Inleiding | Logboek Gabber | Route Gabber |
Weerberichten | Amateur zender | Havens en Ankerplaatsen |
| |
|
1 - Lemvig mooringPositie: 56 35,33 N 008 17,43 EOp onze eerste mooringplaats ontmoeten we Frank en Marijke van de Sephia. We kletsen bij, onder het genot van een wijntje met verse visballetjes. De Sephia gaat de volgende morgen retour naar Nederland en heeft aanvulling van de koffie voorraad nodig, de kaarten van het Limfjord kunnen wij prima van ze gebruiken. De moorings liggen in de nabijheid van Lemvig en zijn dus een prima uitvals basis voor een bezoek aan dit havenplaatsje. Wij leggen de Gabber voor een paar uurtjes aan de hoofdkade van de visserij haven. Met de fiets verkennen we het dorp en doen een boodschap bij de lokale Aldi. Rondom de haven wordt het zoveel jarig bestaan van de cooperatieve gevierd met tal van leuke evenementen. Muziek en dans met een heerlijk provinciaals karakter en 's-avonds een grote barbeque maaltijd. Na het "streetdance" optreden van de lokale sterren varen we verder in de avond naar onze tweede ankerplaats bij het eiland Veno. |
Gabber aan Deense mooring. |
Landschap rond het Limfjord. |
Gabber aan kade van Lemvig. | Streetdance tijdens havenfeest. |
2 - VenoPositie: 56 31,77 N 008 37,46 EDe eerste overnachting maken we aan de mooring ten zuiden van de haven. De volgende morgen varen we de kleine haven in om op de fiets het eiland te verkennen. We bezoeken ook het kleinste kerkje van Denemarken en verbazen ons over de groeivorm van de bomen onder de invloed van de heersende wind. Terug in de haven doen we de handwas en bunkeren water. Met het idee om zonder overnachting te vertrekken voelen we ons niet op het gemak. We hebben genoten van de fietstocht, het eiland en de service van de haven. We besluiten een nachtje over te blijven (havengeld Dkk 100,-- Euro 13,60). Volgens goed Deens gebruik borrelen en eten we niet in de kuip maar gebruiken een van de vele pick-nick tafels op het haven terrein. Bij het havenkantoor annex dorpswinkel kopen we voor DKK 15,-- spare-ribs en gaan aan de barbeque. De volgende morgen neem ik nog een koude douche en vertrekken richting het eiland Fur met een tussen stop in de beschutte baai Harre Vig. |
|
Haven van Veno |
Door wind gevormde bomen op Veno |
Kleinste kerkje in Denemarken. |
Interieur kerkje. |
3 - Harre VigPositie: 56 41,94 N 008 53,16 EDeze goed beschutte baai heeft een nauwe ingang die niet beboeid is. Visstokken verraden de grens van het ondiepe water. We varen langzaam de nauwe invaart door vertrouwend op het diepte alarm en de electronische kaarten. Door ons late vertrek uit Veno gebruiken we Harre Vig slechts als overnachtings plaats, de volgende morgen varen we naar Fur. |
4- FurPositie: 56 48,07 N 009 00,70 EWe gaan voor anker ten zuiden van de haven. In het ondiepe water langs het strand verzamel ik mosselen. Ernie bakt ondertussen een brood. 