Inleiding Logboek Gabber Route Gabber
Weerberichten Amateur zender Havens en
Ankerplaatsen


Denemarken - Limfjord  Terug naar top

Deze vakantie waren we op zoek naar rust, stilte, eenzame ankerbaaitjes en relaxed zeilwater. We wilden dat gaan zoeken in de Zweedse scheren waar we 4 jaar geleden geweest waren toen we de Tanimbar gingen ophalen. Het plan was om na een tweenachtse zeetocht vanaf Nederland het Limfjord in 1 dag door te jakkeren en dan vervolgens na een tussenstop op Anholt in het Kattegat de drukte achter ons te laten en rust te vinden tussen de Zweedse scheren.
Maar we lieten ons aangenaam verrassen door het landschap en de stilte van het Limfjord. Na aankomst in de noord Deense wateren keken we elkaar aan en concludeerden dat we gevonden hadden wat we zochten. We besloten het rustig aan te doen en zeilden deze vakantie dus een rondje Mors.
Via de links boven komt u bij informatie over de verschillende onderwerpen.



Weerberichten  Terug naar top

Voor de vakantie verzamelden we een tweetal weken de Bracknell weerkaarten. Ik liet de actuele situatie en de voorspellingen voor +24, +48 en +72uur via de FTP-site van NOAA dagelijks naar me opsturen. Met deze weerkaarten kregen we een goed beeld van de ontwikkeling van het weer tijdens onze overtocht. Deze informatie werd aangevuld met de meerdaagse voorspellingen van de Duitse Weerdienst (DWD) die we met onze nieuwe Navcode (klik hier voor meer info) van Trapp Navtronics ontvingen. Een geweldig goede nieuwe aanwinst vinden wij omdat we tijdens de overtocht te ver uit de kust varen om via de marifoon naar weerberichten te kunnen luisteren. De Navcode ontvangt dan nog altijd prima de Navtex en Duitse Weerdienst berichten. Het alternatief van een SSB ontvanger in combinatie met een PC hadden vorig jaar als verre van ideaal ervaren voor onze twee koppige bemanning.
Voor de Navtex had ik de stations IJmuiden (P), Gullercoast (G), Rogaland (L) en Grimeton (D) geselecteerd. Van de vele Duitse Weerdienst berichten liet ik alleen de 5-daagse voorspellingen voor Noordzee (FEEN53) en Oostzee (FEBQ52) en de stormwaarschuwingen (WODL45)loggen. Ondanks deze poging om de hoeveelheid berichten te beperken werd sporadisch ook het Spaanse station la Coruna uit NAVAREA II, eveneens letter D, ontvangen.
In het Limfjord gebruikten we de DWD berichten en onze eigen waarneming om de vaardag te plannen. De 5-daagse voorspelling van de DWD vormde de basis voor de planning van de terugtocht.


Route  Terug naar top

Na een overnachting aan de remmingen bij de sluis van Kornwerderzand gaan we tussen Vlieland en Terschelling de Noordzee op met als voornaamste waypoint Thyboron in de GPS. De wind is ONO rond de 4 Bft.
We willen in de Nederlandse wateren de verkeerscheidingsstelsels ten noorden van de Wadden oversteken. Het op de achterzijde van de "bemanningslijst" opgestelde vaarplan vermeld dan ook dat we 45 graden moeten sturen om ergens tussen de VL7 (53 26,4 NB - 4 57,6 OL) en TE1 (53 29,6 NB - 5 11,3 OL) de TSS over te steken. De noordelijke diepwater route steken we tussen de EF/A (54 5,0 NB - 5 19,0 OL) en de EF/B (54 6,5 NB - 5 40,0 OL) over. Daarna is het iets noord opsturen want op 30 graden ligt Thyboron.
Bemanningslijst van de Gabber   Vaarplan NL - Denemarken
Bemanningslijst
Vaarplan
In Denemarken maakten we korte dag trips regelmatig niet meer dan 10Nm op een dag. Onderstaande kaart geeft een overzicht van de route rondom het eiland Mors. De nummers verwijzen naar de beschrijving van de ankerplaatsen.
Tocht van Gabber in het Limfjord





