==291209==18:00UTC==Positie:24==12,96N==035=25,6E==Wadi=Lahami=============================================
Rog van circa 2m breed. We genieten nog een paar uur van de Egyptische warmte, na de lunch beginnen we onze terug reis naar koud Nederland. Het zal even wennen zijn om van tropisch zomers weer over te stappen naar winters Nederland. Op Schiphol zullen we rond middernacht Maarten van de Vida Vagabunda ontmoeten. Hij heeft later deze nacht een vlucht naar de Canarische eilanden waar Marscha en de Vida op hem wachten.
Helaas kunnen we nog geen verbinding met internet krijgen. Een bezoek aan een naburig hotel strandde in de ongekende gastvrijheid van dagbezoek kosten ? Euro 10,- per persoon. Daar zijn we te veel zuinige Nederlander voor. Bij de kiosk langs de straat verdronk Erik zijn leed met de aangeboden Arabische koffie en ging Ernie zich te buiten aan de koekjes die na het betalen van 10 Egyptische pond oneindig bleven toestromen. De koffie werd gezet in een kalabas achtig kruikje op een openvuurtje van houtskool. Om te voorkomen dat de koffie prut in de kopjes belandde werd een uitgeplozen plastic stukje touw gebruikt in de tuut van de kruik. Het was de eerste echte koffie in Egypte en smaakte beter dan de Nescafe poeder op de duikbasis. De oude baas van de kiosk was hartelijk en praatte, wat naar beste kunnen vertaald werd door, naar wat later bleek, een van de schoonmakers van de duikbasis te zijn.
Wadi Lahami 2009

==221209==18:00UTC==Positie:24==12,96N==035=25,6E==Wadi=Lahami=============================================
Ernie aan boord van RIB. Of het niet koud is aan boord in de winter wordt ons standaard gevraagd, als we vertellen dat we aan boord wonen. Nou dat valt reuze mee, een dikke laag sneeuw werkt isolerend. En een handige navigator ontwijkt slecht weer. Ondanks de barre omstandigheden in Nederland duikt de bemanning van de Gabber 4x daags te water voor een verfrissende duik.
De verleiding van Wadi Lahami werd ons te machtig, we zitten er dus weer. Net voor dat het weer in Holland omsloeg zijn we vertrokken. Inmiddels hebben we 19 duiken gemaakt en houden nu een rustdag voor we aan de volgende 20 duiken beginnen. Dat de weersomstandigheden in Holland wel erg extreem zijn is ook hier doorgedrongen. Mede duikers maken zich zorgen over de terugreis, sinds het thuisfront meldde dat Schiphol gesloten is. Van onze buren in Utrecht kregen we een sms dat er een ark in de sloot gezonken is. De isolerende werking van sneeuw heeft ook zijn negatieve kanten. Erik zit nu bij ruim 25 graden te piekeren over de dichtheid van sneeuw om zo de extra belading van de woonark door een flink pak sneeuw op het dak te kunnen berekenen. Het gewicht van de sneeuw doet de woonark dieper liggen in het water, de veilige grens is circa 7500kg, daarboven komt het vrijboord gevaarlijk dichtbij de water lijn. Ernie is wat praktischer en heeft haar broer Mark gebeld die vanmiddag gaat sneeuwruimen op het dak.

Ernie boven tafel koraal     snorkelen bij dolfijnen     Krokodilvis
Koraalduivel     Sweetlip     Bluespotted ray

==211109==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
Voorbereiding meteorologie en tochtplanning Aan boord van de Gabber worden winter voorbereidingen getroffen. De dieseltank zit vol tot aan de rand om condensvorming en daardoor water in de diesel te voorkomen. Aan de tank van 80 liter is 15ml Grotamar71 toegevoegd ter voorkoming van bacterie groei. Grotamar71 kwam als beste uit een test, het was uitstekend in het doden van de bacterie en maakte het bacterie slijm weer vloeibaar genoeg om door filters heen te kunnen.
De "Meteorologie en Tochtplanning" cursus van de Nederlandse vereninging van Toerzeilers werd voorbesproken en op basis van de evaluatie van vorig jaar aangepast. Erik zal weer de ontvangst van weerberichten en het SSB gedeelte voor zijn rekening nemen.
Ondanks dat het al ver in November is is het prachtig weer. Vanmorgen dronken we de koffie op het dek in de zon. Een leuk foto moment werd, door de zelfontspanner, een behendigheidspel. In 10 seconden tijd over een glibberige steiger rennen, aan boord klimmen om vervolgens "op je gemak in de zon zittend een kopje koffie drinkend" uit te stralen. Het spreekwoord 3x is scheepsrecht ging ook deze keer weer op.
Erik net te laat voor de zelfontspanner op 10seconden     Ernie net te laat voor de zelfontspanner op 10seconden     3 maal scheepsrecht met de zelfontspanner op 10seconden


==091109==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
DQ-TV 1506, USB/DVD/VGA/TV Dit winterseizoen hebben we de vaste PC en beeldscherm niet aan boord genomen. We gebruikten deze voor PC-werk en ook als TV en DVDspeler. Maar het was altijd een tijdelijke oplossing die niet te gebruiken was op een varende boot. De PC-beeldscherm combinatie gebruikt veel stroom en was niet echt compact te noemen. Op zoek naar een energie zuinige oplossing voor TV/filmpje kijken en multi-functioneel gebruik kwam ik de serie beeldschermen van DQ-TV op het spoor. Het nieuwste model (DQ-Tv 1506) paste met zijn 15,6 inch binnen ons budget. Het is een echt multi-functioneel beeldscherm met 9-16 Volt input en minder dan 45 Watt stroom verbruik. Hij heeft een ingebouwde digitale TV tuner, DVD speler, SD-card lezer, USB, en verschillende ingangen voor video als: VGA, Tulp, scart, hdmi, s-video.
Het was nog even puzzelen om een plek voor het beeldscherm te vinden zodat we vanaf de langszij banken goed zicht hebben. Een standaard muurbeugel is niet te gebruiken omdat het scherm dan in de weg hangt van een kastje of de rugleuning die omhoog moet kunnen als we zeekooien maken. Ik heb nu een ontwerp van hout en deurscharnier dat een goede oplossing is. Draaibaar, onder kleine hoek, stevig, en vooral weinig ruimte achter het beeldscherm vragend. Een metaalbewerker zal het in RVS moeten namaken.


==031109==18:00UTC==Positie:52=13,9N==005=18,4E==Eembrugge=================================================
Dit weekend zijn we verhuisd van ons tuinhuis naar de Gabber. Het is weer wennen aan de kleinere ruimte, de andere geluiden in de omgeving en we moeten de tijdelijke spulletjes weer een plekje geven. Terug in Baarn en de jachthaven met de andere bewoners is ook beetje thuis komen. Veel tijd op de steiger wordt besteed aan kletsen over het vaarseizoen, de vorderingen met verbouwingen en de plannen voor dit winter seizoen. In het dorp bezoeken we de vertrouwde winkels weer. Ik (Erik) koop nu al voor het derde jaar achtereen mijn broeken in dezelfde winkel. Ik word nog net niet herkend als vaste klant.
Op de tuin hebben we nog aardappels en raapstelen geoogst. De aardappels hebben we laten groeien vanuit dik geschilde aardappelen die waren uitgelopen. Op de komposthoop hadden we regelmatig gezien dat aardappelschillen uitgroeiden tot kleine plantjes. Deze zomer hebben we wat uitgelopen schillen gepoot en dat leverde een lekker maaltje aardappelen op.
Oogst aardappel, raapsteel en wat peterselie.


==25102009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Zeekaarten Scandinvia en Schotland te koop. De Gabber heeft de afgelopen 5 jaar altijd naar het noorden gevaren tijdens de zomervakanties. Dat moest maar eens veranderen hebbben we onlangs besloten. Om dit besluit kracht bij te zetten verkopen we onze kaartensets van noordelijke gebieden. Dus voor wie interesse heeft in de Zweedse scheren, de Noorse oostkust, Denemarken of Noord-Oost Engeland kan bij ons terecht. OK de kaarten lijken wat gedateerd, maar de stenige kusten in het Noorden van Europa zijn niet zo aan verandering onderhevig als de zandbanken, en getijde gebieden in onze omgeving. Dus verantwoorde navigatie is nog altijd mogelijk op dit kaartmateriaal.
In onze reisverslagen zijn routes en ankerplaatsen terug te vinden. Voor de gebruikers van Google-earth is er een handig ZeeKaartenGabber.kmz bestand waarop je prima de kaarten en hun detail info kunt bekijken. Naast de vertrouwde Imray kaarten uit de C-serie voor Engeland (C-23, C-24), hebben we ook de Noorse (serie C en D, Sandefjord-Porsgrunn-Torungen Fyr-Lindesness) en Zweedse (Svinesund-varberg) watersportkaarten.


