vertrek staat gepland. Afhankelijk van het weer wordt het 5 of 12 juli.
Met de zender is het erg rustig. Een paar weken geleden had ik nog wel contact met Joop (PD3JDH) en Ria van Kuch, vandaag lukte het niet om verbinding te maken vanuit de haven. Ze zaten toen al in het Lymfjord in noord Denemarken. Misschien komen we ze tegen tijdens de vakantie. Als de wind anders wil gaan we desnoods de Engelse zuidkust verkennen en zetten koers naar de Scilly Islands. Maar helaas morgen eerst de brandstofleidingen ontluchten, bakskist inruimen etc..
Olie vervangen, uitzuigen met olie extractor

==140608==18:00UTC==Positie:52==30,1N==005=24,8E==Lelystadhaven==================================================
Keukenhof Nog altijd zijn we druk aan het klussen aan de Gabber. Het grote werk is gedaan maar de kleine opruim klusjes blijven ons bezig houden. Voor het schilderwerk in mei hebben we alles los gehaald, maar het netjes vast zetten kost meer tijd dan het los halen. Dit weekend hebben we eindelijk de kit onder de ramen van de buiskap gedaan. Ook de lekkage bij een kajuitraam, die we niet los gehaald hadden tijdens het schilderen, gaan we verhelpen. En zo staat er nog meer op de kluslijkst van dingen voor de vakantie.
Op de moestuin is het ook een drukte, door het warme weer en de regelmatige regenbuien groeit alles fantastisch. De andijvie staat op doorschieten en de peultjes worden dowperwten. Gelukkig hebben we vorig weekend nog gezeild. Foppe en Marieke kwamen met hun Zilver naar de Blocq van Kuffeler. Lekker borellen, gezamelijk eten en kletsen, even er heerlijk tussenuit.
's-Nachts bleven we op anker naast elkaar liggen. Om 03:00 werden we wakker van een bonk, toen we stemmen hoorden toch maar even kijken. Zilver was geentered door Johny dept die van anker was geslagen door de flink toegenomen wind. Johny was alleen met vriedin aan boord dus geen piraterij gelukkig. Na wat vriendelijk behulpzaamheid met het ophalen van hun slepende ankerlijn koos Johny toch maar de haven. Wij bleven wat napraten in de verkoelende wind. Plots zien we dat de twee circa 40ft-ers die voor ons liggen ook bewegen. Even wachten op het ankeralarm, dachten we nog. Helaas, op 25 meter voor de steven van onze achterbuurman toch maar de scheepstoeter gepakt om de gehele ankerbaai te alarmeren. Net op tijd zijn de motoren aan en ontsnappen 3 boten aan een hoop averij. Wij verbazen ons over het gebeuren en zijn ineens blij met het onverwachte bezoek van Jonhy dept
==160508==18:00UTC==Positie:52==19,73N==005=33,82E==Wolderwijd==================================================
Langs de kuip komt vaste reling van RVS pijp De afgelopen twee weken vakantie gingen geheel op aan klussen, inkopen, leren en momenten van teleurstellingen, hoop en dankbaarheid. Inmiddels zijn we weer volop aan het werk en kunnen een beetje bijkomen. Morgen gaat de Gabber te water voor een eerste tocht dit jaar naar de nieuwe thuishaven in Lelystad.
Regelmatig waren gereedschappen of dingetjes die je nodig hebt niet voorhanden. Al doende leer en ontdek je wat je nodig hebt, maar dat kost veel tijd. Gelukkig konden we putten uit de ervaring, voorraden en gereedschappen van de Kuch van Joop en Ria. Geplande uitbesteedde klussen konden we daarom snel zelf uitvoeren. Na aanvankelijke aarzeling boren we als ervaren klussers gaten in het dek voor vuilwater-afvoer, -ontluchting en tappen gaten voor de luchthappers. Het opbouwen van lagen verf, epoxy en deklagen blijft echter zijn droogtijd kosten. Door het warme weer schilderen we tussen 06:00 uur tot 10:30 en na 18:00.
Het laswerk is gedaan en we hebben twee stuks vaste reling langs de kuip voor de toekomstige zonnepanelen. Op zoek naar nieuwe kunststof schroeven voor de buiskap ontdekten we Sciffy.com . Helaas kwamen we tijdens het "snel" ophalen van de schroeven in de verkeersdrukte van voor de Pinksteren terecht. De plastic schroeven gebruiken we om geen problemen te hebben met elektrolyse tussen verschillende metalen als RVS en Aluminium in combinatie met zeewater.
Ernie schildert de anti-slip randjes uit de hand
Schuren achter de raampjes In de winkel krijgen we complimenten voor de grondige aanpak. We komen nieuwe schroeven kopen voor de raampjes. We blijken een van de weinigen te zijn die er niet rondom heen schilderen ! Helaas vergeet Erik welk raampje in welk gat hoort. Een combinatie van 4 raampjes, 4 gaten en 6 posities per raampje geeft een puzzel van een paar uur.
De buurman kijkt jaloers naar de vaste van Ernie, ze brengt met een lijmkwastje nieuwe verf aan op randen van de anti-slip delen. Bovendeks maken we alles in een kleur grijs, dat is gemakkelijk schilderen en je hebt minder verf op voorraad nodig voor onderhoud. Voor de anti-slip mengen we speciale korreltjes in de verf.