Ankerplaatsen en havens in Denemarken  Terug

Lemvig mooring

1 - Lemvig mooring

Positie: 56 35,33 N 008 17,43 E

Op onze eerste mooringplaats ontmoeten we Frank en Marijke van de Sephia. We kletsen bij, onder het genot van een wijntje met verse visballetjes. De Sephia gaat de volgende morgen retour naar Nederland en heeft aanvulling van de koffie voorraad nodig, de kaarten van het Limfjord kunnen wij prima van ze gebruiken.
De moorings liggen in de nabijheid van Lemvig en zijn dus een prima uitvals basis voor een bezoek aan dit havenplaatsje. Wij leggen de Gabber voor een paar uurtjes aan de hoofdkade van de visserij haven. Met de fiets verkennen we het dorp en doen een boodschap bij de lokale Aldi. Rondom de haven wordt het zoveel jarig bestaan van de cooperatieve gevierd met tal van leuke evenementen. Muziek en dans met een heerlijk provinciaals karakter en 's-avonds een grote barbeque maaltijd.
Na het "streetdance" optreden van de lokale sterren varen we verder in de avond naar onze tweede ankerplaats bij het eiland Veno.
Gabber aan mooring nabij Lemvig
Gabber aan Deense mooring.
Landschap van Jutland
Landschap rond het Limfjord.

Gabber aan de kade van Lemvig
Gabber aan kade van Lemvig.

Streetdance in Lemvig
Streetdance tijdens havenfeest.

2 - Veno

Positie: 56 31,77 N 008 37,46 E

De eerste overnachting maken we aan de mooring ten zuiden van de haven. De volgende morgen varen we de kleine haven in om op de fiets het eiland te verkennen. We bezoeken ook het kleinste kerkje van Denemarken en verbazen ons over de groeivorm van de bomen onder de invloed van de heersende wind. Terug in de haven doen we de handwas en bunkeren water. Met het idee om zonder overnachting te vertrekken voelen we ons niet op het gemak. We hebben genoten van de fietstocht, het eiland en de service van de haven. We besluiten een nachtje over te blijven (havengeld Dkk 100,-- Euro 13,60). Volgens goed Deens gebruik borrelen en eten we niet in de kuip maar gebruiken een van de vele pick-nick tafels op het haven terrein. Bij het havenkantoor annex dorpswinkel kopen we voor DKK 15,-- spare-ribs en gaan aan de barbeque. De volgende morgen neem ik nog een koude douche en vertrekken richting het eiland Fur met een tussen stop in de beschutte baai Harre Vig.
Veno
De haven van Veno
Haven van Veno
Bomen op Veno
Door wind gevormde bomen op Veno

Kleinste kerkje van Denemarken
Kleinste kerkje in Denemarken.

Kleinste kerkje van Denemarken, interieur
Interieur kerkje.


Harre Vig

3 - Harre Vig

Positie: 56 41,94 N 008 53,16 E

Deze goed beschutte baai heeft een nauwe ingang die niet beboeid is. Visstokken verraden de grens van het ondiepe water. We varen langzaam de nauwe invaart door vertrouwend op het diepte alarm en de electronische kaarten.
Door ons late vertrek uit Veno gebruiken we Harre Vig slechts als overnachtings plaats, de volgende morgen varen we naar Fur.

