Inleiding Dagverslagen van de tocht Logboek Gabber


Via Engeland naar Denemarken   Terug naar top

Net zoals de voorgaande jaren was de planning om richting Noorwegen te gaan. Ook dit jaar werd het een vakantie van bijgestelde vaarplannen. Bij gebrek aan gunstige wind gingen we eerst naar Engeland. Vervolgens hadden we de hoop om met rustige wind te kunnen oversteken. Het werd echter geen wind en na de nodige motor uren raakte ook de brandstof bijna op. Noorwegen werd niet gehaald en we vermaakten ons weer in het vertrouwde Limfjord in noord Denemarken.
Lees hieronder hoe het ons verging van dag tot dag. De verslagen en foto's stuurden we dagelijks vanaf zee met de SSB zender naar onze homepage. Ze waren eerder te lezen onder de rubriek "Laatste Nieuws".

==140706==18:00UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand================================================
De afgelopen 3 weken zijn we druk geweest in de woonark. Een flinke schoonmaak, nieuwe airco's voor de bovenkamers en de tuin onderging zijn halfjaarlijkse snoeibeurt. We ontdekten dat het de huurders gelukt was een meerkoet tam te krijgen. Iedere morgen kwam ze met haar jongen bedelen voor een ontbijt. In de schuur vonden we een verloren geraakte Amaryllisbol die tot bloei was gekomen in de dichtgeschoven lade van de werkbank. Inmiddels zijn we weer aan boord van de Gabber en heeft de nieuwe huurder enthousiast zijn intrek gedaan in de woonark.
De laatste voorbereidingen voor de zomervakantie zijn in volle gang. Alle voorraden eten en drinken zijn ingeslagen en gestouwd onder de luiken. Het oliefilter moet nog vervangen worden en wat extra vetkoord om de schroefas. Een klusje dat we gelijk met het zeevast inrichten van de bakskisten doen.
Tamme meerkoet bedeld om ontbijt
Amaryllis bloeidend in lade van werkbank De weersverwachtingen zien er redelijk uit, matige wind uit noordelijke richting en een stabiel uitbreidend hoge druk gebied boven de Noordzee. Vanaf zaterdag gaan we varen en afhankelijk van het getij zijn de plannen om maandag in de loop van de dag tussen Vlieland en Terschelling de Noordzee op te varen richting Noorwegen/Zweden.
Op de SSB (amateur zender) zullen we QRV (luisteren en uitzenden) zijn op 7090, 7080 Khz LSB (16:00 UTC) en 3692 Khz LSB (19:00 UTC). Onze positie versturen we regelmatig naar het APRS netwerk op internet. Regelmatig zullen we verslag doen op deze pagina van onze vakantie. De berichten verzenden we met de SSB als email naar Flexwindow waarna ze gelijk zichtbaar zijn op de homepage. In de email type ik ook HTML-code ten behoeve van lay-out, referenties en afbeeldingen. Via Winlink kunnen we de foto's als attachments opsturen, zodat we regelmatig een praatje bij een plaatje kunnen verzorgen.

==150706==19:30UTC==Positie:52=25,5N==004=47,3E==Noordzeekanaal============================================
Nieuw muziek theater aan het IJ De vakantie is begonnen, om 18:30 gooiden we los in Muiderzand. De hele dag waren we nog bezig met alles zeevast te leggen en uitgestelde klusjes. Maar nu ligt de bijboot aan dek, zit er verse olie in de motor, een extra vetkoordje om de schroefas, wat we echt niet nodig hebben zit in de auto en de radar heeft een nieuwe deksel. Het water dat we regelmatig in de bilge aantreffen blijkt niet afkomstig van de schroefas, maar van de overloop van de drinkwatertank. De aktie met het extra vetkoordje was dus slechts een goede oefening.
Het hoge druk gebied boven de Noordzee is op z'n plaats gebleven en de heersende wind is N-NO. De reisbestemming is veranderd in Schotland, met als eerste stop de Farne Islands. Het getijde op de Waddenzee staat 's-middags vanaf 13:00 uur mee, dat halen we niet op zondag en we hebben geen zin om te wachten tot maandag. We gaan morgen ochtend vroeg bij IJmuiden naar buiten.
Via de SMS, telefoon en SSB-email contact gehad met Kuch (in Denemarken), Aquarius (vertrekt volgend weekend), Flux (in Denemarken), Sepia (New Haven) en Nightfly (Vlieland). Mogelijk dat we elkaar nog ontmoeten later deze vakantie, maar voorlopig zetten we koers richting Engeland/Schotland.