Paddestoel luchthapper 12 oude gaten dichtmaken en 8 nieuwe boren Eposy en verflagen aanbrengen De nieuwe luchthapper

==020508==18:00UTC==Positie:52==13,89N==005=18,47E==Eembrugge==================================================
Goede anti fouling, na de hoge druk spuit is alles is weg De Gabber staat al bijna een week op het droge voor groot schilderwerk en wat klussen. De anti-fouling heeft het goed gehouden de afgelopen 3 jaar. Een stevige douche van de hoge druk spuit was voldoende om de matige aangroei af te spoelen. Via de Vida hebben we voor weinig goede anti-fouling kunnen kopen. Door de langkiel en S-spant gaat er ruim 10 liter verf voor 2 lagen op het onderwater schip.
Het dek is helemaal vrij van alle blokken en kikkers, de ramen zijn uit de vaste buiskap en zelfs de zeereling is verwijderd. Na een stevige was beurt wordt er nu volop geschuurd om de bovenste verflaag ruw te maken. Roestige plekjes halen we kaal tot op het heldere staal. Daarna is het lagen opbouwen van primer, epoxy, grond verf en dan de deklaag.
Henk heeft inmiddels met een gatenzaag een nieuw gat voor de extra lenspomp gemaakt. Een nauwkeuriger blik in de hekbakkist leerde dat het geplande gat voor de ontluchting van de watertank niet nodig is. We gaan weer gebruik maken van de oorspronkelijke afvoer via de gasbun. De RVS buizen voor verlenging van het hekwerk naar langszij van de kuip kosten slechts Euro 85,- bij de metaalmarkt in Almere.
Op de haven is het een drukte van klussers en daarmee een goede leerschool voor handige tips. Ik vraag me af en toe af of sommingen wel aan hun eigen klussen toe komen. De Mi Dushi zaagde een zwemtrap op het midden van de tredes doormidden om er vervolgens een duiktrap van te maken door de beide helften weer aan elkaar te lassen op de oorspronkelijke zijkanten. We gaan proberen of dit het ontwerp wordt voor onze smalle trap die op het hek naast de windvaan past.
Ernie schuurt dat het een liefe lust is