4- Fur

Positie: 56 48,07 N 009 00,70 E

We gaan voor anker ten zuiden van de haven. In het ondiepe water langs het strand verzamel ik mosselen. Ernie bakt ondertussen een brood. 's-Avonds eten we een feestelijke maaltijd van mosselen, knoflook saus en versgebakken brood.
De volgende morgen gaan we met de bijboot naar de wal en we verkennen op de fiets het eiland. Bij de VVV halen we een foldertje met plattegrond over de bezienswaardigheden en checken via internet de email. Het eiland Fur staat bekend om zijn geologische formaties.
Onze fietstrip brengt ons naar het hoogste punt van het eiland waar grafheuvels uit de Vikingtijd in het landschap te zien zijn. Op het noordelijk deel van het eiland zijn tal van steengroeves waar kalksteen gedolven word. Hier zijn mooi gelaagde formaties te zien uit de tijd dat Fur nog de bodem van een tropische zee was. We verbazen ons over de ophef in de folders over de "Rote Stein" en zoeken te vergeefs naar fossielen onder de kliffen langs de noordkust.
Onderweg kopen we langs de straat vanuit een onbewaakt stalletje 6 tomaten voor Dkk 12,--, het wisselgeld kunnen we pakken vanuit geldkistje dat ook in het stalletje staat. Onder begeleiding van orgel muziek bezichtigen we tot slot de oudste kerk van Denemarken. Na twee overnachtingen op anker varen we verder.
Fur
Op anker bij Fur
Op anker bij Fur
Hoogste punt van Fur
Het hoogste punt van Fur.


Grafheuvel op Fur
Grafheuvel op Fur.


Stalletje met huisverkoop van groente/fruit/jam.
Stalletje met huisverkoop van groente/fruit/jam.

Geologische formaties op Fur, in steengroeve
Geologische formaties op Fur.
Geologische formaties op Fur
Geologische formaties op Fur.


Kliffen op Fur
Kliffen aan de noord kust van Fur.


Rode steen op Fur.
Rode steen op Fur.

Oudste kerk van Denemarken
Oudste kerk van Denemarken.
Detail preekstoel
De fraai bewerkte houten preekstoel.


Broodbakken
Brood bakken aan boord. Het deeg laten we rijzen
onder de puts, lekker warm en vochtig.Bakken
doen we in een tulbandvorm die in de tot oven
omgebouwde snelkookpan past.


Mosselmaaltijd.
Mosselmaaltijd.


.


Livo

5a - Livo

Positie: 56 53,25 N 009 06,11 E

Een klein eiland met veel dagbezoek van de vaste wal, er is een veerpont verbinding. Het eiland was vroeger een gevangenenkamp. Na een strenge winter, met ijs tot aan het vaste land, waren de gevangenen snel ontsnapt. De gebouwen uit die tijd worden nu gebruikt als groepsaccomodatie en voor schoolkampen.
Het kleine eiland is prima te voet te verkennen. Wij maakten een wandeling langs de barakken, de akkers en zochten verkoeling in het bos. Op meerdere plaatsen zijn grote barbeques gemaakt. De haven is erg klein, met 10 boten in de binnenhaven en 17 in de buitenhaven is het vol.
Gabber voor anker bij Livo
Op anker bij Livo omdat de haven met 27 boten vol is.

Haven Livo
Haven van Livo.


Gebouwen op Livo
Gebouwen op Livo.


BBQ op Livo.
BBQ op Livo.

Livo bos en akkers
Bossen en akkers op Livo.
Livo bossen
Bossen met grillige bomen.
Tweeling boom
Tweeling boom


5 - Feggeron

Positie: 56 58,79 N 008 56,09 E

Na het eiland Livo begint voor ons de terugtocht. Eerst doen we het nog kalm aan en denken aan een zeetocht naar Nederland op donderdag en vrijdag. We volgen de 5-daagse voorspellingen en zien dat het beter is om toch maar vroeg te vertrekken omdat het echt slechte weer in het einde van de week komt.
Feggeron
Dragstrup Vig

6 - Dragstrup Vig

Positie: 56 48,02 N 008 41,31 E

We vinden onder de stijle oever een goede beschutting tegen de straffe oosten wind. De kaart geeft als bodem soort ms.Cb na wat zoeken in de Tekens en Afkortingen (kaart 1)besluiten we dat er mossels liggen op een ondergrond van stenen met afmetingen tussen de 6 en 25 centimeter. Ons Bruce anker graaft zich prima in en we liggen muur vast.

