Inleiding | Voorbereiding | Weerberichten | Digitale zeekaarten |
Route Tanimbar | Logboek Tanimbar | Verslag |
Info Havens | Waypoints | Computer |
Engelse Zuidkust
In de zomer van 2002 zeilden we (Jan, Ans, Ernie, Erik) met de Tanimbar in dagtrajecten naar de Zuidkust van Engeland.
Op het verlanglijstje stonden een bezoek aan Bembridge op het Island of Wight. De Needles zien en de Atlantische Oceaan aantikken. Genieten van de natuur in New Forest langs de river Beaulieu. Varen in het beroemde wedstrijd parcour van de Cowes week. Een bezoek aan de thuishavens van Engelse zeehelden, Admiraal Nelson (Victory), Sir Francis Chichester (Gipsy Moth). De uit boeken en verslagen bekende havens (Eastbourne, Brighton, Portsmouth) en rivieren (Chichester, Hamble, Beaulieu)aanlopen.
Lees uitgebreidere info over de reis door te klikken op bovenstaande titels of lees hieronder verder.
Route Tanimbar
Kaartje van de gehele route. In het groen de afwijkende delen van de terug reis.
Computer gebruik aan boord
Tijdens deze vakantie wilde ik testen hoe het is om een computer meerdere functies te laten vervullen. Dit alles onder het motto je leest er veel over maar doe het maar eens. De computer werd gebruikt voor de volgende functies:
Navtex en Weerfax
In de wintermaanden had ik thuis al ervaring opgedaan met de ontvangst van Navtex en Weerfax. Hierdoor was ik goed bekend met de fijnafstelling van de radio en de uitzendtijden van de radio berichten. De eerste 2 weken was ik dagelijks op gezette tijden bezig om de Navtex en Weerfaxen te ontvangen. Onderstaande tijden en frequenties werden gebruikt.
Uitzending Station Tijd (MZT) Frequentie Navtex Niton 19:20 - 19:30 490kHz Navtex Niton 21:00 - 21:10 519kHz Navtex Oostende 21:10 - 21:20 519kHz Weerfax
MSLP +48, +72, +96
verwachtingNortwood 22:00 - 22:36 4611kHz
De ontvangst van weerfaxen was lastiger dan thuis. De geplande ontvangst van de uitzending tussen 17:00 en 18:00 uur was in het geheel niet mogelijk. Pas in de avond, als de zon lager stond, werd de ontvangst redelijk. De weerkaarten van na 22:00 gaven ook de gewenste informatie. Bij de weerfaxen worden de verwachtingen voor de komende 48,72 en 96 uur achter elkaar uitgezonden. Dus ook nu was het niet zo erg om het begin van een uitzending te missen.
Het programma MixW2 was gevoeliger dan Mscan Meteo Pro voor het decoderen van de Navtex berichten, daarom gebruikte ik dit prgramma voor de Navtex. Er zat ruim voldoende tijd tussen de uitzendtijden van Navtex en Weerfax zodat omschakelen naar een ander programma geen probleem was.
Wat tegen viel was dat de ontvangst van de berichten van mindere kwaliteit waren dan thuis. Pas toen ik de achterstag als antenne ging gebruiken werd de ontvangst acceptabel. Thuis kan ik af met de ingebouwde antenne van de radio. De achterstag werd zonder aanpassing rechtstreeks op de "external" antenne ingang aangesloten.
Al met al was het goed mogelijk om met regelmaat Navtex en Weerfaxen te ontvangen. Hierdoor waren we vaak al een week van te voren op de hoogte van belangrijke weersveranderingen. Nadeel blijft dat je er even bij moet blijven voor het beste resultaat en dat je de klok goed in de gaten moet houden.