==200408==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Loc tite, dichting van schroefdraad verbindingen in brandstofleidignen De afgelopen weken waren we druk met het opfrissen van de woonark. Bij wisseling van huurders zijn er altijd klusjes. Ernie heeft 4 kamers en de halletjes opnieuw geverfd. De kitranden in de douche hebben we vervangen, het houten keukenblad en de grenen tafel hebben we kaal gehaald en opnieuw in de olie en was gezet. Het terras kreeg een grote schoonmaak beurt en ook de muurtjes een nieuw witkalk laagje.
Inmiddels brengen we de meeste tijd door op het tuinhuis. De peultjes, capucijners, bietjes, pluksla, ruccula, andijvie, sla, sterrekers, radijsjes en vele 1 jarige bloemen groeien gestaag tegen de nachtvorst en droogte in. De oude Inalfa potkachel van marktplaats bewijst goede diensten om dre nachten behaaglijk door te komen. Het was nog een klus om de brandstofleidingen goed dicht te krijgen.
Gelukkig is er "Loc tite - 577" een tube met wonder spul dat schroeven niet meer laat trillen, maar ook verbindingen in brandstofleidingen keurig dicht houdt. Een likje van het spul op de schroefdraad van de koppeling, dicht draaien en de verbinding is echt dicht. Het mooie van "Loc tite" is dat het bestand is tegen het oplossend vermogen van brandstoffen als diesel, benzine etc. Let op de schrijfwijze ! dus ga niet googlen op "Lock tight" zoals ik eerst gedaan heb, want dan blijft het een wonder middel dat voor jou slechts bestaat als een heilige graal in de gereedschaps kisten van echte klussers.

==140408==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Utrecht==================================================
Ons spaargeld is weer op. We hebben ons verlanglijstje met spulletjes kunnen inkorten door overname van uit de boedel van de Orion, die na 2 jaar rondzwerven weer in rustig vaarwater in NL zijn. We hebben nu een zee-anker, anchor-lock en een nieuwere Epirb. In 2009 wordt de sateliet noodbaken frequentie op 243 Mhz niet meer gebruikt. Waarmee onze oude Epirb zinloos is geworden. Het oude Leosat systeem met satilieten in polaire banen wordt verlaten en overgenomen door Cospas met geostationaire satelieten die luisteren op 406 Mhz. Voordeel is dat geactiveerde noodbakens binnen circa 15 minuten gehoord worden, er is immers altijd een satiliet die het noodbaken "ziet". Bij het 243 Mhz systeem kon het maximaal 1,5 uur duren voordat een rond de aarde draaiende sateliet het signaal kon horen en doorgeven.
De anker-parachute is (ook) aangeschaft met de hoop het nooit te hoeven gebruiken. Als het niet meer mogelijk is om slecht weer te ontlopen kan je dit zee-anker gebruiken om relatief veilig achter te liggen en de storm (> 10 Bft) over je heen te laten trekken. Voor op de druk bevaren Noordzee niet echt een optie maar voor verdere tochten een hoopvolle gedachte dat we alles hebben gedaan om voorbereid te zijn. Het "zee-anker" wordt over de boeg uitgebracht en moet zo voorkomen dat je te veel verleierd. De Pardy's hebben hierover een instructieve video.
Het "ancor-lock" willen we wel vaak gebruiken. Het is een RVS wartel die een draaibare verbinding tussen anker en ketting vormt. Tijdens het uitwerpen van een anker zal deze ronddraaien en "twist" veroorzaken in de ankerketting. De "twist" veroozaakt onnodig grote spanningen op de kettingschakels als de ankerketting strak getrokken wordt. De draaibare verbinding zal dit voorkomen.
Epirb 406 Mhz
Para-tech Sea-anchor

==010308==18:00UTC==Positie:41==00,94N==028=58,53E==Bosporus==================================================
Uitzicht overdag
Topkapi paleis
Vannacht sliepen we voor het eerst in onze nieuwe kamer. We wilden een kamer met uitzicht aan de voorkant van het Hotel. Niet echt vrolijk maar het was mogelijk. Zie de foto's voor ons vernieuwde uitzicht. Helaas werken ze in Instanbul tot laat door aan de bouwwerkzaamheden onder ons raam. Recenties over het Askoc hotel hadden ons al gewaarschuwd, maar ja nu hebben we wel een mooi uitzicht !
Overdag bezochten we het Topkapi paleis en de Harem. Een indrukwekkende verzameling van rijk versierde vertrekken. Daar de vroegere Sultans over Mekka en andere heiligdommen heersten is er een collectie van heilige relikwieen. De staf van Mozes, een voetprint van Mohammed en de botjes van de onderarm van Johannes de doper. Allemaal belangrijke profeten in de Islam, maar de uitstalling als relikwieen met live voordracht van Koran verzen doet je haast in het rijke Roomse leven wanen.