's-Avonds eten we een feestelijke maaltijd van mosselen, knoflook saus en versgebakken brood. De volgende morgen gaan we met de bijboot naar de wal en we verkennen op de fiets het eiland. Bij de VVV halen we een foldertje met plattegrond over de bezienswaardigheden en checken via internet de email. Het eiland Fur staat bekend om zijn geologische formaties. Onze fietstrip brengt ons naar het hoogste punt van het eiland waar grafheuvels uit de Vikingtijd in het landschap te zien zijn. Op het noordelijk deel van het eiland zijn tal van steengroeves waar kalksteen gedolven word. Hier zijn mooi gelaagde formaties te zien uit de tijd dat Fur nog de bodem van een tropische zee was. We verbazen ons over de ophef in de folders over de "Rote Stein" en zoeken te vergeefs naar fossielen onder de kliffen langs de noordkust. Onderweg kopen we langs de straat vanuit een onbewaakt stalletje 6 tomaten voor Dkk 12,--, het wisselgeld kunnen we pakken vanuit geldkistje dat ook in het stalletje staat. Onder begeleiding van orgel muziek bezichtigen we tot slot de oudste kerk van Denemarken. Na twee overnachtingen op anker varen we verder. |
Op anker bij Fur |
Het hoogste punt van Fur. |
Grafheuvel op Fur. |
Stalletje met huisverkoop van groente/fruit/jam. |
Geologische formaties op Fur. |
Geologische formaties op Fur. |
Kliffen aan de noord kust van Fur. |
Rode steen op Fur. |
Oudste kerk van Denemarken. |
De fraai bewerkte houten preekstoel. |
Brood bakken aan boord. Het deeg laten we rijzen onder de puts, lekker warm en vochtig.Bakken doen we in een tulbandvorm die in de tot oven omgebouwde snelkookpan past. |
Mosselmaaltijd. . |
5a - LivoPositie: 56 53,25 N 009 06,11 EEen klein eiland met veel dagbezoek van de vaste wal, er is een veerpont verbinding. Het eiland was vroeger een gevangenenkamp. Na een strenge winter, met ijs tot aan het vaste land, waren de gevangenen snel ontsnapt. De gebouwen uit die tijd worden nu gebruikt als groepsaccomodatie en voor schoolkampen. Het kleine eiland is prima te voet te verkennen. Wij maakten een wandeling langs de barakken, de akkers en zochten verkoeling in het bos. Op meerdere plaatsen zijn grote barbeques gemaakt. De haven is erg klein, met 10 boten in de binnenhaven en 17 in de buitenhaven is het vol. |
Op anker bij Livo omdat de haven met 27 boten vol is. | Haven van Livo. |
Gebouwen op Livo. |
BBQ op Livo. |
Bossen en akkers op Livo. |
Bossen met grillige bomen. | Tweeling boom |
5 - FeggeronPositie: 56 58,79 N 008 56,09 ENa het eiland Livo begint voor ons de terugtocht. Eerst doen we het nog kalm aan en denken aan een zeetocht naar Nederland op donderdag en vrijdag. We volgen de 5-daagse voorspellingen en zien dat het beter is om toch maar vroeg te vertrekken omdat het echt slechte weer in het einde van de week komt. |
6 - Dragstrup VigPositie: 56 48,02 N 008 41,31 EWe vinden onder de stijle oever een goede beschutting tegen de straffe oosten wind. De kaart geeft als bodem soort ms.Cb na wat zoeken in de Tekens en Afkortingen (kaart 1)besluiten we dat er mossels liggen op een ondergrond van stenen met afmetingen tussen de 6 en 25 centimeter. Ons Bruce anker graaft zich prima in en we liggen muur vast. |
7 - Assels hagePositie: 56 41,60 N 008 37,38 EOnze laatste overnachting in Denemarken maken we op de ankerplaats bij Assets hage. Vandaar vertrekken we via Veno en een tussenstop in Thyboron naar zee. In Thyboron bunkeren we nog water en halen we vis en patat als avond maaltijd. We rekenen op 3 nachten varen en een aankomst op woensdag ochtend in IJmuiden. 's-nachts de waddeneilanden aanvaren zien we niet zitten, als we bij de invaart van Den Helder zijn zal het getij tegen staan, dus IJmuiden lijkt het beste alternatief. |