Plotter en tracklog
De GPS Garmin 128 was overdag middels het NMEA protocol verbonden met de PC en het programma WaypointsGPS. Dit was voor het Nederlands/Belgische vaargebied een prima oplossing. Het programma WaypointsGPS heeft een database van alle boeien in het Nederlandse en Belgische zeegebied. We zagen ons dan ook "real time" tussen de boeien doorvaren en over de, standaard meegeleverde, eenvoudige zeekaart voortbewegen.
Voor de oversteek en de Engelse kust werd een los tekstbestand ingelezen met daarin de posities van onze waypoints en omringende boeien. Via de import optie van het programma WaypointsGPS is dat eenvoudig te doen.
Als kaartachtergrond werd een schermafdruk vanuit MS Autoroute gebruikt. Niet echt een charmante oplossing, maar wie heeft er nu een scanner aan boord om de zeekaarten in te lezen ? Uiteindelijk vaar je toch van boei naar boei tot de haveningang inzicht komt. Met het ingelezen boeienbestand konden we nauwkeurig zien waar we waren ten op zichte van de boeien. De achtergrond kaart diende meer als decoratie.
Thuis heb ik de zeekaarten ingescand en hieronder ziet u een versie met een Imray zeekaart, hierboven een stukje staande mast route met een kaart uit MS Autoroute. De afgebeelde tracks zijn door WaypointsGPS gemaakt.
Of een PC in combinatie met GPS je zeilplezier vergroot wens ik te betwijfelen. Vooral de eerste week was ik meer onderdeks te vinden om te kijken hoe lijntjes en stipjes op mijn beeldscherm verschenen. Dat is toch echt een kwalitatief mindere zeilbeleving dan aan dek over de horizon te turen, met frisse wind en zonneschijn op het gezicht, of die boei die je als waypoint geprikt hebt al verschijnt.
Mogelijk dat ik een voorstander wordt van PC-navigeren na een zomer met slecht weer. Het is echter wel heel leuk om een tastbaarder bewijs te hebben, dan een vinger over de kaart, van de route die je gevaren hebt.
Tot slot nog een schermafdruk van WaypointsGPS met de standaard meegeleverde kaart en het boeien bestand.
Digitale zeekaarten - ingescande Imray
Ik heb fragmenten van de Imray zeekaarten (editie 2001) ingescand op 74 dpi in kleur. Ze zijn te downloaden door te klikken op de namen in de tabel hieronder. De bestanden zijn opgeslagen in jpg formaat. Op de kaarten zijn met rode cirkels en rode tekst referentie punten opgenomen, meestal links boven en rechts beneden, zodat calibratie mogelijk is.
Ik heb ook een kaart gemaakt van Amsterdam vanuit MS-Autoroute. Leuk om te zien waar je bent als je de staande mastroute doet door Amsterdam.
Naam Afmetingen Omvang kB Calais - Dover 29 x 22 cm 193 kB Brighton - Solent 72 x 19 cm 355 kB Solent 56 x 22 cm 436 kB Amsterdam 34 x 21 cm 257 kB
Waypoints
Onderstaande waypoints hebben we tijdens onze tocht gebruikt. Ze zijn overgenomen uit "The MacMillan Reeds - Nautical Almanac - 2002" en ze zijn gebaseerd op WGS 84 datum. Ze zijn gegroepeerd per tocht en vaak hebben we ook boeien opgenomen die in de buurt van de gevaren route liggen.