Ons stokanker lag al een jaar lang als decoratie in de tuin. De stok kregen we niet meer gedraaid, zodat er dus geen anker van te maken was. Het stokanker is een van onze reserve ankers, en is meer bedoeld voor rotsbodems dan de modderbodems in Nederland. Tijden hebben we ons afgevraagd wat er nu mis was waardoor we de stok niet meer konden draaien. Het kon toch niet zo zijn dat het dunne laagje corrosie het gebruik blokkeerde ?
Een paar nachten in de azijn, inspuiten met WD40 niets had geholpen. Dan toch maar met staalborstel en schuurpapier aan het werk. Dat leek te helpen, er kwam beweging in. Dit weekend met een schuurschijf op de boor machine de dunne laag corrosie verwijderd. Inderdaad was dit toch de oorzaak. Nu hebben we een glimmend anker dat weer werkt. Verbazend dat zo'n dun laagje aanslag zo'n lomp anker onklaar kan maken.
Stokanker werkt weer.


Appelmoes maken van valappels. Niet alleen het zeilseizoen is voorbij ook op de moestuin loopt de groei en oogst ten einde. Op het veld staan nog bieten, snijbiet, mierikswortel en de aardperen. De kruidentuin doet het nog goed met peterselie, munt, kervel, en citroenmellise. Onder glas komt nog een najaars oogstje raapsteel en koriander. Vanuit de appelboom vallen op dagen met wind regelmatig appels die we verwerken tot appelmoes. Tijdens de herfstvakantie heeft Ernie verschillende appelcaken gebakken, met kwark als vervanger van de boter. Om te voorkomen dat we alleen maar beurze appels van de grond kunnen rapen heb ik ze maar geplukt. Bij gebrek aan kelder of koelhuis liggen nu aan de noordzijde van het huisje op een gazen rekje. Hopelijk kunnen we zo nog een aantal weken van de appels genieten.
Dat de dagen korter worden is ook goed te merken aan onze voorraad electriciteit in de accu. Het zonnepaneel heeft zeker op regenachtige dagen te weinig opbrengst om de accu op peil te houden. 's-Avonds staat daarom tegenwoordig de generator bij als we TV of DVD willen kijken. Het is dus ook weer de tijd van de jerry-cans; benzine voor de generator, diesel voor de potkachel en petroleum voor het straalkacheltje. Onze ecologische voetprint wordt in het winterseizoen duidelijk groter.
Appels aan de boom.     Koriander onder glas/perspex.     Raapsteel onder glas/perspex.


Aan het einde van het zeilseizoen varen we de Gabber altijd op ons gemak naar de winterhaven bij Eembrugge. Maar dit jaar leek dat een probleem te worden doordat de Ketelbrug niet meer goed werkt. Een paar weken geleden was hij nog spontaan open gegaan met behoorlijke schade aan auto's die tegen een half open brugdek aanreden. Ter voorkoming van verdere problemen heeft Rijkswaterstaat toen de gehele brug onklaar gemaakt door de electrische installatie los te koppelen. Hierdoor zaten honderden boten gevangen op het IJsselmeer en konden niet naar hun winterstalling op de randmeren, zo ook de Gabber.
Gelukkig werden we door George van de Flux gewaarschuwd dat de Ketelbrug ??nmalig open ging op vrijdag 9 oktober. Een wat vroeger en gehaaster einde van het vaarseizoen dan we gedacht hadden, maar we grepen deze kans. Om 10:30 verzamelden we met ruim 100 andere zeilboten bij de Ketelbrug. Het was een drukte op de marifoon met aanmelden voor een passage. Een aanal bruine vloot boten werd eerst vanaf het Ketelmeer naar het IJsselmeer doorgelaten en daarna konden we in optocht onder de brug door. In 40 minuten was de klus geklaard. De vervolg drukte bij de Roggebotsluis liepen we mis doordat we al snel achter in het peleton verzeild raakten met onze kleine 5knoop op de teller. In Harderwijk samen met de Flux gegeten. Karin kwam 's-avonds ook aan boord, en hierdoor was er een auto beschikbaar om de onze uit Lelystad te verplaatsen naar Eembrugge. Om 02:00 konden we gerust gaan slapen, de Gabber kon naar de winterhaven en de auto stond al klaar.
Opening Ketelbrug.
Flux.


==28092009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
Jonge kerkuil. Alweer een weekje geleden hebben we genoten van een prachtige nazomer. Erik was een paar dagen extra vrij en de wind was gunstig voor richting noord. Dus op naar de Wadden. Zilver, met Marieke en Foppe, was op Texel dus een eiland uitkiezen was niet moeilijk. Konden we ook nog even langs bij onze vroegere buurvrouw uit Utrecht die nu op Texel woont. Helaas werd het vertrek vertraagd door de diefstal van een kentekenplaat van de auto. Aangifte moest via internet gedaan worden omdat de openingstijden van het bureau in de prachtwijk Kanaaleiland beperkt zijn tot kantoortijden. Zal er ooit bedacht worden dat virtuele aanwezigheid als camera toezicht, flitspalen, internet aangifte, niet afdoende is om misdaad echt te bestrijden ?
Vrijdags dus niet gelijk zeilen maar eerst nieuwe platen laten maken, 's-middags om 2 uur was de ellende achter de rug en kon de vrije tijd beginnen. Op zeil naar Stavoren voor een overnachting aan de steiger bij de spuisluis. Zaterdags door naar Texel met het eerste tij mee. 's-Avonds weer gezellig eten en kletsen met de Zilver. Zondag een fietstocht naar Eureka, een tropische tuin met vogels en een grote roofvogel verzameling. Ik was wat sceptisch in het begin maar de Euro 4,50 was het meer dan waard, een soort Avifauna in het klein. Om 11:00 uur werden de jonge kerkuilen gevoerd, een tafreel voor bezoekers met een sterke maag. De dode jonge kippe-kuikens werden eerst met de hand in kleine stukjes getrokken. Kopje eraf, daarna de pootjes. Ondertussen zaten de donzige uilskuikens gulzig te bijten naar de bijna hapklare brokken. Het publiek mocht meehelpen, maar die oproep kreeg weinig bijval.
Voor de Facebook.com gebruikers nog het nieuws dat Erik meerder foto albums heeft aangemaakt met meer en hogere resolutie foto's van de vakanties.


==12092009==18:00UTC==Positie:52==25,05N==005=12,75E==Blocq=van=Kuffeler==================================================
Grote bruine roestsporen. Anderhalf jaar na de grote schilderbeurt komen er weer roestsporen op het dek van Gabber. Het zijn de bekende plekjes die iedere keer terug komen. Helaas zijn het vaak ook de moeilijke plekjes, zoals onder de rand van het potdeksel, vooral net bij septers. Roest ziet er na een zeetocht altijd dramatischer uit dan het is. Het bruine lekwater hecht zich op de verf er onder en een klein roest plekje veroorzaakt een grote bruine vlek. Met Wiro universele reiniger en een schuursponsje is het zo verdwenen. Daarna is het bijna lastig om de plekjes weer te vinden. Na gebruik van Wiro moet er goed gespoeld worden met water. We gebruiken het ook om het RVS weer te laten glimmen. Voor het verven maken we de plek kaal met schuurpapier en dremel. Daarna is het lagen opbouwen, 3x grondverf en 3x aflak. Alle roest leksporen verwijderd.


==08092009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
De homepage van de Gabber is dit weekend verhuisd naar een goedkopere hosting partij. We zitten nu bij Antagonist , voor nog geen Euro 30,- op jaarbasis. Ook is de domeinnaam aangepast naar sy-gabber.nl. De naam sijambo dateert uit 1999, de tijd dat we op zoek waren naar een nieuwe boot en dat we begonnen met het maken van een homepage.
Sijambo betekent in het Kiswahili "het gaat goed, mijn gedachten zijn zonder zorgen" en is een antwoord op de standaard begroeting "Jambo" een soort van "hallo, hoe gaat het". Oh ja, Kiswahili is wellicht onbekend maar het is de taal die in Oost-Afrika gesproken wordt en door de zeevarenden langs deze kust verspreid is. Het leek ons een leuke naam voor een toekomstige boot. Uiteindelijk werden we de nieuwe eigenaren van de Gabber. Een naamswijziging vonden we een breuk met de historie van het schip.
Dus als u onze homepage bij de favorieten heeft staan moet u deze even aanpassen !
We zijn 3 weken terug en de moestuin is een eind op orde. Het onkruid is verwijderd, de pruim gesnoeid, 5 liter vlierbessen jam gemaakt, de paardebloemen zijn weg uit het grindpad. We genieten van de rust die op het park is terugkeerd nu de vakanties voorbij zijn. Nog altijd vliegen er talrijke vlinders door de tuin. Helaas horen daar dan ook eieren en rupsen bij. De jonge kool plantjes worden nu belaagd door deze veelvraten. Een goede schutkleur maakt het vinden van dit ongedierte lastig, maar Ernie heeft er een oog voor. Met een dieet van slechts een koolblaadje per rups verhuizen we ze naar de composthoop.
Rups eet jonge koolplantje.


==21082009==22:55UTC==Positie:52==28,23N==005=06,30E==Marken=======================================
Platbodem raced mee met 24 uurs ?
  