's-Middags gingen we voor de tweede keer op lampen jacht in de Grote Bazaar. Stoicijns schudde we verkopers van ons af, maar echt lekker goedkoop kon het niet worden met die begerige blikken in onze ogen bij die ene juiste lamp.

Het avondeten gebruiken we weer bij een lokale eettent op het terras. Onze aanwezigheid in een eettent is altijd een toeristen publiekstrekker, we worden getrakteerd op extra kip kebab en Ernie krijgt appel thee na appel thee aangeboden, opdat we maar langer blijven zitten lijkt het wel. Toeristische klanten trekken is in Instanbul tot een professie verheven. Op de Galata-brug maken de schoenpoetsers het zelfs zo bont dat ze quasie achteloos hun borstel verliezen om je aandacht te trekken. Als vriendelijke toerist maak je ze er op attent, als dank wordt je een poetsbeurt aangeboden ...... 's-Avonds gaan we naar een optreden van de "Whirling Dervishes". Erik herrinnert zich een mystiek schouwspel uit Cairo, maar in Istanbul is het verworden tot een soort cultureel optreden van een volksdansgroep.
Uitzicht 's-nachts
Grand Bazaar, Istanbul

Soefie dans      Soefie dansers      Soefie dansers

==290208==18:00UTC==Positie:41==00,94N==028=58,53E==Bosporus==================================================
Ingang naar de Zwarte Zee De aangeboden boottocht van de touroperator hebben we afgeslagen. Niet voor de Euro 25,- p.p maar voor slechts Ytl 25,- oftewel Euro 12,50 voor ons 2 maken we een prachtige tocht over de gehele Bosporus richting Zwarte zee. Het weer is fantastisch, ruim 18 C en zonne schijn. We zien dat de 2 bruggen hoog genoeg zijn om met de Gabber onder door te varen. Hier komen we ooit nog eens terug.
In Anadolu Kavagi stopt de boot voor 3 uur en is er tijd voor een wandeling. We beklimmen de heuvel om naar de ruine van een burcht te komen. Vanaf hier is er uitzicht naar de opening van de Zwarte Zee. Iets onder de burcht is een restaurant. Met een uitgebreide lunch van mosselen, ansjovis, zeebaars en patat stillen we onze honger. De prijzen in Turkije zijn net zo heerlijk als het eten, slechts Ytl 35,- voor ons twee !
Eenmaal terug in Istanbul koopt Erik een werpnet dat hij die ochtend al in de winkel had zien hangen. Ernie vindt het prima, ze verwacht vele uurtjes rust en hopelijk een maaltijd van verse vis. Tja dat moet ik toch eens uitzoeken en oefenen hoe zo'n visnet precies werkt.
Lunch bij ruine van Anadolu Kavagi

==280208==18:00UTC==Positie:41==00,94N==028=58,53E==Istanbul==================================================
Station orient express Vandaag nemen we de ferry naar Kadikoy, een wijk in het aziatische deel van Istanbul. De boot vertrekt op steenworp afstand van het eindstation van de vroegere Orient express waar ons hotel weer vlak achter ligt. In Kadikoy geen "will you spend your money here" of "are you my next victims". We zien levendige goed verzorgde winkeltjes met kruiden, schapenkoppen en verse vis etc. Verderop komen we in een modern en ruim opgezet winkel gebied. Erik koopt een nieuwe rugtas (Ytl 30,-) en een lange broek (Ytl 30,-). Na vijf en een half uur lopen zitten er grote gaten in zijn sokken dus ook maar nieuwe sokken (Ytl 1,-). Na 7 uur wandelen zakken we uitgeput op een terras neer waar iedereen backgammon zit te spelen. Aan het tafeltje naast ons zitten twee middelbare scholieren, een van de meisjes spreekt niet alleen vloeind turks maar ook nederlands. Ze blijkt uit Amsterdam te komen. "Je hebt helemaal geen accent" zeg ik, waarna ze op onvervalst plat amsterdams overschakelt. We nemen de ferry weer terug en bezoeken de Egyptische bazaar.
[1 Euro = 2 Ytl]
Kruiden op de Egyptische bazaar