Duinkerke - Dover
Naam Noord Oost DCK 51°02,98' 001°51,76' RCE 51°02,44' 001°53,22' MPC 51°06,11' 001°38,21' SANDETTE 51°09,36' 001°47,12' RUYT-SW 51°04,98' 001°46,83' RUYT-W 51°06,91' 001°50,43' RUYT-NW 51°09,08' 001°57,29' DKA 51°02,54' 001°56,95' DW-5 51°02,19' 002°00,91' DYCK-E 51°05,62' 002°05,63' DW-11 51°02,85' 002°05,77' DW-17 51°03,10' 002°10,38' DW-21 51°03,35' 002°13,54' DW-29 51°03,85' 002°20,21' W 51°04,86' 002°21,22' E2 51°04,35' 002°22,30' E6 51°04,86' 002°27,8' E8 51°05,37' 002°28,49' E11 51°07,25' 002°30,62' E12 51°07,92' 002°30,61' CS4 51°08,60' 001°33,94' E-ARM-HD 51°07,31' 001°20,59' SW-GOODWIN 51°08,58' 001°28,68' S-GOODWIN-B 51°07,97' 001°28,49' S-GOODWIN 51°10,58' 001°32,26' E-GOODWIN 51°13,25' 001°36,38' BROADST-KN 51°20,88' 001°29,48' Dover - Eastbourne
Naam Noord Oost LangPt 50°46,74' N 000°19,90' E SH 50°47,41' N 000°20,72' E H1 50°48,0' N 000°39,0' E D2 50°54,0' N 001°0,0' E D1 50°57,0' N 001°04,0' E F1 51°04,0' N 001°15,0' E Eastbourne - Brighton
SovereignHbr 50°47,41' N 000°20,72' E SaltdeanOfl 50°46,72' N 000°02,12' W CS1 50°33,70' N 000°03,92' W FLY2 50°46,64' N 000°04,83' W WBkwtrHd 50°48,50' N 000°06,38' W BlcRkLedge 50°47,66' N 000°08,44' W ShorehamOtfl 50°47,88' N 000°13,72' W BeachamOtfl 50°48,45' N 000°19,50' W LtlHamptOtfl 50°46,26' N 000°30,55' W CS2 50°39,12' N 000°32,62' W CS3 50°52,04' N 001°02,18' W Brighton - Itchenor
BlcRkLedge 50°47,66' N 000°08,44' W ShorehamOtfl 50°47,88' N 00°13,72' W Expresss 50°47,2' N 00°17,09' W EBoroughHd 50°41,52' N 00°39,11' W Mixom 50°42,36' N 00°46,33' W Boulder 50°41,47' N 00°50,11' W Street 50°41,67' N 00°48,88' W Nab3 50°42,20' N 00°57,12' W DeanTailN 50°43,13' N 00°59,57' W DeanElbow 50°43,69' N 01°01,88' W WPole 50°45,71' N 00°56,50' W Eastoke 50°46,66' N 00°56,16' W WWinner 50°46,88' N 00°55,98' W Fishery 50°47,40' N 00°56,00' W Solent
Nab3 50°42,20' N 00°57,12' W DeanTailN 50°43,13' N 00°59,57' W DeanElbow 50°43,69' N 01°01,88' W Stocker 50°47,45' N 00°55,43' W Sandhead 50°47,49' N 00°54,59' W Camber 50°47,87' N 00°54,06' W Chalkock 50°48,49' N 00°53,30' W Fairway 50°48,63' N 00°52,37' W BembridgeTdG 50°42,46' N 01°05,02' W NoManslndFrtLt 50°44,40' N 01°05,70' W OuterSpit 50°45,58' N 01°05,50' W SpitSandFortLt 50°46,24' N 01°05,94' W No4 50°47,01' N 01°06,36' W Ballast 50°47,62' N 01°06,84' W Stocker 50°47,45' N 00°55,43' W Sandhead 50°47,49' N 00°54,59' W Camber 50°47,87' N 00°54,06' W Chalkock 50°48,49' N 00°53,30' W Fairway 50°48,63' N 00°52,37' W Browndown 50°46,57' N 01°10,95' W EBrable 50°47,23' N 01°13,64' W Durns 50°45,43' N 01°25,89' W LepeSpit 50°46,78' N 01°20,64' W McMReeds 50°46,13' N 01°22,19' W SBramble 50°46,98' N 01°17,72' W TKnoll 50°47,50' N 01°18,44' W JinBasket 50°44,27' N 01°30,57' W Bridge 50°39,57' N 01°36,92' W NESingels 50°41,96' N 01°33,41' W Scone 50°47,42' N 01°15,90' W SinglesElbow 50°40,32' N 01°36,06' W SWSingles 50°39,35' N 01°37,39' W Warden 50°41,46' N 01°33,61' W
Bezochte havens