Zilver met Foppe en Marieke naast Gabber ten anker ?
Meestal is het na borreltijd een stuk stiller op het water maar vandaag was het anders. Bij het opvaren naar de ingang van de Gouwzee kwam ons een ware armada van zeilschepen te gemoed. Ondanks de stevige 5-6bft voerden vele boten spinakers en halfwinders. Geen twijfel mogelijk dit was een wedstrijd. In het restaurant van de marine club in Den Helder hadden we al een paar bemanningen gezien die dit weekend mee gingen doen met de 24 uurs race op het IJsselmeer. We waren dus gewaarschuwd dat het druk zou kunnen zijn op het water. Maar het blijft een rare gewaarwording om op een tijdstip dat het normaal gesproken leeg is op het water een dikke 100 boten op je af te zien komen. En niet alleen de Gouwzee liep leeg, ook uit Muiderzand en wat later van achter Marken kwamen groepen boten aangevaren.
Tijdens de 24 uurs moet er gedurende 24 uur zoveel mogelijk mijlen gemaakt worden op vaste rakken op het Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee en een stukje Noordzee. Een rak mag je maar 1 keer in een richting varen. De gezamenlijke finish is in Medenblik. Voor de boten dus nog een puzzelstuk om snelle rakken uit te zoeken zonder dat je je klem vaart. En aan het einde van de 24 uur in Medenblik aan komt. Starten kon vanaf verschillende havens verspreid over het hele gebied. Dit jaar doen ruim 750 boten aan de wedstrijd mee. De hele avond en nacht zien we vanaf onze ankerplaats dan ook navigatie lampjes voorbij varen.
Wij hebben net onze eigen 3x24uurs gehad en laten deze wedstrijd aan ons voorbij gaan. We liggen naast de Zilver van Foppe en Marieke voor een een weerzien op het water. Erik heeft een stoofpot gekookt, met o.a. courgette en kruiden die in Den Oever te koop stonden op een tafeltje bij een huis. Geld in blikje doen, en meenemen wat je nodig hebt. Marieke heeft appeltaart voor bij de koffie. Een gezellig weerzien op een voor ons nieuwe ankerstek. Morgenochtend nog wat tekst en uitleg geven bij de GPS en waypoints invoeren. Daarna verder naar Lelystad.

==20082009==18:55UTC==Positie:52==57,74N==004=46,94E==Den=Helder=======================================
Vast in Den Helder, de bui over ons laten komen

De noordelijke stroming en de te oostelijke wind hebben ons behoorlijk noordelijk gebracht, zodat een aanloop van het Molengat mogelijk werd. Maar het is gelukt, nog ruim voor het slechte weer ligt de Gabber vast in de jachthaven van de marine in Den Helder. Traditioneel noemen we deze haven "nassi" naar de maaltijd die hier in het restaurant geserveerd wordt. Er zijn alternatieven als spagetti, bami, en kip met patat, maar je bent natuurlijk pas echt bij de marine op visite geweest als je nassi gegeten hebt. We hadden nog het plan om vanmiddag door te varen naar Den Oever, maar door het slechte weer dat in de namiddag en avond over Nederland trekt hebben we daar maar van af gezien.
Door gebrek aan voldoende wind of wind uit de verkeerde hoek hebben we ook op de terug reis veel de motor bij gehad. Tijdens de oversteek van 78,5 uur stond 41 uur de motor bij. Het dag gemiddelde was 108Nm, zeg maar een 4,5Nm per uur. De terugreis duurde een paar uur langer dan de heen reis, maar was dan ook 20Nm langer door laveren, het log schreef nu 354 Nm bij.
Nog twee dagen op het IJsselmeer om alle zout van ons af te spoelen en dan zijn we in onze thuishaven. Benieuwd hoe de moestuin er bij staat.


==19082009==10:55UTC==Positie:53==12,0N==002=59,0E==Noordzee=========================================
Waarschuwings team van seismisch onderzoek komt langs zij

Navtex bericht over seismisch onderzoek
Vanmorgen kreeg de Gabber koffie visitie, althans zo leek het. We koersden rustig met halve wind op de aanloopton van het Molengat temidden van boorplatforms, een enkele visser en wat supliers die bij de platforms rond hingen. Ernie lag haar gemiste slaap in te halen, de marifoon was uit, Erik had de wacht.
Een kleine oranje boot kwam recht op de Gabber af met 3 man er in. Ze hadden ons al op de marifoon opgeroepen, maar geen antwoord gehad. Tja radio stilte voor de goede nachtrust van de bemanning. Ze waarschuwden ons dat het schip op 2Nm voor ons met seismisch onderzoek bezig was en een kabel van 6 km sleepte. Of we onze koers wilden verleggen en hun werkkanaal was 69. Een uurtje later was alles gepaseerd. Op 4Nm achter het moederschip dreven 6 boeien aan de lijnen die gesleept werden. Vlak daarachter kwam het "guard vessel" (bewakingsschip).
Wat we gemist hadden was het navtex bericht over een seismisch onderzoek in dit gebied. Meestal lees ik die wel door om dit soort verrassingen te voorkomen. Helaas deze keer niet, nu maar hopen dat de mannen in de oranje boot zin hadden in een verzetje.
De wind is vandaag duidelijk westelijker gedraaid, we leggen nu aan op IJmuiden. Door de stroming tegen, wind die te oostelijk was is de ETA voor het Schulpengat nu 02:30 uur geworden en dan staat de stroming verkeerd.
Ernie op wacht in de zon


==18082009==10:55UTC==Positie:54==00,4N==000=32,0E==Noordzee=========================================
Duif reist stukje met ons mee Gisteren zijn we om 4:30 uur (GB-tijd) vertrokken, om nog voor het laagwater de haven te kunnen verlaten. Ons afscheid van Schotland was in traditioneel Schots weer, tussen de vele regenbuien door was er net genoeg tijd om op te drogen. Het grootste gedeelte van de dag was op de motor bij gebrek aan wind. Pas bij het begin van de nieuwe dag kon de motor uit. Een verdwaalde duif heeft op het zonnepaneel zijn vermoeidheid weg geslapen. En reisde zo circa 75 Nm met ons mee naar het zuiden. Tijdens een gijp bij het verwijderen van een rif schrok hij wakker en vloog de nacht in.
Het westelijk halfrond hebben we net verlaten en we varen weer op oostelijke lengte. Voor ons was Granton, ruim 3 graden West, het meest westelijke dat we met de Gabber hebben aangedaan. Ondanks dat Schotland noordelijk klinkt valt dat reuze mee, onze reis kwam niet noordelijker dan 56 graden, dat is nog altijd zuidelijker dan bijvoorbeeld het Lymfejord in Denemarken. Inmiddels hebben we Flamborough Head in de rug en koersen we oostelijk met een vleugje zuid. We hopen met de overheersend matige zuidelijke wind de oversteek naar Den Helder te maken. Later deze week, vanaf donderdag, is de verwachting dat de wind ongunstiger naar ZO draait en op loopt naar 6-7 Bft. Onze ETA (estimated time of arrival, verwachte aankomst tijd) voor de inloop van het Schulpengat is woensdag avond circa 20:00.


==16082009==18:55UTC==Positie:55==52,28N==002=05,24W==Eyemouth=========================================
Eyemouth general store Wat zijn de schotten toch aardige mensen denken we regelmatig. Toen we in Dunbar fout droogvielen maar nog wel aan boord zaten kwam er onmiddelijk een schot naar ons toe. "If you can't leave the boat I can do the shopping for you" bood hij spontaan aan. Dat was niet nodig want even later wisten we niet hoe snel we van boord moesten zien te komen. Gelukkig bleef het die dag droog want alle luiken stonden nog open. We hebben wat op een terras gezeten en toen we terug bij de boot kwamen konden we nog steeds niet aan boord. Een schot die aan de haven woont en het hele gebeuren had gade geslagen nodigde ons uit voor een kop koffie. Vorige week in Eyemouth, halverwege de terugweg van de benzinepomp voor witte diesel, bood een winkelier ons een lift aan naar de haven. We vonden het niet nodig. Vandaag zag hij ons kennelijk weer "up hill" lopen met lege jerrycans. We hadden nog maar net getankt of daar stopte zijn auto al. Speciaal voor ons was hij naar de benzinepomp gereden om ons een lift terug naar de haven te geven. Dus reclame voor zijn winkel, General Store Eyemouth ! Wel opschieten, volgend jaar gaat hij voor 2 jaar met camper Europa rond.