==170706==04:30UTC==Positie:52=31,1N==002=47,8E==Noordzee============================================
We lagen pas om 01:00 uur vast in IJmuiden en de vermoeidheid van een eerste vakantie dag was voelbaar. Zondags dus uitgeslapen om uitgerust aan de oversteek te kunnen beginnen. Ons vertrek vanuit IJmuiden werd bemoeilijkt door de Douane. Iedere boot die vertrok kreeg de Douane aan boord voor controle op de juiste brandstof, inclusief het tappen van een monster potje. In Nederland mag je, in tegenstelling tot Belgie en Engeland, geen goedkopere (rode) diesel voor de pleziervaart gebruiken. In onze tank zit een mengsel van rode (uit Engeland) en witte diesel, maar we hadden geen behoefte om dat uit te leggen aan de Douane. Ernie hielt nauwkeurig de controleurs in de gaten. Op het moment dat zowel de 2 walploegen en de 2 rubberboten druk waren met collega pleziervaarders kozen wij het ruime sop.
Op zee stond een matige wind uit N-NO. Pogingen om richting Farne Islands te komen strandde met klapperende zeilen, geen snelheid en zelfs de motor bij. Vanaf 19:00 uur hebben we de plannen bijgesteld en zetten we zeilend koers in Westelijke richting naar Lowestoft. Inmiddels is het vroeg in de ochtend en varen we op de motor bij gebrek aan wind. De stuurautomaat is op de windvaan gemonteerd en houdt prima koers. Een ochtendzonnetje verdringt de kou van de nacht. Ernie ligt eindelijk te slapen, ze had wacht van 00:00 tot 04:30. Helaas toen nog zonder stuurautomaat, zodat ze alle tijd op de hand moest sturen.
Zonsopkomst en stuurautomaat op windvaan

==200706==10:30UTC==Positie:52=40,7N==002=55,1E==Noordzee============================================
Ernie op wacht Na 3 zon overgoten dagen aan de Engelse oostkust is de wind gedraaid van NO naar ZW. We hebben Lowestoft verlaten en zetten koers naar Mandal in Noorwegen, een afstand van 386 mijl. Met de verandering van wind is het weer ook omgeslagen. Grijze bewolking en motregen (foto rechts), heel anders dan onze mijlen naar Lowestoft. (foto links).
We hebben ons laten verleiden om via het Noord kanaal Lowestoft te verlaten. Dan hadden we nog zicht op Great Yarmouth was ons excuus om van het oorspronkelijke vaarplan af te wijken.
Ernie op wacht
Genietend van de stroom mee in het kanaal gingen we met 6kn noordwaarts. Eenmaal het kanaal uit verlegden we zorgeloos koers op Mandal, 34N 364Nm te gaan. De koers gaat dan recht over de Knoll's (ondiepe banken). Ze liggen dieper dan 5 meter en het is rustig weer. Maar de Hammond Knoll kent een ondiepte van 1.6m en een wrak op circa 1 meter. Als ik de diepte meter aan zet gaat na 10 minuten het ondiepte alarm. Onze koerslijn gaat recht over het ondiepste punt van Hammond Knoll, die ook nog eens een eindje aan de wandel lijkt te zijn gegaan. Hier willen we niet zijn ! Na hopeloos gemanoeuvreer om de ondiepte te ontlopen, wat niet lukt, overal gaat het ondiepte alarm, kwam Ernie op het idee om de gelogde weg in de GPS terug te volgen. Prima plan, spoedig werd het weer dieper. We varen naar de zuid kardinaal van dit Knollen gebied en vinden daar weer aansluiting bij ons oorspronkelijke vaarplan. Vier uur zijn verstreken en de afstand tot Mandal is weer 364Nm.