We maakten 33 overnachtingen in 22 verschillende "havens" tijdens deze tocht. Engeland staat bekend om zijn dure havens, en dat klopt ! Wij betaalden in de Engelse havens gemiddeld Euro 34,13 (GBP 21,70) en buiten Engeland slechts Euro 13,95 (GBP 8,87). In tegenstelling tot Nederland is het water gratis in Engeland en moet voor de electra extra betaald worden. Een nachtje electra kost al snel 3 pond, vandaar dat we ons in de vroege ochtend nogal eens schuldig maakten aan "proletarisch" broodroosteren. De klok aan boord hielden we op Nederlandse tijd, hierdoor waren we altijd een uurtje voor op de Engelsen. De toiletvoorzieningen aan de Engelse zuidkust waren doorgaans goed verzorgd, in de douches was vaak zelfs zeep aanwezig. In Hasler Marina hadden we zelfs een prive badkamer met douche, wastafel en toilet tot onze beschikking.
Het "havengeld" over de gehele tocht konden we drukken door een aantal keren aan remmingen te gaan liggen, uiteindelijk betaalden we gemiddeld Euro 20,46 (GBP 13,01)
Bij thuiskomst ontdekten we in een oude Zeilen het verhaal "Goedkope stekken op de Solent" (Zeilen 3, 1996: 48-49) of deze info nog actueel is, is echter maar de vraag. Hieronder een overzicht van de bezochte havens, het liggeld dat wij betaalden voor de Tanimbar (11 meter) en bijzonderheden over de haven.
Havens | Euro | Eng.Pond | Opmerkingen |
Muiderzand | 0,00 | 0,00 | thuishaven |
IJmuiden | 25,00 | 15,90 | |
Scheveningen | 21,80 | 13,86 | Jachtclub Scheveningen |
Stellendam | 17,30 | 11,00 | Marina Stellendam |
Roompot | 18,10 | 11,51 | |
Vlissingen | 11,35 | 7,22 | V.V.W. Schelde |
Nieuwpoort | 13,05 | 8,30 | WSKLuM Watersportkring Luchtmacht |
Duinkerke | 22,30 | 14,18 | YCMN-Mer Du Nord douche is Euro 1,50 |
Dover | 32,87 | 20,90 | Dover Harbour Marina binnenvaart aanmelden via de marifoon VHF74 druk verkeer van veerponten er kan sterke zijstroom staan bij de ingang |
Eastbourne | 35,39 | 22,50 | Sovereign Harbour blijf goed binnen de beboeide geul net buiten de haven ligt een wrak haven achter sluis toegangskanaal is ondiep tijdens LW |
Brighton | 33,74 | 21,45 | tijdens LW is de haven ondiep |
Chichester Marina | 33,74 | 21,45 | monding van de rivier ligt achter een zandbank de Marina ligt achter een sluis aanloopkanaal Marina wordt op 1,5m diepte gehouden |
Sparkes marina | 38,06 | 24,20 | aan de monding van Chichester harbour |
Bembridge | 0,00 | 0,00 | Helens Hbr. geen havenmeester gezien erg ondiep toegangs kanaal, valt droog tijdens LW |
Portsmouth | 39,63 | 25,20 | Haslar Marina op loop afstand is de veerpont naar de oude stad |
Lymington | 40,66 | 25,85 | Lymington Yacht Haven idyllisch plaatsje met veel watersport winkels |
Bucklers Hard | 40,89 | 26,00 | eindelijk een kleine haven ! mooi wandelgebied |
Port Hamble Marina | 39,79 | 25,30 | Port Hamble Marina let op de stroming tijdens aanmeren en afvaart |
Blankenberge | 0,00 | 0,00 | bunkerponton |
Roompot | 18,10 | 11,51 | |
Bruinisse | 8,70 | 5,53 | 50 % korting vanwege eerder bezoek Roompot |
sluis Volkerak | 0,00 | 0,00 | aan remming bij Volkerak sluis een varende Spar komt 2x daags langs |
Hellevoetsluis | 10,60 | 6,74 | Watersportvereniging Haringvliet |
staande mast route | 8,36 | 5,32 | bruggengeld |
Aeolus haven | 0,00 | 0,00 | voor een kort bezoek was het gratis |
Muiderzand | 0,00 | 0,00 | thuishaven |
Daglog van de tocht.