De laatste mijlen wegen het zwaarstRond middernacht passeren we de inloop van Vlieland. De wind is inmiddels gedraaid en al laverend komt IJmuiden maar langzaam dichterbij. We wijzigen onze plannen en willen nu met een nachtelijke tocht over de Waddenzee naar Kornwerderzand. Met het inkomende getij hebben we stroom mee. De Brandaris melden we dat we inkomend zijn via de Vliestroom en door gaan naar Kornwerderzand. Alles OK geen bijzonderheden te melden.We zijn moe van de 2 nachten met een wind van ruim in de 6Bft. De haven van Vlieland lokt. Volgens de Brandaris is er nog plaats, en we stellen onze plannen bij. We verleggen onze koers naar de Vliesloot. Met een voor ons doen recente kaart van vorig jaar proberen we herkenningspunten te vinden in de vele knipperende rode en groene lampjes. Als we er niet uitkomen zetten we de radar bij en koersen op de dichtsbijzijnde 2 reflecties af, volgens ons zijn het de VQ rode en groene tonnen in de bocht van de Vliesloot. Helaas met een klap en gebons liggen we aan de grond. Na een mislukte poging om rustig op de motor los te komen trekken we uiteindelijk toch maar de fok. De wind blaast ons schuin en we zijn van de ondiepte af, met redelijke snelheid koersen we nu de onbekende duisternis in. We gaan weer richting zee, waar we vandaan kwamen, daar was het diep genoeg ! Een tijdje later herkennen we de gemarkeerde vaargeul aan een onverlichte boei die we rakelinks passeren. We koersen aan op de uiterton. De Brandaris roept ons op en informeert verbaasd of we naar zee gaan. Ja, dat gaan we, we willen meer water onder de kiel en hebben besloten dat nachtnavigatie op de wadden met een niet recente kaart niet voor ons is weggelegd. Het aanbod van de Brandaris om ons naar binnen te praten slaan we af, we willen deze tocht zelfstandig afmaken. In het ochtendschemer doen we nog een poging om tegen het beginnende tij in naar Vlieland te komen, maar met slechts 1,5Kn snelheid zien we onze poging deze keer figuurlijk stranden. Een paar uur later varen we het Molengat door en nog voor de lunch leggen we vast in de jachthaven van de marine in Den Helder. |
27 juli 23:00 voor de sluis bij Kornwerderzand | 28 juli 13:00 het Zeegat van Terschelling uit |
9 augustus 10:30 | 10 augustus 08:00 |
11 augustus 14:30 | 12 augustus 17:30 |
Van | Naar | Datum | Vertrek | Aankomst | Trip | Tripuren |
Muiderzand | Kornwerderzand | 27-7-2004 | 10:45 | 23:00 | 48 | 12:15:00 |
Kornwerderzand | Lemvig | 28-7-2004 | 6:30 | 16:45 | 280 | 58:15:00 |
Lemvig | Veno mooring | 31-7-2004 | 12:15 | 19:30 | 18 | 7:15:00 |
Veno mooring | Veno haven | 1-8-2004 | 12:30 | 13:30 | 1 | 1:00:00 |
Veno haven | Harre Vig | 2-8-2004 | 13:00 | 19:10 | 22 | 6:10:00 |
Harre Vig | Fur | 3-8-2000 | 10:00 | 14:00 | 13 | 4:00:00 |
Fur | Livo | 5-8-2004 | 10:00 | 12:20 | 9 | 2:20:00 |
Livo | Feggeron | 5-8-2004 | 17:45 | 20:40 | 10 | 2:55:00 |
Feggeron | Thisted | 6-8-2004 | 12:50 | 15:30 | 10 | 2:40:00 |
Thisted | Dragsrup Vig | 6-8-2004 | 16:40 | 19:50 | 10 | 3:10:00 |
Dragsrup Vig | Assels Hage | 7-8-2004 | 11:45 | 16:30 | 15 | 4:45:00 |
Assels Hage | Veno anker | 8-8-2004 | 8:00 | 10:45 | 11 | 2:45:00 |
Veno anker | Thyboron | 8-8-2004 | 14:15 | 17:30 | 20 | 3:15:00 |
Thyboron | Den Helder | 8-8-2004 | 20:30 | 13:10 | 295 | 85:10:00 |
Den Helder | Enkhuizen | 12-8-2004 | 12:40 | 21:25 | 31 | 8:45:00 |
Enkhuizen | Blocq van Kuffelen | 13-8-2004 | 10:10 | 16:30 | 24 | 6:20:00 |
Blocq van Kuffelen | Muiderzand | 14-8-2004 | 11:10 | 14:30 | 10 | 3:20:00 |
Totaal | 827 | 214:20:00 |