==210706==03:30UTC==Positie:52=48,1N==001=50,4E==Noordzee============================================
Windmolen park in zee bij Great Yarmouth Bij gebrek aan wind hebben we de hele nacht op de motor gevaren. De zee is, op wat lichte deining na, geheel vlak. De Gabber wordt gebruikt als landingsplaats voor verdwaalde zweefvliegen, bijen en een enkele vlinder. Op zee zitten vele kleine groepjes Alken, vaak 2 jonge dieren en een volwassen exemplaar. Als we in de buurt komen duiken ze onder. Drieteen meeuwen vliegen af en toe rond de boot. Voor de rest is het voornamenlijk stil. De boorplatforms houden we op afstand en de enkele grote boten die buiten de "diep water route" zitten laten we op veilige afstand passeren. Op de marifoon doet ieder uur een seismisch onderzoek schip verslag van zijn positie en het verzoek om afstand te houden, inmiddels ligt ie achter ons.
Het is nu vroeg in de ochtend (05:30), ik zit in de kajuit opening en type wat aan de homepage. In Lowestoft trouwens ontdekt dat je tegenwoordig een pin-code moet gebruiken met je Visa-kaart. Wij waren gewend dat een handtekening voldoende was. Maar bij de "Most probable the best in East Anglia" Indian take away kon ik niet betalen met een handtekening. Uiteindelijk heeft de "neef" van de eigenaar ons een lift gegeven naar het centrum om te kunnen Giro-pinnen zodat de rekening cash betaald kon worden.
's-Avonds om 21:00 uur heb ik regelmatig contact met nederlandse amateurzenders die dan op 3692kHz hun dagelijkse praatrondje houden. Alle stations (PA0IRM, PA2PCH, PA2PBT, PA2JA, PA0VYL, PA0A, PA0AER) komen goed door en ook wij krijgen goede ontvangst rapporten. We zenden met 40 Watt en gebruiken de geisoleerde achterstag als antenne.


==220706==05:30UTC==Positie:54=47,2N==004=22,4E==Noordzee============================================
We hebben veel moeten motoren deze eerste dagen van de vakantie en de voorraden diesel beginnen te slinken. De tank is voor een laatste maal gevuld vanuit de jerry-cans. Nog 60 liter te gaan en 287 Nm voor de boeg naar Mandal. De diesel is nu op rantsoen. Overdag zeilen, als het kan, en 's-nachts de motor bij. De verwachting is dat het vanaf zondag pas gaat waaien. Gisteren hebben we overdag slechts een tiental mijlen kunnen maken met een klapperende halfwinder. Na een nacht op de motor staan nu de zeilen weer en gaan we met 4.5kn richting Thyberon in Denemarken, nog 173Nm (= 38 uur) te gaan.
Vannacht op de motor gingen we met 4kn door de mistbanken. De radar stond bij en we hebben electronisch wacht gehouden. De "watchman" functie schakeld automatisch om de 5 minuten de radar aan. Hij staat op 8 Nm bereik ingesteld zodat we op tijd naderende schepen kunnen zien. Als er een reflectie (zwarte vlekjes op foto) te zien is meten we de afstand met de "VRM" (variable range marker = stippel ring op foto) en markeren de positie met de "EBL" (electronic bearing line = stippel lijn op foto). Afhankelijk van de beweging van de reflectie ten opzichte van de gemarkeerde positie weten we dan of de reflectie voor of achter ons langs gaat. Natuurlijk proberen we met het blote oog bevestiging te krijgen of onze electronische waarneming klopt maar met mist is dat niet altijd mogelijk. Rechts voor ons zitten op 7Nm (circa 12 km) twee "boten".
Radar beeld met EBL, VRM en watchman functie

==230706==05:00UTC==Positie:55=45,2N==006=10,9E==Noordzee============================================
Oplettende lezers hebben ontdekt dat we een foutje gemaakt hebben in het begin van de tocht met het doorgeven van onze posities. De eerste twee posities net buitengaats van IJmuiden kwamen terecht ten noord-westen van Vlieland.
Onze positie rapporten geven we soms automatisch (APRS met de GPS rechtstreeks aangesloten op de zender) en soms met handinvoer (email naar Winlink) door. Inderdaad waren de posities met 53 graden noord Freudiaanse vertypingen. Om dit te voorkomen sluit ik tegenwoordig de GPS aan op de PC en worden automatisch positie, koers en snelheid ingevuld in het positierapport van Airmail dat ik dan naar Winlink stuur. Mooi vak toch die automatisering zodat iedereen juist geinformeerd wordt.
Weerkaart ontvangst met de SSB

De wind blijft onder de maat om redelijk te kunnen zeilen. Overdag maken we vaak niet meer dan 2-3 knoop, maar iedere mijl is er een. Inmiddels hebben we ook een oplossing voor het diesel te kort. In de voorraadtank van de kachel zit nog circa 30 liter die we kunnen gebruiken. De vooruitzichten voor de komende week beloven zomers weer met helaas weinig wind. Hierboven een foto van de ontvangst van een weerkaart uitgezonden door de Engelse weerdienst op 4608 kHz met de verwachte situatie voor over 3 dagen. Links zie je nog het bedieningspaneel van de SSB zend-ontvanger (ICOM 706MK-IIG). Voor het decoderen van de radio-fax-signalen gebruiken we Meteo-scan. Het geluid van de radio gaat via een eenvoudig stekkertje-snoertje-stekkertje van de koptelefoon-uitgang naar de microfoon ingang van de PC.