Voor de hele trip gebruikten we 35 dagen waarvan 30 vaardagen. In de planning hadden we gerekend op circa 30% uitval door slecht weer, gelukkig werd dit dus slechts 14,3%. In totaal werd 782,7 Nm afgelegd met een daggemiddelde van 27,0 Nm per vaardag. De totale vaartijd was 187,8 uur en de gemiddelde vaartijd per vaardag was 6,25 uur.
Door wind uit de verkeerde richting, te weinig wind, of stroom tegen hebben we helaas heel wat uurtjes de motor bij gehad. Op de motoruren teller is 100,4 bijgeklokt, dat is bijna 54% van de totale vaartijd.
De Tanimbar heeft slechts een standaard rolfok en rolgrootzeil als zeilgarderobe. Door het mooie weer tijdens deze vakantie waren er regelmatig dagen dat we lichtweerzeilen als halfwinder of Genua II misten. Hierdoor is het aantal motoruren wat aan de hoge kant, maar we hebben wel genoten van de zomerse dagen met een licht verkoelend briesje. Het aantal moteruren wordt ook beinvloed door de gewoonte de motor altijd minimaal 30 minuten aan te laten aan het begin van de dag. Dit om vervuiling door onvolledige verbranding in een koude motor te verkomen.
De langste vaardag was een trip, via de staande mastroute, vanaf de Volkerak sluis naar de Aeolus haven, deze duurde ruim 22 uur, en was volledig op de motor !
Datum | van | naar | Nm | Start | Eind | Duur |
20-07-02 | Muiderzand | IJmuiden | 23,1 | 14:30 | 19:30 | 5:00 |
21-07-02 | IJmuiden | Scheveningen | 23,8 | 8:00 | 12:00 | 4:00 |
22-07-02 | Scheveningen | Stellendam | 33,6 | 8:30 | 16:10 | 7:40 |
25-07-02 | Stellendam | Roompot | 27,3 | 9:20 | 16:20 | 7:00 |
27-07-02 | Vlissingen | Nieuwpoort | 41,6 | 6:45 | 16:45 | 10:00 |
28-07-02 | Nieuwpoort | Duinkerke | 14,9 | 10:30 | 15:00 | 4:30 |
29-07-02 | Duinkerke | Dover | 35,9 | 8:50 | 15:30 | 6:40 |
30-07-02 | Dover | Eastbourne | 44 | 8:30 | 16:45 | 8:15 |
1-08-02 | Eastbourne | Brighton | 17 | 7:30 | 13:00 | 5:30 |
2-08-02 | Brighton | Chichester | 43,1 | 10:00 | 20:00 | 10:00 |
3-08-02 | Chichester | Sparkes Hbr. | 6.1 | 18:40 | 21:00 | 2:20 |
4-08-02 | Sparkes Marina | Bembridge | 8,6 | 8:20 | 11:00 | 2:40 |
5-08-02 | Bembridge | Portsmouth | 6,4 | 8:50 | 10:26 | 1:36 |
6-08-02 | Portsmouth | Lymington | 20,5 | 10:00 | 14:20 | 4:20 |
7-08-02 | Lymington | Bucklers Hard | 10,3 | 9:00 | 11:06 | 2:06 |
8-08-02 | Bucklers Hard | Lymington | 11,7 | 12:15 | 16:00 | 3:45 |
10-08-02 | Lymington | Hamble | 16,9 | 8:45 | 12:20 | 3:35 |
11-08-02 | Hamble | Eastborne | 65,8 | 6:15 | 18:15 | 12:00 |
12-08-02 | Eastbourne | Dover | 39,8 | 10:00 | 17:15 | 7:15 |
13-08-02 | Dover | Duinkerke | 41,8 | 10:50 | 19:00 | 8:10 |
15-08-02 | Duinkerke | Blankenberge | 32,8 | 15:30 | 22:00 | 6:30 |