21 voeter Kudu, www.kudu.com Erik vermaakt zich dit weekend ondertussen prima met het "Lighthouse event" van de zendamateurs. Internationaal zitten er zendamateurs in of bij vuurtorens en de sport is om met zoveel mogelijk vuurtorens contact te maken. Zo had hij verbinding met: Isle of Wight, Schokland in Nederland, eiland Funen in Denemarken en een lichtschip in Antwerpen. En, dit maal dichtbij, ook contact met een van de oudste vuurtorens van Schotland. Tussendoor probeert hij nog een bedelende zeehond naar de Gabber te lokken met zelf gevangen vis. Maar de zeehond vindt de visjes te klein.
Achter ons ligt een 26 jarige engelsman met een 21-voets zeilbootje, in mei is hij vanuit Londen vertrokken en is nu onderweg naar het Caladonia kanaal. Hij houdt een winterstop in Noord Engeland om vervolgens volgend jaar het rondje af te maken. Zijn avonturen zijn te lezen op www.onkudu.com
Wij plannen nu onze terugreis. Het trekken aan de schoten en vallen zal door Erik moeten gebeuren want de ontsteking in Ernie's vinger is helaas weer terug gekomen.
Erik probeert zeehond te voeren met zelf gevangen vis, maar hij vindt ze te klein


==14082009==18:55UTC==Positie:56==00,4N==002=31,0W==Dunbar=========================================
Gabber afgemeerd aan lange lijnen voor Castle van Black Agnes, Dunbar We liggen nog niet afgemeerd bij zwarte Agnes of het begint te regenen en het houdt er niet meer mee op. Op de kade blijven er mensen lopen alsof het niet regent. Bij laagwater, om 3 uur, maken we in de regen een foto van de Gabber die nu 4 meter lager ligt dan vanmorgen en gelukkig nog steeds water onder de kiel heeft. De laatste 2 havens zijn duidelijk goedkoper dan de havens in Eyemouth en Granton, in Anstruther betaalde we voor 2 nachten 21,50 pond en hier in Dunbar kost het 10.40 pond per nacht. Aan het eind van de middag gaat aan boord de kachel aan. Om zes uur hebben we met de SSB een super goede verbinding met de Aquarius die op dat moment op het Volkerak aan het varen is. Om half zeven, als alle vissers naar huis zijn en de havenkom stil is, met uitzondering van de meeuwen, start de duikcharter boot voor ons zijn motoren en verlegt naar een trap. In de stromende regen komen er auto's aanrijden en 6 duikers gaan zich verkleden. Portieren van auto's blijven gewoon openstaan en alles gaat op zijn dooie gemak. Ze duiken allemaal weliswaar met een droogpak maar deze laten ze zolang mogelijk halverwege op hun heupen hangen. Tegen de tijd dat ze het pak helemaal op hijsen moet hun onderkleding al doorweekt zijn. Kennelijk zijn ze zo gewend aan de regen dat ze het niet eens meer in de gaten hebben of het regent of niet. We kijken er met verbazing naar gezamenlijk met de 5 zeehonden in de haven die nog niet in de gaten hebben dat de vissers thuis zitten en er dus niets meer te bietsen valt.


==13082009==14:30UTC==Positie:56==00,3N==002=30,8W==Dunbar=========================================
Nauwe ingang van Dunbar Van Anstruther naar Dunbar is een trip van 15 Nm, hierdoor konden we rondom een enkel hoogwater de ene droogvallende haven uit en de andere in. De oversteek van de Firth of Forth ging volledig op zeil. De nauwe ingang van Dunbar, risico's met zwel en ondiepten waren ons bekend uit verhalen in het blad zeilen. Ook voor de meeuwen op de ruines van het kasteel van Black Marry waren we gewaarschuwd. Toen de havenmeester ons dan ook net daar een plek aanbod vroegen we om wat anders. OK je kan in de binnen haven liggen, valt geheel droog. Op mijn vraag of we dan in de mud zouden zinken was het antwoord een geruststellend "yea, stiff mud, no problem". De havenmeester tipte nog om de grootzeil val op de kant te beleggen zodat we naar de kade zouden vallen.
Gestaag trok het water weg en zakte de Gabber. De lijnen spanden zich een beetje, we stonden redelijk recht, liepen nog wat aan boord, oeps nu hingen we naar de waterkant, snel naar de kade kant leunen. Gelukkig het ging weer voorspoedig. Ernie maakt zich klaar om een douche te nemen, Erik heeft nog een radio verbinding met Frankrijk. Plots verzakt Gabber en leunt van de kade af, corrigeren is niet meer mogelijk. Tijdens het laagwater ligt de Gabber er aangeschoten bij, de bakboord boeg schuin naar beneden, de kont omhoog. We knopen extra lijnen aan de trap om verder schuinvallen te voorkomen en wachten op de kade 6 uur lang op inkomend water.
De rest van de dag en avond besteden we aan het verbeteren van onze techniek voor droogvallen langs een kade muur. Extra lijnen, gewicht verplaatsen naar het achterdek om de punt omhoog te houden. Vannacht lagen we weer droog, nu keurig tegen de kade muur. Maar nog altijd met de punt scherp naar beneden, om 01:30 gaan we te kooi. Deze morgen zijn we toch maar bij de meeuwen gaan liggen. Hopend op blijvend water onder de kiel, droogvallen in "stiff mud" is niet comfortabel met de Gabber.
Gabber maakt knieval in stiff mud, Dunbar


==12082009==14:30UTC==Positie:56==13,28N==002=41,98W==Anstruther=========================================
Ernie daalt af via de kadetrap Vannacht zijn we voor het eerst droog gevallen met de Gabber. Niet een spektakel van schuiven langs een glibberige kade muur, hopen dat je lange lijnen lang genoeg zijn en dat de stootwillen de zeepokken en mossels op afstand houden. Gewoon langs zij van een schot aan een drijvende steiger, maar wel de modder in ! Ernie is 's-nachts nog even gaan kijken, Erik sliep lekker door.
Schotland is een land van prijswinnaars, zo bezochten of aten we:
  • multi award winning home made ice-cream
  • best pub of Scotland
  • best coffee in town
  • best fish and chips of England/Scotland
    In Anstruther is de beste fish en chips zaak van het land. Dat moesten we dan maar eens proberen. Erik sloot keurig aan in de rij. Uiterst efficiente tent, een rij voor binnen eten en een rij voor "take away". Gisteren hadden we nog lachend naar de rij gekeken, er zijn meer fish en chips zaken in dit toeristische dorp, dus waarom in de rij staan ? Vandaag stonden we er zelf in. Een meisje liep de rij langs voor het opnemen van de bestellingen, tegen die tijd dat je bij de kassa stond was de bestelling klaar om mee te nemen. Inderdaad het wachten waard, prima eten.

  • Haveningang Anstruther          Gabber zinkt in de glorious mud


    ==11082009==14:30UTC==Positie:56==13,28N==002=41,98W==Anstruther=========================================
    Vanmiddag moesten we aan die australische acrobaat denken, die aan het publiek vroeg "Do you have here a round orange thing in the sky ? We in Australie call it the sun." Dat ding was hier vandaag inderdaad niet aanwezig, bewolking, regen en harde wind viel ons ten deel. Niet echt leuk als je 2 uur op zee moet wachten tot er genoeg water in de haven staat om binnen te kunnen varen. Een trip richting kustlijn van Isle of May gebruikten we als tijd vuller. Om op te warmen wordt het blik erwtensoep uit een kerstpakket soldaat gemaakt.
    Gisteren brachten we een bezoek aan een vriendin van Erik die inmiddels alweer 26 jaar in Schotland woont. 15 jaar geleden zagen ze elkaar voor het laatst en het wordt een heel gezellig weerzien. Bij het avondeten is de hele familie thuis. De dochter Jennifer nu een grote meid van 21 jaar vertelde over haar duik bij de Farne eilanden met aan zwemvliezen knabbelende zeehonden. Neil de zoon van 20 had de hele middag onder zijn auto liggen knutselen om de tank en brandstofpomp met succes te vervangen. 's avonds brengen Gerda en Rab ons naar de Gabber. Erik gaat nog even met Rab langs een benzine station om witte diesel in te slaan, want ook in Granton marina hebben ze alleen rode diesel.
    De volgende morgen vlak voor het wegvaren tipt een engelse zeiler ons over Anstruther, het moet er erg de moeite waard zijn. We besluiten tijdens het zeilen richting Dunbar toch koers te verleggen naar Anstruther. De voornaamste reden is dat de haven helemaal droogvalt en dat stond bij ons ook op de verlanglijst om een keer mee te maken.
    Inmiddels liggen we al weer een paar uur langszij bij een boot aan een ponton. Het avond eten deden we in de kuip genietend van Haggis (Erik) en de laatste zonnestralen. Over een paar uur zakken we dan eindelijk de "glorious mud" in.
    Gerd, Rab, Neal, Jennifer en Erik


    ==10082009==14:30UTC==Positie:56==04,80N==002=45,68W==Granton=========================================
    Australische acrobaat maakt salto achterwaarts door brandende hoepel Tijdens onze eerste dag in Edinburgh bezoeken we de festival activiteiten. Ondanks de zondag is het al vroeg in de ochtend druk in de stad. Artiesten lopen te flyeren om toeschouwers naar hun optredens te krijgen die later die dag in tal van theatertjes plaats vinden. Op straat zijn kleine podia waar ieder half uur een nieuw optreden plaats vindt. Het lijken veel studentachtige toneel groepjes te zijn, maar ook muziek, dans en acrobatiek is er te zien.
    Een optreden van een Australische acrobaat trekt onze aandacht. Een half uur lang weet hij het publiek te boeien met komische teksten, handstand, handwandelen om uiteindelijk een finale te maken met een salto achterwaarts door een brandende hoepel vanaf een trap. Nabij het kasteel zien we dat de military tattoo deze 3 weken dagelijks optreed (behalve op zondag). Een zoektocht naar kaartjes levert niets op, alles is uitverkocht. Onderweg blijven we 2 sessies luisteren bij een optreden van de "doedelzak drum groep" Clanadonia. Een groepje van woest uitziende mannen in traditionele kilts. Met 6 drums en een piper geven ze een enthousiaste show. We kopen een CD van ze, wij zullen er van genieten, de buren minder was hun advertentie tekst.
    De mensenmassa's op straat zijn enorm, na 5 dagen varen ervaren we dat soms als een beklemmende drukte. We vinden weer rust in het National Museum, bij de vele klassieke schilderwerken. Als afsluiting bezoeken we een lokale pub die meerdere jaren tot de beste van Edinburgh is uitgeroepen. Erik neemt een kleine maaltijd met Haggis (schapemaag gevuld met orgaanvlees) en Ernie houdt het bij sausages.
    Clanadonia, een schotse band van woeste kerels Clanadonia, doeldelzak en drums