==230706==15:30UTC==Positie:56=11,8N==007=08,0E==Noordzee============================================
Of ik het fototoestel even wil aangeven en oh ja het mes even kan pakken. We zijn alweer een paar dagen op zee en Erik heeft zich na 3 nachten aangepast aan een ander slaap- en leefritme.
Hij heeft veel meer slaap nodig dan ik en de eerste 2 dagen op zee ligt hij dat dan ook voornamelijk te doen. Voor mij betekent langer op zee, heel veel lezen en lekker dagdromen. Voor Erik ligt dat wat anders, van lezen valt hij in slaap en van dagdromen heeft hij nog nooit gehoord. Na 2 dagen komt de doenerige Erik weer te voorschijn: vissen, homepage bijwerken, zonnetje schieten, kletsen via de zender, gribfiles opvragen, klussen klaren en experimenteren in de combuis. Maar vooral mij vaak storen bij het lezen van een boek.
Daar wordt een mens behoorlijk moe van en 's-nachts heeft hij dan ook een "wakker blijf probleem". Zodoende hebben we alle wachtsystemen over boord gezet. Laat mij maar de hele nacht wachtlopen dan kan ik, mits er niet veel scheepvaart is, lekker ongestoord eindeloos lezen. Tegen de tijd dat het weer wat lichter wordt neemt Erik het over.
De uren die we samen wakker zijn geef ik tussen het lezen door het fototoestel of de schaar aan en hou ik het mes wel even vast. Zolang we naar het noorden varen werkt dat prima maar als we naar het zuiden gaan worden de nachten aanzienlijk langer. Dat lossen we tegen die tijd dan wel weer op.
Geef het fototoestel even ...
Jan van Gent
Noteer de tijd even ...
Sextant waarneming
Geefhet mes even ...
Verse makreel

==260706==10:00UTC==Positie:56=11,8N==007=08,0E==Limfjord==Fur==========================================
Vlag voor de mast bij gebrek aan letter N Maandag hebben we vroeg in de ochtend ligplaats genomen in de haven van Thyboron. De 381 mijlen vanuit Lowestoft duurde in totaal 90 uur. Daarvan hebben we 65 uur op de motor gevaren, en tussendoor over 14 mijl een hele dag gedaan achter de halfwinder, pas de laatste nacht kwam er wind. Na de morgen te hebben bijgeslapen zijn we eerst de dorstige dieselvoorraden gaan aanvullen. 's-Avonds aten we de inmiddels traditionele afhaal vis maaltijd bij de "Vishallen". De vakantie tochtplanning is herzien. Noorwegen is weliswaar haalbaar maar dan wordt het zo'n gejakker. We zetten koers door het Limfjord. Niet motoren wordt het motto vanaf nu.
Gisteren was een prachtige zeildag, flinke bakstagwind en zon overgoten. Bekende landschappen en plaatsen van 2 jaar geleden passeren we. Het is genieten van de rust in dit zeilgebied. Aan de oevers zien we iedere keer leukere huisjes, bossen, akkerland, zand- kiezelstrandjes, vogels, af en toe een zeehond en vooral stilte.
Stormrondjes varen in afwachting van brug opening Bij de Odde Sund brug gaat de Nederlandse drie kleur halverwege voor de mast omhoog bij gebrek aan een wit/blauw geblokte seinvlag (letter N), ik blaas fanatiek 1x lang en 1x kort op de hoorn. Of het geholpen heeft weten we niet maar het staat zo in de pilot van Rene Vleut (zeilwijzer - Scandinavie). Na een halfuurtje stormrondjes draaien, krijgen we 3x rood ten teken dat de brug open gaat voor vaart van west naar oost.
We varen tot laat in de avond door om van het mooie zeil weer te genieten. Voor de komende dagen zijn de verwachtingen 0-2 Bft. Om 23:00 uur gooien we het anker uit bij het eiland Fur.
3x rood de brug opent voor west naar oost