16-08-02 | Blankenberge | Roompot | 35,7 | 9:00 | 15:45 | 6:45 |
17-08-02 | Roompot | Wemeldinge | 21,5 | 10:30 | 15:25 | 4:55 |
18-08-02 | Wemeldinge | Bruinisse | 12,3 | 13:15 | 16:50 | 3:35 |
19-08-02 | Bruinisse | sluis Volkerak | 14,3 | 12:00 | 21:30 | 9:30 |
20-08-02 | sluis Volkerak | Hellevoetsluis | 13,2 | 11:40 | 14:15 | 2:35 |
21-08-02 | Hellevoetsluis | sluis Volkerak | 14 | 17:50 | 21:25 | 3:35 |
22-08-02 | sluis Volkerak | Aeolus haven | 68,5 | 6:00 | 2:20 | 22:20 |
23-08-02 | Aeolus haven | Muiderzand | 9,5 | 11:05 | 13:45 | 2:40 |
Verslag van de tocht
Duinkerke - Dover
De oversteek van het verkeersscheiding stelsel wilden we ten NW van de Ruytingen SW boei beginnen, om zo ver weg te blijven van het veerpont verkeer tussen Engeland en het vaste land. Tijdens de oversteek zou de stroom ons naar het zuiden zetten en al met al kwamen we dan in de buurt van de het lichtschip S.Goodwin uit het verkeersscheidingsstelsel.
De voorgaande dagen was het zicht erg slecht geweest door de mist en ook deze dag duurde het lang voordat de zon goed door kwam. De vertrekkende boten bleven dicht bij elkaar om zo meer op te vallen op de radar beelden van de beroepsvaart. Wind was er nagenoeg niet en om een beetje koers en snelheid te houden bij de oversteek werd het een dag motoren. Uiteindelijk kwamen we ruim ten zuiden van het lichtschip aan de overkant.
Bij Dover kiezen we voor de West Entrance en vragen toestemming aan Port Control op VHF 74 om de haven te mogen binnen varen. We kunnen gelijk naar binnen. De veerhaven van de high speed ferry "Sea-cat" maakt ook gebruik van de de west ingang. Als die in of uit varen wordt de pleziervaart aan de kant gehouden.
Dover - Eastbourne - Brighton
Een trip van 44Nm die we grotendeels met de stroom mee kunnen varen. Gewaarschuwd door het verhaal in zeilen van een onfortuinlijk Nederlands jacht dat hier op een niet beboeid wrak liep blijven we nauwkeurig binnen de betonning van de aanloop geul. De haven van Eastbourne ligt achter een sluis en in de sluis krijg je van de havenmeester een stijger aangewezen.
Rond de haven is een luxe nieuwbouw wijk, op loop afstand is een groot winkelcentrum, bussen rijden regelmatig naar de oude stad. Met een "day-saver" als buskaart kan je de hele dag bussen in de omgeving van Eastbourne. Wij gebruiken de buskaart voor een bezoek aan de Pier, Promenade en een wandeling op "Beachy Head".
Wij gaan weer met een "day-saver" de stad verkennen. De boulevard van Brighton is minder mooi, geen bloemperken, muziektent of rustig wandelgebied, meer kermis, verkeer en drukte. De oude binnenstad, met smalle straatjes en kleine winkeltjes vinden we wel de moeite waard en ook het koninklijk paleis met tuin.