    ==08082009==14:30UTC==Positie:56==04,80N==002=45,68W==Granton=========================================
    Bass Rock met duizenden Jan van Genten Onderweg naar Edinburgh komen we Bass Rock tegen, een rotsblok dat aan de ingang van de Firth of Forth ligt. We dachten uit de verte te zien dat deze een witte hoed heeft van alle vogelpoep. Dichterbij gekomen zien we dat de rots bewoont wordt door duizenden Jan van Genten. Mooi om te zien aanzienlijk minder is de geur die er vanaf kwam toen we er benedenwinds langs zeilde. Ons einddoel die dag is Granton harbour, de Royal Forth Yacht Club van Edinburgh. Het blijkt niet meer dan 1 drijvende steiger te zijn zonder electriciteit maar wel water. (18 pond per nacht voor 31 voet). Precies dit weekend barst het culturele festival van Edinburgh los dus vermaken gaan we ons hier wel. Dit wordt onze verste haven tijdens deze vakantie klik hier voor een overzicht van de tocht.

    Schotse doedelzak band geeft optreden tijdens culturele avond in Eyemouth We hebben de mazzel dat er net op vrijdagavond (alleen gedurende het zomerseizoen) in Eyemouth "something Scottish" wordt gedaan/gegeven. Om 19.00 zit het dorpsplein vol en kan de voorstelling beginnen. Een pipersband opent de show, gevolgd door traditionele folksongs begeleid door gitaar en viool. Het meisje wat zingt heeft een pracht stem, de mensen om me heen zingen zachtjes mee. Daarna behoorlijk ingewikkelde schotse dansen door meisjes in oplopende leeftijd, ze dansen goed en het is erg vertederend om te zien. Dansgroepje doet zwaarddans

    Om de aankomst in Schotland te vieren gaat er een fles prosecco open maar niet voor dat deze goed gekoeld is. Aan boord hebben we geen ijskast maar in vishavens is meestal wel een ijsfabriek dus daar gaan we eerst naar op zoek. Die zoektocht duurt niet lang het ijs ligt letterlijk op de kade voor het grijpen. Diesel is in de haven te krijg maar helaas alleen de rode variant. Voor de witte moeten we helemaal "up hill", gelukkig zijn de jerrycans dan nog leeg. Het havengeld valt voor engelse begrippen erg mee, 17 pond voor onze 31 voeter. Erik schept ijs bij de ijsfabriek op de haven voor koude prosecco


    ==08082009==14:30UTC==Positie:56==04,80N==002=45,68W==Firth of Forth=========================================
    Geheel verlamd maar toch rondom Engeland zeilen Tegen de ochtend hijst Erik de schotse vlag die we de avond voor ons vertrek van Gerrit en Sophie te leen kregen. Rond koffie tijd liggen we vast in Eyemouth.
    We zien de boot van de totaal verlamde Hilary Linton liggen, in het blad Zeilen hadden we over haar zeiltocht rondom Engeland gelezen. Verstild kijken we toe hoe ze aan boord wordt getild door 2 mannen. Ze krijgt 4 blaaspijpjes in haar mond waarmee ze de boot moet kunnen bedienen. Op de foto is te zien hoe ze naar buiten wordt gebracht door de boot die met haar mee vaart.( www.HilaryLinton.com ? )
    We hebben geen detailkaart van de Firth of Forth. Helaas blijkt deze pas in Edinburgh te koop te zijn, maar dan zij we er al. We lenen een kaart van een andere zeiler en de havenmeester beloofd ons deze te zullen copieeren. De volgende morgen vlak voor vertrek ontdekken we dat hij precies het verkeerde stuk van de kaart heeft gecopieerd. Ook de getijde tabel in het boordboek van de toerzeilers blijkt niet te kloppen. Even later komt een schot die over ons probleem hoorde een copie van de tabel brengen, we willen er voor betalen maar we krijgen te horen "no no, this is Scotland". Zonder detaikaart maar met tabel vertrekken we. Een overzichtskaart en de digitale kaarten zullen ons naar Granton moeten brengen.
    Schotse vlag gaat omhoog

    ==07082009==20:30UTC==Positie:55==40,0N==001=30,0W==Farne Islands=========================================
    Zonsondergang en dolfijnen show, nabij Farne Islands Als we in de buurt van de Farne eilanden komen worden we getrakteerd op een geweldige show van een stuk of 20 joekels van dolfijnen. Erik roept me er voor uit bed en rillend van de kou sta ik op het voordek er enorm van te genieten. De nacht is grijs en grauw en er staat geen spat wind. Een kleine visser passeert ons meerdere malen met zijn sleepnet. De weinige kustvaart die ook om de Farne Islands heen moeten houden ruim afstand. Aan de westelijke horizon zien we de verlichting van dorpjes in het heuvelachtige landschap. De vuurturen op Longstone van Farne Island vertelt ons waar we niet heen moeten. 20-tal dolfijnen begleiden de Gabber


    ==06082009==12:30UTC==Positie:54==58,88N==000=28,0W==Noordzee==================================================
    Ernie moe op nachtwacht Inmiddels hebben we nacht 2 gehad, met ons gaat het steeds beter. Maar met de automatische stuurmogelijkheden van de Gabber helaas steeds slechter. De windvaan lijkt het liefst naar Lowestoft te willen in plaats van naar het noorden. Nacht 1 kreeg Ernie hem nog zover om te doen wat wij willen. Tijdens dag 2, met de halfwinder op, moesten we de hele dag met de hand sturen. Tegen de avond viel de wind weg, motor bij en de electrische stuurautomaat gaf ons weer wat bewegingsvrijheid. Helaas niet voor lang, na dat Erik rond 19.00 uur radio contact had gemaakt met de Aquarius gaf de stuurautomaat er de brui aan. Dan zit je elkaar toch even balend aan te kijken, hele nachten lang op de hand sturen geeft nou niet bepaald het juiste vakantiegevoel. Het besluit om alsnog een stuurautomaat rechtstreeks op de helmstok aan te schaffen was toen snel genomen alleen gaf dat nu nog geen soelaas. De koersvaste eigenschappen van een semi-langkieler echter wel, Erik knutselde wat met touwtjes en een elastiekje op de helmstok en de boot blijft sindsdien, met af en toe een bemoedigend zetje, redelijk op koers.
    Hoewel het 's nachts volle maan is merken we daar niets van vanwege alle bewolking. De eerste makrelen zijn veroberd en we zien de Jan van genten, Alken en Puffins om ons heen. Tot nu toe zijn we nog geen andere zeilboot tegen gekomen, heel soms zien we op de AIS op 8 mijl afstand een grote boot voorbij schuiven. Om middernacht hopen we de Farne eilanden dwars te hebben om dan morgenochtend vroeg Eyemouth aan te lopen in de hoop daar een kaart van de Firth of Forth te kunnen scoren.
    elastieke touwtjes oplossing a la Erik


    ==04082009==12:30UTC==Positie:53==06,64N==004=20,6E==Noordzee==================================================
    Electrische stuurautomaat bediend windvaan Erik is redelijk hersteld van de verkoudheid en Ernie hoest nog een beetje. Maar we hebben er zin in, voelen ons sterk genoeg en de wind is gunstig. Eindelijk is de vakantie begonnen voor de Gabber. De tocht van Lelystad naar Den Oever ging grotendeels op de motor door gebrek aan wind en tegen wind. De electrische stuurautomaat werd aangesloten op de windvaan en het genieten van de zomer was begonnen.
    's-Avonds konden we voor het eerst contact maken via de SSB met de Aquarius (PD3RIN) die in Denemarken aan de terugtocht van hun vakantie begonnen waren. De pogingen om eerder verbinding te maken mislukten omdat we nog in de box in de haven lagen en dan te veel storing hebben van de verstagingen van andere boten om ons heen. Ondanks dat de radiohobby veel elementen van zelfbouw en knutselen heeft moet er soms "out of the box" gedacht worden. Vanavond proberen we het weer op de thuis frequentie van de Gabber, 7065 LSB 19:30uur.
    Vanmorgen zijn we met het tij mee naar buiten gestroomd. Ongekende snelheden werden geklokt, helaas geen wedstrijd. In het Breewijd voelde de Gabber zich op zijn best, met 9,2knoop ging ze zeewaarts. Inmiddels varen we in het verkeerscheidingstelsel ten noordwesten van Texel, koers 290 met 5,5 knoop.
    In het Breewijd liepen we 9,2 knoop, foto op 8,5 knoop