==270208==18:00UTC==Positie:41==00,94N==028=58,53E==Istanbul==================================================
Onze eerste dag in Instanbul laten we ons op sleeptouw nemen van de reisleidster. We hebben tijdens de transfer van het vliegveld naar de stad ingetekend op de gratis excursie + rondrit en voor Euro 25,-- p.p. een bezoekje Aya Sofia met lunch bij geboekt. De busrit brengt ons wederom bij de Blauwe moskee, waar Ernie nu gewoon zonder hoofddoek naar binnen kan, gisteren werden we hier nog op aangesproken, onterecht na nu blijkt. De reisleidster verontschuldigd zich, net als andere turken die we spraken, over de opkomst van strenger religieuse stromingen.
Na een onvermijdelijke stop bij juweliers zaak "Stork" bezoeken we de Aya Sofia. Het idee dat de Islam uit het Oosten komt wordt teniet gedaan met deze kerk in Instanbul uit circa 530. Sinds 15-1600 is het een moskee, maar de vroeg christelijke mozaiken zijn er nog te zien. Daarna snel de lunch, die tegen valt, een simpele kebab in een simpele tent, geen vleugje Oosters Istanbul. De reisleidster heeft haar dagtaak er voor 13:00 al weer op zitten. We zijn vrij om Istanbul verder te verkennen, misschien tot morgen ?? Nou mooi niet.
's-Middags bezoeken we de cisternen, een ondergronds water reservoir van uit de Romeinse tijd. Daarna door naar de Grand Bazaar. Een grote verzameling van "vrienden" die je alles willen aanpraten. We zoeken een lampje met mozaik glas, maar krijgen het niet gekocht voor de Ytl 30-40 die we er voor over hebben. Zonder lamp en ook zonder kussens vertrekken we richting hotel. Daar ontmoeten we Harum Dinli, gelokt door zijn kussens van Ytl 10,-. Hij maakt zijn belofte waar en verkoopt aan bezoekers die geen Kelim-tapijt willen er minstens 1 en aan bezoekers die een Kelim zoeken altijd 2 stuks. De prijs daalt tijdens een show van verkoop, grappen, grollen en appel thee naar verlokkelijke laagte en met een Kelim voor het tuinhuis verlaten we de zaak.
Aya Sofia     Mozaik in Aya Sofia     Ciaterne, water opslag
==260208==18:00UTC==Positie:41==00,94N==028=58,53E==Istanbul==================================================
Blauwe moskee Met een vroege vlucht zijn we aangekomen in Instanbul. Lekker een volle dag vakantie dachten we bij het boeken. Helaas we zijn gebroken van de nachtelijke vlucht en slapen na het inchecken onze vermoeidheid weg op de hotel kamer. Pas om 16:00 storten we ons temidden van de 16 miljoen andere inwoners van deze stad.
Moderne winkelstraten worden afgewisseld met kraampjes en eetstalletjes die we uit Egypte kennen. Het mode beeld is eveneens een bonte verzameling van contrasten. Geblondeerde Turkse flaneren op hoge hakken tussen verlegen verliefde stelletjes waarbij de bleke gezichten van meisjes verscholen achter een hoofddoek gaan. Bij iedere winkel en restaurant worden we door "portiers" op straat aangespoord om klant te worden. Alle talen die ze kennen passeren tijdens de begroeting. Bij een kleine blik van herkenning in onze ogen wordt aandirngend doorgevraagd en achter na gelopen tot het domein van de volgende "portier". We slenteren naar de vishaven aan het begin van de Bospurus en eten uiteindelijk in een kleine Kebab tent die zich haast geen raad weet met toeristen. Onderweg hebben we de Blauwe moskee bezocht.