Brighton - Chichester
Chichester - Sparkes Marina
Sparkes Marina - Bembridge
Bembridge - Portsmouth
Portsmouth - Lymington
Lymington - Bucklers Hard
Bucklers Hard - Lymington
Lymington
Lymington - Hamble
Hamble - Sovereign Harbour Eastbourne
Sovereign Harbour Eastbourne - Dover
Dover - Duinkerke
De planning was om de kentering halverwege het verkeersscheidingstelsel te hebben. We zouden eerst noordelijk varen richting Goodwin Sands en daar aan de oversteek beginnen ter hoogte van CS4 boei. Hiermee zouden we de drukte van het veerboot verkeer tussen Calais en Dover ten zuiden van ons laten.
Er stond een zuidwestelijke wind en een fikse stroming uit het noord oosten. Als we de wind half zouden nemen kon er gezeild worden, maar dan werden we wel door de stroming richting Calais geduwd. Zeilen had de voorkeur, we gingen 135° voorliggen en begonnen aan de oversteek. Uiteindelijk zette de stroming ons tot nabij de ingang van Calais terug. Het zicht was uitstekend en de gehele oversteek zagen we passerende veerboten, vrachtvaart, de Franse en Engelse krijtrotsen.
Nadat we het verkeersscheidingstelsel uit waren konden we met de wind van achter en de stroom mee met ruim 6kn door zeilen tot de haveningang van Duinkerke.
Volkerak - Aeolus haven via staande mast route
We wilden eigenlijk twee dagen over de staande mast route doen. Maar helaas het werd een race tegen de klok, ruim 22 uur in touw en 68,5 Nm op het log erbij.
Volgens planning vertrokken we om 06:00 uur 's-morgens bij de Volkerak sluizen om op tijd (09:00) bij de bruggen in Dordrecht te zijn. Met een beetje doorvaren konden we dan de brug bij Gouda halen en zouden vervolgens op ons gemak een plekje voor de overnachting zoeken.
Na 10 uur varen kwam de kuiptafel te voorschijn en werden de glazen gevuld als afsluiting van een inspannende dag. Ernie nam alvast de planning door voor de rest van de route. Oeps !, de volgende brug ging die avond om 19:00uur of de volgende dag om 07:00 of 13:00 uur. Het was beter om die brug dan nog vanavond te doen, anders werd het weer vroeg op of nog een dag langer.
De borrel dus uitgesteld en snel verder. Teleurstelling twee, de brug naar Haarlem was gestremd. Nu werd de keuze, vannacht door Amsterdam of morgen nacht door Amsterdam. Dan alle ellende maar tegelijk, door varen ! Om 21:00 uur de Schipholbrug en aansluiten bij het konvooi dat om 23:00 verzameld in het Nieuwe Meer aan de zuidkant van Amsterdam.
Er gaat maar één brug per keer open, alle bootjes er onder door, brug achter dicht en dan pas de brug voor open. Lekker doorvaren is er dus niet bij. In het donker was het spannend met al die bootjes in de smalle gracht. In het noorden van Amsterdam werd er gespuid, ja dat is de betekenis van drie rode lampen in een driehoek ! Hierdoor was er voor de laatste brug een hinderlijke stroming, stil liggen in de gracht is dan moeilijk. Vooral voor die stalen langkieler zonder boegschroef, begrepen de andere bootjes dat maar op tijd, had heel wat ergenis bespaart. Wij hebben de Tanimbar vastgelgd aan de meerpalen langs de oever en konden hierdoor rustig wachten tot de brug open ging.
Nadat we massaal werden losgelaten op het IJ dwarrelde de groep snel uiteen. Sommigen pakten de eerste de beste remming, anderen gingen door naar de Six haven of de Aeolus haven een enkeling zette koers naar het Markermeer. Hiernaast een kaartje van de route door Amsterdam.