    ==28072009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
    eten uit de asbak, zelf gekweekte cougettes Met het idee dat het leven goedkoper moet kunnen gaan we vaak wat verder dan anderen. Zo eten we al weer een paar dagen uit de vuilnisbakken. Wees gerust niet restjes van de buren, maar eigen kweek cougettes ! De planten groeien prima, de combinatie is decoratief en de slakken hebben het nakijken. De cougette heeft vrouwelijk en mannelijke bloemen. Het zijn grote gele bloemen die in de vroege ochtend bloeien. Helaas bloeien ze niet altijd gelijktijdig zodat bevruchting nogal eens mislukt, minder cougettes dus. Maar ook in de volkstuinderij is "kunstmatige inseminatie" doorgedrongen. Met een penseel kietelen we de mannelijke bloemen om zo stuifmeel op te vangen dat we dan regelmatig overbrengen naar de vrouwelijke bloemen. Op deze manier lukt het toch om regelmatig vrucht te krijgen aan de drie planten die we hebben.
    Twee weken forensen was voor Erik genoeg om vreemde baccillen op te pakken en ziek te worden. Met flinke koorts en algehele malaise werd de boeking van het Halit hotel in Zarkopane (Polen) afgezegd. De rugzakken stonden klaar voor vertrek. De afgelopen dagen hadden we de beenspieren met extra avond wandelingen getraind. Een 7 daagse huttentocht door de Poolse Tatra stond op het programma. Helaas het zit er niet in dat we fit genoeg zijn om daar binnenkort van te genieten. Ook Ernie heeft inmiddels last van d'r keel. Gelukkig krijgt haar hand nu rust en gaan we wellicht toch nog een zeiltochtje maken.
    rugzakken klaar voor vetrek


    ==15072009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
    Japanse wijnbes, als smulheg. Na ruim 9 maanden op de woonark te hebben gewoond zijn we weer terug op het tuinhuis. Twee weken adverteren was genoeg om nieuwe huurders te vinden voor zoiets moois, klik op de foto hiernaast voor een overzicht van de wijk en het is niet nodig om de 3D plugin te instaleren. De afgelopen maanden is er naast het genieten van de luxe ook geschilderd, gewit en tuinonderhoud gedaan. In amper een week tijd hebben we alles weer ingepakt wat we de laatste maanden rondom ons verzameld hadden. Ook de diepvries moest leeg opgeleverd worden, en daar lag nog een berg oogst die verwerkt moest worden. In een 3-tal sessies zijn ruim 20 potten bessenjam en 8 potten pompoenjam gemaakt. Het leven op minder vierkante meters zonder 230Volt is anders, geen diepvries maar weckpotten. Een voordeel is dat de moestuin weer de aandacht krijgt die nodig is. Dagelijks plukken we van onze smulhaag, na de frambozen zijn nu de Japanse wijnbessen rijp.
    Helaas zit het niet mee met het herstel van Ernie d'r hand. Na de operaties aan de "trigger-fingers" speelde er een ganglion op die het herstel bemoelijkte. Wederom een operatie. Het stoten van de wond bij het schoon maken van de boekenkast deed ook geen goed met een wondinfectie als gevolg. Inmiddels met anti-biotica weer op de het goede pad, en nu echt rust houden. Een zeilvakantie stellen we nog maar even uit.
    vrijstaande woning aan water met tuin te koop


    ==05072009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
    Portabel DVD speler voor tijdens de nachtwacht of energie zuinig film
kijken, Philips PET712. Op verslagen van andere zeilers lezen we regelmatig dat ze tijdens de wacht een filmpje kijken op een Ipod of ander electronisch portable geval. Dat leek ons ook wel wat. Helaas hebben onze ogen ook niet meer de kwaliteit van de jonge jaren. Dus zo'n klein scherm van een Ipod is ook niet alles hadden we geconcludeerd. In de drang om alles aan boord zo energie zuinig mogelijk te maken zijn de PC en het TFT scherm in de categorie groot verbruikers gekomen en dus niet echt een optie om 's nachts een filmpje te kijken. Bovendien moest het draagbaar zijn.
    Na lang zoeken op internet werd de keuze een Akai portable speler. Erik, altijd in voor electronica, zeulde de doos van het begin van de stad, want het moest gelijk gekocht worden bij Dixons met cadeaubonnen tot midden in de stad bij Radio Steenweg. Was ie daar ..@#$.. goedkoper ! Erik weer terug naar Dixons, gaf Ernie de schuld "mijn vrouw vindt de schermpjes te klein". Weer retour bij Steenweg, was ook de Akai weg, uitverkocht ...@#$..! Gelukkig was de verkoper een echte verkoper, een kwartierje later waren we tevreden met een Philips, en toch nog goedkoper en beter ook ! De schermen zijn ook los te gebruiken op de media speler van Conceptronics die we hebben. De losse DVD speler kan ook DIVX aan en is met koptelefoon een prima MP3/CD speler.


    ==03072009==18:00UTC==Positie:52==20,194N==005=14,81E==Waterland==================================================
    Vlinders in de vlindertuin Als verrassing voor onze trouwdag had Erik een bezoekje aan de Utrechtse vlindertuin georganiseerd. Deze is in het arboretum van de Universiteit van Utrecht op Fort Hoofddijk. Tal van kleurijke vlinders fladderen in de kas, eten van de nectar in de talrijke bloemen of rusten uit op bladeren of de bezoekers. Een vlinder vond de voet van Ernie wel heel lekker en kriebelde met zijn roltong om wat zweetdruppeltjes op te likken.
    In de botanische tuin werd deze dag ook de tentoonstelling van opblaaskunst van McCarthy geopend. Na het vlinder bezoek zijn we de botanische tuin doorgewandeld en hebben ons verbaasd over de grote opblaas objecten die er lagen. Ook zonder McCarthy is de botanische tuin een bezoekje waard. Tal van planten en bomen zijn in verschllende thema's tentoongesteld. Natuurlijk hadden de gebruiksplanten onze extra aandacht.
    Opblaasvarkens.
    ==220609==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Vrijdag op zaterdag nacht was de Gabber deelnemer aan de "Nacht van Lelystadhaven". Een zeilwedstrijd tijdens de nachtelijke uren op het Markermeer over een parcours van circa 40Nm. Er waren 14 deelnemers. Het parcours had een tweetal zwaar aan de windse rakken, en een heerlijk lang halfwinds rak. De wind omstandigheden waren in het voordeel van de Gabber, een stevige 5Bft met in de nacht korte 7Bft rond een bui die passeerde.
    Voor schepen die om 04:30 de MN1GZ2 niet gerond hadden was er een verkorte baan mogelijk door de OVD over te slaan. Erik gaf hieraan een creatieve invulling door de MN1GZ2 over te slaan en rechtstreeks op de OVD te koersen. Gelukkig was de jury zo mild om voor ons een gecorrigeerde tijd te berekenen. Een bijkomend voordeel voor de finish commissie was dat nu alle schepen keurig op tijd binnen waren. De eerste finish was om 4:23u en de laatste om 6:59, hierdoor kon iedereen gelijktijdig van een wel verdiend ontbijt genieten. De kantine ploeg had heerlijke broodjes, gebakken eieren met spek en frisse meloen. De bemanningen trokken zich na het ontbijt terug om de verloren uurtjes slaap in te halen.
    's-Avonds tijdens de barbeque was de prijsuitreiking, Willy Vos met Brin de Folie was onbetwiste winner op ruim 8 minuten voorsprong. De Gabber kwam op 30 minuten, SW gecorrigeerde tijd, en liet zo 5 boten achter zich.
    Video impressie op Youtube
    De route die de Gabber gevaren heeft, rood heen, groen terug


    ==110609==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Gabber tijdens oversteek, foto Paul Spee, Impuls
    Foto's van je eigen boot is vaak een georganiseer. Maar tijdens de overtocht uit Lowestoft waren we met meerdere boten en via de bemanning van de Impuls kregen we een paar mooie exemplaren toegestuurd, zie foto links. We waren trouwens om 11:30 uur tussen de pieren van IJmuiden, een paar uur later dan de overige schepen. Dinsdag waren we ook vrij, dus konden we op ons gemak op anker bij Durgerdam om bij te komen.
    Een andere optie om aan foto's te komen is meedoen met de wedstrijden van de WSV-Lelystadhaven. Een enthousiaste fotograaf is wekelijks aanwezig voor de altijd spannende foto-finish en maakt tussendoor vanuit een rubberboot ook foto's. Nu is de ambitie van onze deelname niet hoog, maar hij gaat wel verder dan leuke foto's.
    De harde wind van 4 juni bracht de Gabber een voordeel. Een aantal lichtere boten ging ondertuigt de wedstrijd in. Een verstandige keuze voor het aan de windse rak, maar het kostte ze snelheid op de ruime windse en halve windse rakken. OK de gangboorden van de Gabber zijn niet droog geweest, maar we hebben deze tocht wel 3 schepen achter ons gelaten.
    Gabber tijdens wedstrijd
    Spannende finish,Gabber klimt op in het klassement


    ==310509==11:00UTC==Positie:52==27,4N==001=58,554E==Noordzee===============================================
    Elgar passeert ons
    Ons verblijf in Engeland was van korte duur. Om 10:00 vanmorgen zijn we vertrokken voor de terug reis. Onze laatste ponden hebben we besteed aan een Indian take away, vanavond gaan we de restjes van de heerlijke Chicken tandoori in kokossaus opmaken.
    Gelijk met ons is ook een groep van de toerzeilers met de oversteek begonnen. Om de 2 uur worden de posities, koers en snelheden via kanaal 77 met elkaar uitgewisseld. De Gabber heeft het moeilijk om ze bij te houden. De aan de windse koers die we moeten varen is niet waarvoor onze boot gebouwd is. Ook is ze de kleinste boot van de groep. Met slechts 4 knoop liggen we achter in de groep. Om de trim te verbeteren en minder roer te moeten geven besluiten een rif te zetten waardoor de snelheid op loopt naar 4.5 knoop. Het is maar net de vraag of we bij het tweede radio rondje nog binnen marifoon bereik zijn. Om de snelheid te verhogen zijn we wat afgevallen, de noordelijk stroming zet ons toch nog richting IJmuiden. De verwachting is dat de wind de komende dag meer naar het noorden zal draaien zodat we uiteindelijk een gunstiger koers kunnen voorliggen.