==260706==18:00UTC==Positie:56=48,1N==009=00,7E==Limfjord==Fur==========================================
Op anker in de baai bij Fur En dan nu de juiste positie vermeld. Inderdaad was er vandaag geen wind. Een prima dag om lekker aan-te-lan-te-fanteren. In de ochtend deed Ernie een grote schoonmaak in de kajuit. Ik verbeterde wat aan het grootzeil en ging op zoek naar waar dat water bij het toilet nu vandaan kwam. 's-Middags met het bijbootje naar het strand geroeid voor een bezoek aan de VVV van Fur. Bij de VVV's in Denemarken kan je namelijk gratis internetten. In de haven hebben we de waterflessen gevuld.
Tussen de 124 mailtjes gelukkig ook echte post. Jos en Lizelotte, na de vakantie van harte welkom voor een zeiltochtje. Ronald sterkte met de hitte op het werk. George en Karin, bedankt voor goede wensen en zelf ook goede vaart gewenst. Piet en Trudy prik maar een datum. Op advies van Mark hielden we vandaag de mast recht en de (water)fles scheef !
Windvanger en plantenspuit als douche De rest van de dag hebben we heerlijk gezwommen rond de boot. Afspoelen deden we onder de als douche in gebruik zijnde plantenspuit. Nog wat zonnen, borrelen, knabbelen, salade eten, ja het blijft behelpen op een bootje. Om wat meer ventilatie door te boot te krijgen hebben we de windvang opgehangen.
Als we op anker liggen ligt de punt altijd in de wind. Het luik voorop opent voor ventilatie eigenlijk de verkeerde kant op, het vangt geen wind, maar bij een zachte regen regent het niet in. Typisch noord Europees ontwerp, bij Franse en Italiaanse boten opent het luik andersom. Het blauwe zeil op de foto vangt de wind op en geleid het prima de punt in. Toch handig zo'n tweede hands boot met tropenjaren. De bimini, het zonnetentje, hebben we helaas thuis gelaten. Tja wie rekent er nu op 30 graden in Denemarken.
Watertappen in de haven

==280706==17:00UTC==Positie:57=01,3N==009=29,4E==Limfjord==ankerboei=Torke Hals===============================
Aanloopgeul Nibe Vanaf Fur zijn we doorgevaren richting Aalborg. Dit deel van het Limfjord is ondiep en je moet dan ook continu binnen de betonning van de vaargeul blijven. Er staat een kleine getijde stroming van oost naar west tijdens opkomend water in Thyboron.
De nacht hebben we doorgebracht in de haven Nibe in de Nibe Bredning. De aanloop geul van Nibe is zo smal dat het eigenlijk een éénrichtingsverkeer is. Een inkomend motorjacht week iets te veel uit voor de uitvarende rondvaartboot en lag vast naast de geul. Gelukkig kon hij snel weer op eigen kracht los komen.
De haven Nibe hanteert een eenheidsprijs van Kr 100,-- per schip. Electra, zoetwater, douche en toegang tot het zwembad zitten bij de prijs in. Je ligt in ruime boxen, of als ze te groot zijn gewoon langs de steiger, er was ruimte genoeg.

Nibe schijnt een oud haringvisserij plaatsje te zijn. Tegenwoordig is dat slechts zichtbaar in het stadswapen met drie haringen. Nabij de haven is in het dorp een winkelcentrum met alle supermarkten bij elkaar, inclusief een Aldi. Het stadcentrum is niet echt aansprekend, het ontbreekt in het geheel aan knusse straatjes die je in een oud vissersdorp zou verwachten. Wij maakten een fietstocht door het heuvelachtige achterland en bezochten de Vokslev Kalkgrave (zie foto). Het is een van de vele kalksteengroeves die in dit gebied te vinden zijn. Het gesteente dateert van 65 milj. jaar geleden. Een poging fossielen te vinden leverde niets op.
Om 16:15 gooiden we los en zetten weer koers naar het brede water van het Limfjord voor nog wat dagen achter het anker. Nu liggen we bij de mooring nabij Torke Hals. Lekker dobberen, morgen weer verder.
Kalksteengroeve bij Vokslev

==290706==21:00UTC==Positie:56=53,8N==009=05,9E==Limfjord==anker=Livo===============================
Vandaag hadden we een luie dag achter de ankerboei nabij Torke Hals in het Hagendyp. In de ochtend nog wat klusjes, zoals het schoonmaken van de wierpot. In de wierpot zit een grof filter voor het buiten koelwater. Open draaien, filter eruit en schoon spoelen. Wel eerst de afsluiter van het koelwater dicht doen anders loopt de boot vol.
Daarna zijn we opzoek gegaan naar een goede plaats voor de hangmat. Uiteindelijk vonden we voldoende afstand tussen twee ophangpunten tussen de steps van de mast en de grootzeilval. De grootzeilval hielden we naar achteren met de bullettalie vanaf één van de opgelaste ogen op het potdeksel. Een heerlijke hangplek waar Ernie de rest van de middag bleef schommelen op het ritme van de golven.
Om 16:00 uur werd onze rust verstoord door een Deen die recht op ons af kwam varen. Naderbij gekomen sprak hij ons aan met zo'n blik in zijn ogen van "eigen volk eerst" of we de ankerboei wilden verlaten want die was slechts voor leden bedoeld. Plagerig vroeg ik hoe we konden weten dat hij lid was en waarom wij dan niet. Hij wees op de witte vlag met rood kruisteken in zijn wand. Hum... klinkt geloofwaardig ... OK we vertrekken zo. En we hebben er weer een klusje bij, inderdaad, vlaggetje maken ....
Ernie in hangmat