7 - Assels hage

Positie: 56 41,60 N 008 37,38 E

Onze laatste overnachting in Denemarken maken we op de ankerplaats bij Assets hage. Vandaar vertrekken we via Veno en een tussenstop in Thyboron naar zee. In Thyboron bunkeren we nog water en halen we vis en patat als avond maaltijd.
We rekenen op 3 nachten varen en een aankomst op woensdag ochtend in IJmuiden. 's-nachts de waddeneilanden aanvaren zien we niet zitten, als we bij de invaart van Den Helder zijn zal het getij tegen staan, dus IJmuiden lijkt het beste alternatief.
Assets hage

De laatste mijlen wegen het zwaarst

Rond middernacht passeren we de inloop van Vlieland. De wind is inmiddels gedraaid en al laverend komt IJmuiden maar langzaam dichterbij. We wijzigen onze plannen en willen nu met een nachtelijke tocht over de Waddenzee naar Kornwerderzand. Met het inkomende getij hebben we stroom mee. De Brandaris melden we dat we inkomend zijn via de Vliestroom en door gaan naar Kornwerderzand. Alles OK geen bijzonderheden te melden.
We zijn moe van de 2 nachten met een wind van ruim in de 6Bft. De haven van Vlieland lokt. Volgens de Brandaris is er nog plaats, en we stellen onze plannen bij. We verleggen onze koers naar de Vliesloot. Met een voor ons doen recente kaart van vorig jaar proberen we herkenningspunten te vinden in de vele knipperende rode en groene lampjes. Als we er niet uitkomen zetten we de radar bij en koersen op de dichtsbijzijnde 2 reflecties af, volgens ons zijn het de VQ rode en groene tonnen in de bocht van de Vliesloot.
Helaas met een klap en gebons liggen we aan de grond. Na een mislukte poging om rustig op de motor los te komen trekken we uiteindelijk toch maar de fok. De wind blaast ons schuin en we zijn van de ondiepte af, met redelijke snelheid koersen we nu de onbekende duisternis in. We gaan weer richting zee, waar we vandaan kwamen, daar was het diep genoeg ! Een tijdje later herkennen we de gemarkeerde vaargeul aan een onverlichte boei die we rakelinks passeren. We koersen aan op de uiterton. De Brandaris roept ons op en informeert verbaasd of we naar zee gaan. Ja, dat gaan we, we willen meer water onder de kiel en hebben besloten dat nachtnavigatie op de wadden met een niet recente kaart niet voor ons is weggelegd. Het aanbod van de Brandaris om ons naar binnen te praten slaan we af, we willen deze tocht zelfstandig afmaken.
In het ochtendschemer doen we nog een poging om tegen het beginnende tij in naar Vlieland te komen, maar met slechts 1,5Kn snelheid zien we onze poging deze keer figuurlijk stranden. Een paar uur later varen we het Molengat door en nog voor de lunch leggen we vast in de jachthaven van de marine in Den Helder.
Vliesroom



Amateur zender   Terug naar top

Deze vakantie hebben we voor het eerst ook een SSB zender aan boord. Bijna dagelijk melden we ons rond 18:00 uur in bij het Nederlandstalig Amateur Net (3630 kHz LSB). Gedurende een uur zijn er dan andere stemmen te horen in onze kajuit, wat vooral midden op zee een bijzondere ervaring is. Na een paar dagen krijgen de vakantie belevenissen van de collega amateurs iets vertrouwds en is het net als bijpraten bij de lokale bakker of tijdens koffie of borreltijd. Het dagelijkse radio net bestaat tijdens onze vakantie 35 jaar en er wordt gewerkt met de speciale roepletters PA35NTA, hierdoor is het vaak extra druk met inmelders.
Vanaf de Noordzee reageer ik een paar keer op algemene oproepen van amateurs uit Italie, Mt.St.Michel, Stuttgart en praat ik met een scouting kamp in Luxemburg. Met de 2m zender hebben we dagelijks onze positie middels APRS (Automatic Position Report System) uitgezonden. Op deze manier konden de thuisblijvers op de hoogte blijven over het verloop van onze tocht. Meer over APRS is te lezen op deze link, APRS.
Onze 2m zender heeft slechts een bereik van maximaal 40 Nm, dus tijdens de overtocht waren we nog altijd een tijdje zoek voor het thuisfront. Onze laatst bekende positie, in het bereik van een Nederlandse steunzender op Terscheling, bij vertrek is te zien op onderstaand plaatje.
27 juli 23:00 voor de sluis bij Kornwerderzand 28 juli 13:00 het Zeegat van Terschelling uit