    ==300509==18:00UTC==Positie:52==28,34N==001=45,084E==Lowestoft===============================================
    Meest oostelijke punt van Engeland
    We zijn vanmorgen aangekomen in Lowestoft. De oversteek was voorbeeldig. Tot het invallen van de duisternis hebben we met halve wind en ruim 6 knoop op het log kunnen varen. Gedurende de nacht werd de wind steeds achterlijker en zijn we met een schommel koers op de fok en kotter verder gegaan. Na krap 24 uur lagen we weer vast, maar nu in de meest oostelijke haven van Engeland. De haven is druk met toerzeilers die mee doen met de traditionele pinkster rally.
    Onderweg hadden we voor het eerst een AIS-radar van NASA bij ons. De beroepsvaart is verplicht om hun positie, koers en naam gegevens met regelmaat uit te zenden. De AIS-radar, toont deze informatie in een soort radarscherm. Op deze manier kan je snel zien waar welke boot vaart, en welke koers en snelheid die heeft. Het enorme plus punt is het lage stroomverbruik (1Watt) van het apparaat ten opzicht van gewone radar (25Watt). Het zicht is maximaal 32 Nm en dat is ver genoeg. De Noordzee is een druk vaarwater, de gehele nacht waren er binnen een straal van 8 Nm altijd wel boten zichtbaar op de AIS. De alarm functie hebben we daarom maar niet gebruikt. Het scherm is Noord georienteerd, wat het lastiger maakt om de stipjes op de radar te vertalen naar visuele waarnemingen vanuit de kuip. Gelukkig maakte onze koers die pal West was dit weer gemakkelijk.
    AIS radar, LIZRIX vaart voor ons langs, 3,4 Nm afstand, 10,8 knoop,
COG 0graden


    ==230509==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Erik en Jos met kano door de sluis Jos komt een weekend logeren, tijd voor een kanotocht door en rondom Almere. We huren voor een dag een kano bij Bever sportzaak in Almere en peddelen, voor de lunch, helemaal naar het tuinhuis op tuincomplex Waterland. We overleven een regenbui en een aanval van een boze zwaan. Geen nest te zien, kennelijk een slecht humeur en nemen 2 maal een sluis.
    Ernie maakt ons fauvouriete voorafje: rijpe peren op een bedje van rucula en veldsla, honingmosterd sausje en gekruimde walnoten en afgedekt met een licht gesmolten geitenkaasje.
    Ernie maakt voorafje
    Moedereend komt dagelijks bedelen om voer voor haar jongen Op de woonark is het een beestenboel. Een moeder eend komt dagelijks bedelen voor brood voor haar 6 jongen. En het verlaten meerkoeten nest (zie 1/5/09) is nu bewoond door een gelukkig stelletje met drie jongen. Meerkoet met twee jongen


    ==140509==18:00UTC==Positie:52==27,679N==005=16,86E==Markermeer==============================================
    Nieuwe en oude motorsteunen
    De kleppen van de motor zijn afgesteld en er is begonnen aan het vervangen van de motorsteunen. Erik kon hierbij in de leer bij Ronald van Aquatechnics , onze oude buurman in Muiderzand. Met de routine van Ronald zijn dit soort klussen in een handomdraai gedaan. De motorsteunen kunnen er weer jaren tegen en het kleppen afstellen verwachten we, over 150 motor uren, nu zelf te kunnen.
    Gisteren hebben we onze positie in het wedstrijdklassement wederom verbeterd. De stevige wind en een lang voor de winds rak waren ideaal voor de zeileigenschappen van onze Breewijd. Lichtelijk bevangen door het wedstrijdvirus staken we ondanks de stevige wind geen rif. De gangboorden gingen tijdens het invaren nog iets te ver onderwater, maar Joop had daarmee snel door waar de grenzen lagen. De startlijn werd met een middenpositie gepasseerd. Op het voor de windse rak hesen we de halflwinder in de luwte van de rolfok. Na het binnenrollen van de fok bolde ons lichtweer zeil en voelde je de trekkracht op de boot. Met een piek van 6,7knoop op het log vergroten we de afstand op een tweetal achterblijvers. Helaas moesten we de gewonnen mijlen weer prijsgeven in het aan de windse rak. We eindigden niet als laatste in de race en schoven weer een plaatje op in het klassement.
    Kleppenstellen, opening voelen, met schroevendraaier en steeksleutel
op maat draaien


    ==010509==18:00UTC==Positie:52==27,679N==005=16,86E==Markermeer==============================================
    Ernie schildert plafond, snoertje vergeten foto komt later
    Deze week ontvingen we droevig bericht van onze buren. Zij hadden die ochtend een van onze meerkoeten dood uit het water gevist terwijl de partner verbijsterd krijsend op het nest het gebeuren gade sloeg. We hebben geprobeerd de overblijver met brood regelmatig bij te voeren. Maar na 2 dagen troffen we het nest verlaten aan met 7 eieren.
    Ernie is druk geweest om het plafond van de Gabber weer wit te laten kleuren. Jaren van houtkachel stook en recenter af en toe een dieselwalm uit de heatpol hadden een grouwe grijze laag over het ooit witte plafond gelegd. Schoonmaken, nieuwe verf en alles is weer fris. Het plafond is nu "roomwit", wat weer iets lichter is dan het "jutte wit" dat verder in de kajuit gebruikt is. Het lichtere interieur bevalt en Ernie denkt al weer na over nieuw te verven vlakken.
    Woensdag avond hadden we de clubwedstrijd van Lelystad haven. Samen met Joop van de Kuch gaat Erik dit jaar meevaren in de recreanten klasse. De Breewijd 31 staat nu te boek met een SW van 105. Deze openings wedstrijd eindigde we als eersten, helaas van onderaf. Hierdoor staat de weg naar verbetering volledig voor ons open. Hiernaast de gevaren track. Wat heen en weer varen voor de startlijn maar daarna scherpe rechte lijnen. Het lijkt dat we de boeien niet gerond hebben maar dat hebben we wel gedaan, electronische navigatie heeft zijn beperkingen.
    Voor wie het nog niet weet; onze woonark staat te koop zie www.sijambo.com/verkoop hoort zegt het voort of doe een bod. Goede waar is immers snel verkocht.
    Wedstrijdparcour Nr.47


    ==210409==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Meerkoet maakt nest onder omloop van boot
    Jaren waren we tevreden over onze huurders, maar nu we zelf op de woonark wonen gaat het mis. We hebben een illegale onderhuurder. Optreden, streng toespreken met inboedel en al er uit zetten ! zou je zeggen als eigenaar of buitenstaander. Maar we hebben een zwak voor deze starters op de woningmarkt. Het prille huiselijke geluk van een verliefd stel wil je niet weg vegen met zakelijke argumenten. Er zijn zelfs nog kinderen op komst ! Tot die tijd mogen ze blijven daarna wordt de ark echt te klein.
    Onder de omloop van de ark heeft een meerkoet zijn nest gebouwd. Moeders zit al te broeden op minstens 2 eieren. Vader sleept de hele dag takken, plastic, twijgjes en bladeren aan. De meerkoeten gaan gebukt onder de omloop om op het dagelijks hoger wordende nest te kruipen.
    Nachtelijk toilet bezoek gaat de laatste dagen gepaard met een zachte angstige alarm roep van de onderhuurder. Wat doen de bovenburen toch in het holst van de nacht zal ze denken. Ons toilet raampje is recht boven haar nest.
    Meerkoet maakt nest onder omloop van boot