==300706==21:00UTC==Positie:56=50,1N==009=03,8E==Limfjord==anker=Fur===============================
Ernie zwemd rondjes rond de boot Na zo'n luie dag als gisteren moest er vandaag aan lichaamsbeweging gedaan worden. Voor het ontbijt lagen we in het water. Ernie ging voor de 25 rondjes rond de boot, ik inspecteerde de schroef en kon gelijk de nodige trossen zeewier weghalen. Tijdens het ontbijt probeer ik punten te scoren voor het Deens inburgeringsexamen door eten van "Karry Sild", zure haring ingelegd in een kerrie saus met augurk en ui.
Met de bijboot roeiden we naar de oever voor een wandeling over Livo. We kennen de weg nog van 2 jaar geleden (zie verslag onder Tochten) en zoeken verkoeling in het bos. Dit jaar kruip ik door de spleet van de tweeling boom, wat me lukt met een beetje adem uitblazen.
Terug op de boot ziet Ernie een zwart puntje op mijn been, het jeukt. Beter kijken leert dat het een teek is. Snel de pincet om hem met kop en al uit te trekken. Daarna inspecteren we elkaar van top tot teen, de lezing van de Kustzeilers over EHBO en de ziekte van Lyme zit nog in ons geheugen. In totaal vinden we 4 teken, ieder niet veel groter dan 3-4 mm. Wilde dieren en avontuur bestaan nog in het ongerepte Denemarken.

==310706==21:00UTC==Positie:56=50,1N==009=03,8E==Limfjord==anker=Fur===============================
Vandaag zijn we voor anker blijven liggen in de noordelijke baai bij Fur. Een prima beschutte baai voor alle wind behalve uit het Oosten. De ankergrond op een diepte van 2 tot 4 meter is modderig zand. We varen trouwens met een gecopieerde kaart die we zelf ingekleurd hebben. Het inkleuren van kaarten doet wel een ongelijkmatige aanslag op je kleurplotloden set. Geel (land) en blauw (ondiepten) gaan er sneller doorheen dan rood en groen voor de spaarzame boeien.
Vandaag zijn we een nieuw zelfbouw project gestart. Al tijden willen we een mastje met zeil voor op de bijboot. Tijdens de strandwandeling vanmiddag hebben we een mooie rechte denneboom gevonden. Hij is inmiddels op maat gezaagd en kaal gehaald. Het gat aan de onder kant waarmee hij over het pijpje in de bijboot moet vallen is in de maak, maar zonder bijtel is dat een behoorlijk gepruts met schroevendraaiers. We weten nog niet welke zeilvoering het moet worden. We knutselen door.
Ingekleurde copy van zeekaart

==010806==08:30UTC==Positie:56=41,9N==008=53,2E==Limfjord==mooring=Hare Vig============================
Ankerboei in Hare Vig, stilte na de storm. Het stabiele warme weer is ook in Denemarken voorbij. Vanaf Fur konden we gisteren tussen de overtrekkende buien een heel eind opkruisen richting Harre Vig. Er viel tijdens de tocht al de nodige regen.
In Harre Vig gingen we braaf ten anker naast de twee vrije moorings, tja vlaggetje is nog niet af. Nonchalant staken we 10 meter ketting, gebruikten ons vrolijk gele ankerboeitje en belegden de ankerketting via een extra lijn op een bolder om de lier te ontlasten.
Ik was net vroeg naar bed gegaan toen de eerste regendruppels vielen. Ernie keek vol medeleven naar de buurman die in zijn roeibootje door de regen naar zijn zeilboot ging. Binnen 5 minuten dansde Gabber achter de ankerbol. De lucht werd pikzwart met grillige uitlopers rondom de horizon. Met donder en bliksem brak een ongekend noodweer los. Het ankeralarm ging af ten teken dat we niet meer vast lagen. Ernie stond al met zeiljack in de kuip en zette de motor start klaar. Ik worstelde met mijn zeiljack omdat de veiligheidsgordel weer eens van de schouders was gezakt, dan maar zonder jack naar buiten. Buiten sloeg de regen horizontaal over het dek. Ernie hield met de motor de boot met de kop in de wind, terwijl ik meer ketting probeerde te steken. Helaas dat lukt niet als je een extra lijn gebruikt om de lier te ontlasten ontdekte ik. Dan maar voorzichting opvaren richting anker, maar wel de ankerbol ontwijken ! We besloten snel om een ankerboei te gebruiken, dus het anker werd opgehaald. Na nog geen 15 minuten lag de Gabber weer vast, nu aan de mooring. We waren kleddernat, de bui was over getrokken en de rust keerde weer.