Gedurende 10 dagen blijft de informatie op internet opvraagbaar, als er dan geen nieuwe positie is ontvangen worden de gegevens verwijderd. Helaas was het in Denemarken lastig om contact te krijgen met een APRS-steunzender. Pas als we op de terug reis zijn lukt het dankzij bijzondere weersomstandigheden om kontakt te maken met een steunzender. Op internet kan de familie in Nederland onze terugreis volgen.

9 augustus 10:30 10 augustus 08:00

11 augustus 14:30 12 augustus 17:30



Logboek van de Gabber  Terug naar top

Tijdens de gehele vakantie hebben we 827 Nm afgelegd, de totale vaartijd was 214,5 uur en over de hele vakantie stond circa 30% de motor bij, het daggemiddelde was 3,9Nm. De grootste afstanden waren natuurlijk de heen- en terugreis, respectievelijk 280 Nm en 295 Nm. De heenreis begon met een vroege start bij de sluis van Kornwerderzand om 07:00 uur, na 2 nachten doorvaren konden we in de vroege middag bij Thyboron het Limfjord binnen varen. De terugreis begon vroeg in de avond. Om 20:30 uur vertrokken we uit Thyboron en na 3 nachten doorvaren liepen we rond koffietijd Den Helder binnen.
De heenreis duurde 58 uur waarvan 11 motoruren, dus 19% van de vaartijd stond de motor bij. Het daggemiddelde op de heenreis was 115,4 Nm. De terugreis duurde 85 uur, waarvan 20% op de motor. Het daggemiddelde bedroeg 83,1Nm.
De 252Nm aan dagtrips in Denemarken waren bij elkaar goed voor 71uur vaartijd waarvan 35 uur de motor bij stond. Manoeuvreren op de ankerplaats en een tochtje tegen de wind in zijn de oorzaak van het hoge aantal motor uren.

Van Naar Datum Vertrek Aankomst Trip Tripuren
Muiderzand Kornwerderzand 27-7-2004 10:45 23:00 48 12:15:00
Kornwerderzand Lemvig 28-7-2004 6:30 16:45 280 58:15:00
Lemvig Veno mooring 31-7-2004 12:15 19:30 18 7:15:00
Veno mooring Veno haven 1-8-2004 12:30 13:30 1 1:00:00
Veno haven Harre Vig 2-8-2004 13:00 19:10 22 6:10:00
Harre Vig Fur 3-8-2000 10:00 14:00 13 4:00:00
Fur Livo 5-8-2004 10:00 12:20 9 2:20:00
Livo Feggeron 5-8-2004 17:45 20:40 10 2:55:00
Feggeron Thisted 6-8-2004 12:50 15:30 10 2:40:00
Thisted Dragsrup Vig 6-8-2004 16:40 19:50 10 3:10:00
Dragsrup Vig Assels Hage 7-8-2004 11:45 16:30 15 4:45:00
Assels Hage Veno anker 8-8-2004 8:00 10:45 11 2:45:00
Veno anker Thyboron 8-8-2004 14:15 17:30 20 3:15:00
Thyboron Den Helder 8-8-2004 20:30 13:10 295 85:10:00
Den Helder Enkhuizen 12-8-2004 12:40 21:25 31 8:45:00
Enkhuizen Blocq van Kuffelen 13-8-2004 10:10 16:30 24 6:20:00
Blocq van Kuffelen Muiderzand 14-8-2004 11:10 14:30 10 3:20:00
        Totaal 827 214:20:00