    ==050409==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    DOC Wattson R102, toont energy verbruik
    Dit weekend heb ik de DOC Wattson R102 gemonteerd in het stroomsysteem van ons tuinhuis. Dit eenvoudige apparaatje toont in een oog op slag de stand van zaken van de accu. Naast het actuele stroom verbruik, voltage en amperage worden afwisselend de hoeveelheid verbruikte stroom (Ah, kW), piek stroom en minimum Voltage getoond. Deze getallen zijn waardevol om het stroomverbruik te monitoren. Het is ook mogelijk om de DOC Wattson in het stroom leverende circuit van de zonnepanelen te plaatsen. Op die manier heb je een monitoor over de hoeveelheid energie die de accu's in gaat. Vooral de prijs is erg prettig aan dit apparaat, nog geen $60,-. Met twee R102 modules heb je een prima accu monitor. DOC Wattson R102, toont piek stroom
    Even koffie drinken in de zon op tuinhuis Deze eerste warme dagen van het jaar zijn we op de Gabber geweest voor wat klusjes. Ernie ging verder met het witter maken van de kajuit, deze keer kregen de boekenkastjes aan de binnenkant een fris kleurtje. Ik heb de zeilen aangeslagen zodat we volgend weekend de boot naar de zomer ligplaats kunnen varen. Het dek was toe aan een flinke poets beurt en kleurt nu weer helder wit/grijs.
    Op de tuin hebben we capucijners, peultjes, pluksla en sterrekers gezaaid. Een flinke oogst aardperen ging mee naar huis. Deze knollen kan je op verschillende manieren verwerken. Ik gebruik ze vaak als bindmiddel in soepen en jus. Zondags probeerden we een recept uit van de Vrienden van de aardpeer . Snijd de aardpeer in plakjes van 1-1,5cm, kook ze bijtgaar en leg ze in een beboterde ovenschaal, met takjes rozemarijn, kruimel Gorgonzola er over en kleine stukjes vijgen. Giet er een beetje honing over. In de oven circa 20 minuten op 200 graden.
    Aardperen oogst wordt gespoeld


    ==250309==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Op onze zwemtrap hebben we reacties ontvangen. De Vidavagabunda . meldde vanuit Spanje dat daar prima vaklui in vele kleine werkplaatsen beschikbaar waren voor aantrekkelijke prijzen. Helaas zijn de reiskosten wat hoger, dus toch maar het advies van de Flux ter harte genomen. RVS is ook tweedehands te koop en bedrijfjes die constructies maken voor de levensmiddelen industrie zijn ook zeer bekwaam in het RVS lassen. Dat wordt het dus, maar inderdaad het moet er nog van komen. We zijn druk geweest met klusjes op en rond de woonark. De heg is lager, de witte muurtjes zijn weer wit en kozijnen hebben een extra verflaagje gekregen. Ook de moestuin had zijn aandacht nodig. Alle grond is omgespit en weer zaai/poot klaar. In de kruiden tuin zijn de bedjes munt, melisse, peterselie, selderie, knoflook, bieslook en kervel opgefrist om de eerste warme zonnestralen om te zetten in smakelijke oogst.
    Oude takjes worden na de winter opgeruimd
    Sterke magneet voor het opvissen van verloren sleutels Tussendoor was er nog tijd voor het geven van de cursus "Meteo & Tochtplanning" met Ton en Tamme van de Toerzeilers. Deze 3 daagse cursus over ontvangst en interpretatie van weerberichten in combinatie met natuurkunde achter het weer en tochtplanning heeft als doelgroep de lange afstandzeilers die aan boord zelfsupporting moeten zijn. Binnen de Toerzeilers komen er daar steeds meer van en de cursus staat al weer op de planning voor volgend jaar. De overtocht van de Aventyr, een cursist van vorig jaar, vanaf Madeira naar Portugal of Marokko was een praktijk opdracht. Het antwoord kwam als een opname van SSB radio contact tijdens de overtocht.
    Het wonen op en rond het water heeft ook zijn aandachtspuntjes. Zo roep ik altijd dat mijn sleutelbos aan een touwtje vast aan mijn broek hangt. Tja, van de week dus niet en plons daar gingen alle sleutels naar de diepte. Pogingen om ze met een hark op te dreggen mislukte. Ik ving alleen de verloren sleutels van een ex-huurder, dus kon wel weer naar binnen. Van de moeder van Ernie kregen we een sterke magneet pen na wat hengelen had ik de bos weer terug.
    Voor aan boord hebben we een compacte mediaplayer aangeschaft. Het is de CMEDHOST van Conceptronics geworden. Het heeft een VGA-9-pins-video uitgang, zonder interne harddisk en leest USB-sticks en meerdere memory kaartjes. Ook kan je er USB hard-disks op aansluiten, maar niet van WesternDigital ! Op deze manier hebben we een "media center" dat max 2,5Watt verbruikt, in combinatie met onze losse TFT scherm is dit de energie zuinigste manier van filmpje kijken als we voor anker liggen.
    Media player, CMDEDHOST van conceptronics


    ==200209==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Zwemtrap ontwerp Het moet er een keer van komen, een echte zwemtrap op de spiegel van de Gabber. Deze week een eerste ontwerp in hout gemaakt. Hij is opklapbaar, smal, en maximaal 190 lang. Binnenkort eens kijken of de trap op de smalle spiegel past naast de windvaan. Ook kan ik dan uitmeten hoe lang de afstandhouder moet worden in verband met de negatieve spiegel om de trap recht het water in te laten gaan. Waarschijnlijk moet het vaste gedeelte ingekort worden omdat de spiegel niet zo lang is.
    Als de maatvoering goed is gaan we op zoek naar een RVS-lasser die het ontwerp na kan bouwen. We twijfelen nog over ronde buizen, vierkant of U-profiel. Maar eens bepraten met een kenner wat kwa, stevigheid, constructie en prijs een goede keuze is.
    Van Shiptron ontvingen we een uitvoerige email over Epirbs ter aanvulling op de informatie die op onze site te vinden is. Ik had altijd gedacht dat de moderne Epirbs met geostationaire satellieten gingen werken. Deze satellieten zijn immers altijd in zicht en zullen zo een snellere positie bepaling geven dacht ik. Maar helaas, de geostationaire satellieten worden alleen gebruikt voor positie bepaling als de Epirb ook een GPS positie signaal mee stuurt. Zonder zo'n GPS signaal blijf je voor positie bepaling middels doppler meting afhankelijk van de ronddraaiende polaire satellieten.
    Zwemtrap ontwerp uitgeklapt


    ==230109==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Vandaag hadden we ons eerste Skype telefoon gesprek ! De bemanning van de Vida Vagabunda had in het Spaans-Marokkaanse Cueta de lobby van een hotel opgezocht voor een kopje koffie met een wolkje Wifi. Wij zaten net te internetten.
    Plots "rinkelt" dan de skype en horen we Marsha en Maarten praten. Sinds hun vertrek in mei hadden we ze niet meer gehoord. Natuurlijk wel dagelijks hun weblog gevolgd op www.vida-vagabunda.nl . We kletsen bij en vragen naar de ervaringen. Via Marokko bereikt ons zelfs nieuws uit Suriname dat we nog niet gelezen hadden. De wereld wordt inderdaad kleiner met internet. Tot onze verassing blijkt het Marsha's verjaardag, dus gelijk de felicitaties gedaan.
    Vanmiddag een tocht gemaakt door de stad op zoek naar lesboeken voor Ernie haar spaanse cursus en electronica onderdelen voor Erik's meteo lezing/workshop. Ook nog iets anders leuks gevonden. We hadden het bestaan al vernomen via het club blad van de FNV, we zijn nu een onbreekbare vaas rijker. "Le Sack" is een kunststof vaas die plat op te bergen is. In warm water geef je de vaas de vorm die je wilt hebben, en afgekoeld behoudt hij deze vorm. Prima oplossing voor aan boord van de Gabber, onbreekbaar, plat op te bergen en we hebben een vaas voor de "landrotten" die enthousiast met bloemen op visite aan boord komen.
    Opvouwbare vaas


    ==210109==18:00UTC==Positie:52==05,029N==005=05,339E==Utrecht==================================================
    Zeekaarten bibliotheek zichtbaar in Google Earth Het idee om onze zeekaarten bibliotheek te visualiseren met Google Earth heb ik uitgewerkt. Hiernaast een schermafdruk van het resultaat. De rechthoeken met rode kruis geven de grenzen aan van de zeekaarten, de gele push-pin in het midden is aan te klikken waarna de detail informatie verschijnt. Als detail informatie hebben we: nummer van de kaart, producent, jaar productie, bijgewerkt tot, opbergplaats en de kwaliteit van de kaart. Op deze manier kunnen we snel zien welke kaarten we heben voor een geplande zeiltocht en wat de actualiteit van de kaarten is.
    De basisgegevens van de kaarten voeren we in een Excel sheet in, deze gegevens worden vervolgens omgezet naar informatie die in een .kmz bestand past van Google Earth. Omdat Google Earth ook nog werkt als je niet op internet zit hebben we zo altijd een leuk stukje gereedschap om onze zeekaarten op te zoeken en te vinden. Voor geinteresseerden is de ZeekaartenGoogleEarth.xls te downloaden van onze site. In de sheet zitten onze kaartgegevens en op het eerste tabblad staat de gebruiksaanwijzing. Als er belangstelling is om de kaarten van de Westkust van Noorwegen en/of de Oostzee over te nemen horen we dat graag. Ook de ZeeKaartenGabber.kmz is te downloaden, met dit bestand kan je gelijk de kaarten in GoogleEarth bekijken.