==030806==18:30UTC==Positie:56=33,9N==008=17,9E==Limfjord==Lemvig===Marina===========================
Vers eigen gebakken brood. In Harre Vig zijn we tot in de middag blijven liggen. De tijd hebben we gebruikt om een brood te bakken. 500 gram "Goois zonnepitten broodmeel", van de bekende groot grutter, mengen met wat water, kneden tot een elastische massa die niet meer plakt en daarna geduld om het te laten rijzen. Vervolgens weer kneden en in de bakvorm doen, en wederom laten rijzen. Het rijzen doen wij onder een vochtige theedoek en om een wat hogere temperatuur te krijgen zetten we de puts (zwarte emmer) er over heen. Het zonnetje verwarmd het geheel dan. Tot slot bakken. Bij gebrek aan oven gebruiken wij onze ovenpan, zie voor details het verhaal onder combuis. Wij hadden weer heerlijk vers brood.
Van Harre Vig zijn we naar Veno gevaren. Het eilandje met de kleinste kerk van Denemarken. Overnachten deden we in de kleine haven. In de havenkiosk spearribs gekocht voor Erik.
De tocht van Veno naar Lemvig ging onder een forse wind uit NNO. Eerst stevig aan de wind maar eenmaal de Odde Sund brug onder door konden we met een bakstag wind verder. Op een klein puntje fok gingen we met ruim 5 knoop over het Nissum Bredning. Met de wind pal van achteren doken we het met kleine boeien bebakende toegangskanaal van Lemvig in. We zijn dit maal de jachthaven van Lemvig in gegaan, waren we nog niet eerder geweest.
's-Middags op de fiets boodschappen gedaan in Lemvig voor de terugtocht. Vers fruit, groente en voorraden snoepgoed voor tijdens de eenzame wachten. Daarna zij we aan het puzzelen geweest aan de planning voor de trip naar Nederland. Op dit moment staat er nog een dikke 6Bft uit NNO en daar komen we niet tegen in richting Thyboron. Maar als de wind, zoals voorspeld, gaat minderen en iets draait kunnen we aan de thuisreis beginnen. Ruim 50 uur later zijn we dan weer in Nederland. Afwachten wat het morgen wordt...
Achter een puntje fok naar Lemvig.

==060806==06:30UTC==Positie:54=25,0N==005=28,7E==Noordzee=========================================
De thuisreis is al ruim 43 uur gaande en daar komen circa nog 24 uur bij. Inmiddels varen we in het Nederlandse gedeelte van de Noordzee ruim boven de Wadden-eilanden.
Vanuit Thyboron hebben we rechtstreeks koers gezet naar de aanloop van het Molengat bij Texel. De wind hebben we van achteren. De eerste uren rolde de Gabber stevig op de golven van de zee die nog onrustig was van het slechte weer van de afgelopen dagen. Nu schommelt een rustige deining eindelijk Ernie in slaap na haar zoveelste nachtwacht.
Onderweg was er meer scheepvaart dan andere keren dat we in dit gebied waren. Een paar keer hebben we flink koers moeten veranderen en soms de motor even bij om afstand te houden van de andere boten. Later deze dag passeren we de verkeersscheidingstelsels boven de Wadden. Dit zijn de doorgaande routes voor de vrachtvaart. Als zeilboot mag je deze stelsels alleen recht oversteken. Als het zover is zullen we de motor bij zetten om tussen de voorbij razende zeeschepen over te steken.
Tot die tijd schommelen we met een ruime 3-4 knoop achter een éénmaal gereefd grootzeil. Sturen hebben we uitbesteed aan de windvaan. Een ingenieus apparaat dat de boot op een vaste koers ten opzichte van de wind houdt. "Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan" is onze uitleg bij dit apparaat. Dankzij de windvaan heb je op wacht de vrijheid om wat anders te doen dan de helmstok vast te houden. Broodbakken, homepage bijwerken, sanitaire stop, boekje lezen, filmpje kijken, etc...
Windvaan stuurt de Gabber

==080806==17:30UTC==Positie:52=41,9N==005=17,1E==Enkhuizen==Buyshaven=======================================
Gabber in de Buyshaven te Enkhuizen In de vroege maandag ochtend kwamen we in het vaarwater boven de Waddeneilanden. De vuurtorens op de eilanden en uitertonnen van de gaten tussen de eilanden geleide ons naar de inloop van het Molengat. We waren nog op tijd om met stroom mee naar Den Oever te spoelen, de oude thuis haven van de Gabber. Om 09:45 konden we vastleggen en bijslapen. De 303 Nm vanaf Lemvig hadden we afgelegd in bijna 96 uur (4,4kn snelheid gemiddeld ).
Met de vroege terugkomst hebben we nog wat zeildagen voor op het IJsselmeer. Vandaag een prachtige zeiltocht van Den Oever met wind van achter op het fokje naar Enkhuizen gehad. In Enkhuizen liggen we in de oude spoorhaven die tegenwoordig Buyshaven heet. Het is voor ons weer even wennen die enorme massa's boten in de havens. In het Limfjord had een haventje doorgaands niet meer dan 50 ligplaatsen en was er altijd plek over. Nu komen we in havens met 500 tot 1000 ligplaatsen en zijn ze mutje vol.

==100806==18:30UTC==Positie:52=20,4N==005=08,0E==Muiderzand=================================================
Gisteren waren de ouders van Ernie mee aan boord voor de tocht van Enkhuizen naar Lelystad. Het was een prachtige zeiltrip met bakstag wind. Links en rechts trokken flinke buien langs maar aan boord bleef het gelukkig droog. Het sturen lieten we over aan de windvaan zodat we ongestoord konden bij kletsen over de vakantie en daagse dingen. Tot slot borrelen in de haven en een maaltijd aan boord. Pas laat in de avond namen we afscheid.
De Gabber is weer terug in de thuishaven. De sluitingstocht van de vakantie (Lelystad - Muiderzand) ging met wisselende harde wind met een enkele keer regen aan boord. Het was de tweede dag in de vier weken vakantie dat we in de regen zeilden, dus geen reden tot klagen. In totaal hebben we ruim 254 uur kunnen varen, dat is 40% van onze totale vakantie tijd ! De afgelegde afstand is 1038 Nm, helaas met 55% van de tijd de motor bij. We zaten tijdens 3 trips 1 of meerdere nachten op zee. De langste trip was van Lowestoft naar Thyberon; 381 Nm, 94 uur.
Pa en Ma van Geenen varen mee


Logboek van de Gabber  Terug naar top

Tijdens de vakantie hebben we in totaal 1038 Nm afgelegd. De vakantie duurde 26 dagen en we hebben 22 vaardagen gemaakt. De gemiddelde snelheid was 4,1 kn en de totale vaarijd was 254,5 uur. Dit betkent dat we ruim 40% van onze vakantie tijd onder zeil waren. Over de hele vaartijd stond de motor meer dan de helft van de tijd bij, wat zijn oorzaak had in de lange periodes van windstilte. De langste trip was van Lowestoft naar Tyberon, 94 uur en 381 Nm.

Van Naar Datum Vertrek Aankomst Trip Tripuren
Muiderzand   15-7-2006 18:30   24,7  
  Ijmuiden 16-7-2006   0:50   6:20:00
Ijmuiden   16-7-2006 14:45      
  Lowestoft 17-7-2006   18:00 114,3 27:15:00
Lowestoft   20-7-2006 8:30      
  Thyberon 24-7-2006   6:30 381 94:00:00
Thyberon Fur 25-7-2006 13:15 22:55 40 9:40:00
Fur Nibe 27-7-2006 9:15 18:45 33 9:30:00
Nibe   28-7-2006 16:15 18:15 9 2:00:00
  Livo 29-7-2006 16:30 20:00 16 3:30:00
Livo Fur 30-7-2006 15:30 18:00 7,0 2:30:00
Fur Hare Vig 1-8-2006 10:20 17:00 25 6:40:00
Hare Vig Veno 2-8-2006 14:55 19:00 15,0 4:05:00
Veno Lemvig 3-8-2006 11:20 14:30 14,0 3:10:00
Lemvig   4-8-2006 13:00      
  Den Oever 7-8-2006   9:45 303,0 68:45:00
Den Oever Enhuizen 8-8-2006 13:30 17:50 19,0 4:20:00
Enhuizen Lelystad 9-8-2006 12:30 17:00 17,0 4:30:00
Lelystad Muiderzand 10-8-2006 13:10 18:15 20 5:05:00